Macieju, to dotyczy praw fizyki i jakość obiektywu nie ma znaczenia. Znaczenie ma wielkość matrycy. Na cropie jakość zaczyna spadać powyżej f8. Praktycznie przymykanie powyżej f11 nie ma sensu.
Macieju, to dotyczy praw fizyki i jakość obiektywu nie ma znaczenia. Znaczenie ma wielkość matrycy. Na cropie jakość zaczyna spadać powyżej f8. Praktycznie przymykanie powyżej f11 nie ma sensu.
Witam wszystkich serdecznie, to mój pierwszy post
Lifedeath, kup "Digital Foto Video" (ostatni, kwietniowy numer). W artykule "Ile megapikseli ma sens?" wszystko jest przejrzyście wyjaśnione
Aleś się Kolego wstrzelił z tym postem... Tutaj nigdzie nie było mowy o pixelach.
Ale padlo haslo rozdzielczosc obiektywu : D
Kurcze popmart powinienes napisac krotszych poniewaz kolega moze zjechac do 1/60 albo 1.30(sporo nie wie co to 1/100)
To ja tak troche lopatologicznie.
Zdjecie 1/xxx = to jest czas. Czyli np. 1/60 to "jedna sescdziesiata sekundy" 1/100 bedzie oznaczalo "jedna setna".
Nie martw sie prawdopodobnie robisz jakies bledy albo FF (Front focus - czyli aparat jest ostry przed punktem, na ktory zlapal ostrosc) lub BF (back Focus - ustawiles na cos ostrosc a wychodzi ostre za punktem ustawiania ostrosci).
Ja bym obstawial opcja 1 (blad uzytkownika).
co teraz zrobic:
isc gdzies na zewnatrz i "strzelic co sie da" na Auto (zielony kwadracik). Pomimo ze aparat ustawi ISO na 400 to dosyc dobrze zadziala. Zaimportuj sobie zdjecia i zainstaluj Zoom Browser'a (dolaczony do plyty). W zoom browserze jest opcja Info - pokaze ci taki zelony kwadracik na zdjeciu gdzie zdjecie bylo ostrzone. Jesli jest ostre to spoko.
Potem
Kitowy obiektyw niestety nie jest szczytem marzen (aczkolwiek zle nie jest). Optymalna (czyli najlepsza) dla niego watrosc przyslon ot ok f8 (do f11).
Postaraj sie teraz na cos dobrze oswietlonego ustawic AF srodkowym punktem. Stzrel i wrzuc (ISO 100-400, Srodkowy AF, ostrosc na cos kontrastowego, dobrze oswietlone, f8). Wrzuc JPGa albo RAWa (jesli JPG to nie rob "safe for web" poniewaz wytnie informacje z danymi o zdjeciu).
Teraz tak f22, na "skrajnych przyslonach" kazdy ale to kazdy obiektyw kuleje. Jak koledzy mowia fizyki nie przeskoczysz, tak juz jest.
Nie wiem kto ci takich bzdur naopowiadal ze bedzie zuper.
Kolejna rada. Czas - jak bys poczytal to forum to bys zapewne wiedzial ze "bezpieczny" czas to odwrotnosc "ogniskowa x krop". Co to znaczy w praktyce. Kazda puszka kanona z serii xxxD oraz XXD ma mnoznik 1.6 (w pentaksie jest o ile sie nie myle 2.0) czyli jesli masz kita 18-55 i robisz zdjecia na 55 mm to musisz zrobic ta kze czas = 1/(55 x 1.6) czyli chcac nie chcac 1/88 (jedna osiemdziesiata osma) - niestety takiego czasu niema to szukasz najblizszy krotszy. Jak to popmart pisze nie krocej niz 1/100 (jedna setna).
No i zelazna zasada na ostre zdjeica w kicie to:
AV, f8 (mozna od 7.1 do 11 - ale f8 to "szczyt marzen"), najnizsze ISO jak tylko mozliwe (w zaleznosci od warunkow oswietleniowych).
Popomart dobrze mowi ze statyw nie gwarantuje ostrosci. Pozatym patrzac na Twoje zdjeica ot sa one (ale to moim zdaniem niedoswietlone). Jezeli miales ISO 100 i f22 i to w pomieszczeniu to no przykro mi ale nie ma bata na ostre zdjecie - poruszenie raczej murowane.
Tytuł może zmylić, oczywiście jest w tym artykule dużo o pixelach (w sensie rozdzielczości matrycy), w większości artykuł odnosi się do wpływu rozdzielczości matrycy i rozdzielczości obiektywu, wpływie przysłony na rozdzielczość obiektywu.
A tego nie mógł zrozumieć założyciel wątku
Ostatnio edytowane przez Piotr1 ; 07-04-2008 o 21:54
jak narazie oddałem go kumpeli i ona zobaczy co namieszałem.
dziwi mnie tylko to czemu w tym canonie az tyle zecyz trzeba kontrolowac i musi byc zalezne wszystko od siebie.. przysłona ekspozycja itd. w pentaxie poprstu ustalałem 'jak mi sie pdoobało' czyli pryzsłona 3,5 ekspozycja dowolna, ale raczej ciemniejsze i tyle.