Micles lubi oceniać ale nie potrafi pokazać na co jego stać. Ot taki bardziej krytyk niż wykonawca. Przywilej wieku.
Micles lubi oceniać ale nie potrafi pokazać na co jego stać. Ot taki bardziej krytyk niż wykonawca. Przywilej wieku.
IMHO staje po stronie Vanajego interpretacja(obróbka) przypada efektowniej do gustu
ale to tylko IMHO![]()
Bieda przeczy matematyce; gdy się ją podzieli na więcej ludzi, nie staje się mniejsza. » Gabriel Laub
To może zróbmy ankietę, bo teraz następne kilkadziesiąt postób będzie kto za kim jest...
Po prostu tym razem Van mnie po części zawiódł, bo zdjęcia przed jego modyfikacjami podobały mi się bardziej. Napisałem już, że gro z jego poprawek było uzasadnione, ale niektóre już nie. Najgorszy jest ten blur![]()
Przepraszam że się wbijam w rozmowę ale mam pytanie,
jak radzić sobie z ostrym światłem słonecznym?
sytuacja następująca - zima(była) 12:00 ostre słońce, portret i widać za ostro jak sobie z tym poradzić?
Sposobów jest mnogo..:-) Poczynając od lamp (byle nie kukułki na wprost), poprzez blendy, wejście z modelką w cień drzew, czy innego ustrojstwa, zastosowanie światła slonecznego jako kontry (czasem skuteczne), + blenda, czy zaaranżowanie samemu cienia poprzez zawieszenie nad modelką/modelem białego dyfuzora dla zmiękczenia swiatła. Oczywiście jak lubisz mocne kontrasty i wyjdzie z tego ciekawy efekt, to można i z czystym słońcem.. Być może takie zdjęcie pokaże się we francuskim PHOTO
Pozdrawiam
Canon PowerShot S3 IS, Canon Lens 36-432mm f/2.7-f/3.5 IS USM, dekieLek na obiektyw, pasek, Lampa wbudowana SpeedLite, VeLbon CX200, Literatura, Karty pamięci SanDisk uLtra III 2.0 GB, Adapter, CoreL Paint Shop Pro Photo X2, Lenspen mini Pro.
rozumiem ale gdy np damy rozpraszacz światła(parasolka biała) to czy nie będzie za ciemno? O blendzie już słyszałem dobrze działa
To zależy.. bardziej niż o parasolkach myślałem o czymś takim, wieksza powierzchnia = bardziej miękkie światło, choć rozumiem, że potrzebowałbyś czegoś bardziej.. poręcznego..Są też chyba w innych rozmiarach.
To też zależy.. Masz dostępne blendy z różnymi powierzchniami, o różnych kształtach, mocniej, słabiej odbijające światło, ocieplające kolor.. Tutaj akurat nie ma co się martwić o wybór.. co najwyżej znowu wielkość..:-)O blendzie już słyszałem dobrze działa
Pozdrawiam
Canon PowerShot S3 IS, Canon Lens 36-432mm f/2.7-f/3.5 IS USM, dekieLek na obiektyw, pasek, Lampa wbudowana SpeedLite, VeLbon CX200, Literatura, Karty pamięci SanDisk uLtra III 2.0 GB, Adapter, CoreL Paint Shop Pro Photo X2, Lenspen mini Pro.
Tak się składa ze byłem trakcie pisania tutka do T&T na temat "doswietlania" w trudnych warunkach ... m.in w samo południe
postanawiam wrzucić to co zdarzyłem "wypocić" , żeby zobrazować trochę problem który kolega Slider wyczerał juz w kwestii teoretycznej![]()
1. Blenda w(prawie) samo południe -fakt faktem było trochę później niż w południe ale słonce w moich stronach jest naprawdę bardzo ostre:
i diagram sytuacyjny :
2. Wykorzystanie cienia z blendą w roli blokady.
Wielofunkcyjne blendy 5in1, po zdjęciu warstwy srebrnej i złotej zapinanej na zamek maja w środku filtr UV, biały materiał pełniący role dyfuzora, przepuszczający tylko część światło słonecznego :
nie mam diagramu ale setup był prosty: Modelka leżała na zacienionych schodach + moja żona w roli asystenta blokowała bezpośrednie światło słoneczne za pomocą wspomnianej środkowej części blendy.
3. Wykorzystanie cienia + naturalnych powierzchni w roli elementu doświetlającego np. betonowy chodnik, śnieg, biała ściana budynku etc.
Zamiast blendy można wykorzystać naturalne warunki tak jak na fotce poniżej - zepchnąłem grupę ludzi w zacienioną niszę z boku kościoła - tym razem rolę blendy pełnił betonowy chodnik który w zimowym słońcu o godzinie 12:52 pm był niemalże biały:
jak się okazuje śnieg też może bardzo efektywnie doświetlać cienie:
Czasami - szczególnie podczas fotografii portretowej dzieci gdzie możemy fotografować z małego dystansu, (bez obawy ze szeroki kąt zniekształci nam rysy twarzy dziecka - dzieci wyglądają zawsze uroczo-przynajmniej dla rodziców ), ubieram się w białą koszulkę lub koszulę itp. w ostrym słońcu nawet taki pozornie bez znaczenia szczegół, jak garderoba fotografa morze nam pomóc w doświetleniu cieni
3. Doświetlanie lampą na "sankach" z dyfuzorem:
zdjęcia robione w samo południe (bezchmurne niebo)
5D+35L+580EX + Sto-Fen (biały) na wprost, aparat w trybie AV z kompensacją ekspozycji lampy-1EV, a ekspozycja puszki na -2EV, pomiar cało matrycowy , dodatkowo polar Hoya by przyciemnić niebo, starałem się robić z bardzo bliska, by światło lampy nie było takie płaskie ...
Pewnym rozwiązaniem jest lampa na kablu ETTL, używałem tej metody kilkakrotnie na weselach ale jest ona bardzo nie wygodna (przydała by się trzecia ręka). Dodatkowo wyciągnięta w górę ręka rozprasza fotografowane osoby. No i sam fotograf wygląda jak "statua wolności"![]()
Dla wszystkich co lubią doświetlać lampą:
Nowe transmitery Pocket Wizardz będą obsługiwać ma TTL w aparatach Canon, wtedy doświetlanie lampa będzie znacznie szybsze i wygodniejsze, ustawienie Speedlite na małym stojaku czy nawet na statywie z małym soft boksem, wydaje sie być rozwiązaniem bardzo ciekawym zarówno w fotografii portretowej jak i ślubno/reporterskiej.
Jak tylko nowy Pocket Wizard wpadnie w moje ręce obiecuje przetestować i podzielić się moimi uwagami i zdjęciami. Wtedy zdjęcia w samo południe nie powinny być już dłużej zmorą fotografów, którzy czasem nie mogą wybrać pory w której maja wykonać zlecenie ...
pozdrawiam
V.
Ostatnio edytowane przez VanMurder ; 23-03-2009 o 01:01
Nie chcę nic mówić Van, ale już miałem się powoływać na Twoje zdjęcia (min te z Octavią) dla zobrazowania przykladu "słońce jako kontra + blenda":-) btw często uzywasz takigo typu świecenia? Wydaje się bardzo efektowny a od biedy można sie obejśc bez blendmana:-)
jaki w takim wypadku wybierasz pomiar światła i na co mierzysz? Punktowym na twarz, czy na jaśniejsze partie (w tym wypadku na wlosy), żeby uniknąć przepaleń?
Pozdrawiam
Canon PowerShot S3 IS, Canon Lens 36-432mm f/2.7-f/3.5 IS USM, dekieLek na obiektyw, pasek, Lampa wbudowana SpeedLite, VeLbon CX200, Literatura, Karty pamięci SanDisk uLtra III 2.0 GB, Adapter, CoreL Paint Shop Pro Photo X2, Lenspen mini Pro.
Jak zaczynałem zabawę z blendą to używałem zewnętrznego światłomierza Seconic z białą kulką, a potem na M na ustawieniach wskazanych przez światłomierz. Taka metoda nie daje jednak zadowalających rezultatów, przy bardzo ostrym kontrastowym oświetleniu - minimalna zmiana położenia blendy lub modelki i można wypaść z ekspozycją o dobre +/-1EV.
Najlepsze efekty daje pomiar punktowy na twarz z blokadą ekspozycji za pomocą gwiazdki (*)połączone z przekierowywaniem, metoda ta wymaga jednak dużej wprawy bo dodatkowo przy blokowaniu AF, jest za dużo punktów bezwładności i łatwo jest coś spieprzyć. Poza tym podczas tego procesu wstrzymuje oddech bo często pracuje na GO "na żyletkę" i przy głębszym wdechu można stracić "ostrość na oczach". Jednym słowem bardzo mecząca i wymagająca treningu metoda...