Odgrzeję trochę temat w kwestii praw autorskich :0
https://soinlaw.com/blog/czy-zdjecia...wem-autorskim/

Autor opisuje, że zdjęcia produktowe (raczej mocno uogólnione) nie mogą być objęte prawem autorskim, ponieważ sady utrzymują, że fotografia produktowa to wierne odwzorowanie wyglądu fotografowanych przedmiotów. " W efekcie fotografie produktowe nie stanowią utworu w rozumieniu art. 1 ust. 1, a tym samym ich twórcom nie przysługują prawa autorskie. "
Podstawa prawna:
PrAutU – ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych

Wyrok Sądu Apelacyjnego w Krakowie – I Wydz. Cywilny z dnia 23 października 2018 r.
o sygn. I ACa 125/18

Dogrzebałem się bardziej sprawy i autor wiele kwestii pominął. Chodzi o jednej przypadek, w którym fotograf do każdego zdjęcia nie stosował innego oświetlenia (chodziło o packshoty odzieży), retusz był minimalny (więc też nie autorki), który polegał na wywołaniu RAWa. Jedynym argumentem powoda było zastosowanie autorskiego podwieszenia produktu do zdjęć. Przeszedł biegły i powiedział, że da się to bez problemu odtworzyć, a sad przyklepał, że to praca rzemieślnicza, a nie Twórcza.

Teraz wnioski dla branży:
Packshota, ani nawet bardziej zaawansowanej fotografii produktowej nie można uznać za pewniaka, że jest to dzieło chronione prawem autorskim. W związku z tym nie ma potrzeby udzielania licencji czy sprzedaży autorskich praw majątkowych. Wykonywana usługa zdjęć produktowych nie może być na stawce VAT 8%, tylko na 23%.
Aby to było autorskie dzieło można pokombinować i zdjęcie autorsko zretuszować, bo im więcej retuszu w packshocie, tym trudniej o jego odtworzenie
Bez względu na powyższe, przyszły ciężkie czasu dla całej branży fotografii produktowej, bo jak by nie patrzeć, jest to jedna z trudniejszych dziedzin jeśli chodzi o stosowanie technik fotograficznych - zwłaszcza w kwestii oświetlenia - nawet przy packshocie, bo można go oświetlić przecież inaczej, jak z reklamy