Uwierz, że Twoje pytanie nie są "niewinne", a stąd odpowiedź na nie złożona. Nie ma jednego algorytmu skalowania - przykładowo, do powiększeń można stosunkowo bezpiecznie zastosować splajny liniowe (bi-linear) czy sześcienne (bi-cubic), ale już, żeby pomniejszyć i nie ryzykować pojawienia się mory, trzeba obraz uprzednio "wygładzić".
Inny przykład: istnieje szereg trików pod nazwą super-resolution, dzięki której można uzyskać większą rozdzielczość niż prawdziwa ("natywna") rozdzielczość matrycy.
Jak już pisałem pomysłów i algorytmów jest bez liku, niektóre (te lepsze, bo uwzględniające m.in. fizjologię ludzkiego wzroku i charakterystykę urządzeń wyjściowych) są zwykle opatentowane.
Najlepiej wygooglać sobie trochę za pomocą słów kluczowych: spline interpolation, image restoration, sharpening, demosaicking, super-resolution, i tak dalej - wstępnych opracowań w tej dziedzinie jest cała masa.
Po polsku literatura też jest, ale rzadko bezpośrednio odnosi się do obrazów - raczej oferuje się temat interpolacji podany more mathematico![]()