szkoda pracy na zdjęciu przy 8 bitach. 16 bitów to absolutna konieczność. dla 8 bitów to może i GIMP wystarczy.
zgadzam się i zdaję sobie sprawę, że przestrzeni ProPhoto nie stosujemy w czasie drukowania zdjęcia w labie. zawse i tak trzeba konwertować do sRGB.
jednak zdjęcie obrabiane w 8 bitach i sRGB oraz w 16 bitach i ProPhoto dają różne efekty końcowe, pomimo tego, że jedno i drugie kończy jako 8 bitowy jpeg w przestrzeni sRGB.
jeszcze raz powtórzę; przestrzeń ProPhoto jest potrzebna do procesu obróbki. Obróbka zdjęcia to cyferki, zaokrąglenia, itd. Przy 8 bitach i sRGB wynik naszej pracy może okazać się nie do zaakceptowania nawet przy wydruku w przestrzeni sRGB.
!!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
ad. 1. dla RAW-a nie ma znaczenia jakie masz ustawienia w aparacie (sRGB, adobeRGB) Dane w RAWie nie są obrabiane przez software aparatu. Wywołujesz RAWa w ACR i zapisujesz go jako TIFF.
ad. 2. TIFF konwertujesz do ProPhoto (nie ma możliwości pracy w 8 bitach), pracujesz i zapisujesz efekt końcowy.
ad. 3. w zależności od późniejszego wykorzystania pliku konwertujesz lub nie. Jeśli to lab to konwertujesz do sRGB (TIFF lub JPEG, zależy od labu). W przypadku internetu do sRGB w JPEGu.
No i jeszcze inne publikacje, np. w czasopismach, kalendarzach. Tam uzgadniasz jaki to ma być plik.
Oczywiście można ryzykować pracę w 8 bitach, w sRGB. Jednak wg mnie szkoda na to czasu.