Jaka jest różnica między NDx4 a NDx8, wiem, że różnią się ilością powłok, ale czym to się różni w praktyce i jakie ma to zastosowanie?
Jaka jest różnica między NDx4 a NDx8, wiem, że różnią się ilością powłok, ale czym to się różni w praktyce i jakie ma to zastosowanie?
Skąd Ci to przyszło do głowy ? Owszem mogą się różnić jeśli będą innego producenta/typu ale na pewno nie wpłynie to na oznaczeni krotności ND
ND4 mniej wydłuża czas ekspozycji ND8 bardziej, bo jest ciemniejszy i przepuszcza mniej światła....ale czym to się różni w praktyce i jakie ma to zastosowanie?
http://www.canon-board.info/search.php
http://www.canon-board.info/showthre...ht=filtr+szary
http://www.canon-board.info/showthre...ht=filtr+szary
Ostatnio edytowane przez MacGyver ; 09-01-2008 o 19:47
Cztery czarne eosy, pół-eos i pentax... a dokładniej to tutaj
nie ilością powłok tylko tak jak by ciemnościa...
różnica miedzy 4 a 8 jest albo 2 razy dłuższa expozycja będzie (przy tej samej przesłonie) albo dwa razy mniejsza wartość przesłony dla tego samego czasu
to taka zasada ale gdzięs chyba na tym forum czytąłem fajny post o tych filtrach dokładnie wyjaśniający co i jak - poszukaj sobie..
Canon 1D MK III, 300D x2| BG-E1 | Tokina 12-24 f/4 SPRZEDAM | Canon: 24-70 f/2,8 L | | 28 f/1.8 | 50 f/1.4 | 85 f/1.8 | 75-300 f/4-5.6 | 420EX |
zamiennik RS-60E3 | EOS -> m42 | Revuenon 50 f/1,8 | MC 3M-5CA 8/500 | pierścionki | First Opticam PRO-6604G + inny badziewny trójnóg
www.nagor.prv.pl - FOTOblog.
Akustyk, ciekawa informacja, nigdy tego nie porównywałem ale skoro masz takei obserwacje to wierzę.
EOS 5D/BG-E4, EOS-300V, EF 16-35/2.8L | EF 24-105/4L IS | EF 70-200/2.8L| EF 100-400/4.5-5.6L IS | EF 15/2.8 Fisheye | EF 35/1.4L | EF 135/2L| EF 100/2.8L IS Macro | EF MP-E 65/2.8 Macro | Lensbaby Composer | 580 EX II | MR-14EX | PowerShot SX1 IS, Gitzo 1540, 682B
Onanizm sprzętowy NIE, dobra jakość TAK.
Mam jeden nakręcany filtr ND8, radziecki 77mm. Nie używałem go zbyt wiele, ale na tym co zrobiłem specjalnego wpływu na kolorystykę nie zauważyłem. Trudno mi natomiast powiedzieć jak jest z filtrami obecnych producentów.
Ostatnio edytowane przez MacGyver ; 10-01-2008 o 01:14
Cztery czarne eosy, pół-eos i pentax... a dokładniej to tutaj
ND z jakim współczynnikiem byście mi polecili na początek?
i jakiej firmy? może jakieś wskazówki co do wyboru?
ale robiles troche zdjec porownawczych z filtrem i bez, ze piszesz taka opinie?
Hoya ND8 ma zauwazalny "buraczkowy" zafarb. sa sceny na ktorych to nie wyjdzie a sa takie, na ktorych jest to mocno zauwazalne. najlepiej zrobic zdjecia bladym switem lub po zachodzie slonca, zeby na niebie byl gradient od czerwieni, przez zolcienie do blekitu i granatu. wyraznie widac na tym gdzie i jak roznia sie kolory bez filtra i z filtrem.
podobny efekt jest przy uzywaniu ND8 do Cokina P (tak sam Cokin, jak i PPL jak i "Made i P.R.C." z allegro). dla odmiany, np. Hitech ND1.2 (czyli ND 16 w notacji liniowej) jest lekko chlodny i robione nim zdjecia moga wpadac w zimny blekit/cyjan.
przy czym to niekoniecznie jest wada. to jest efekt, dzieki ktoremu mozna czasem zrobic ciekawsze zdjecia. mozna to traktowac jako filtr wydluzajacy ekspozycje i jednoczesnie modyfikujacy kolory. a poniewaz tam gdzie stosuje sie filtry ND czesto ocieplenie barw pozytywnie wplywa na zdjecie...
jedno malutkie sprostowanie, zeby byla pelna jasnosc sytuacji: filtr przyciemniajacy jaki wiekszosc producentow sprzedaje pod nazwa "ND" to filtr, ktory tlumi poszczegolne skladowe spektrum swiatla. przy czym, tlumienie nie jest idealnie rownomierne w calym spektrum, a na dodatek czesto zupelnie nie obejmuje podczerwieni. z tej nierownomiernosci wynika rozna kolorystyka pewnych scen przy fotografowaniu z filtrem lub bez. pisze "pewnych scen", bo nie zawsze jest to widoczne. najprostsza analogia niech beda filtry do fotografii czarno-bialej: zielony zastosowany do sfotografowania lasu pozostanie praktycznie bez wplywu na ujecie, natomiast przy portretowaniu okaze sie fenomenalnym wyborem. podobnie, przecietny filtr przyciemniajacy, ktory "slabiej" reaguje na fragment "czerwony/purpurowy" spektrum swiatla, w scenie o malo istotnych barwach cieplych bedzie wydawal sie neutralny, ale dla odmiany w innych scenach spowoduje silna modyfikacje barw.
EDIT: zeby byl dobry przyklad o czym mowa - dwa zdjecia z filtrem ND8 (uzytym z premedytacja "Made in ROC" z allegro) i bez filtra. ekspozycja: 5s@f/11, 20s@f/8 (mozna policzyc, ze rownie obfite naswietlenie, z dokladnoscia do gestosci filtra).
1. bez filtra przyciemniajacego
2. z filtrem przyciemniajacym
ujecia po zachodzie slonca, dzieli je okolo 2 minut. za malo, zeby same z siebie powstawaly takie roznice w kolorachwywolane z dokladnie tymi samymi parametrami ACR. uprzedzajac pytanie: tak, mozna skorygowac balans bieli. to nadal nie da takich samych kolorow na zdjeciu z filtrem przyciemniajacym
ale wlasnie dlatego go tu uzylem
![]()