Pokaż wyniki od 1 do 10 z 329

Wątek: Całkowicie początkujący

Mieszany widok

  1. #1

    Domyślnie

    Drodzy koledzy, tam trzeba było zapomnieć o jakichkolwiek krokach, wszystko w ruchu a obok stóp koleiny o głębokości do 1.5 metra wypełnione ilastą mazią.

    Ponadto za mną „kładli” drzewa i oni denerwowali się na intruza.

    Tak się zaplątałem w tych trzęsawiskach, że nie mogłem znaleźć drogi odwrotu – wokół głębokie koleiny.

    To dzięki temu poniżej uczynnemu Panu na moje wymachiwanie rękoma, podjechał do mnie – opuścił schodki i zawiózł mnie na bezpieczny grunt, byłem w domu rozpoznawalny.:wink:


    Uwaga – zdjęcie zamieszone bez zgody fotografowanego.
    Nigdy nie byłem w sądzie, więc...
    Pozdrawiam.

  2. #2
    Początki nałogu Awatar Krasuski
    Dołączył
    Nov 2007
    Miasto
    Warszawa
    Wiek
    54
    Posty
    279

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Waldek24 Zobacz posta
    Uwaga – zdjęcie zamieszone bez zgody fotografowanego.
    Nigdy nie byłem w sądzie, więc...

    I mam nadzieję że tam nie trafisz za te zdjęcie.

    Mam jeszcze jedną prośbę jak byś do zdjęć dopisywał czym robiłeś dane zdjęcie - chodzi mi o obiektywy.
    Pozdrawiam

  3. #3

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Krasuski Zobacz posta
    I mam nadzieję że tam nie trafisz za te zdjęcie.

    Mam jeszcze jedną prośbę jak byś do zdjęć dopisywał czym robiłeś dane zdjęcie - chodzi mi o obiektywy.
    Pozdrawiam
    Wszystkie zdjęcia z ustawieniami body M albo Av – obiektyw EF 24-105 L IS USM.
    Reszta klamotów została w samochodzie.

    Przepraszam, zapomniałem o podstawowej zasadzie.
    Pozdrawiam.

  4. #4
    Moderator Awatar Janusz Body
    Dołączył
    Apr 2004
    Miasto
    Szczecin
    Wiek
    72
    Posty
    5 757

    Domyślnie

    1. Ustaw sobie ISO 100 i na jakiś czas zapomnij jak sie przestawia.
    2. Popracuj nad prawidłowym naświetleniem klatki. Za dużo wypaleń, prześwietlone niebo a po lewej histogramu jeszcze dużo pustego miejsca.
    3. Spróbuj włączyć tryb "spot" do pomiaru światła. Multisegment Cię conieco oszukuje.

    Janusz,
    Old enough to know better - but I do it anyway.

  5. #5

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Janusz Body Zobacz posta
    1. Ustaw sobie ISO 100 i na jakiś czas zapomnij jak sie przestawia.
    2. Popracuj nad prawidłowym naświetleniem klatki. Za dużo wypaleń, prześwietlone niebo a po lewej histogramu jeszcze dużo pustego miejsca.
    3. Spróbuj włączyć tryb "spot" do pomiaru światła. Multisegment Cię conieco oszukuje.
    A wiesz, co Januszu, (piszę jak na spowiedzi), jak wlazłem w to pobojowisko przy tak nieatrakcyjnej pogodzie i poparzyłem w wizjer, zobaczyłem, jaki czas mi sprzęt proponuje a statyw w samochodzie to gorączkowo począłem podnosić ISO.

    Piszę poważnie – POMYŚLAŁEM, CO JANUSZ NA TO POWIE – naprawdę z ręką na sercu, wiedziałem, że nie pochwali.

    Zapomnę, że istnieje inne ISO jak 100, tak jak zapomniałem, że można tym sprzętem robić zdjęcia w JPG.
    Pozdrawiam.

  6. #6
    Moderator Awatar Janusz Body
    Dołączył
    Apr 2004
    Miasto
    Szczecin
    Wiek
    72
    Posty
    5 757

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Waldek24 Zobacz posta
    ...zobaczyłem, jaki czas mi sprzęt proponuje a statyw w samochodzie to gorączkowo począłem podnosić ISO......
    Np. zdjęcie traktora z drzewem. ISO 320, czas 1/200, ogniskowa 55mm. Z tym obiektywem to zdjęcie spokojnie można było robić z czasem 1/50 a z IS to i 1/15 też by sie dało bez specjalnego ryzyka poruszenia.

    Zdjęcie jest "malowane światłem". Daj światłu namalować zdjęcie. Używaj długich czasów jeśli tylko można.

    Janusz,
    Old enough to know better - but I do it anyway.

  7. #7

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Janusz Body Zobacz posta
    Np. zdjęcie traktora z drzewem. ISO 320, czas 1/200, ogniskowa 55mm. Z tym obiektywem to zdjęcie spokojnie można było robić z czasem 1/50 a z IS to i 1/15 też by sie dało bez specjalnego ryzyka poruszenia.

    Zdjęcie jest "malowane światłem". Daj światłu namalować zdjęcie. Używaj długich czasów jeśli tylko można.
    To jest BARDZO zła maniera przeniesiona z aparatu Praktica, gdzieś zakodowana.
    Brak zaufania do techniki, stabilizacji, żyroskopów w obiektywach.

    Jak widzę czas poniżej 1/200 popadam w „panikę” zdjęcie będzie ruszone.

    Wniosek jest dla mnie taki, że bardziej jak już wydajesz masę pieniędzy zaufać technice i nie bać się czasów 1/50, no wiadomo, że nie przy teleobiektywie przy największym zbliżeniu i obiekcie bardzo oddalonym do tego „z ręki”.

    Uwaga. Nie pijam więc problem wibracji odpada - może
    Pozdrawiam.

  8. #8
    Awatar hugo
    Dołączył
    Mar 2008
    Miasto
    Warszawa
    Wiek
    47
    Posty
    11

    Domyślnie

    Też jestem początkujący, więc mam nadzieję Waldku, że nie będziesz mi miał za złe, że zaśmiecam ci wątek.

    Janusz napisał:
    ........
    2. Popracuj nad prawidłowym naświetleniem klatki. Za dużo wypaleń, prześwietlone niebo a po lewej histogramu jeszcze dużo pustego miejsca.
    ..........

    W jednym ze swoich wykładów piszesz, że w cyfrach histogram jak najbardziej do prawej - bo (tak zrozumiałem) lepiej przyciemniać niż rozjaśniać. Tu piszesz, że po lewej dużo wolnego pola. To czym się w końcu kierować?

    Pozdrawiam

    Hubert

  9. #9
    Moderator Awatar Janusz Body
    Dołączył
    Apr 2004
    Miasto
    Szczecin
    Wiek
    72
    Posty
    5 757

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez hugo Zobacz posta
    ...
    W jednym ze swoich wykładów piszesz, że w cyfrach histogram jak najbardziej do prawej - bo (tak zrozumiałem) lepiej przyciemniać niż rozjaśniać. Tu piszesz, że po lewej dużo wolnego pola. To czym się w końcu kierować?
    ....
    Własciwie to fret z Tomkiem Ci już napisali. Histogram do prawego ale bez clippingu czyli bez wypaleń. Tak jak pisze Tomek z kołem przy środkowej linii. Histogram idealnie powinien się kończyć "tuż przed" prawą krawędzią czyli optimum w kanałach po ok 245 do max 250.

    To że "zostało dużo po lewej" i "wypalone miejsca" to dowód na to że klatka została prześwietlona.

    @Waldek24 - reguła czas nie dłuższy niż ogniskowa, czyli np. 1/50s dla ogniskowej 50mm obowiązuje dla obiektywów bez IS. Po to masz ISa żeby ten czas wydłużyć nawet o pełnie 2EV. Dla 1/50s dwa pełne f-stopy odpowiadają 1/13 sek. Czyli z 1/15 powinno wyjść conajmniej 90% zdjęć. Owszem będziesz miał poruszone ale na czasie 1/200 też możesz poruszyć.

    Janusz,
    Old enough to know better - but I do it anyway.

  10. #10

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Janusz Body Zobacz posta
    @Waldek24 - reguła czas nie dłuższy niż ogniskowa, czyli np. 1/50s dla ogniskowej 50mm obowiązuje dla obiektywów bez IS. Po to masz ISa żeby ten czas wydłużyć nawet o pełnie 2EV. Dla 1/50s dwa pełne f-stopy odpowiadają 1/13 sek. Czyli z 1/15 powinno wyjść conajmniej 90% zdjęć. Owszem będziesz miał poruszone ale na czasie 1/200 też możesz poruszyć.
    Dziękuję Januszu, oczywiście miałeś rację, było trochę wczoraj światła i na kilka godzin poszedłem to, co piszesz sprawdzić, może inaczej sobie przyswoić. Nigdy nie robię dużo zdjęć, czasem szkoda zachodu, długo „obwąchuję” obiekt statyczny (załóżmy pejzaż) zanim się zdecyduję na kadr.
    Już się przyzwyczajam, że racja po Twojej stronie, cóż praktyka.
    ----------------------------------------------------------------------

    Ja, o czym innym, może się narażę wielu bardzo zaawansowanym fotografom.
    Sporo przeglądam zdjęć kolegów, właściwie to każdego, co zechciał cokolwiek pokazać i jestem nieco w niektórych przypadkach delikatnie zaskoczony.:sad:

    Może przeczyta to i wyjaśni przyjaźnie nastawiony kolega z forum.

    Spora część prezentuje przepiękne pejzaże, przepiękne kadry, ale...
    Ludzie takich kolorów w przyrodzie NIE MA.

    Czy to jakiś trend w fotografii jak załóżmy kubizm w malarstwie
    Czy to fascynacja możliwościami komputerowych programów graficznych, sporo dla mnie PO BANDZIE.

    Może ja czegoś nie rozumiem, lub nie widzę, poprosiłem pracownika, aby popatrzył na przepiękny kadr, i pytam, aby bez komentarza, co zdjęcie przedstawia, czy widziałeś w przyrodzie takie kolory – NIE.
    Pytam i innych, w ogóle nie interesujących się fotografią, proste pytanie, czy widziałeś takie kolory... Odpowiedź ta sama.

    Potrafię zrozumieć, że z całego kadru chcemy na jakiś szczegół zwrócić uwagę i nieco go kolorystycznie wyeksponujemy, ale cały kadr????

    Zawsze byłem zwolennikiem nie tylko w fotografii REALIZMU.

    Jakże przepiękne fotografie prezentowane są na forum monochromatyczne.

    PS. Pomijam wszelkiej maści nieraz nieodzowne filtry, ale też wątpliwości.

    Uwaga NIE NEGUJĘ ODMIENNOŚCI, ALE STARAM SIĘ ZROZUMIEĆ.
    Ostatnio edytowane przez Waldek24 ; 06-04-2008 o 09:33
    Pozdrawiam.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •