postaraj sie o blende i jej uzyj
postaraj sie o blende i jej uzyj
Canon EOS, Tokina, Tamron, SpeedLite, Quantuum, Yongnuo
Może Ci trochę rozjaśnię temat ;-)
Światłomierz w aparacie zakłada że scena którą focisz odbija światło w 18%.
Gdy używasz pomiaru takiego jak spot i kierujesz w coś bardzo jasnego to aparat sprowadza Ci to do tych 18% i w efekcie masz niedoświetlone fotki.
Gdybyś mierzył spotem w coś ciemnego to efekt byłby odwrotny.
To Ty wiedząc o tym musisz wprowadzić korektę do wskazań światłomierza :-)
Wielkość tej korekty zależy od tego na jakim obszarze ustawiasz spota i tutaj leży problem bo w zależności od tego jak ten obszar odbiego od tych 18% to musisz zapodać odpowiednią korektę - to ty musisz rozpoznać jaki poziom jasności ma mierzony punkt (w której jest strefie).
Bardzo polecam ten link:
http://www.canon-board.info/showthread.php?t=25632
a konkretną metodę masz opisaną np. tutaj:
http://daystarvisions.com/Docs/Tuts/DCExp/pg1.html
Pomiar matrycowy/uśredniony często wykłada się przy kontrastowych scenach (przekraczających możliwości matrycy) i to Ty musisz zdecydować na czym Ci bardziej zależy na zdjęciu na szczegółach w światłach czy w cieniach - tam mierzysz ekspozycję (spotem) i wprowadzasz ewentualną korektę.
Canon 20d + Tamron 28-75/2.8 + Canon 70-200/4L + Speedlite 550ex
Canon 400D + C 17-55/2.8 + Polar Hoya, słoneczny dzień, obiekt: żona z dzieckiem. To się musi udać, ze słońcem, pod słońce i jak tam jeszcze. Zdjęcie RAW, tryb Av (przysłona 2,8-4), pomiar matrycowy i koniec. Sprzęt - marzenie: duża dziura, IS, USM. Reszta obróbki na kompie nawet w DPP. Chyba, że fotografujący ma zupełnie inne ambicje co podejrzewam od początku wątku. Jeżeli zdjęcia mają wyglądać jak w magazynach mody, w plenerze, w pełnym słońcu- cienie pięknie doświetlone blendami, pełna kontrola nad kontrastem lokalnym i całkowitym - no to mamy zupełnie inną jazdę. Łatwiej byłoby się wypowiadać gdyby macgaw pokazał jakieś "nieudane" zdjęcia.
https://500px.com/p/m_kowalczyk?view=galleries
EOS R5, RF 14-35/4L, RF 24-105/4L, RF 70-200/4L, RF100-500L, C35/2 IS, C70-300L IS, M6II, M11-22, M22, M32, S56/1.4, M55-200
@macgaw
przeczytaj uważnie ten wątek i potrenuj :-)
http://www.canon-board.info/showthread.php?t=16358
Canon 20d + Tamron 28-75/2.8 + Canon 70-200/4L + Speedlite 550ex
6D, Sigma 24 mm f/1.4 Art, Canon 100 mm f/2.8 IS USML, Canon 70-200 f/2.8 IS II
Zdjecie 1 wykazuje dobry kierunek w celu unikania nadmiernego kontrastu - słońce lekko z tyłu postaci, z góry. Zacieniona twarz może (ale nie musi) być doświetlona lampą - nie zawsze wygląda to naturalnie. O tym, że zdjęcie jest "nieudane" decyduje co innego:
1. Wielka połać bladego nieba
2. Biała czapeczka zlewa się z niebem
3. Brak decyzji co ma być nieostre a co nie.
Twarz zacieniona umieszczona na tle dużo ciemniejszym (np ciemnych drzew) i rozmytym wyglądałaby przyzwoicie. Niebo powinno być całkowicie usunięte z kadru ( przy tym kącie polar chyba nie poradzi).
Zdjęcie 2 jest całkiem przyzwoite jak na tak silne oświetlenie. Ciemne niebo stanowi dobre tło (powinno być jeszcze ciemniejsze). Niezła plastyka twarzy - układ cieni do przyjęcia. Porażka dotyczy tylko najmniejszej dziewczynki - cienie ułożyły się nieciekawie.
Przyjęty sposób kadrowania zupełnie mi nie odpowiada. Plan amerykański skojarzony z poziomym kadrem to nie to. Zieleń w płaszczyźnie ostrości postaci rozprasza.
Wydaje mi się, że nie masz problemów z parametrami ekspozycji tylko z doborem GO, kadrowaniem, wyborem tła, łagodzeniem kontrastów.
Postanowiłeś zmierzyć się z trudnym problemem - bezpośredniego oświetlenia postaci słońcem. Poniżej link ukazujący poważne podejscie do kwestii nadmienrgo kontrastu postaci w słońcu:
http://www.photoflexlightingschool.c...ait/index.html
Jak widać samo się nie zrobi.
Ostatnio edytowane przez marfot ; 17-05-2008 o 10:54
https://500px.com/p/m_kowalczyk?view=galleries
EOS R5, RF 14-35/4L, RF 24-105/4L, RF 70-200/4L, RF100-500L, C35/2 IS, C70-300L IS, M6II, M11-22, M22, M32, S56/1.4, M55-200
Witajcie.
Zwracam sie do Was z prośbą o wskazówki
osoba fotografowana stoi tyłem do słońca, ja robię zdjęcie twarzy na pierwszym planie, a z tyłu krajobraz... robiąc takie zdjęcie zawsze wychodzi mi ciemna twarz, a jak prześwietlę to twarz jasna ale krajobrazu w ogóle nie widać. możecie mi pomóc? nie wiem dokładnie jakie parametry miałem ustawione przy tych zdjęciach ale ISO na 100% miałem ustawione na 400.
czekam i licze na Was![]()
To jest bardzo proste - albo rybki, albo akwarium, albo czymś doświetlisz modela (blendą odbijesz słońce na twarz modela lub błyśniesz wbudowaną lampą).
"Aparat fotograficzny jest dla artysty kolejnym narzędziem. Jeżeli się nad tym zastanowić, to jest to mechanizm podobny do skrzypiec. To artysta jest w stanie tworzyć sztukę nie aparat." - Brett Weston
A propos reguł, taka cokolwiek ciekawostka zoologiczna... Wyczytałem onegdaj w przedpotopowej radzieckiej książeczce, sprzed cca pół wieku, cokolwiek usystematyzowane reguły fotografii portretowej przy bezpośrednim oświetleniu słonecznym. Co prawda to nieco inne czasy, analog i w ogóle...
W przypadku wykonywania zdjęć ze światłem:
- pożądana wysokość słońca nad horyzontem 15-60 stopni (najlepiej w okolicy 40-45 stopni);
- kierunek oświetlenia w zakresie 15-60 stopni od kierunku wykonywania zdjęcia, czyli tak nieco z boku, nie frontalnie;
- doświetlenie blendą zlokalizowaną w bezpośredniej bliskości aparatu (aby nie wprowadzać dodatkowych cieni) lub fleszem;
- alternatywnie zacienienie modela półprzepuszczalnym ekranem;
- pomiar ekspozycji na światła twarzy;
W przypadku wykonywania zdjęć pod światło:
- doświetlenie modela dwoma blendami (lub fleszami) - jedna odsunięta od aparatu, pełniąca rolę słońca z przykładu poprzedniego (modelująca bryłę), druga maksymalnie przybliżona do aparatu, rozjaśniająca cienie powstałe od blendy 1.
- pomiar ekspozycji na cienie twarzy.
Pzdr
Grzesiu
SX160 IS, a przedtem wadliwy A530 wymieniony w ramach gwarancji na wadliwy A550.
Analogowy DeviantArt
Wypociny formalne
Wypociny techniczne
Ech, ja to chyba się dysleksji nabawiam. :-?
Jak to teraz przeczytałem, to wpadłem w panikę - a więc kilka wyjaśnień (przepraszam, już nie mogłem edytować poprzedniego wpisu).
Czyli nie wtedy, kiedy jest światło jako takie, ale kiedy słońce znajduje się za plecami fotografującego.W przypadku wykonywania zdjęć ze światłem:
Tu z kolei chodzi o azymut, z którego pada światło w stosunku do kierunku wykonywania zdjęcia (w rzucie poziomym). Innymi słowy, jeśli modela mamy na azymucie 0 (relatywnym względem aparatu, nie rzeczywistym geograficznym :wink- kierunek oświetlenia w zakresie 15-60 stopni od kierunku wykonywania zdjęcia, czyli tak nieco z boku, nie frontalnie;, to słońce urządza nas gdy znajdzie się w zakresach azymutów 120-165 i 195-240. Czyli za plecami, ale nieco z boku.
SX160 IS, a przedtem wadliwy A530 wymieniony w ramach gwarancji na wadliwy A550.
Analogowy DeviantArt
Wypociny formalne
Wypociny techniczne