Strona 4 z 5 PierwszyPierwszy ... 2345 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 31 do 40 z 46

Wątek: Lampa a głębia ostrości

  1. #31
    Coś już napisał Awatar paulusus
    Dołączył
    Nov 2007
    Miasto
    Ochotnica Dolna
    Wiek
    44
    Posty
    63

    Domyślnie

    ja robię na manualu i analogowej lamie .. jest troszę bawienia się ale efekty raczej ok.... zresztą mały sampelek.... lampka w sufit... pełen błysk a lampa to sunpak 4000
    iso 200, f5, t=1/200, ogniskowa 31mm x1,6

    Ostatnio edytowane przez paulusus ; 29-12-2007 o 20:06
    Canon 6D x2 | Tamron 15-30 f/2.8 | Sigma A 35 f/1.4 | Canon 50 f/1.4 | Canon 85 f/1.8 | Tamron 90 f/2.8 | Canon 135 f/2.0 L | Canon 300 f/4 L | Canon Extender x2 III |

  2. #32

    Domyślnie

    a jak naswietlisz poprawnie tło, jeśli wymagany czas to 1/60 ? Nie możesz ustawić 1/200... lampa tu nie ma nic do rzeczy (jeśli tło jest 15 metrów za głównym obiektem zdjęcia - czyli tancerzami)




    Cytat Zamieszczone przez marekb Zobacz posta
    a dlaczego nie dało się ustawić 1/200 (choć 1/125 często już poprawia sytuację)??
    Masz wtedy mniej zastanego a lampa mocniej błyska (jesli z iso już oczywiście nie wyrabiasz ) - mówię oczywiście o trybie M

  3. #33

    Domyślnie

    To poniżej to chyba jest błąd... Ustawienie czasu naświetlania nie wpływa
    w jakikolwiek sposób na moc błyskania lampy (?)


    "Można ustawić po prostu czas synchronizacji. To wymusi na lampie błyskanie z możliwie dużą mocą, co jest korzystne z punktu widzenia zamrożenia ruchu."



    Cytat Zamieszczone przez Pirx Zobacz posta
    Temp,
    musisz się zdecydować do czego używasz lampy.

    Albo naświetlasz na światło zastane i dopełniasz lampą (wtedy robisz tak, jak wyżej opisujesz, ale musisz liczyć się z tym, że czasy będą zbyt długie na "rękę" lub zamrożenie ruchu), albo jest za ciemno, żeby polegać na świetle zastanym i musisz użyć lampy do oświetlenia fotografowanej sceny.

    W tym drugim przypadku daj sobie spokój z pomiarem światła zastanego.
    Jak już tu sugerowali przedmówcy, najlepiej jest użyć trybu "M".

    Prosta i skuteczna recepta brzmi (po ustawieniu kółka na "M") :
    1. Przysłonę ustawiasz na taką wartość, jaką chcesz uzyskać głębię ostrości (miej na uwadze, że wraz ze zmniejszaniem otworu przysłony maleje skuteczny zasięg lampy - 430EX pokazuje ten zasięg na wyświetlaczu).
    2. Czas naświetlania jest tutaj najmniej ważny z punktu widzenia uzyskania prawidłowej ekspozycji - ustaw go na wartość, która na wszelki wypadek pozwoli Ci uniknąć poruszenia (poruszenia wywołanego oczywiście światłem zastanym).
      Można ustawić po prostu czas synchronizacji. To wymusi na lampie błyskanie z możliwie dużą mocą, co jest korzystne z punktu widzenia zamrożenia ruchu.
    3. Czułość matrycy ustawiasz na minimalną (wiadomo, jakość) i zwiększasz dopiero wtedy, gdy okazuje się, że lampie brakuje mocy lub kiedy chcesz złapać możliwie dużo światła zastanego .
    4. Korektę błysku (FEC) ustaw na +2/3EV, gdy używasz lampy jako dominującego źródła światła.
      Dlaczego ? - Nie pytaj, Canony tak mają .
    5. Jeśli masz zwyczaj używania środkowego punktu AF i przekadrowywania, użyj po ustawieniu ostrości, a przed przekadrowaniem, blokady ekspozycji z błyskiem (FEL).
      Jako, że Twój aparat obsługuje "zwykły" E-TTL, musisz wiedzieć, że pomiar ekspozycji z błyskiem jest powiązany z aktywnym punktem AF i jeśli nie użyjesz FEL-a, aparat ustawi Ci moc błysku odpowiednią do prawidłowego naświetlenia obiektu znajdującego się w tym polu, ale po przekadrowaniu .
      Właścicieli korpusów z E-TTL II ten punkt nie dotyczy.
    No i najważniejsze.
    Kiedy tylko się da, odbijaj światło lampy od czegokolwiek się da (najlepiej, żeby to coś było białe). Kiedy nie ma od czego odbić, użyj prostokątnego kawałka kartki z bloku technicznego zamocowanego gumką-recepturką do skierowanego w górę palnika lampy (zawsze mam taką kartkę w swoim plecaku, a gumki nawet nie zdejmuję z głowicy ).
    W oczywisty sposób maleje wówczas zasięg lampy, ale warto próbować.

    Masz jeszcze jakieś pytania - wal śmiało.

  4. #34
    Pełne uzależnienie Awatar arturs
    Dołączył
    Jan 2006
    Miasto
    Kielce
    Wiek
    49
    Posty
    4 196

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez michal_sokolowski Zobacz posta
    To poniżej to chyba jest błąd... Ustawienie czasu naświetlania nie wpływa
    w jakikolwiek sposób na moc błyskania lampy (?)


    "Można ustawić po prostu czas synchronizacji. To wymusi na lampie błyskanie z możliwie dużą mocą, co jest korzystne z punktu widzenia zamrożenia ruchu."
    Nie masz racji..
    Załóżmy że żeby naświetlić poprawnie obiekt potrzebujesz następujących parametrów(takie samo ISO):
    - przysłona f4, czas 1/200 i lampa błyśnie z mocą X
    wtedy jak wydłużysz czas np 2 razy parametry muszą być takie:
    - przysłona f4 (czyli w wyliczeniach pomijamy bo jest to samo), czas 1/100 (czyli 2 razy dłuższy - czyli 2 razy więcej zastanego światła wpadnie ) - to z prostej matematyki żeby wyszło to samo naświetlenia lampa musi błysnąć z mocą X/2 czyli 2 razy mniejszą - żeby zrównoważyć większą ilość światła..
    W przykładzie napisano o ustawieniu czasu synchronizacji - to najkrótszy czas na którym nie będzie widać zamykającej się migawki - czyli im czas będzie krótszy to moc musi być większa..ale jednocześnie większa szansa na zamrożenie ruchu - czyli lampa musi mocniej błysnąć - czyli im większy zapas mocy w lampie tym lepiej

    Mam nadzieję że nie za bardzo zamotałem

    Pozdrawiam
    Artur
    5DmkI, C85f1.2L|580 EXII|

  5. #35

    Domyślnie

    to się wszystko zgadza - ale dotyczy obiektu na pierwszym planie..
    jak jest duża sala to lampka błyskowa niewiele pomoże (w oświetleniu tła).
    Ale zasadniczo masz rację.
    !!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
    ja po prostu mam pewne doświadczneia w fotografowaniu duzych sal.
    I wiem, że lampka taka jak 430 jest dobra, ale żeby dopalić obiekt na pierwszym planie, ewentualnie można walnąć od sufitu ale w małym pomieszczeniu.
    Ostatnio edytowane przez michal_sokolowski ; 29-12-2007 o 23:24 Powód: Automerged Doublepost

  6. #36
    Początki nałogu Awatar Pirx
    Dołączył
    May 2006
    Wiek
    55
    Posty
    485

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez michal_sokolowski Zobacz posta
    I wiem, że lampka taka jak 430 jest dobra, ale żeby dopalić obiekt na pierwszym planie, ewentualnie można walnąć od sufitu ale w małym pomieszczeniu.
    No, fizyki się nie oszuka - nie można oczekiwać od umieszczonej na aparacie lampki, zasilanej czterema paluszkami, oświetlenia (choćby na krótką chwilę) np. dużej sali widowiskowej, czy sportowej.
    Zdaje się (pewności nie mam, bo naukę fizyki zakończyłem dawno temu w szkole średniej), że ilość światła maleje proporcjonalnie do KWADRATU odległości od źródła. Stąd ograniczenia w zasięgu lamp.

    Co do kwestii wpływu czasu naświetlania na moc błysku, to została ona wyjaśniona przez artursa.
    Pozdrawiam,
    Pirx

  7. #37
    Pełne uzależnienie Awatar arturs
    Dołączył
    Jan 2006
    Miasto
    Kielce
    Wiek
    49
    Posty
    4 196

    Domyślnie

    Nikt nie pisał że dotyczy to tła tylko oświetlenia forografowanej sceny (czyli motywu głównego).. Ja właśnie po doświadczeniu z 430ex (nie moją) którą miałem za parę dni kupić jak poszedłem do szkoły na imprezę córki to zobaczyłem że niestety brakuje jej mocy.. szarpnąłem się na 580 bo mocy nigdy na wiele ale na dużą halę oczywiście to mało chociaż jak ISO podbije się na 800 lub więcej to nie jest tak źle..
    5DmkI, C85f1.2L|580 EXII|

  8. #38
    temp
    Guest

    Domyślnie

    Kurka, dzięki za informacje Chciałbym mieć takie umiejętności...
    Generalnie staram się teraz ćwiczyć to, co radzicie. Dokładam mocy lampie, czasem używam FEL (aczkolwiek w trochę inny sposób - kieruję aparat na ciemniejszy obszar, wciskam * i dopiero potem kadruję i uruchamiam AF, to mi generalnie działa), odbijam światło od sufitu, mimo wszystko nie zawsze z tym wszystkim wceluję. No ale tryb "P" porzuciłem kilka dni temu, więc chyba wszystko jeszcze przede mną
    Tutaj jedna z moich dzisiejszych foci, co powiecie?
    http://www.temp78.republika.pl/IMG_7794.jpg

    Zauważyłem tu dwie tendencje - jedni ciągną ISO w górę, inni w dół. Powyższe zdjęcie było zrobione na ISO 800, 1/40 f5,6 85 mm, lampa w sufit z FEC bodajże +1EV - jak Ty byś to zrobił Pirx na ISO 100 (chodzi mi o komplet ustawień)?

    Przy okazji: z pewnością każdy z Was ma imponujące osiągnięcia, ale odniosę się do sampla paulususa - jak uzyskać taką ostrość? Czy to 40D, eLki, obróbka? Ja nawet ze statywem nie mogę wycisnąć takich efektów...

  9. #39

    Domyślnie

    ładna fotka, piękne dziecko.
    ja dorzucam więc swoje - zrobione dzisiaj.
    Bez lampy, obiektywem manualnym m42 w trybie manual.
    Światło z okna.

  10. #40
    Pełne uzależnienie Awatar arturs
    Dołączył
    Jan 2006
    Miasto
    Kielce
    Wiek
    49
    Posty
    4 196

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez temp Zobacz posta
    Zauważyłem tu dwie tendencje - jedni ciągną ISO w górę, inni w dół. Powyższe zdjęcie było zrobione na ISO 800, 1/40 f5,6 85 mm, lampa w sufit z FEC bodajże +1EV - jak Ty byś to zrobił Pirx na ISO 100 (chodzi mi o komplet ustawień)?
    Każdy stara się na jak najniższym ISO chyba..
    Ja bym ustawił na ISO 100 f2.8 i wtedy czas bym zostawił - lampa błysnęłaby mocniej o 1EV w stosunku do tego co na zdjęciu albo dałbym f2 i błysnęłaby tak samo ale głębia ostrości byłaby już imho za mała
    5DmkI, C85f1.2L|580 EXII|

Strona 4 z 5 PierwszyPierwszy ... 2345 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •