Strona 1 z 5 123 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 10 z 42

Wątek: Testy optyki Canon i Zuiko na body 20D

  1. #1
    Pełne uzależnienie Awatar atsf
    Dołączył
    Jul 2007
    Miasto
    Lublin
    Posty
    4 961

    Domyślnie Testy optyki Canon i Zuiko na body 20D

    Pozwolę sobie coś napisać o testach optyki, bo mi one dały ostatnio nieźle w kość, wyników jeszcze nie opracowałem nawet na własne potrzeby, bo mi najpierw oczy muszą odpocząć, a i czasu na to trzeba od groma.

    Obuwszy się w całą masę manualnego sprzętu zapadłem na „zuikoholizm”, ale wyniki plenerowe nie dawały możliwości bezpośredniego porównania szkieł między sobą, więc zdecydowałem się pożyczyć cyfrowe body, bo sam jeszcze tkwię w systemach analogowych EOS-a i Olympusa.
    Testy zrobiłem starając się nie robić przesadnej rewolucji w ciasnym mieszkaniu, więc nie są to takie testy, jak robią profesjonaliści dysponujący studiem. Przy okazji wszystkie obiektywy były testowane ze stałej odległości, a nie w stałej skali odwzorowania i brakuje elementów do testowania w narożach kadru w płaszczyźnie ostrzenia.
    Jednakże celem testów było porównanie konkretnych szkieł w tych samych warunkach, i to zostało uzyskane, dając przy okazji niektórych obiektywów(gdy obiekt centralny nie wypełniał całego kadru) blade pojęcie o rozkładzie głębi ostrości i bokeh. O skali zadania niech świadczy lista testowanych obiektywów:

    1 Canon EF 1,8/50 mm MK I
    2 Canon EF 3,5-4,5/28-70 mm
    3 Canon EF 3,5-5,6/28-80 mm USM II
    4 Canon EF-S 3,5-5,6/18-55 mm
    5 Cosina AF 3,5-4,5/19-35 mm
    6 Tamron AF SP XR 2,8/28-75 mm
    7 Sigma AF LD 3,8-5,6/28-135 mm Macro
    8 Sigma AF 4-5,6/70-300 mm DL Macro Super
    9 Vivitar AF 3,5/100 mm Macro

    10 Miranda 2,8/24 mm
    11 Kiron 2/28 mm
    12 Zuiko 2,8/28 mm
    13 Zuiko 3,5/28 mm
    14 Zuiko 2,8/35 mm
    15 Zuiko 1,4/50 mm Silvernose
    16 Zuiko 1,8/50 mm MC
    17 Zuiko 1,8/50 mm Silvernose
    18 Zuiko 3,5/50 mm Macro
    19 Tamron 2,8/90 mm Macro
    20 Cosina MF 3,5/100 mm macro
    21 Zuiko 2,8/135 mm
    22 Zuiko 3,5/135 mm
    23 Zuiko 4/28-48 mm
    24 Zuiko 4/35-70 mm
    25 Tamron 44A 3,5-4,5/28-70 mm
    26 Tamron SP 01A 2,8-3,8/35-80 mm
    27 Zuiko 4/75-150 mm
    28 Tamron 02A 3,5/70-150 mm
    29 Zuiko 4/65-200 mm



    Aparat do testów to Canon EOS 20D, pożyczony na parę dni od znajomego.
    Canon EOS 20D jakoś mi do gustu nie przypadł. Wielofunkcyjne klawisze nieustannie wprawiały mnie w konsternację, którego kółka nastawczego użyć do zmiany pożądanej wartości, powolne przewijanie zdjęć na podglądzie jest irytujące, celownik – daruję mu nawet to, jest że mały, ale nie daruję, że wyposażony w beznadziejną do ręcznego ostrzenia matówkę, a autofokus tak kiepski, że aż szkoda słów. Czujnik centralny wrażliwy, ale nieprecyzyjny, czujniki boczne- żenująco zawodne, więc bezużyteczne. Mój stary EOS-650 przez 16 lat nigdy mi nie odwalił takiej kichy z ostrzeniem, mając tylko jeden czujnik, i to nie-krzyżowy, co 20D notorycznie, ze wszystkimi zapinanymi do niego szkłami, a matówkę ma o niebo lepszą do celów MF! Pod względem pracy autofokusa 20D wymięka przy moim kompaktowym Canonie A610. Sam robi katastrofalne błędy i nie powtarza ich w tej samej skali, gdy ostrzy się automatycznie, natomiast przy ręcznym ostrzeniu można przejechać na skali odległości ładnych parę metrów uzyskując ciągłe lub skokowe potwierdzenie poprawnej nastawy! Wykonałem dwie serie testów ustawiając ostrość przy jej potwierdzeniu i nie zważając na nie, na oko, i mało które rezultaty są porównywalne: często ostrząc ręcznie jest dużo ostrzej, gdy czujnik nie potwierdza ostrości!
    W związku z powyższym, co do wielu zdjęć mam poważne zastrzeżenia, czy ostrość była nastawiona prawidłowo.

    Matryca Canona 20D 8,2 Mpix posiadająca rozdzielczość 155 pixeli/mm, co stawia wysokie wymagania rozdzielczości obiektywu, bo aż 68 par linii/mm (obiektywy o takiej rozdzielczości do fotografii analogowej uznawane są już za ponadprzeciętnie dobre, wręcz znakomite!) daje możliwość uzyskania nie-ekstrapolowanego formatu wydruku 20 x30 cm przy rozdzielczości 300 dpi. Z kolei pełnoklatkowa matryca Canona 5D mimo ponad 12 Mpix ma rozdzielczość własną rzędu 55 par linii/mm, więc wystarczają do niej obiektywy dość przeciętne pod względem rozdzielczości, bo matryca większej nie jest w stanie przenieść, natomiast w jej przypadku dużo bardziej istotne są aberracje chromatyczne i winietowanie, czyli wszystko to, co zazwyczaj odgrywa się na brzegach i w rogach obrazu, a więc poza obszarem pracy obiektywu widzianym przez małe matryce APS-C.
    Oba rodzaje matryc są natomiast prawie jednakowo podatne na kontrast obiektywu, a to, co oceniamy jako „ostrość”, jest wynikiem interakcji pomiędzy kontrastem obrazu a jego rozdzielczością. Są, jak wiadomo, obiektywy o niewielkiej rozdzielczości, ale za to o wysokim kontraście, oraz odwrotnie- małokontrastowe, ale wysokorozdzielcze. Wydawało by się, że ideałem byłby obiektyw wysokorozdzielczy o wysokim kontraście, tyle jednak, że... nie zawsze. Wysoki kontrast obiektywu przy wysokim kontraście oświetlenia owocuje przeważnie za wysokim kontrastem zdjęcia, cienie są za głębokie, albo światła przepalone, a korekcja tonalna często nie daje pożądanych rezultatów. Korekcja naświetlenia również. Natomiast obiektyw małokontrastowy przy wysokim kontraście oświetlenia potrafi „od ręki” wyciągnąć taką gamę półtonów, jakiej nie uzyskamy żadną metodą obróbki elektronicznej. Przy silnym świetle słonecznym (lato, plaża, ulice z jasną i ciemną stroną) przepiękne tonalnie i kolorystycznie zdjęcia uzyskuje się z nienajwyższego niby lotu „kitowych” obiektywów. W złych warunkach oświetleniowych (zachmurzenie, w cieniu), gdy kontrast oświetlenia jest kiepski, światło mocno rozproszone, potrzeba używać „żylety”, aby wydobyć ostre szczegóły motywu (włosy, brwi, kontury oczu itp.). Ponadto, im większy kontrast lokalny na zdjęciu, tym większe prawdopodobieństwo wystąpienia aberracji chromatycznej już nawet nie wynikającej z korekcji optyki, ale ze sposobu reakcji matrycy na wysoki kontrast między sąsiadującymi pixelami.


    Kolejna sprawa wyszła z poprawnością ekspozycji. Otóż, używając obiektywu systemowego z elektroniczną symulacją wartości przysłony, pomiar światła odbywa się zawsze przy pełnym otworze względnym, a domknięcie przesłony owocuje jedynie zmianą czasu migawki obliczoną proporcjonalnie do zmiany przesłony, czyli np. z 2 s przy F=8 na 4s przy F=11, lub 1s przy F=5,6. Inaczej się sprawa przedstawia przy obiektywach niededykowanych, bez symulacji wartości przysłony- tu pomiar jest zawsze przy otworze roboczym, a wynikowy czas otwarcia migawki okazał się być nieprzewidywalny. Ponieważ testowane obiektywy miały różną jasność, więc założyłem- jak się okazało, głupio, że jak dokonam pomiaru na F=8 i wprowadzę dla każdego obiektywu korekcję, aby z każdy mieć ten sam czas ekspozycji przy F=8 równy 2 s, to będzie dobrze, bo automatyka sobie sama to wszystko skoryguje. I to był błąd. W teorii wszystko się zgadza, jedynie okazało się, że światłomierz silnie reaguje na zmiany kontrastu i winietowania przy zmianie przesłony. O ile na F=8 czasy były ok., czyli założone 2 s, to przy innych przesłonach zdjęcia wychodziły mocno niedoświetlone, albo prześwietlone, nawet ponad 1EV, a przy tym te odchyłki były rożne dla różnych obiektywów. Trudno było więc porównać zdjęcia z dwóch szkieł przy F=1,8, gdy jedno z nich było naświetlone ponad 2x dłużej.
    Zdecydowałem się więc na powtórzenie testów z ręcznym nastawianiem czasu migawki, bez pomiaru, jednakowego dla danej wartości przesłony, jak się to odbywało automatycznie z obiektywami systemowymi.
    W ich przypadku, ze względu na wykonywanie zdjęć testowych nie w tej samej skali odwzorowania, ale z tej samej odległości dla różnych ogniskowych, wprowadzałem korekcję ze względu na ogniskową, aby mieć te 2 s na F=8, a wszystkie klatki były naświetlone równo, bo zmiana czasu zawsze odbywała się proporcjonalnie i niezależnie od charakterystyki obiektywu.

  2. #2
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Aug 2006
    Miasto
    Kraków
    Wiek
    37
    Posty
    1 344

    Domyślnie

    Mam tylko takie jedno małe pytanie:
    Czy te wszystkie Zuika, to są Twoje prywatne obiektywy ??
    Jeśli tak, to już składam zamówienie na 35/2.8, 50/3.5 :-)
    EDIT: Tzn. składam w przypadku jeśli mi zwiną sprzed nosa 100/2.8 na allegro...

    Z innej beczki...
    Jestem świeżo po kupnie w ciemno 75-150/4.
    Ciekaw jestem jakie będą efekty.
    Ostatnio edytowane przez Bagnet007 ; 13-12-2007 o 20:29

  3. #3
    Pełne uzależnienie Awatar atsf
    Dołączył
    Jul 2007
    Miasto
    Lublin
    Posty
    4 961

    Domyślnie

    Tak, to cały mój prywatny zbiór słoików, oprócz kita i tamrona 2.8/28-75 do Canona.
    Obiektyw Zuiko 4/75-150 mm jest po prostu rewelacyjny i to nie tylko, jako zoom. Doskonale wytrzymuje konkurencję ze stałkami, a ponadto nie ma praktycznie wcale aberracji chromatycznej, przynajmniej nie w obrębie matrycy APS-C, co być może jest pochodną jego stosunkowo malego kontrastu. Natomiast rozdzielczość w całym kadrze jest imponująca. Do ogniskowej 120 mm ostry i dość kontrastowy już przy pełnej dziurze, od ca 135 do 150 mm niesamowicie mydli z powodu dramatycznego spadku kontrastu na F=4 do F=4,5, natomiast zaczyna "wracać do siebie" przy F=5,6, a na F=8 już jest cacy. Ten egzemplarz nie jest jeszcze przeze mnie porządnie opstrykany, mam go od niedawna, a poprzedni miałem uszkodzony- rozklejona grupa soczewek, kiepskie efekty, masakra w tle. Natomiast w sprawnym bokeh jest jednym z najpiękniejszych, jakie widzialem. Wydaje się, że ten obiektyw jest stworzony do portretu, zwłaszcza przy silnym kontraście oświetlenia.

  4. #4
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Aug 2006
    Miasto
    Kraków
    Wiek
    37
    Posty
    1 344

    Domyślnie

    A czy nie chciałbyś sprzedać 35/2.8 lub 50/3.5 (pytam całkiem poważnie) ?

  5. #5
    Pełne uzależnienie Awatar atsf
    Dołączył
    Jul 2007
    Miasto
    Lublin
    Posty
    4 961

    Domyślnie

    Testy właśnie wykonałem m.in. po to, aby zdecydować, co zostawić, a czego się pozbyć, bo jakoś trzeba uzbierać na cyfrowy korpus;-) Jednakże zacznę raczej od wyprzedaży korpusów OM, a optyka będzie szła w drugiej kolejności. Obiektywy, o które pytasz, są mi mało znane- pstryknąłem raptem parę klatek oboma. W testach wypadają świetnie, a ponadto są w stanie określanym jako "mint" i jak za takie za nie zapłaciłem, czyli całkiem słono. Sprzęt wystawiam zazwyczaj na Allegro, czasem na eBay. Całkiem serio- jeszcze nie zdecydowałem, czy będę się akurat tych dwóch pozbywał, chociaż 3,5/50 macro raczej tak, ponieważ do macro mam jeszcze Cosinę, Tamrona i Vivitara AF . Calkiem możliwe, że w będę się także wyzbywał lampy pierścieniowej Sunpak DX-8R z dedykacją TTL do OM.

    Jak na razie mam ten problem, że wśród testowanych obiektywów ani jeden nie jest zły, wszystko to są bardzo dobre szkła, szczególnie do analogu, a ponadto każdy ma jakąś fajną specyfikę, którą warto by było jeszcze twórczo wykorzystać widząc po testach, że takowa istnieje:-D Jednak w domu to ja nie fotografuję, a na dworze raz, że bryndza, to jeszcze po powrocie z roboty ciemno, więc moje fotograficzne plany odkładam do wiosny.

  6. #6
    suchar
    Guest

    Domyślnie

    Jakbyś coś sprzedawał, to ja też jestem zainteresowany I szkłami i body Jakiś OM-2/OM-2n by się przydał... Na razie focę OM-20

  7. #7
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Aug 2006
    Miasto
    Kraków
    Wiek
    37
    Posty
    1 344

    Domyślnie

    Ja mam zamiar nabyć w najbliższej przyszłości OM-1(n) oraz wspomnianego wcześniej 50/3.5 i 35/2.8.
    suchar- wydaje mi się, że wkrótce oskubiemy autora wątku z jego nabytków :-)

    P.S. Czy ktoś z Was w tej chwili licytuje na allegro 100/2.8 ?

  8. #8
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Nov 2006
    Miasto
    Warszawa
    Posty
    1 580

    Domyślnie

    Nie napisałeś tego wprost, ale po mam wrażenie, że mierzyłeś światło pomiarem matrycowym i do tego zawsze z tej samej odległości.

    Co do pomiaru światła, to ja bym zrobił tak (o ile oczywiście oświetlenie nie zmienia się w trakcie testu):
    1. Zmierzył raz dal całego testu, wybranym obiektywem, punktowo w jakimś miejscu, sceny, które ma być prawidłowo naświetlone, jest jednolite pod względem koloru i oświetlenia, a jego odcień jest bliski 18% szarości. Ewentualnie wprowadzając jakąś korektę w zależności od odcienia tego czegoś (korektę najlepiej wprowadzić eksperymentalnie).
    2. Ustawił aparat na M i ręcznie przeliczał czas dla danych przesłon

    Dzięki temu wszystkie zdjęcie powinny być mniej więcej jednakowo naświetlone (no chyba, że obiektywy kłamią co do wartości przesłony), niezależnie od tego co znajdzie się w kadrze. Jeśli chcesz wyeliminować różnice związane z przekłamaniem co do wartości przysłony, to pomiar osobno dla każdego obiektywu - ale trzeba mierzyć punktowo i zawsze to samo - tzn. dla krótszych ogniskowych podejść bliżej, aby kadr obejmował to samo. W przeciwnym wypadku jak mierzysz różne rzeczy to i pomiar jest inny.

  9. #9
    Pełne uzależnienie Awatar atsf
    Dołączył
    Jul 2007
    Miasto
    Lublin
    Posty
    4 961

    Domyślnie

    Przy pomiarze światła posłużyłem się następującą filozofią: gdy używamy światłomierza zewnętrznego i pomiar nie jest TTL, to uzyskujemy taki sam wynik pomiaru światła odbitego od sceny bez względu na ogniskową obiektywu. Przenosząc wyniki pomiaru na nastawy aparatu zrobimy to samo, czy użyjemy w efekcie obiektywu 28 mm czy 135 mm, a to, czy zastosujemy korekcję ze względu na jasność i kontrast względem tła głównego motywu i jego udzial w kadrze, to już inna sprawa. Ponieważ obiektem zdjęciowym była wydrukowana na laserówce kartka z pięcioma blokami tekstu o malejącej czcionce (1 wiersz- arial 10 pt, ostatni wiersz Arial 1 pt), umieszczonymi w środku i w rogach pola, zrobiłem zdjęcia całej kartki przy pomiarze selektywym z bracketingiem, wybrałem to najodpowiedniejsze (jeszcze nieprześwietlona biel) i wyszło mi, że optymalna ekspozycja wynosi t=2s dla F=8. Aby uzyskać tę samą gestość optyczną w obrębie celu- zadrukowanej kartki, nawet gdy będzie ona stanowiła niewielki udział w kadrze, dla każdej ogniskowej w każdym obiektywie najpierw dokonywałem pomiaru selektywnego przy F=8 i korekcją sprowadzałem czas migawki do 2 s, a potem zmieniając przesłonę już korzystałem z raz wprowadzonej korekcji. I to się okazało niewypałem, bo skutki winietowania lub rozjaśniania środka kadru przez obiektywy zaowocowały nadspodziewanymi skróceniami lub wydłużeniami otwarcia migawki. Druga seria to już był czysty manual w ogóle bez pomiaru światła, jedynie proporcjonalna zmiana parametrów, klatki są naświetlone przynajmniej równo, a to ,czy optymalnie dla danej ogniskowej, to kolejna bajka, w każdym bądź razie histogramy mieszczą się na skali Odległość zdjęciowa była stała rzędu 150 cm, co umożliwiło jeszcze czytelność na zdjęciach tekstu fotografowanego obiektywem kitowym przy 18 mm. Statyw Velbon Ultra Maxi-F w najniższym położeniu "rozpłaszczony" na stole sprawiał spore problemy przy ciężkich tele-zoomach, bo leciały na nos i prawdopodobnie zdjęcia przy pełnym otworze są lekko poruszone ze względu na krótką ekspozycję, która "załapała" się jeszcze w czasie wygaszania drgań spowodowanych uderzeniem lustra. Wszystki zdjęcia z 10 sek. samowyzwalaczem, ale drgania aparatu wywołane lustrem są przy lekkim statywie praktycznie nie do wyimpasowania. Przy dłuższej ekspozycji, ponad 2 s, wpływu poruszenia nie widać. Mam problem z oceną tych wyników, niejednorodność tonalna w obrębie konturów liter może być efektem poruszenia, jak i aberracji matrycy lub obiektywu spowodowanej wysokim kontrastem motywu.

  10. #10
    suchar
    Guest

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Bagnet007 Zobacz posta
    Ja mam zamiar nabyć w najbliższej przyszłości OM-1(n) oraz wspomnianego wcześniej 50/3.5 i 35/2.8.
    suchar- wydaje mi się, że wkrótce oskubiemy autora wątku z jego nabytków :-)

    P.S. Czy ktoś z Was w tej chwili licytuje na allegro 100/2.8 ?
    Na allegro jest teraz jeden OM-1 MD o ile dobrze pamiętam. Ja na razie nie licytuję 100/2.8 i pewnie się nie włączę, bo chyba mnie nie stać

    atsf, w każdym razie, jeśli będziesz coś sprzedawał, to koniecznie daj znać Czekamy na wyniki testów!
    Pzdr

Strona 1 z 5 123 ... OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •