Strona 4 z 6 PierwszyPierwszy ... 23456 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 31 do 40 z 53

Wątek: Problem z profilami i kolorami - prosze o pomoc

  1. #31
    Początki nałogu
    Dołączył
    Feb 2007
    Miasto
    okolice Kalwarii Zebrzydowskiej / Ireland
    Posty
    370

    Domyślnie

    No właśnie na histogramie widzę że jak że są różnice ale z kolorami nie. Czyli jak:
    1. Robię zdjęcie w RAW + AdobeRGB
    2. Wywołuję TIFF-a wraz z ustawieniami 16bit i przestrzeń ProPhoto?
    3. Jak plik do labu to konwersja na sRGB i JPG + 8bitów?

    I powinno być ok? Jak tak to co to wszystko daje, po co to wszystko?

  2. #32
    Coś już napisał Awatar karczmarz
    Dołączył
    Nov 2005
    Miasto
    Warszawa
    Wiek
    51
    Posty
    76

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Kabu Zobacz posta
    No właśnie na histogramie widzę że jak że są różnice ale z kolorami nie. Czyli jak:
    1. Robię zdjęcie w RAW + AdobeRGB
    2. Wywołuję TIFF-a wraz z ustawieniami 16bit i przestrzeń ProPhoto?
    3. Jak plik do labu to konwersja na sRGB i JPG + 8bitów?

    I powinno być ok? Jak tak to co to wszystko daje, po co to wszystko?
    po to, żeby efekt końcowy był zadowalający/dobry. to, że nie widzisz przestrzeni ProPhoto lub betaRGB na monitorze nie oznacza, że jej nie ma. jest w postaci danych zawartych w pliku. monitor jedynie nie potrafi tego wyświetlić. praca w ww. przestrzeniach daje zapas potrzebny podczas obróbki zdjęcia. trochę to jak z kawałkiem drewna, który masz obrobić i uzyskać z niego np. nogę do stołu. jeśli drewno jest na granicy wymiarów wyrobu docelowego to zachodzi duże ryzyko, że materiału zabraknie. może pierwsza warstwa będzie zbyt miękka, trafi się kornik, itd.
    rzecz jasna, najlepiej robić takie zdjęcia, których nie trzeba obrabiać.

    polecam przeczytać 2-3 razy tekst Janusza, link poniżej:
    http://www.canon-board.info/showthre...dzanie+barw%B1

    powinien sporo rozjaśnić.

  3. #33
    Początki nałogu
    Dołączył
    Feb 2007
    Miasto
    okolice Kalwarii Zebrzydowskiej / Ireland
    Posty
    370

    Domyślnie

    Ok, dzięki za lekturę, zabieram się za czytanie no i dzięki za wielkie chęci pomocy. A tak w woli jasności to co powyżej napisałem to jest ok z tymi krokami?

  4. #34
    Zasłużeni Awatar czornyj
    Dołączył
    Jan 2006
    Miasto
    Kraków
    Wiek
    49
    Posty
    2 626

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez karczmarz Zobacz posta
    po to, żeby efekt końcowy był zadowalający/dobry. to, że nie widzisz przestrzeni ProPhoto lub betaRGB na monitorze nie oznacza, że jej nie ma. jest w postaci danych zawartych w pliku. monitor jedynie nie potrafi tego wyświetlić. praca w ww. przestrzeniach daje zapas potrzebny podczas obróbki zdjęcia. trochę to jak z kawałkiem drewna, który masz obrobić i uzyskać z niego np. nogę do stołu. jeśli drewno jest na granicy wymiarów wyrobu docelowego to zachodzi duże ryzyko, że materiału zabraknie. może pierwsza warstwa będzie zbyt miękka, trafi się kornik, itd.
    rzecz jasna, najlepiej robić takie zdjęcia, których nie trzeba obrabiać.

    polecam przeczytać 2-3 razy tekst Janusza, link poniżej:
    http://www.canon-board.info/showthre...dzanie+barw%B1

    powinien sporo rozjaśnić.
    Tekst Janusza (nb. doskonały) jest niestety (siłą rzeczy) bardzo ogólnikowy. Gamut minilabu cyfrowego prawie nie wykracza poza przestrzeń sRGB, więc w tym przypadku nie koniecznie jest sens pakować się w ProPhoto itp.

    W przypadku zastosowań poligraficznych stosuje się przestrzenie AdobeRGB i - w Europie jeszcze lepszą do tego celu - ECI RGB (nb. w tekście Janusza wkradł się maleńki błąd: ECI to skrót od European Color Initiative), które dobrze pokrywają przestrzenie CMYK

    ProPhoto to przestrzeń dobra do profesjonalnych zastosowań fotograficznych - precyzyjnego profilowania aparatów cyfrowych, wyciskania całej dostępnej informacji ze zdjęć o b. szerokim gamucie i drukowania na szerokogamutowych, wielokanałowych drukarkach atramentowych. Aby wykorzystać jej potencjał potrzebna jest pewna wiedza i sporo miejsca na dysku - konieczna jest praca w 16 bitach...
    Ostatnio edytowane przez czornyj ; 04-01-2008 o 01:22

  5. #35
    Coś już napisał Awatar karczmarz
    Dołączył
    Nov 2005
    Miasto
    Warszawa
    Wiek
    51
    Posty
    76

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez czornyj Zobacz posta
    ProPhoto to przestrzeń dobra do profesjonalnych zastosowań fotograficznych - precyzyjnego profilowania aparatów cyfrowych, wyciskania całej dostępnej informacji ze zdjęć o b. szerokim gamucie i drukowania na szerokogamutowych, wielokanałowych drukarkach atramentowych. Aby wykorzystać jej potencjał potrzebna jest pewna wiedza i sporo miejsca na dysku - konieczna jest praca w 16 bitach...
    szkoda pracy na zdjęciu przy 8 bitach. 16 bitów to absolutna konieczność. dla 8 bitów to może i GIMP wystarczy.
    zgadzam się i zdaję sobie sprawę, że przestrzeni ProPhoto nie stosujemy w czasie drukowania zdjęcia w labie. zawse i tak trzeba konwertować do sRGB.

    jednak zdjęcie obrabiane w 8 bitach i sRGB oraz w 16 bitach i ProPhoto dają różne efekty końcowe, pomimo tego, że jedno i drugie kończy jako 8 bitowy jpeg w przestrzeni sRGB.

    jeszcze raz powtórzę; przestrzeń ProPhoto jest potrzebna do procesu obróbki. Obróbka zdjęcia to cyferki, zaokrąglenia, itd. Przy 8 bitach i sRGB wynik naszej pracy może okazać się nie do zaakceptowania nawet przy wydruku w przestrzeni sRGB.
    !!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
    Cytat Zamieszczone przez Kabu Zobacz posta
    No właśnie na histogramie widzę że jak że są różnice ale z kolorami nie. Czyli jak:
    1. Robię zdjęcie w RAW + AdobeRGB
    2. Wywołuję TIFF-a wraz z ustawieniami 16bit i przestrzeń ProPhoto?
    3. Jak plik do labu to konwersja na sRGB i JPG + 8bitów?
    ad. 1. dla RAW-a nie ma znaczenia jakie masz ustawienia w aparacie (sRGB, adobeRGB) Dane w RAWie nie są obrabiane przez software aparatu. Wywołujesz RAWa w ACR i zapisujesz go jako TIFF.
    ad. 2. TIFF konwertujesz do ProPhoto (nie ma możliwości pracy w 8 bitach), pracujesz i zapisujesz efekt końcowy.
    ad. 3. w zależności od późniejszego wykorzystania pliku konwertujesz lub nie. Jeśli to lab to konwertujesz do sRGB (TIFF lub JPEG, zależy od labu). W przypadku internetu do sRGB w JPEGu.
    No i jeszcze inne publikacje, np. w czasopismach, kalendarzach. Tam uzgadniasz jaki to ma być plik.

    Oczywiście można ryzykować pracę w 8 bitach, w sRGB. Jednak wg mnie szkoda na to czasu.
    Ostatnio edytowane przez karczmarz ; 04-01-2008 o 09:28 Powód: Automerged Doublepost

  6. #36
    Zasłużeni Awatar czornyj
    Dołączył
    Jan 2006
    Miasto
    Kraków
    Wiek
    49
    Posty
    2 626

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez karczmarz Zobacz posta
    ad. 2. TIFF konwertujesz do ProPhoto (nie ma możliwości pracy w 8 bitach)
    Po wywołaniu?

  7. #37
    Zasłużeni Awatar czornyj
    Dołączył
    Jan 2006
    Miasto
    Kraków
    Wiek
    49
    Posty
    2 626

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez karczmarz Zobacz posta
    szkoda pracy na zdjęciu przy 8 bitach. 16 bitów to absolutna konieczność. dla 8 bitów to może i GIMP wystarczy.
    Dokonując korekty w ACR pracujemy na danych 16-o bitowych. Jeśli mamy zamiar po wywołaniu RAW-a dalej miąchać uzyskany plik, warto wywołać go w 16 bitach. Jeśli nie (a ACR to konwerter o nuklearnej potędze i poza korektami lokalnymi można w nim zrobić praktycznie wszystko) to nie ma to najmniejszego sensu.

    Cytat Zamieszczone przez karczmarz Zobacz posta
    jednak zdjęcie obrabiane w 8 bitach i sRGB oraz w 16 bitach i ProPhoto dają różne efekty końcowe, pomimo tego, że jedno i drugie kończy jako 8 bitowy jpeg w przestrzeni sRGB.
    Jeśli coś i tak kończy w przestrzeni sRGB, to obróbkę w ProPhoto można sobie z góry darować. Konwertując ProPhoto->sRGB po prostu uwalamy odcienie mieszczące się poza gamutem sRGB, ponieważ konwersja taka jest możliwa jedynie z odwzorowaniem relatywnie kolorymetrycznym.

    Cytat Zamieszczone przez karczmarz Zobacz posta
    jeszcze raz powtórzę; przestrzeń ProPhoto jest potrzebna do procesu obróbki. Obróbka zdjęcia to cyferki, zaokrąglenia, itd. Przy 8 bitach i sRGB wynik naszej pracy może okazać się nie do zaakceptowania nawet przy wydruku w przestrzeni sRGB.
    Forsowna edycja zdjęć o 8 bitowej głębii to zdecydowanie kiepski pomysł.
    ProPhoto to inna bajka - przy założeniu, że docelową przestrzenią barwną będzie sRGB, edycja w ProPhoto to absurd. Przestrzeni tej używamy w przypadku zdjęć o gamucie szerszym niż sRGB, które mają być zreprodukowane na urządzeniach szerokogamutowych.

    Polecam lekturę tych tekstów:
    http://www.creativepro.com/story/feature/8582.html
    http://www.adobe.com/digitalimag/pdf...p_colspace.pdf

    I ogólne przestudiowanie tematyki zarządzania barwą:
    http://forum.nikon.org.pl/showthread.php?t=44567
    Ostatnio edytowane przez czornyj ; 04-01-2008 o 14:52

  8. #38
    Coś już napisał Awatar karczmarz
    Dołączył
    Nov 2005
    Miasto
    Warszawa
    Wiek
    51
    Posty
    76

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez czornyj Zobacz posta
    Po wywołaniu?
    ja zapisuję TIFF-y na dysku (po obrobieniu RAWa) z poziomu ACR. Potem otwieram TIFFy w CS3 i konweruje do ProPhoto.

  9. #39
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Jul 2004
    Miasto
    Staszów
    Wiek
    52
    Posty
    1 709

    Domyślnie

    A co na celu ma ta operacja, bo nie rozumiem?

  10. #40
    Początki nałogu
    Dołączył
    Mar 2007
    Miasto
    Warszawa
    Posty
    291

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez karczmarz Zobacz posta
    ja zapisuję TIFF-y na dysku (po obrobieniu RAWa) z poziomu ACR. Potem otwieram TIFFy w CS3 i konweruje do ProPhoto.
    A czy to nie jest dodawanie sobie roboty?
    O ile dobrze pamiętam, od razu w ACR możesz sobie wybrać przestrzeń ProPhoto, otworzyć zdjęcie w CS3, dokonać potrzebnych korekt i zapisać w formacie, jaki Ci odpowiada. Nie trzeba tego pośredniego kroku z zapisywaniem tifa po konwersji w ACR i otwieraniem go w PS.

Strona 4 z 6 PierwszyPierwszy ... 23456 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •