Strona 2 z 2 PierwszyPierwszy 12
Pokaż wyniki od 11 do 17 z 17

Wątek: Zmiana wielkości obrazu a jego jakość !!!!

  1. #11
    Pełne uzależnienie Awatar xxkomarxx
    Dołączył
    Apr 2007
    Miasto
    Rzeszów, Tarnobrzeg, Sandomierz
    Wiek
    41
    Posty
    1 456

    Domyślnie

    Nie wiem czy tak do końca komputer nie będzie wiedział co dodać gdyż np algorytm najbliższy pixel kopiuje całe grupy pixeli. Inny sprawdza kolory sąsiadujących pixeli i nadaje im barwe która mniej się odróznia co w ogólnym widzeniu sprawai żę nie widać tzw schodków

  2. #12
    Bywalec Awatar Toffic
    Dołączył
    May 2005
    Miasto
    Dąbrowa Górnicza
    Wiek
    58
    Posty
    235

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez xxkomarxx Zobacz posta
    ....Inny sprawdza kolory sąsiadujących pixeli i nadaje im barwe która mniej się odróznia co w ogólnym widzeniu sprawai żę nie widać tzw schodków
    Jak również detali i szczegółów, bo i skąd mają się pojawić. Chyba że chodzi nam o miękkie (rozmydlone) powiększenie.
    Fotografia

    fotoseo - Katalog stron fotograficznych

  3. #13
    fotograf Awatar Czacha
    Dołączył
    Jan 2004
    Miasto
    Białystok
    Wiek
    45
    Posty
    4 868

    Domyślnie

    Jesli cos ma wartosc 0, to nijak nie zrobi sie z tego 1. Oprogramowanie samo sobie nie dopisze czegos, czego tam nie ma. Kombinowanie niczym kon pod gore nic nie da

  4. #14
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Mar 2007
    Posty
    3 053

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez xxkomarxx Zobacz posta
    Nie wiem czy tak do końca komputer nie będzie wiedział co dodać gdyż np algorytm najbliższy pixel kopiuje całe grupy pixeli. Inny sprawdza kolory sąsiadujących pixeli i nadaje im barwe która mniej się odróznia co w ogólnym widzeniu sprawai żę nie widać tzw schodków
    Spytam jak w starym dowcipie: Kolega chce się dowiedzieć, czy powymądrzać?
    Sporo wskazówek już dostałeś, więc ja pozwolę sobie na krótką syntezkę...

    Skalowanie obrazów opiera się na interpolacji (czyli wymyśleniu, co ma być pomiędzy punktami, które znamy). Innymi słowy jest to sztuka umiejętnego oszukiwania (w dziedzinie obrazów można to nazwać sztuką iluzji).
    Teoria interpolacji ma trochę ponad pół wieku. W tym czasie tęgie głowy wymyśliły sporo - nie sposób więc przedstawić wszystkiego. Podane przez Ciebie przykłady, to odmiany interpolacji "splajnowej", prostej i w zamyśle, i w działaniu. No niestety, jak już zauważono wyżej, możesz uzyskać za jej pomocą albo gładkie przejścia tonalne, albo ostre krawędzie.
    Zaryzykuję i powiem, że główna trudność polega na pogodzeniu elegancji formalnej (ładne i proste wzory dające w wyniku proste i szybkie algorytmy) z elegancją praktyczną (czyli, czy nam się efekt końcowy podoba, czy nie).
    Prace trwają na całym świecie...

    Cytat Zamieszczone przez Czacha Zobacz posta
    Jesli cos ma wartosc 0, to nijak nie zrobi sie z tego 1.
    Jakby "na chama" zanegował "0", to dostanie "1"

    Cytat Zamieszczone przez Czacha Zobacz posta
    Kombinowanie niczym kon pod gore nic nie da
    Nie podcinaj mi gałęzi, plssss...
    EOS - conditio sine Kwanon...

  5. #15
    Pełne uzależnienie Awatar xxkomarxx
    Dołączył
    Apr 2007
    Miasto
    Rzeszów, Tarnobrzeg, Sandomierz
    Wiek
    41
    Posty
    1 456

    Domyślnie

    Nie chodzi o wymądrzanie się na forum bo nie po to to jest.
    Po prostu chciałem się czegoś więcej dowiedzieć na ten temat.
    Tak jak zostało już napisane chodzi o oszukanie i zmyślne wstawienie brakujących informacji pomiędzy punkty tak żeby obraz wyglądał lepiej mając do dyspozycji sprzęt o słabych możliwościach zapisowych.

    Dziękuje wszystkim za udzielone informacje.

  6. #16
    Moderator Awatar Janusz Body
    Dołączył
    Apr 2004
    Miasto
    Szczecin
    Wiek
    72
    Posty
    5 757

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez xxkomarxx Zobacz posta
    ... chodzi o oszukanie i zmyślne wstawienie brakujących informacji pomiędzy punkty ....
    Naprawdę się nie da. Chyba, że program w stylu www.wróżka.pl

    Zdjecia z Twojego przykładu to efekt odszumiania a nie powiększania. W odszumianiu też jest sporo interpolacji i wygładzania obrazu.

    Janusz,
    Old enough to know better - but I do it anyway.

  7. #17
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Mar 2007
    Posty
    3 053

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez xxkomarxx Zobacz posta
    Nie chodzi o wymądrzanie się na forum bo nie po to to jest.
    Po prostu chciałem się czegoś więcej dowiedzieć na ten temat.
    Tak jak zostało już napisane chodzi o oszukanie i zmyślne wstawienie brakujących informacji pomiędzy punkty tak żeby obraz wyglądał lepiej mając do dyspozycji sprzęt o słabych możliwościach zapisowych.

    Dziękuje wszystkim za udzielone informacje.
    Uwierz, że Twoje pytanie nie są "niewinne", a stąd odpowiedź na nie złożona. Nie ma jednego algorytmu skalowania - przykładowo, do powiększeń można stosunkowo bezpiecznie zastosować splajny liniowe (bi-linear) czy sześcienne (bi-cubic), ale już, żeby pomniejszyć i nie ryzykować pojawienia się mory, trzeba obraz uprzednio "wygładzić".

    Inny przykład: istnieje szereg trików pod nazwą super-resolution, dzięki której można uzyskać większą rozdzielczość niż prawdziwa ("natywna") rozdzielczość matrycy.
    Jak już pisałem pomysłów i algorytmów jest bez liku, niektóre (te lepsze, bo uwzględniające m.in. fizjologię ludzkiego wzroku i charakterystykę urządzeń wyjściowych) są zwykle opatentowane.
    Najlepiej wygooglać sobie trochę za pomocą słów kluczowych: spline interpolation, image restoration, sharpening, demosaicking, super-resolution, i tak dalej - wstępnych opracowań w tej dziedzinie jest cała masa.
    Po polsku literatura też jest, ale rzadko bezpośrednio odnosi się do obrazów - raczej oferuje się temat interpolacji podany more mathematico
    EOS - conditio sine Kwanon...

Strona 2 z 2 PierwszyPierwszy 12

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •