Temperatura odczytana z danych technicznych na żarówkach ma się nijak do rzeczywistej temperatury barwowej światła. Dużo zależy od jakości samych żarówek i ich zrównoważenia. Jak widmo ma "dziury" albo jest mocno nierównomierne to... wszystko jest możliwe.
Twoje zdjęcia naprawdę nie mają zafarbu "z winy" aparatu ale nikt Ci nie zabroni iść z tym do serwisu.
Przepalenie któregokolwiek z kanałów oznacza utratę informacji o barwie w tym przepalonym miejscu. Jeśli to tylko jeden kanał to nie ma dużej tragedii ale tylko gdy prześwietlenie dotyczy "nieistotnych miejsc" kadru. Konwerter sobie wyinterpoluje, wyliczy barwę w wypalonym miejscu na podstawie "otoczenia" i jakieś tam szczegóły pozostaną.
Z wypaleniem i niedoświetleniem to długi temat. Krótko - jeśli dotyczy nieistotnych miejsc kadru albo dodaje uroku (np. bliki) to dlaczego nie? Duże wypalone i całkiem białe powierzchnie to poważny błąd techniczny - odbitka/druk wygląda paskudnie i nadaje się tylko do kosza. Nawet skóra może być "błyszcząca" - w końcu zdarza nam się być spoconym - ale pozbawiona szczegółów wygląda fatalnie.
Nie ma jakiejś specjalnej reguły "dla ślubów". Ustawianie balansu bieli tez się ścisłym przepisom nie poddaje. Zwykle w oświetleniu żarówkowym zdjęcia muszą być nieco ocieplone, zeby ich odbiór był akceptowalny. Liczy się efekt końcowy. Ma być ładnie.
Ostatnio edytowane przez Janusz Body ; 05-11-2008 o 09:46 Powód: Automerged Doublepost
Janusz,
Old enough to know better - but I do it anyway.
to może mi Pan podpowie jeszcze z jedną rzeczą... bo moze coś ja źle robię...
tym razem zdjecie robione z lampą koło godziny 16.00 (lampa służyła tylko do doświetlenia). czemu mam znów zafarb czerwony ???? "współpstrykacz" robiąco nikonem nie miał tych problemów
Tv(Shutter Speed)
1/160Sec.
Av(Aperture Value)
F4.0
Metering Modes
Evaluative metering
Exposure Compensation
0
ISO Speed
100
Lens
EF50mm f/1.8
Focal Length
50,0 mm
Image size
3504 x 2336
Image Quality
RAW
Flash
On
White Balance
Cloudy
AF mode
One-Shot AF
Picture Style
Portlait
Parameters
Tone Curve : Standard
Sharpness level : -
Pattern Sharpness : -
Contrast : 0
Sharpness : 2
Color saturation : 0
Color tone : 0
Color matrix
-
Color Space
sRGB
wogle to mam jeszcze ciekawszą rzecz- zdjecia którę widze w ps mam czerwonę jak wzucam tu na stronę traca na kolorach (zdaża mi się to tez z innymi stronami
) nic już nie rozumiem
Ostatnio edytowane przez piotrus33 ; 05-11-2008 o 18:49
Chłopie - oprofiluj monitor. Nie masz czerwonego zafarbu na tym zdjęciu. To po pierwsze. Zdjęcie nie ma dobrze ustawionej temperatury barwowej ale to INNA kwestia. Miałeś oświetlenie mieszane - lampa + zastane. Ustawiłeś WB na "cloudy". Niby dlaczego miało by być dobrze? Pytanie czym i jak wołałeś RAWa bo tu można sporo zepsuć. Jeśli zdjęcie to automat z DPP to - oprofiluj monitor.
BTW: Kup nikona będziesz zadowolony. Do czasu jak oprofilujesz monitor - wtedy zobaczysz, że żółty aparat robi czerwone zdjęcia.
EDIT: www.potoczek.com/fotoporadnik/Main.html - przeczytać wszystkie o kolorach - zwłaszcza te o zarządzaniu barwą. Proszę! Oszczędzimy se czasu na "pier... o szopenie".
I naprawdę kalibracja i oprofilowanie monitora to pierwsze. Bez tego to ciągle o tym szopenie.
Aha. Do netu używać FireFoxa 3.x z CMS
Ostatnio edytowane przez Janusz Body ; 05-11-2008 o 18:59
Janusz,
Old enough to know better - but I do it anyway.
tak czy tak dziękuje za pomoc dużo pan mi pomógł![]()
Taaa... zapewne najwięcej z radą o zakupie Nikona
Będziemy Ci wszyscy wdzięczni za dalszy ciąg tego "color cast story" - zwłasza jak "się rozwiąże" bo może być przydatne dla innych.
Mozilla FireFox 3.x jest jedyną przeglądarką z Color Management System czyli radzi sobie z tagami profilu zaszytymi w zdjęciu. Plugin (Color Management 0.4) trzeba zainstalować dodatkowo.
Ostatnio edytowane przez Janusz Body ; 05-11-2008 o 20:01 Powód: Automerged Doublepost
Janusz,
Old enough to know better - but I do it anyway.
Wiem że to dość mocno nie na temat ale
http://www.swiatobrazu.pl/firefoksie...ofili_icc.html
Canon EOS 400D Canon 17-55 f2,8 IS USM Canon 70-200 f2,8
Generalnie, jeśli nie możesz z jakiegoś powodu zrobić w RAW-ach, możesz:
a) zrobić tak, jak się robiło analogiem, czyli ustawić coś circa dailight (co odpowiada też temp barwowej flesza), czyli jakieś 5200K-2600K
b) zmierzyć wzorzec na szarą kartę
c) użyć miernika temp barwowej (ale chyba taniej wyjdzie kilka kart CF, i trzaskać w raw).
Generalnie WB Auto bardzo rzadko da perfekcyjny nastaw WB, sad but true.
Jeśli ustawisz WB poprawnie, to histogram dokładnie Ci pokaże, którą składową (ew wszystkie) przepalasz. Ale na prawdę, lepiej robić w raw, przy nich WB z aparatu nie ma żadnego znaczenia, bo raw to zapis informacji o świetle, jakie padło na matrycę, WB jest tam tylko w formie tag-u, można dowolnie to zmieniać, nie ma znaczenia, jak ustawisz w aparacie.
Szara karta służy to pomiaru światła światłomierzem. Nie jest najlepszym wzorcem do WB - nie do tego została zrobiona. Kartka papieru foto do drukarki jest o niebo lepsza i wielokrotnie tańsza. Ewentualnie WhiBal albo inne podobne wzorce. Do studia to warto mieć obie tablice GretagMacbeth, zresztą nie tylko do studia.
Hmmmm.... a to ciekawostka.... Auto WB doskonale radzi sobie w wielu sytuacjach. Bardzo często w zupełności wystarczy a jak nie wystarczy to i tak jest niezłym "pierwszym przybliżeniem". Sam trzymam aparat w na 5200°K ale jak wiem, że będą jaja bo temperatura znacznie się różni to... auto. W RAW to i tak bez znaczenia a przynajmniej zaszyte jpegi są jakie-takie
Obecnie to chyba tylko reporterka leci na jpegach (ta agencyjno-gazetowa) bo nie ma czasu. Reszta na RAWach.
Janusz,
Old enough to know better - but I do it anyway.