Strona 3 z 3 PierwszyPierwszy 123
Pokaż wyniki od 21 do 30 z 30

Wątek: fotki w sloneczne dni i dylematy

  1. #21
    Początki nałogu
    Dołączył
    Feb 2006
    Miasto
    POZNAN + 50
    Posty
    334

    Domyślnie

    postaraj sie o blende i jej uzyj
    Canon EOS, Tokina, Tamron, SpeedLite, Quantuum, Yongnuo

  2. #22
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Mar 2005
    Miasto
    Bytom
    Wiek
    55
    Posty
    1 025

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez macgaw Zobacz posta
    ....
    postanowilem uzyc Av i niech sobie dobierze sam czas..... zdjecia wyszly koszmarnie ciemne, wrecz czarne...... nie wiem czemu??..
    to samo w druga strone Tv i sam dobiera przyslone - to samo tez bardzo ciemne??
    po powrocie do domu i zgraniu; te robione w trybie "M" byly naprawde niezle, musze powiedziec ze jak na moje oko to mi sie podobaly.... o tych w trybach ...
    Może Ci trochę rozjaśnię temat ;-)
    Światłomierz w aparacie zakłada że scena którą focisz odbija światło w 18%.
    Gdy używasz pomiaru takiego jak spot i kierujesz w coś bardzo jasnego to aparat sprowadza Ci to do tych 18% i w efekcie masz niedoświetlone fotki.
    Gdybyś mierzył spotem w coś ciemnego to efekt byłby odwrotny.
    To Ty wiedząc o tym musisz wprowadzić korektę do wskazań światłomierza :-)
    Wielkość tej korekty zależy od tego na jakim obszarze ustawiasz spota i tutaj leży problem bo w zależności od tego jak ten obszar odbiego od tych 18% to musisz zapodać odpowiednią korektę - to ty musisz rozpoznać jaki poziom jasności ma mierzony punkt (w której jest strefie).
    Bardzo polecam ten link:
    http://www.canon-board.info/showthread.php?t=25632
    a konkretną metodę masz opisaną np. tutaj:
    http://daystarvisions.com/Docs/Tuts/DCExp/pg1.html
    Pomiar matrycowy/uśredniony często wykłada się przy kontrastowych scenach (przekraczających możliwości matrycy) i to Ty musisz zdecydować na czym Ci bardziej zależy na zdjęciu na szczegółach w światłach czy w cieniach - tam mierzysz ekspozycję (spotem) i wprowadzasz ewentualną korektę.
    Canon 20d + Tamron 28-75/2.8 + Canon 70-200/4L + Speedlite 550ex

  3. #23
    Pełne uzależnienie Awatar marfot
    Dołączył
    Nov 2007
    Miasto
    Zgorzelec
    Posty
    4 590

    Domyślnie

    Canon 400D + C 17-55/2.8 + Polar Hoya, słoneczny dzień, obiekt: żona z dzieckiem. To się musi udać, ze słońcem, pod słońce i jak tam jeszcze. Zdjęcie RAW, tryb Av (przysłona 2,8-4), pomiar matrycowy i koniec. Sprzęt - marzenie: duża dziura, IS, USM. Reszta obróbki na kompie nawet w DPP. Chyba, że fotografujący ma zupełnie inne ambicje co podejrzewam od początku wątku. Jeżeli zdjęcia mają wyglądać jak w magazynach mody, w plenerze, w pełnym słońcu- cienie pięknie doświetlone blendami, pełna kontrola nad kontrastem lokalnym i całkowitym - no to mamy zupełnie inną jazdę. Łatwiej byłoby się wypowiadać gdyby macgaw pokazał jakieś "nieudane" zdjęcia.
    https://500px.com/p/m_kowalczyk?view=galleries
    EOS R5, RF 14-35/4L, RF 24-105/4L, RF 70-200/4L, RF100-500L, C35/2 IS, C70-300L IS, M6II, M11-22, M22, M32, S56/1.4, M55-200

  4. #24
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Mar 2005
    Miasto
    Bytom
    Wiek
    55
    Posty
    1 025

    Domyślnie

    @macgaw
    przeczytaj uważnie ten wątek i potrenuj :-)
    http://www.canon-board.info/showthread.php?t=16358
    Canon 20d + Tamron 28-75/2.8 + Canon 70-200/4L + Speedlite 550ex

  5. #25
    Bywalec Awatar macgaw
    Dołączył
    Jan 2008
    Miasto
    Piła
    Posty
    115

    Domyślnie fotka

    Cytat Zamieszczone przez marfot Zobacz posta
    Łatwiej byłoby się wypowiadać gdyby macgaw pokazał jakieś "nieudane" zdjęcia.

    no to moze cos takiego
    choc szczerze mowiac to zdjecie zrobione wczesniej jeszcze przed moim pytaniem. w zasadzie po tej wyprawie napisalem owy watek na forum.

    bo np ta 2 fotka juz z lampa metoda prob i bledow i chyba jakos wyszla (ale prosze o ocene)

    6D, Sigma 24 mm f/1.4 Art, Canon 100 mm f/2.8 IS USML, Canon 70-200 f/2.8 IS II

  6. #26
    Pełne uzależnienie Awatar marfot
    Dołączył
    Nov 2007
    Miasto
    Zgorzelec
    Posty
    4 590

    Domyślnie

    Zdjecie 1 wykazuje dobry kierunek w celu unikania nadmiernego kontrastu - słońce lekko z tyłu postaci, z góry. Zacieniona twarz może (ale nie musi) być doświetlona lampą - nie zawsze wygląda to naturalnie. O tym, że zdjęcie jest "nieudane" decyduje co innego:
    1. Wielka połać bladego nieba
    2. Biała czapeczka zlewa się z niebem
    3. Brak decyzji co ma być nieostre a co nie.
    Twarz zacieniona umieszczona na tle dużo ciemniejszym (np ciemnych drzew) i rozmytym wyglądałaby przyzwoicie. Niebo powinno być całkowicie usunięte z kadru ( przy tym kącie polar chyba nie poradzi).
    Zdjęcie 2 jest całkiem przyzwoite jak na tak silne oświetlenie. Ciemne niebo stanowi dobre tło (powinno być jeszcze ciemniejsze). Niezła plastyka twarzy - układ cieni do przyjęcia. Porażka dotyczy tylko najmniejszej dziewczynki - cienie ułożyły się nieciekawie.
    Przyjęty sposób kadrowania zupełnie mi nie odpowiada. Plan amerykański skojarzony z poziomym kadrem to nie to. Zieleń w płaszczyźnie ostrości postaci rozprasza.
    Wydaje mi się, że nie masz problemów z parametrami ekspozycji tylko z doborem GO, kadrowaniem, wyborem tła, łagodzeniem kontrastów.
    Postanowiłeś zmierzyć się z trudnym problemem - bezpośredniego oświetlenia postaci słońcem. Poniżej link ukazujący poważne podejscie do kwestii nadmienrgo kontrastu postaci w słońcu:
    http://www.photoflexlightingschool.c...ait/index.html
    Jak widać samo się nie zrobi .
    Ostatnio edytowane przez marfot ; 17-05-2008 o 10:54
    https://500px.com/p/m_kowalczyk?view=galleries
    EOS R5, RF 14-35/4L, RF 24-105/4L, RF 70-200/4L, RF100-500L, C35/2 IS, C70-300L IS, M6II, M11-22, M22, M32, S56/1.4, M55-200

  7. #27
    koniu003
    Guest

    Domyślnie zdjęcie w słoneczny dzień

    Witajcie.

    Zwracam sie do Was z prośbą o wskazówki

    osoba fotografowana stoi tyłem do słońca, ja robię zdjęcie twarzy na pierwszym planie, a z tyłu krajobraz... robiąc takie zdjęcie zawsze wychodzi mi ciemna twarz, a jak prześwietlę to twarz jasna ale krajobrazu w ogóle nie widać. możecie mi pomóc? nie wiem dokładnie jakie parametry miałem ustawione przy tych zdjęciach ale ISO na 100% miałem ustawione na 400.

    czekam i licze na Was

  8. #28
    Pełne uzależnienie Awatar mate00sh
    Dołączył
    Mar 2008
    Miasto
    Warszawa & Mysiadło
    Wiek
    45
    Posty
    1 312

    Domyślnie

    To jest bardzo proste - albo rybki, albo akwarium, albo czymś doświetlisz modela (blendą odbijesz słońce na twarz modela lub błyśniesz wbudowaną lampą).
    "Aparat fotograficzny jest dla artysty kolejnym narzędziem. Jeżeli się nad tym zastanowić, to jest to mechanizm podobny do skrzypiec. To artysta jest w stanie tworzyć sztukę nie aparat." - Brett Weston

  9. #29
    Uzależniony Awatar FlatEric
    Dołączył
    Jun 2007
    Posty
    572

    Domyślnie

    A propos reguł, taka cokolwiek ciekawostka zoologiczna... Wyczytałem onegdaj w przedpotopowej radzieckiej książeczce, sprzed cca pół wieku, cokolwiek usystematyzowane reguły fotografii portretowej przy bezpośrednim oświetleniu słonecznym. Co prawda to nieco inne czasy, analog i w ogóle...

    W przypadku wykonywania zdjęć ze światłem:
    - pożądana wysokość słońca nad horyzontem 15-60 stopni (najlepiej w okolicy 40-45 stopni);
    - kierunek oświetlenia w zakresie 15-60 stopni od kierunku wykonywania zdjęcia, czyli tak nieco z boku, nie frontalnie;
    - doświetlenie blendą zlokalizowaną w bezpośredniej bliskości aparatu (aby nie wprowadzać dodatkowych cieni) lub fleszem;
    - alternatywnie zacienienie modela półprzepuszczalnym ekranem;
    - pomiar ekspozycji na światła twarzy;

    W przypadku wykonywania zdjęć pod światło:
    - doświetlenie modela dwoma blendami (lub fleszami) - jedna odsunięta od aparatu, pełniąca rolę słońca z przykładu poprzedniego (modelująca bryłę), druga maksymalnie przybliżona do aparatu, rozjaśniająca cienie powstałe od blendy 1.
    - pomiar ekspozycji na cienie twarzy.

    Pzdr

    Grzesiu
    SX160 IS, a przedtem wadliwy A530 wymieniony w ramach gwarancji na wadliwy A550.
    Analogowy DeviantArt
    Wypociny formalne
    Wypociny techniczne

  10. #30
    Uzależniony Awatar FlatEric
    Dołączył
    Jun 2007
    Posty
    572

    Domyślnie

    Ech, ja to chyba się dysleksji nabawiam. :-?
    Jak to teraz przeczytałem, to wpadłem w panikę - a więc kilka wyjaśnień (przepraszam, już nie mogłem edytować poprzedniego wpisu).

    W przypadku wykonywania zdjęć ze światłem:
    Czyli nie wtedy, kiedy jest światło jako takie, ale kiedy słońce znajduje się za plecami fotografującego.
    - kierunek oświetlenia w zakresie 15-60 stopni od kierunku wykonywania zdjęcia, czyli tak nieco z boku, nie frontalnie;
    Tu z kolei chodzi o azymut, z którego pada światło w stosunku do kierunku wykonywania zdjęcia (w rzucie poziomym). Innymi słowy, jeśli modela mamy na azymucie 0 (relatywnym względem aparatu, nie rzeczywistym geograficznym :wink, to słońce urządza nas gdy znajdzie się w zakresach azymutów 120-165 i 195-240. Czyli za plecami, ale nieco z boku.
    SX160 IS, a przedtem wadliwy A530 wymieniony w ramach gwarancji na wadliwy A550.
    Analogowy DeviantArt
    Wypociny formalne
    Wypociny techniczne

Strona 3 z 3 PierwszyPierwszy 123

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •