Pokaż wyniki od 1 do 10 z 29

Wątek: Kalibracja monitora - gamma, proszę o wyjaśnienie

Mieszany widok

  1. #1
    Zasłużeni Awatar czornyj
    Dołączył
    Jan 2006
    Miasto
    Kraków
    Wiek
    49
    Posty
    2 626

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez tomdz Zobacz posta
    Tom01, czornyj, dzięki za wasz wysiłek! Szczególnie ostatni post czornyja naprowadził mnie nieco, tak mi się przynajmniej wydaje. Trochę zweryfikowałem swój pogląd dotyczący tego, na czym właściwie polega zarządzanie kolorem...
    Poniżej zamieszczam dwa kluczowe dla tego zrozumienia punkty, jeśli to możliwe to proszę o krótki komentarz, czy dobrze myślę:

    1. Czynność potocznie zwana kalibracją monitora obejmuje następujące czynności:
    - kalibracja sprzętowa (regulatorami monitora) do zadanych parametrów (gamma, punkt bieli),
    - kalibracja poprzez LUT karty graficznej - korekta tego, czego nie udało się skalibrować sprzętowo. Te 2 etapy mają wpływ ma wygląd wyświetlanego obrazu niezależnie od tego, czy używany soft obsługuje zarządzanie barwą, czy nie.
    - utworzenie profilu skalibrowanego monitora, który będzie służył aplikacjom zarządzającym barwą do konwersji kolorów do przestrzeni monitora. Podczas tej konwersji punkt bieli przestrzeni źródłowej przesuwany jest do punktu bieli przestrzeni monitora (perceptual rendering lub relative colorimetric rendering).

    TAK/NIE?

    2. Ten punkt (pytanie) dotyczy własności naszej percepcji barw.
    Mamy obraz w jakiejś przestrzeni źródłowej oraz dwa urządzenia wyjściowe (oprofilowane). Urządzenia te mają gamut dużo większy od przestrzeni obrazu (zaniedbujemy clipping), różnią się punktem bieli. Zakładamy idealne warunki, oświetlenie zgodne z referencyjnym itd.
    Dokonujemy konwersji obrazu do przestrzeni obu urządzeń wyjściowych przy użyciu relative colorimetric rendering. Na obu wydrukach (jeśli to drukarki) będą fizycznie inne barwy. Jeśli jednak na każdy z nich spojrzymy w idealnych warunkach (zachowany jest punkt bieli zapisany w profilu), to na skutek adaptacji oka do punktu bieli nasza percepcja barw będzie w obu przypadkach identyczna.

    TAK/NIE?
    1. Tak. Wprowadzenie urządzenia do systemu zarządzania barwą polega na optymalizacji i stabilizacji jego zachowania (kalibracji) oraz stworzeniu jego charakterystyki (profilowanie).

    2. Nie. Wszystkie urządzenia wyjściowe mają zwykle ten sam pkt. bieli. - D50, i kolorymetryczną zgodność uzyskujemy w momencie, gdy oświetlamy je światłem o skorelowanej temperaturze barwowej 5000K (standard ISO). Profil urządzenia wyjściowego musi być tworzony dla konkretnej temperatury barwowej z uwagi na metameryzm - zjawisko polegające na tym, że dla danego iluminantu dwie próbki barwne wyglądają tak samo, a dla innego już inaczej. Skrajny przykład metameryzmu to np. wygląd barw w świetle czerwonej żarówki ciemniowej - jeśli np. zrobimy pudełko na papier, które będzie zielone z niebieskimi napisami, to w oświetleniu ciemniowym będzie ono po prostu czarne i nie będzie wiadomo, co za cholerstwo tam przechowujemy.
    Zjawisko to dla pewnych kolorantów może być bardziej bądź mniej intensywne (a producenci drukarek starają się oczywiście z lepszym lub gorszym skutkiem minimalizować jego wpływ na postrzeganie wydruku), więc systemy zarządzania barwą nie są w stanie przewidzieć ostatecznego wyglądu wydruku dla różnych iluminantów (tym bardziej, że w praktyce iluminanty nie odpowiadają danemu standardowi i nigdy nie wiadomo, czego można się po nich spodziewać) - stąd też wynika standaryzacja.
    Ostatnio edytowane przez czornyj ; 01-02-2008 o 11:49

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •