Witam
Mam taki mały dylemat. Kupiłem ostatnio obiektyw tokina 11-16mm. Chce dokupić do niego filtr polaryzacyjny i połówkowy. Ze wzgladów finansowych na razie nie dam rady kupic obu na raz. Który byście doradzili kupić najpierw i dlaczego?
Witam
Mam taki mały dylemat. Kupiłem ostatnio obiektyw tokina 11-16mm. Chce dokupić do niego filtr polaryzacyjny i połówkowy. Ze wzgladów finansowych na razie nie dam rady kupic obu na raz. Który byście doradzili kupić najpierw i dlaczego?
ten, ktory Ci jest bardziej potrzebny.
a tak z doswiadczen - teoretycznie, to polar jest czesciej przydatny, ale do szerokiego kata lepiej go nie naduzywac i tu jednak szara polowka okazuje sie czesciej uzyteczna.
ja bym kupil polar nakrecany a polowke prostokatna, do trzymania w rece. zwlaszcza, ze w temacie polowek nakrecanych wybor jest sredni, a ceny mocno przesadzone...
Mam Heliopan SH-PMC E46 i E39, oba w wersji slim. E39 jest dziwnym trafem grubszy od E46. Jest też grubszy od np. B+W E52. Nie wie ktoś czy np. B+W E39 jest chudszy od Heliopana, ew. ma i mógłby zmierzyć grubość obręczy?
Zastosowanie filtrów ND, UV, szarych połówek jak polaryzacyjnych jest niepozbawione sensu. Jak natomiast wygląda sprawa z filtrami kolorowymi i gradacyjnymi kolorowymi np COKIN? Na ile efekt uzyskany z filtra różni się od efektu otrzymanego w programie graficznym? Na ile filtr pogarsza jakość obrazka? Jeśli ktoś robił takie porównania to chętnie obejrzałbym jakieś sample.
Ostatnio edytowane przez jaroz ; 10-06-2012 o 20:03
Moim skromnym zdaniem inwestowanie w kolorowe połówki trochę mija się z celem. Najważniejsze jest odpowiednie naświetlenie zdjęcia. Szara połówka, przyciemnia np górną cześć kadru z niebem, uwydatniając np chmury, połówka tabaczkowa czy jakakolwiek inna robi to samo dodając dodatkowo zabarwienie. Mając dobrze naświetlone zdjęcie można jego polówkę zabarwić w PS w pełni kontrolując intensywność, barwę , gradację. Niech mnie ktoś poprawi jeżeli źle myślę. W pewnym stopniu nawet samą szarą połówkę można od biedy symulować w PS, ale jakość będzie gorsza. Mocnych przepaleń nie da się już naprawić.
Co do polara to tego zdecydowanie nie można symulować w żadnym programie.
pytanie - jaki filtr sprawdzi się najlepiej przy fotografowaniu samochodów w ruchu [rajdy, wyścigi] w b. jasny dzień? niestety mój polar Marumi jest w stanie zniwelować paskudnych odblasków. kompensacja ekspozycji, nie sprawdza się.
z góry dzięki za pomoc!