Panowie (i ewentualnie panie), spokojnie ! Nie zamierzam tu wywołać dyskusji, która juz się na forum toczyła. Utnijmy tę kwestięZamieszczone przez Vitez
![]()
Panowie (i ewentualnie panie), spokojnie ! Nie zamierzam tu wywołać dyskusji, która juz się na forum toczyła. Utnijmy tę kwestięZamieszczone przez Vitez
![]()
McKane: tak, można też do tego podejść w ten sposób. Ale zakładając, że te 5kE jest kwotą mniej więcej "zamkniętą", to w miesiąc po kupieniu Twojego zestawu może się okazać, że "makro" oznacza owady w locie - czyli np. 180/3.5L. Na którego już wtedy nie będzie $$$ (a 70-200 go bynajmniej nie zastąpi - wiem coś o tym, bo dzis zapomniałem wziąć setki i żałowałem).
Inny przykład: miała być "architektura" - zatem po miesiącu zabawy gość stwierdza, że chce się tym zająć na poważnie. Ale kasa już wydana - na T/S nie starczy.
Ja podszedłem do zakupów właśnie w taki sposób - kupić body, jeden obiektyw (w moim przypadku było to 17-40, ale to z innych powodów - w ogólności poleciłbym coś odrobinę dłuższego) i zobaczyć co z tego wyniknie. I każdemu takie podejście polecam![]()
To fakt ale idac tym tropem myslenia praktycznie kazdy zakup jest obarczony prawdopodobienstwem pojawienia sie w czasie uzytkowania wiekszych wymagan. Nawet majacy doswiadczenie w fotografii nie sa w stanie kupic raz sprzetu i nic juz w nim nie zmieniac. Bo okaze sie ze 70-200 za krotki i trzeba wejsc w 400 5.6 L, 17-40 za waski wiec 10-22 itd. Przedstawiony przeze mnie zestaw moim zdaniem jest najlepszym kompromisem zapewniajacym szeroki kat, tele i makro. Specjalizacja w kazdym z tych elementow wymagac bedzie dodatkowych nakladow.
No moze oprocz TS-E bo tego nikt normalny fotografujac architekture do cyfry nie kupi.
A tutaj mnie zaintrygowałeś. Dleczego "nikt" normalny nie kupi TS-E do cyfry ?Zamieszczone przez McKane
Z prostej przyczyny ... najszerszy TS-E ma 24 mm co po cropie daje kat widzenia odpowiadajacy prawie 40 mm (oczywiscie mowie o cyfrach z cropem 1.6 full frame to nie dotyczy). Szlag trafia wiec szeroki kat o ktory w tym obiektywie chodzilo co bardzo utrudnia skuteczne fotografowanie architektury.Zamieszczone przez Wkryst
Wyjatkowo w tym wypadku mozna fotografowac obiekty stojace w duzym oddaleniu od innych bo mozna sie wystarczajaco daleko cofnac wiec na sile jeszcze sie przyda.
No ale kto kupi TS-E 45 mm ktore po przeliczeniu ma 72 mm ? To juz niemalze obiektyw portretowy
A warto sobie zdawac sprawe ze kazdy z nich stoi 1100$. Duzo lepiej i taniej wychodzi fotografowanie zwyklym szerokokatnym obiektywem (powiedzmy Sigma 20 mm 1.8 ) i poprawki w PS'ie.
Ja glownie zajmuje sie fotografowaniem architektury i po paru latach uwazam ze naprawde konia z rzedem temu kto da sobie rade w ktorymkolwiek miescie z obiektywem 24 mm gdy czesto przy kicie jest ciasno.
No tak, racja. Ale przeciez są TS-E'y nawet i o dłuższych ogniskowych. Czyli rozumiem, że do "specjalnych" zastosowań.Zamieszczone przez McKane
Dzięki za wyjaśnienie.
TS-E 90 mm nie uzywany jest do fotografowania architektury. 45 mm tez wlasciwie nie. To sa szkla do zadan specjalnych w stylu fotografia reklamowa (szklo, bizuteria i inne bibeloty)
A ja na jego miejscu bym wziął:
Body: Canon 20D
Optyka:
EF-s 10-22 f/3,5-4,5 - do widoczków
EF 50mm f/1,4 oraz EF 85mm f/1,8 - do portrecików
EF 17-40mm f/4 jako spacer-zoom
EF 70-200mm f/2,8 (z IS lub bez)
Cosik czarnego + [EF20 f/2,8] + EF28 f/2,8+ EF50 f/1,8+ EF100 f2,0
Pojawił się następny konkret... cytuję... "a coś dobrego do makro ?"