Witam. Mam taka ciekawa sytuacje - jedna z gazet umiescila moje foto ( portret pewnej osoby) bez mojej wiedzy i zgody, jak i zgody modelki ( ale o wizerunku nie rozmawiajmy). Zdjecie bylo w gazecie jak i na stronie www. Na stronie www podpisali zdjecie, ze autorka jest jakas kobieta ktorej na oczy nie widzialem ani modelka. W gazecie zero podpisu co do autora. Zdjecie gazeta uzyskala od ( chyba) agencji z ktora wspolpracuje( lub jej pracownika). Mam pytanie - jak wyglada ugoda w takiej sprawie? i ile za taka ugode sobie zyczyc?
50D/400 D /T 17-50 2.8 / C 50 1.8 / C 85 1.8 / 580Ex II i reszta gratow
to zależy, jaki masz układ z tą Twoją agencją
Ostatnio edytowane przez coca ; 11-06-2010 o 23:09 Powód: Automerged Doublepost
50D/400 D /T 17-50 2.8 / C 50 1.8 / C 85 1.8 / 580Ex II i reszta gratow
Wejdź sobie na ZPAF , tabel i cennik , tam orientacyjnie będziesz miał stawkę , x3 i tyle wołaj. Na wstępie , przy negocjacjach max do 50% bazowej kwoty którą zażądasz bym nie zszedł o ile będą chcieli się dogadać. Jeśli nie , zgłoszenie do prokuratury o przypisanie sobie praw przez gazetę itp itd.
no comment...
Majątkowe prawa autorskie – umowy
Fotograf często przekazuje prawa do stworzonych przez siebie fotografii – zawierając w tym celu odpowiednie umowy, w których określa, na jakich warunkach przekazuje majątkowe prawa autorskie, lub w jaki sposób zezwala na ich wykorzystanie. Brak znajomości postanowień Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (potocznie nazywaną ustawą o prawach atorskich) często powoduje, że zawierane przez fotografów umowy nie chronią w wystarczający sposób ich praw. Zapraszam do lektury artykułu, którego zadaniem jest przybliżenie Czytelnikom tematyki umów, które zawierane są najczęściej przy okazji obrotu prawami majątkowymi.
Majątkowe prawa autorskie – przeniesienie czy korzystanie
Możemy wyróznić dwa typy umów dotyczących majątkowych praw autorskich – umowy przeniesienia majątkowych praw do utworu oraz umowę korzystania z praw – czyli umowę licencyjną. Umowy licencyjne z kolei możemy podzielić na umowy wyłączne i niewyłączne. Kolejnym kryterium wpływającym na stosowanie umów licencyjnych jest czas, na jaki zostały zawarte - o czym szczegółowo już za chwilę.
Pola eksploatacji, przeniesienie praw majątkowych
Umowa o przeniesienie praw autorskich musi zawierać określenie pól eksploatacji – mają one zostać w umowie wyraźnie wymienione. Istotne przy tym jest, że umowa może dotyczyć wyłącznie tych pól eksploatacji, które są znane w chwili zawarcia umowy. Jeżeli postanowimy umieścić w umowie pola eksloatacji, które nie są znane w chwili jej zawarcia, umowa w tych punktach będzie nieważna.
Pamiętajmy jednak, że twórca utworu wykorzystanego lub włączonego do utworu audiowizualnego oraz utworu wchodzącego w skład utworu zbiorowego, po powstaniu nowych sposobów eksploatacji utworów, nie może bez ważnego powodu odmówić udzielenia zezwolenia na korzystanie z tego utworu w ramach utworu audiowizualnego lub utworu zbiorowego na polach eksploatacji nieznanych w chwili zawarcia umowy.
Przeniesienie czy licencja?
Jeżeli umowa nie zawiera wyraźnego zapisu o przeniesieniu autorskich praw majątkowych, uważa się, że umowa ta jest umową licencyjną. Jeśli naszym celem jest przeniesienie praw, powinniśmy o tym pamiętać.
Odsprzedaż praw majątkowych
Zawierając umowę powinniśmy pamiętać, że nabywca majątkowych praw autorskich może przenieść je na inne osoby, bez naszej zgody. Możemy jednak to prawo wyłączyć lub ograniczyć – zawierając odpowiedni zapis w umowie. To wyjątkowa sytuacja - prawo cywilne stanowi bowiem, iż nabywca prawa majątkowego może nim swobodnie dysponować. Ustawodawca w sposób szczególny potraktował jednak przeniesienie majątkowych praw autorskich– i jeśli chcemy mieć kontrolę nad tym, kto dysponuje prawami do naszych fotografii, powinniśmy umieścić w umowie zapis zastrzegający konieczność uzyskania naszej zgody na odsprzedaż lub tę zgodę wyłączający bezwarunkowo.
Wyłącznie forma pisemna
Dla ważności umowy przenoszącej majątkowe prawa autorskie wymagana jest forma pisemna. Na umowie konieczne są podpisy osób do niej przystępujące. Nie będzie więc ważna umowa zawarta przez Internet.
Jeżeli umowa nie stanowi inaczej, twórca zachowuje wyłączne prawo zezwalania na wykonywanie zależnego prawa autorskiego, mimo że w umowie postanowiono o przeniesieniu całości autorskich praw majątkowych.
Prawa zależne
Twórca, na mocy ustawy o prawach autorskich korzysta z ochrony swoich praw majątkowych, niemajątkowych i tzw. praw zależnych. Takim prawem jest na przykład prawo do opracowania utworu.
Spójrzmy na art. 2 ustawy:
1. Opracowanie cudzego utworu, w szczególności tłumaczenie, przeróbka, adaptacja, jest przedmiotem prawa autorskiego bez uszczerbku dla prawa do utworu pierwotnego.
2. Rozporządzanie i korzystanie z opracowania zależy od zezwolenia twórcy utworu pierwotnego (prawo zależne), chyba że autorskie prawa majątkowe do utworu pierwotnego wygasły. W przypadku baz danych spełniających cechy utworu zezwolenie twórcy jest konieczne także na sporządzenie opracowania.
3. Twórca utworu pierwotnego może cofnąć zezwolenie, jeżeli w ciągu pięciu lat od jego udzielenia opracowanie nie zostało rozpowszechnione. Wypłacone twórcy wynagrodzenie nie podlega zwrotowi.
4. Za opracowanie nie uważa się utworu, który powstał w wyniku inspiracji cudzym utworem.
5. Na egzemplarzach opracowania należy wymienić twórcę i tytuł utworu pierwotnego.
Jeżeli chcemy, aby nabywca praw majątkowych mógł nasz utwór opracowywać, przetwarzać itp. - konieczne jest umieszczenie odpowiedniej zgody w umowie. Brak takiego zapisu oznacza, że nabywca każdorazowo będzie musiał uzyskać zgodę fotografa. Stanowi o tym art. 46 ustawy:
"Art. 46. Jeżeli umowa nie stanowi inaczej, twórca zachowuje wyłączne prawo zezwalania na wykonywanie zależnego prawa autorskiego, mimo że w umowie postanowiono o przeniesieniu całości autorskich praw majątkowych."
Wynagrodzenie
Z oczywistych względów umowa powinna zawierać szczegółowe informacje dotyczące wynagrodzenia – określać jego wysokość, sposób ustalania, jeśli wynagrodzenie jest zmienne, termin jego przekazania i formę płatności. W umowie możemy zastrzec konieczność zapłacenia odsetek wyższych od ustawowych – brak zapisu dotyczącego wysokości odsetek za zwłokę spowoduje, że fotograf może żądać w przypadku opóźnienia w zapłacie odsetek w wysokości odsetek ustawowych.
Umowy licencyjne
Zawarcie umowy licencyjnej, odmiennie niż to jest w przypadku umowy o przeniesienie majątkowych praw autorskich oznacza, iż majątkowe prawa autorskie pozostają przy twórcy.
Umowa licencyjna jest umową zezwalającą na korzystanie z praw autorskich na określonych w umowie polach eksploatacji. Umowa powinna określać również zakres,miejsce i czas korzystania z praw. Jak z tego wynika, umowa licencyjna powinna określać zakres terytorialny. W przypadku braku odmiennego zastrzeżenia w umowie przyjmuje się, że licencja obejmuje obszar państwa, na którym nabywca ma swoją siedzibę.
Umowę licencyjną można zawrzeć na czas oznaczony i nieoznaczony. W pierwszym przypadku można określić czas trwania umowy na okres do pięciu lat i na okres przekraczający 5 lat. Jednak po upływie 5 lat trwania umowy zawartej na czas oznaczony przekracający pięcioletni okres, uważa się ją za zawartą na czas oznaczony
Okresy wypowiedzenia umów licencyjnych
Umowy licencyjnej, zawartej na czas oznaczony wynoszący do pięciu lat nie można wypowiedzieć. Umowę na czas oznaczony przekraczający 5 lat można wypowiedzieć na zasadach określonych dla umowy zawartej na czas nieoznaczony – jednak dopiero po upływie pięcioletniego okresu.
Przy umowie zawartej na czas nieoznaczony, w przypadku braku innego zastrzeżenia w umowie okres wypowiedzenia wynosi jeden rok – ten termin zaczyna się liczyć od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło wypowiedzenie. Należy pamiętać, że w przypadku umowy zawartej na czas nieoznaczony strony mogą ustalić odmienny niż roczny termin wypowiedzenia i inaczej określić rozpoczęcie biegu terminu wypowiedzenia.
Rodzaje umów licencyjnych
Możemy mówić o trzech głównych rodzajach umów licencyjnych: licencja wyłączna, licencja niewyłączna i sublicencja.
Umowa licencyjna wyłączna upoważnia, zgodnie ze swoją nazwą, do wyłącznego korzystania z praw przez nabywcę licencji – ale co istotne – na polach eksploatacji określonych w umowie. Może się więc zdarzyć, że twórca udzieli kilku licencji wyłącznych w jednym czasie na ten sam utwór – jeżeli pola eksploatacji wynikające z tych umów nie będą się pokrywały. Fotograf zobowiązuje się przez zawarcie umowy licencyjnej wyłącznej do niezawierania innych umów obejmujących wskazane w umowie pola eksploatacji. Zobowiązuje się również do niekorzystania z utworu na polach eksploatacji, na króre udzielił licencji.
Ważne: Umowa licenyjna wyłączna wymaga dla swej ważności formy pisemnej – to ograniczenie nie dotyczy umów licencji niewyłącznych.
Zawieranie umów licencji niewyłącznych pozwala twórcom na wykorzystanie utworu w bardziej swobodny sposób. Zachowuje on prawa do korzystania z utworu na polach eksploatacji określonych w umowach licencyjnych, i może zawierać te umowy z wieloma podmiotami – na tych samych polach eksploatacji. Oczywiście ma to swoje konsekwencje majątkowe – twórca udzielający licencji wyłącznej może się zwykle spodziewać dużo wyższego wynagrodzenia.
Sublicencja
Umowa sublicencji to umowa, którą zawiera licencjobiorca z innym podmiotem. Oczywiście – musi działać wyłącznie w zakresie upoważnienia, uzyskanego od twórcy.
Możliwość udzielania sublicencji musi być bezwzględnie wskazana w pierwotnej umowie licencyjnej. Brak zapisu dotyczącego zgody na udzielanie sublicencji oznacza w istocie zakaz jej udzielania.
Autor: Romuald Gabrysz
http://www.swiatobrazu.pl/majatkowe-...owy-20690.html
Czy byl by ktos chetny i zorientowany w temacie zeby zerknac na umowy za zdjecia.
Tak samo jestem zainteresowany kontaktem z kim spoza CB kto moglby pomoc w srawie