EV2333W, S2233W, S2243W, czym się różnią oprócz rozdzielczości, wielkości etc, który wybrać?
Zastosowanie głównie obróbka zdjęć.
5D|5DmkII|14|35L|50|85|420EZ|580EXII|Velbon600R|No va200|CF30GB|
prosze d65 2.2 100cd/m2 Best grayscale color tracking"
http://img408.imageshack.us/slidesho...p?id=100gy.jpg
FF@L
Czy jest ktoś w stanie porównać jakość wyświetlacza w iMacu do Eizo?
Stoję przed dylematem, ponieważ za (~)cenę monitora mogę kupić całego maca z i7.
Z drugiej strony chyba z jakiegoś powodu Eizo ma ceny jakie ma.
No właśnie, jaki to powód? Czy iMac nie dorasta do pięt CG 243W?
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
e-mail: color@mastiff.pl
No to się pośpieszyłem z tym iMac'em. Przynajmniej jest szybki. Duzo straciłem na tym zakupie pod względem praktyczności dla fotografa?
Witam,
przyszedł w końcu czas na wydanie pieniędzy na monitor. Przeczytałem właśnie cały wątek (no szczególnie posty Tom01 i czarnyja), nasuwa mi się wiele pytań, które tutaj prezentuję. Zdaje sobie sprawę, że pewnie na część gdzieś tam mogła się pojawić odpowiedź. Przepraszam, że nie zauważyłem/pominąłem. To i tak jest tylko jakiś tam skrawek z wszystkich pytań jakie miałem. Na szczęście na większość udało mi się znaleźć już odpowiedź.
Może zaczne najpierw od preferencji i środowiska pracy, będzie łatwiej.
Zdjęcia robie półprofesjonalnie. 95% zdjęć idzie na strony WWW, czasami do książek, fotoalbumów, gazet, plakatów, okładek płyt itd. Tematyka to przede wszystkim reportaż i wszystko co można pod to podpiąć. Zdecydowanie NIE porterety studyjne itd. Więc raczej 100% odzworowanie tonacji skóry i zabawy w dodge/burn są mi totalnie obce i niepotrzebne.
Interesuje mnie także video, głównie na cele podcastów.
Jeszcze co do wydruków, sam nie robię, ale chciałbym w końcu zacząć (jakiś zewnętrzny lab, pewnie jakiś co dostarczy mi profil).
Aktualnie pracuję na laptopie (ThinkPad T61) ze stacją dokującą (DVI). Pod systemem Linux. Zdjęcia obrabiam pod WindowsXP na emulowanej maszynie VirtualBox (wspiera CMM).
Planuje albo dokupienie stacjonarki (MacMini lub zwykły PC w podobnej cenie) dla celów multimedialnych (obróbka zdjęć i video) albo upgrade laptopa do ThinkPad X301 z DisplayPort lub MBP.
Oprócz multimediów zajmuje się głównie pracą z tekstem (ciemne tło, jasny tekst) - jestem programistą. Monitor będzie wykorzystywany także do tego celu. Aczkolwiek jestem dość tolerancyjny i nawet matryca z laptopa (14" z 1400x990) spokojnie mi wystarcza. Wierze więc, że wybór monitora nie powinien być tutaj podyktowany tym zajęciem.
Do tego, jakieś standardowe rzeczy, sprawy biurowe, internet, film.
Z racji z trybu mojej pracy, wykonują ją właściwie zawsze w domu, tak więc sam monitor będzie w użytku zarówna za dnia jak i nocy (w tym późnej nocy). Z doświadczenia też wiem, że zdjęcia przeważnie obrabiam w godzinach późniejszych z dodatkowym oświetleniem w pokoju.
Zmieniam też co jakiś czas (powiedzmy nie częściej niż raz na rok) lokalizacje pracy (w tym kraj) więc opis czy monitor stoi przy oknie, jakie jest światło w pokoju itd. jest dość dynamiczny. Aktualnie np. pracuję przy oknie, ściany mam zielone
OK. To chyba wstępnie wystarczy co do opisu środowiska i zastosowań.
Teraz pytania
Jak w praktyce pracuje się na monitorze z poszerzonym gamutem? Bo jak rozumiem, programy bez zarządzania kolorem będą dawać mi ostro po oczach. Jak wygląda rzeczywisty workflow w takim przypadku? Czy ciągle wszyscy skazani są na prace z FF 3.0?
Czy kalibracja zależna jest od systemu operacyjnego? Kiedyś czytałem, że Mac i Windows maja różną Gamme.
Dotychczas wywoływałem zdjęcia RAW w ProPhoto i dopiero przy zapisie docelowym konwertowałem do sRGB (jeżeli mowa o Web). Wyczytałem tutaj, że do pracy z ProPhoto powinno się ustawić gammę na 1.9 (AFAIR). Jakie to ma konsekwencje w praktyce np. kiedy zajmuje sie czymś innym niż obróbka zdjęć. A może źle coś zrozumiałem i powinno się nadal ustawiać na 2.2 i działać w ProPhoto jak do tej pory? Bo nie sądze, aby poprawnym rozwiązaniem problemu było po prostu użycie przestrzenii Adobe.
Jak zarządanie kolorem sprawuje sie pod Linuxem? Podejrzewam brak odpowiedzi na to pytanie, ale spróbuje sam coś wyszukwać. A gdzie lepiej? Windows czy MacOSX?
No i najważniejsze..
Przede wszystkim co polecacie do zakupu?Chciałbym 24" w panoramie. Myśle także o kupnie kalibratora (czy tam spektrofotometru jeżeli potrzeba). Sam LCD chciałbym kupić nowy w Polsce, kalibrator napewno w USA, różnica w cenie spora.
Oczywiście cudownie byłoby się zamknąć z monitorem w okolicy 3 tys złoty + ~350 USD na kalibrator. Podejrzewam, że byłbym skłonny wziąść 22" (ale z rozdzielczością 1900x1200) jeżeli przekładałoby się to na jakość/cene. Jestem też skłonny dorzucić więcej grosiwa, jeżeli jest taki sens.
Tak więc jaki monitor i jaki kalibrator do takich celów? Czy jest sens wchodzić w poszerzony gamut w moim przypadku? Itd itd itd
Z góry dzięki za pomoc.
!!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
Tak teraz czytam to wygląda jakbym ciupał tego na potęge. Oczywiście tak nie jest. Nie jest to moje źródło dochodów, aczkolwiek fajnieby było podnieść jakość o ile to możliwe.
!!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
I jeszcze jedno pytanie, które mi umknęło. Czy wykonanie kalibracji np. na Windowsie będzie miało zastosowanie na innym systemie? Podejrzewam, że sprzętowa - tak. A pliki profili? Pewnie też tak?
Ostatnio edytowane przez allxages ; 19-05-2010 o 00:57 Powód: Automerged Doublepost
Jeżeli chcesz 24" w panoramie to PA241W + Colormunki + Spectraview II (nie wiem jak to będzie działać w Twojej konfiguracji z Linuxem, ale jak masz Windowsy na wirtualnej to jest chyba szansa że pójdzie). Tyle że z ceną się nie zamkniesz w 3 kpln...
Zupełnie zwyczajnie. Kwestia wyboru aplikacji które potrafią uwzględnić właściwości monitora.
Pod Win przeglądarki z CMM to FF i Safari. Pod Mac nie istnieje problem aplikacji, CMM działa systemowo. Gamma jest ta sama.
W każdym systemie jest to kwestia istnienia lub nie zarządzania barwą. W Linuxie możliwe, w Win działające ale może kaprysić, w OSX działa.
EIZO S2433W. Przy takich wymaganiach nie widzę sensu stosowania monitorów graficznych. Raz że droższe, dwa że mniej uniwersalne w każdym znaczeniu tego słowa.
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
e-mail: color@mastiff.pl