Strona 2 z 2 PierwszyPierwszy 12
Pokaż wyniki od 11 do 19 z 19

Wątek: Trybu automatyczne, jak to jest

  1. #11
    Bywalec Awatar tomek1906
    Dołączył
    Aug 2007
    Miasto
    Krakow
    Posty
    217

    Domyślnie

    To mnie Pirx wypunktowałeś , ale dzięki. Idąc tropem Twoich podpowiedzi , przeskakuję na M, ustawiam pożądaną przesłonę na 4,0 czas załóżmy na 1/80 (coś temat tego przeliczania staje się niejasny) ISO 400-800, dotąd wszystko zrozumiałe. Nie idę dalej z ISO bo mocno zaszumię - dobrze Cię zrozumiałem ? Jeśli pojawi się ekspozycja poniżej 0 to jakby nie ma już możliwości korekt, czyli co wtedy?

  2. #12
    Początki nałogu Awatar an_zak
    Dołączył
    Nov 2006
    Miasto
    Wrocław
    Wiek
    35
    Posty
    427

    Domyślnie

    Skoro w pierwszym poście napisałeś, że korzystasz z lampy... to chyba ona załatwia resztę ?

    Poza tym, jeśli lampa jest głównym bądź znaczącym żródłem światła na zdjęciu, to wtedy czy 1/60 czy 1/80 nie powinno robić praktycznie żadnej róznicy w poruszeniu.

  3. #13
    Bywalec Awatar tomek1906
    Dołączył
    Aug 2007
    Miasto
    Krakow
    Posty
    217

    Domyślnie

    czyli wniosek końcowy : przy lampie zew, minusowa ekspozycja spowoduje tylko
    niedoświetlenie tła ?

  4. #14
    Początki nałogu Awatar werek
    Dołączył
    Jun 2007
    Miasto
    warszawa
    Wiek
    42
    Posty
    404

    Domyślnie

    w Av jest priorytet na doświetlanie tła (możliwe sa wtedy przepalenia na pierwszym planie przy lampie skierowanej na wprost). ogolnie to z lampa (a juz szczegolnie z taka gdzie masz regulacje kata nachylenia palnika) powinno sie robic w M (doswietla wtedy lampa punkty na ktore zlapie aparat ostrosc), bo nawet jezeli odchylisz palnik w gore badz za siebie, aparat przedblyskiem (celowo razem napisane) okresli ile swiatla powinno dotrzec docelowo na scene aby prawidlowo naswietlic zdjecie przy ustawionych aktualnie parametrach.

    wiec jezeli np. pomieszczenie w ktorym siedza obie ciocie z kotkiem ma bialy sufit (pojecie wzgledne) wtedy kierujesz palnik na sufit i reszta sie nie martwisz. wyjdzie ci wtedy ladne swiatlo wypelniajace (pozniej ew. korekta balansu bieli poniewaz sufit zabarwi inaczej caly kadr)

    wiem bo probowalem i tez mialem podobny problem.

    switch na M i do przodu :grin:
    Canon EOS R5 /// RF 24-104 f4 L /// EF 16-35 f4 L /// RF 100-500 f4.5-7.1 L /// EF 50 f1.8 /// EF 50 f1.2 L

  5. #15
    Bywalec Awatar tomek1906
    Dołączył
    Aug 2007
    Miasto
    Krakow
    Posty
    217

    Domyślnie

    dzięki werek , to jest już krok do przodu czyli ciupiesz tak nawet jeśli ustawienia 'przesłona + czas' powodują ekspozycję na minusie ?

  6. #16
    Początki nałogu Awatar an_zak
    Dołączył
    Nov 2006
    Miasto
    Wrocław
    Wiek
    35
    Posty
    427

    Domyślnie

    Ja zawszę tak robię - najlepszy sposób na stałą kontrolę GO i stopnia naświetlenia drugiego planu. Otrzymujesz taki efekt, na jakim Ci zależy - nie taki, na jakim zależy algorytmowi aparatu

  7. #17
    Początki nałogu Awatar Pirx
    Dołączył
    May 2006
    Wiek
    55
    Posty
    485

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez tomek1906 Zobacz posta
    To mnie Pirx wypunktowałeś , ale dzięki. Idąc tropem Twoich podpowiedzi , przeskakuję na M, ustawiam pożądaną przesłonę na 4,0 czas załóżmy na 1/80 (coś temat tego przeliczania staje się niejasny) ISO 400-800, dotąd wszystko zrozumiałe. Nie idę dalej z ISO bo mocno zaszumię - dobrze Cię zrozumiałem ? Jeśli pojawi się ekspozycja poniżej 0 to jakby nie ma już możliwości korekt, czyli co wtedy?
    Nie ma za co

    Rozumiem co Ci po głowie chodzi, bo też zajęło mi trochę czasu zrozumienie, że fotografowanie z fleszem, a fotografowanie bez niego, to dwie całkiem różne sprawy.
    Musisz nauczyć się rozróżniać dwa pojęcia : "pomiar ekspozycji" i "pomiar ekspozycji z błyskiem".

    To pierwsze, to pomiar światła zastanego i ustalenie prawidłowej ekspozycji dla światła ZASTANEGO - dlatego fotografując z lampą w ciemnych pomieszczeniach, gdzie używasz lampy jako głównego źródła światła, po prostu zapominasz o tym pomiarze.
    Nieważne, że drabinka pokazuje Ci niedoświetlenie.
    Nie ma też co gadać o korekcie ekspozycji - jest zbyteczna w tym wypadku.
    Po prostu ustawiasz na "M", dajesz taką przysłonę, jaką chcesz mieć głębię ostrości, czas taki, żeby uniknąć poruszenia, a za prawidłowe naświetlenie (przynajmniej pierwszego planu) odpowiada lampa i E-TTL.
    Po to właśnie używasz lampy, żeby doświetlić to, czego nie da się naświetlić światłem zastanym z użyciem rozsądnie krótkiego czasu naświetlania.

    Tu dochodzimy do pomiaru ekspozycji z błyskiem.
    Ten pomiar nie służy do ustalenia prawidłowej przysłony i czasu naświetlania, tylko siły błysku koniecznej do prawidłowego naświetlenia sceny, przy z góry ustalonych przez fotografującego czasie i przysłonie. Jest przeprowadzany tuż przed otwarciem migawki, na podstawie emitowanego przez lampę przedbłysku. Po prostu, lampa wysyła przedbłysk o stałej, raczej niewielkiej sile, a wbudowany w aparat światłomierz mierzy natężenie światła odbitego od fotografowanej sceny. Na podstawie tego pomiaru, E-TTL oblicza siłę błysku konieczną do prawidłowego doświetlenia sceny i w momencie otwarcia migawki każe lampie błysnąć z obliczoną siłą.
    Do tego pomiaru także można wprowadzić korektę. Jest to korekta ekspozycji z błyskiem (FEC). Nie powoduje ona w żadnym wypadku zmiany czasu i przysłony, a jedynie siły błysku obliczonej przez E-TTL.

    Co się tyczy ustawienia ISO. No cóż, jeśli lampie wystarcza mocy, to wystarczy ISO 100 (wyższych nie lubię na moim 10D :neutral. Jeśli lampa nie daje rady, bo odległości od fotografowanych obiektów są za duże, wtedy trzeba zwiększyć ISO.

    Zupełnie inaczej sprawy się mają, gdy chcesz użyć lampy do tzw. dopełnienia fleszowego.
    To oznacza, że chcesz zmieszać światło zastane ze światłem błyskowym.
    Wtedy zwykle używa się Av do ustawienia ekspozycji dla światła zastanego, a zadaniem lampy jest doświetlenie planów znajdujących się w cieniu - zwykle w takich wypadkach - kontrowego, głównego źródła światła.
    Zazwyczaj konieczna jest wówczas ujemna korekta ekspozycji z błyskiem tak, żeby flesz nie zdominował światła zastanego.
    Zresztą to, w jakich proporcjach chcesz zmieszać światło zastane ze światłem błyskowym zależy wyłącznie od Ciebie - masz do tego odpowiednie narzędzia : korekta ekspozycji (EC) i korekta ekspozycji z błyskiem (FEC).

    Jeśli dalej masz wątpliwości - wal śmiało.
    Pozdrawiam,
    Pirx

  8. #18
    Bywalec Awatar tomek1906
    Dołączył
    Aug 2007
    Miasto
    Krakow
    Posty
    217

    Domyślnie

    Pirx, wielkie dzięki. Zastosuję się do Twoich podpowiedzi przy pierwszej dostępnej sytuacji... Teraz zaczynam rozumieć że dobrze zrobiłem kupując lampę z E-TTL. Kurcze, nie wiem jak szukałem ale teraz wydaje mi się to oczywiste i nie wiem dlaczego sam na to nie wpadłem
    - czy ten przedbłysk jest widzialny gołym okiem? zapewne nie
    - używając stofena muszę założyć jakąś korektę na plus?, zakładam że E TTL nie jest w stanie uwzględnić korekty automatycznie?

  9. #19
    Początki nałogu Awatar Pirx
    Dołączył
    May 2006
    Wiek
    55
    Posty
    485

    Domyślnie

    Przedbłysk jest widzialny gołym okiem - widać go przed zamknięciem lustra. Szczególnie, gdy ustawiasz wyzwolenie błysku na drugą kurtynę.
    Tu trzeba bardzo uważać, bo przy fotografowaniu ludzi i ustawieniu błysku na drugą kurtynę często się zdarza, że przedbłysk wywołuje zmrużenie powiek, ludzie na takim zdjęciu maja zamknięte oczy.

    Użycie Stofena nie wymaga szczególnej korekty, wszak E-TTL mierzy potrzebną siłę błysku na podstawie przedbłysku dokonanego także ze Stofenem.

    Z mojego doświadczenia powiem Ci, że lepszy niż ze Stofenem efekt, uzyskuje się, gdy zamiast Stofena, w celu rozproszenia światła lampy, stosuje się sztuczny sufit, czyli prostokątny kawałek brystolu umieszczony za pomocą gumki-recepturki na odchylonym do góry palniku lampy.
    Pozdrawiam,
    Pirx

Strona 2 z 2 PierwszyPierwszy 12

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •