Strona 3 z 5 PierwszyPierwszy 12345 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 21 do 30 z 46

Wątek: Lampa a głębia ostrości

  1. #21
    temp
    Guest

    Domyślnie

    Ok, zacznę od końca: Canon Digital Rebel to pełna nazwa mojego aparatu. Te same modele dystrybuowane w Europie nazywają się 300D (mój pochodzi z rynku amerykańskiego).

    Janmar: wydaje mi się, że opcja, o której piszesz, dotyczy wspomagania AF poprzez lampę wbudowaną, która w słabym świetle robi coś w rodzaju modelowania, w każdym razie Twój opis u mnie nie zadziałał.

    Soul_Man: czasy te wynikają z zastosowania przeze mnie (po raz pierwszy) dość często polecanego tu sposobu focenia, tzn. w manualu ustawić się do światła zastanego, a lampą tylko "musnąć" - niestety światło, które zastałem, wymagało takich parametrów (przed ISO 800 mam opory w kwestii szumów, aczkolwiek może niepotrzebnie). Czyżbym znowu czegoś nie pojął?

    Poniżej dwie fotki, jedna z tych, które wyszły:
    http://www.temp78.republika.pl/IMG_7293.JPG

    I jedna z tych, które nie:
    http://www.temp78.republika.pl/IMG_7340.JPG

    Być może to drgnięcie było spowodowane dużym drżeniem moich kończyn, dlatego dziś doposażyłem się w 17-85 z IS - to teoretycznie powinno rozwiązać problem

    I znów pytanie: może za te niezadowalające efekty (w kwestii doświetlania w programie "P") odpowiada w jakimś stopniu brak E-TTL II? Dziś Digital Rebel (lub jak kto woli 300D) to kiepścizna, ale za te pieniądze, które wtedy na niego wydałem, dziś mógłbym... wiele. Czy warto myśleć o przejściu na 400D (właśnie pod kątem E-TTL II)?

  2. #22
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Sep 2006
    Miasto
    Bydgoszcz.
    Posty
    3 468

    Domyślnie

    Canon Digital Rebel ,jesli nawet tak ,to przyznasz że trudno zebym znal handlowe nazwy kazdego typu z róznych krajów ,bo poco mi to? Ale ok.:smile:
    Opis tych funkcji wzialem z mojego 5d. Ani jedynki, ani piatki nie mają i nie beda mialy wbudowanej lampy.Wynika to z wielkosci pryzmatu pentagonalnego [na lampe nie ma miejsca] ,no i jeszcze z czegos tam ..ale niewazne. Tak ze na pewno dotyczy lampy zewn.Jezeli masz EOSa 300d to na pewno nie wiem, ale mozesz nie miec tej funkcji.Ten aparat skądinąd fajny nie mial za bardzo rozbudowanych CFn.Albo przeczytaj to w menu aparatu,albo w instrukcji i uzyskasz 100% pewnosci jak jest.
    Czasy w fotkach za długie .Zeby dobrze i szybko dojsc do wprawy i pewnosci co do przyczyn ,rób foty na róznych czasach i sam zobaczysz.Zdjecia maja po to exify.
    Pozdrawiam,ide spac bo rano do pracy.
    Ostatnio edytowane przez janmar ; 28-12-2007 o 04:04

  3. #23
    Początki nałogu Awatar Soul_Man
    Dołączył
    Jan 2007
    Miasto
    Warszawa
    Wiek
    42
    Posty
    276

    Domyślnie

    temp: zerknij na stronkę, którą polecał arturs (http://foto.jasiu.pl), naprawdę można się bardzo wiele nauczyć. Znajdziesz tam np. stwierdzenie, że ustawiając ekspozycję na światło zastane, zazwyczaj wystarczy jakies -2 ~ -1,5 EV aby tło było widoczne (nie wiem jaką korekcję Ty zastosowałeś). Co do wyższych iso, to nie ma się czego bać, jeżeli zdjęcie będzie odpowiednio naświetlone, to szumy nie będą dokuczliwe, a dzięki podniesieniu czasu będzie mniejsza szansa na poruszenie fotki.

    Jeśli chodzi o lampę i program P, to polecam przejść na M i poćwiczyć, efekty będą lepsze...

    E-TTL II to przydatna rzecz, ale da się bez tego żyć. IMHO, jeżeli zmieniać 300D, to raczej z innych powodów ;-)
    Każdy kilogram obywatela z wyższym wykształceniem szczególnym dobrem narodu!

  4. #24
    Pełne uzależnienie Awatar arturs
    Dołączył
    Jan 2006
    Miasto
    Kielce
    Wiek
    49
    Posty
    4 196

    Domyślnie

    Co do wysokiego ISO to wczoraj robiłem 12 fotek 45x30 cm - pare było robionych na ISO 1600 (z 350D i 40D) i wychodzą bardzo przyzwoicie a raczej nieczęsto chyba robisz większe
    5DmkI, C85f1.2L|580 EXII|

  5. #25
    temp
    Guest

    Domyślnie

    Stronkę foto.jasiu.pl przerobiłem, nie wiem tylko ilu z Was zwróciło uwagę, że gość posługuje się lampą o liczbie przewodniej 160... Takim sprzętem to sobie można w kościele odbijać światło od sufitu lub w mieszkaniach od ściany za plecami
    Soul_Man: to pewnie off-topic, ale z jakich powodów polecałbyś wymianę? Zakładam, że mówimy o wymianie na 400D, bo na wyższe półki po zakupie 430EX i 17-85 IS USM mnie nie stać :sad:

  6. #26
    Początki nałogu Awatar Soul_Man
    Dołączył
    Jan 2007
    Miasto
    Warszawa
    Wiek
    42
    Posty
    276

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez temp Zobacz posta
    Soul_Man: to pewnie off-topic, ale z jakich powodów polecałbyś wymianę? Zakładam, że mówimy o wymianie na 400D, bo na wyższe półki po zakupie 430EX i 17-85 IS USM mnie nie stać :sad:
    W tej chwili różnica cenowa między 400D a 30D jest naprawdę niewielka, szczególnie jeśli doliczy się gripa (który o niebo poprawia ergonomię 400D). Tak więc jeśli zmieniać, to proponowałbym 30D. Dlaczego? Przede wszystkim lepszy AF (w stosunku do 300D), lepsza matryca, większy wizjer, w którym lepiej widać. Nie twierdzę oczywiście, że 300D jest fuj i musisz natychmiast zmienić, bo tak nie jest.

    Ale o 400D vs 30D poszukaj więcej na forum, bo dość długo było to roztrząsane i nie ma co tu offtopa robić.
    Każdy kilogram obywatela z wyższym wykształceniem szczególnym dobrem narodu!

  7. #27
    temp
    Guest

    Domyślnie

    A wracając do moich fotek - korekcji nie ustawiałem, po prostu ustawiałem ekspozycję wg wskazań światłomierza w body, a on właśnie takie czasy przy maksymalnie otwartej przesłonie i ISO 400 wskazywał...
    Czyli jednak to był błąd i powinienem trochę "zaciemnić" ekspozycję?

  8. #28

    Domyślnie

    jeśli chodzi o poruszone fotki w ruchu robiąc z lampą błyskową, to
    robiłem ostatnio konkurs tańca towarzyskiego - wielki parkiet
    i szybko tańczące, dynamiczne pary tancerzy..
    i mam takie spostrzeżenie, że trzeba bardzo uważać na to, co wyczynia automatyka lampy.. jeśli tancerze byli dość dobrze oświetleni światłem zastanym, to lampa błyskała bardzo słabo, albo prawie w ogóle - wtedy przy czasie 1/60 postacie były lekko poruszone..
    Zastanawiam się co na to poradzić. Chyba pozostaje tylko tryb Manual lampy błyskowej ???
    Bo czasu w aparacie rzędu 1/200 nie dało rady ustawić.
    Ważna jest też odległość aparatu od tancerzy.... Siła błysku spada wraz z odległością - prawda ? Wtedy (jak są daleko) mogą wyjść poruszeni.

  9. #29
    Pełne uzależnienie Awatar marekb
    Dołączył
    Mar 2006
    Miasto
    Wadowice,Kraków
    Posty
    2 273

    Domyślnie

    a dlaczego nie dało się ustawić 1/200 (choć 1/125 często już poprawia sytuację)??
    Masz wtedy mniej zastanego a lampa mocniej błyska (jesli z iso już oczywiście nie wyrabiasz ) - mówię oczywiście o trybie M

  10. #30
    Początki nałogu Awatar Pirx
    Dołączył
    May 2006
    Wiek
    55
    Posty
    485

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez temp Zobacz posta
    A wracając do moich fotek - korekcji nie ustawiałem, po prostu ustawiałem ekspozycję wg wskazań światłomierza w body, a on właśnie takie czasy przy maksymalnie otwartej przesłonie i ISO 400 wskazywał...
    Czyli jednak to był błąd i powinienem trochę "zaciemnić" ekspozycję?
    Temp,
    musisz się zdecydować do czego używasz lampy.

    Albo naświetlasz na światło zastane i dopełniasz lampą (wtedy robisz tak, jak wyżej opisujesz, ale musisz liczyć się z tym, że czasy będą zbyt długie na "rękę" lub zamrożenie ruchu), albo jest za ciemno, żeby polegać na świetle zastanym i musisz użyć lampy do oświetlenia fotografowanej sceny.

    W tym drugim przypadku daj sobie spokój z pomiarem światła zastanego.
    Jak już tu sugerowali przedmówcy, najlepiej jest użyć trybu "M".

    Prosta i skuteczna recepta brzmi (po ustawieniu kółka na "M") :
    1. Przysłonę ustawiasz na taką wartość, jaką chcesz uzyskać głębię ostrości (miej na uwadze, że wraz ze zmniejszaniem otworu przysłony maleje skuteczny zasięg lampy - 430EX pokazuje ten zasięg na wyświetlaczu).
    2. Czas naświetlania jest tutaj najmniej ważny z punktu widzenia uzyskania prawidłowej ekspozycji - ustaw go na wartość, która na wszelki wypadek pozwoli Ci uniknąć poruszenia (poruszenia wywołanego oczywiście światłem zastanym).
      Można ustawić po prostu czas synchronizacji. To wymusi na lampie błyskanie z możliwie dużą mocą, co jest korzystne z punktu widzenia zamrożenia ruchu.
    3. Czułość matrycy ustawiasz na minimalną (wiadomo, jakość) i zwiększasz dopiero wtedy, gdy okazuje się, że lampie brakuje mocy lub kiedy chcesz złapać możliwie dużo światła zastanego .
    4. Korektę błysku (FEC) ustaw na +2/3EV, gdy używasz lampy jako dominującego źródła światła.
      Dlaczego ? - Nie pytaj, Canony tak mają .
    5. Jeśli masz zwyczaj używania środkowego punktu AF i przekadrowywania, użyj po ustawieniu ostrości, a przed przekadrowaniem, blokady ekspozycji z błyskiem (FEL).
      Jako, że Twój aparat obsługuje "zwykły" E-TTL, musisz wiedzieć, że pomiar ekspozycji z błyskiem jest powiązany z aktywnym punktem AF i jeśli nie użyjesz FEL-a, aparat ustawi Ci moc błysku odpowiednią do prawidłowego naświetlenia obiektu znajdującego się w tym polu, ale po przekadrowaniu .
      Właścicieli korpusów z E-TTL II ten punkt nie dotyczy.
    No i najważniejsze.
    Kiedy tylko się da, odbijaj światło lampy od czegokolwiek się da (najlepiej, żeby to coś było białe). Kiedy nie ma od czego odbić, użyj prostokątnego kawałka kartki z bloku technicznego zamocowanego gumką-recepturką do skierowanego w górę palnika lampy (zawsze mam taką kartkę w swoim plecaku, a gumki nawet nie zdejmuję z głowicy ).
    W oczywisty sposób maleje wówczas zasięg lampy, ale warto próbować.

    Masz jeszcze jakieś pytania - wal śmiało.
    Pozdrawiam,
    Pirx

Strona 3 z 5 PierwszyPierwszy 12345 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •