Dziękuję za informację. Rozumiem, że temperatura barwowa jest podana w parametrze "Illuminat:".
Widzę teraz, że dla danego profilu ColorSpace: RGB. Co to oznacza, jakie jest najbliższe przybliżenie (sRGB, adobeRGB). W jakiej przestrzeni powinienem pracować dla uzyskania max. zgodności.
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
e-mail: color@mastiff.pl
Zdjęcia oglądam oświetlając je GrafiLite. Monitor skalibrowany na 80 jest trochę ciemniejszy niż odbitka pod GrafiLite, z tym wiąże odczucie o trochę innym ogólnym odbiorze kolorów (małe akceptowalne różnice). Korzystam z fabrycznych profili drukarka/papier.
Bez wdawania się w bardziej szczegółowe wyjaśnienia ogólne wytyczne można przyjąć następujące:
1. Jeśli urządzenie wyjściowe jest sRGB, monitor ustawiamy na 6500K.
2. Jeśli urządzenie wyjściowe nie jest sRGB, np lepsze drukarki Epsona, monitor ustawiamy na 5500K.
Odbitka/wydruk będzie zgodny wizualnie z monitorem wyłącznie przy oświetleniu światłem dziennym. GrafiLite to dobre tanie wyjście wieczorami. Proszę pamiętać o mieszaniu się światła otoczenia ze światłem lampy. Jeśli w pomieszczeniu są żarówki, które dają ok 1900K, najlepiej je po prostu zgasić. Dodatkowo trzeba zwrócić uwagę na wybielacze optyczne w papierze i odcień samego papieru.
Ostatnio edytowane przez Tom01 ; 27-11-2009 o 00:19
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
e-mail: color@mastiff.pl
Docelowo wydruki chcę oświetlić Solux-ami. Prześpię dzisiejsze rozważania i jutro pewnie zamówię Solux-y aby dokonać pierwszej próby.
Gdy teraz oglądam wydruki to GrafiLite jest jedynym źródłem oświetlenia.
Jestem pełen optymizmu, moja decyzja o przejściu z ustawiania na czuja na kontrolę za pomocą profilowania/profili zaczyna przynosić oprócz kosztów także WIDOCZNE efekty.
Pracuję w mroku, lub przy filtrowanym świetle dziennym.
Soluxy powinny dostawać dokładnie 12V - wtedy osiągają temp. barwową 4700K, a trafo do halogenów daje ok. 11,5V co daje ok. 4400K problem polega właśnie na tym, że ciężko o tak mocny transformator z regulacją. Skala temperatury barwowej odnosi się właśnie do radiatorów rozgrzanych do danej temperatury - tu radiatorem jest żarnik halogena, a ponieważ dostaje trochę niższe napięcie, to osiąga niższą temperaturę, przez co daje cieplejsze światło. Tak czy owak nie ma to większego znaczenia.
W profilu ICC punkt bieli zapisany jest w tagu wtpt za pomocą koordynatów przestrzeni CIE XYZ - wystarczy przeliczyć to sobie na temperaturę barwową:
http://www.brucelindbloom.com/index....alculator.html
Informacja Color Space: RGB oznacza po prostu, że nasz profil oparty jest na koordynatach RGB. Same wartości RGB to tylko trzy abstrakcyjne cyferki bez znaczenia, które w profilu przypisywane są konkretnym wartościom przestrzeni CIE XYZ/L*a*b, stanowiącej zbiór wszystkich realnych walorów barwnych widzialnych dla człowieka. To dzięki wartościom przestrzeni niezależnej CIE system zarządzania barwą oblicza, jaka autentyczna barwa odpowiada danym wartościom RGB wyświetlonym lub wydrukowanym na danym urządzeniu.
GrafiLite'y mają skorelowaną temperaturę barwową ok. 6000K, dlatego monitor skalibrowany do 5000K wydaje się zbyt ciepły w stosunku do powiększenia oświetlonego tymi jarzeniówkami.
Monitory kalibrujemy pod 6500K aby poprawnie zobaczyć barwy wyrenderowane do przestrzeni sRGB i AdobeRGB, które są oparte na D65. Jeśli drukujemy na drukarce możemy zastosować softproofing z profilem urządzenia wyjściowego, który zastosuje CAT do poprawnego wyświetlenia barw przestrzeni D50 (drukarki) w przestrzeni D65 (monitora) - przy czym niestety nie działa to idealnie, tym bardziej że Photoshop stosuje CAT Bradforda, który nie jest szczytowym osiągnięciem kolorymetrii. Dlatego aby uzyskać lepszy efekt najlepiej skalibrować monitor tak, by jego biel odpowiadała bieli oświetlenia.
Ostatnio edytowane przez czornyj ; 27-11-2009 o 00:55
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
e-mail: color@mastiff.pl
Dziękuję, świetny pomysł - wyprubuję i dam znać co z tego wyszło.
Wprawdzie używam tej lampki na gościnnych występach i zasilacza komputerowego raczej nie będę taskał, ale ciekaw jestem co z tego wyjdzie...
A tak a'propos, ja używam na występach GrafiLite. Małe, komapaktowe i ma fajną rączkę. Moja ma 5000K jak w mordę strzelił. Rozkładu widmowego nie mam jak zbadać, ale np na wzorcu Atkinsona nie widać istotnego wytłumienia ani eksponowania wybiórczo barw. Zbadam kilka sprawdzę rozrzut. Zapewne może być problemem partia produkcyjna i dostawca świetlówek.
Ostatnio edytowane przez Tom01 ; 27-11-2009 o 12:39
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
e-mail: color@mastiff.pl