Zupełnie inna skala odwzorowania, tam sama skala problemów
161. Ischnura elegans
![]()
Zupełnie inna skala odwzorowania, tam sama skala problemów
161. Ischnura elegans
![]()
162. Pterophorus pentadactyla
2048px
163.
![]()
Robi wrażenie! Jakim obiektywem, bo na pewno nie zwykłym makro 1:1? Jak blisko do mrówki? Opowiedz coś więcej o technice i technologii.
Nie to ładne co ładne, ale co się komu podoba.
JaCzłowiek potyka się o kretowiska, nie o góry.
Konfucjusz
Nie spodziewałem się, że te zdjęcie wywoła ciekawośćZdjęcia mrówek to kiedyś był mój ulubiony temat z racji tego że zawsze interesowałem się tymi owadami i po dziś mam w domu 1 kolonię, którą hoduję
Generalnie od wielu lat przerzuciłem się z fotografowania mrówek na inne, większe owady i te zdjęcie było dla mnie powrotem do przeszłości, korzystałem też ze sprzętu, który rzadko używam.
Obiektyw to canonowski kit, który podłączam w odwróconej pozycji do aparatu. Daje to możliwość regulacji skali odwzorowania od 4,4:1 do około 1:1 (w zależności od ustawionej ogniskowej). Tu pewnie mogło być jakieś 2:1 lub więcej. W zasadzie był to trochę więcej niż 1 kit, bo do tego kita przyczepiona jest do frontu druga dupka z innego kita i od tej dupki pociągnięte są kable do oryginalnej dupki, dzięki czemu podłączając obiektyw w pozycji odwróconej mam możliwość sterowania przesłoną z poziomu aparatu oraz mogę ostrzyć przy otwartej przesłonie. Mega ułatwia to pracę - wcześniej pracowałem na odwróconym kicie z na stałe domkniętą przesłoną i takie ostrzenie jest duuużo trudniejsze i mniej wygodne. Odległość obiektu od obiektywu mogła wynosić tu jakieś 4 cm. Świecone wbudowanym fleszem z dyfuzorem zrobionym z kartek do drukowania zdjęć i kalki technicznej - teraz pewnie zrobiłbym inny, większy, lepszy dyfuzor ale że odszedłem od błyskania to nie rozwijałem tematu.
Choć zdjęcie wydaje się statyczne to mrówka była w ciągłym biegu. Przy tej skali i ruchomym, szybkim obiekcie jest to jazda bez trzymanki - często trudno w ogóle namierzyć biegnącą mrówkę w kadrze a jeszcze trzeba panować nad rozplanowanie GO, kompozycją, 1wszym/2gim planem :/ Generalnie dopiero po kilku zdjęciach udało mi się wykonać te zdjęcie, które w miarę się broniło. Mocno to kontrastuje z fotografowaniem "zaspanych" owadów rano, gdzie można nad jednym owadem spędzić godzinę przesuwając kadr to 1 mm w lewo, to prawo, nieco przesuwając kolejną blendę i dodając czwartą z boku by oświetlić lub rozproszyć światło tak jak by się chciało.
To muszę Ci powiedzieć, ze jeszcze bardziej imponujące. Myślałem, że przy Twojej praktyce i dziedzinie operujesz czymś typu MP-E 65, a tu totalna klasyka jak z książeczki o makro z lat 80-tych. Mam taką. Naprawdę podziwiam.
Kiedyś próbowałem fotografować mrówki łażące po drzewie w moim ogrodzie - pozornie komfortowe warunki, bo u siebie, dużo czasu, mrówki chodzą ciągle ta samą drogą... po 2 godzinach dałem spokój i więcej nie podjąłem tematu.![]()
Nie to ładne co ładne, ale co się komu podoba.
JaCzłowiek potyka się o kretowiska, nie o góry.
Konfucjusz
Brat ma MP-E 65 i czasem go pożyczałem - nie wymieniłbym się na mojego kitaMP-E 65 strasznie zmienia wymiary w zależności od ustawionej skali przez co nie da się zrobić uniwersalnego dyfuzora bo albo byłby za krótki albo za długi. Przy odwróconym kicie, którym uzyskuję podobny zakres skali zmiana wymiarów w miarę zmiany skali jest symboliczna w porównaniu do tego co się dzieje przy MP-E 65. No dobra wymieniłbym się ale i tak przerobiłbym kolejnego kita do fotek w terenie, gdzie taki mały poręczny sprzęt jest wygodniejszy. W makro często różne samoróbki dają lepsze efekty niż dedykowane rozwiązanie jak np. dyfuzor do wbudowanej lampy vs dedykowana lampa pierścieniowa do makrofotografii zakładana na obiektyw.
Ja zaczynałem przygodę z fotografią od fotografowania krewetek a zaraz potem rzuciłem się na mrówki a teraz jak robię większe owady to trochę taka makrofotograficzna emerytura![]()
Ostatnio edytowane przez fristajlor ; 29-06-2022 o 00:16
164. Salvia pratensis L.
165. Euphorbia sp.
![]()
166. Rosa canina
167. Vincetoxicum hirundinaria
![]()
168. Melampyrum arvense
![]()