Pokaż wyniki od 1 do 10 z 3771

Wątek: Monitory - porady, problemy itd.

Widok wątkowy

  1. #11
    Zasłużeni Awatar czornyj
    Dołączył
    Jan 2006
    Miasto
    Kraków
    Wiek
    49
    Posty
    2 626

    Domyślnie

    To jest temat-rzeka i cholernie ciężko odpowiedzieć na to pytanie bez szerszego wykładu z kolorymetrii, teorii barwy itd.

    Powiem w skrócie, że temperatura barwowa wyrażana w Kelvinach to cholernie uproszczona sprawa, a już w szczególności tyczy się to monitorów LCD z podświetleniem z jarzeniówek. Takie cholerstwo ma zupełnie inną charakterystykę spektralną niż radiator rozgrzany do 5000K czy 6500K i nawet jeśli jego skorelowana temperatura barwowa odpowiada jednej z tych wartości, to barwa bieli już wcale nie koniecznie, a to dopiero początek problemów. Teoretycznie faktycznie powinno się kalibrować monitor do 5000K, tylko w praktyce tak ustawiony monitor wygląda jak pół d... zza krzaka. Dodatkowo dochodzą problemy z popularnymi przestrzeniami RGB - sRGB i AdobeRGB - które są oparte na iluminancie D65 (światło dzienne o temp. 6500K), więc jeśli mają być wyświetlone na monitorze skalibrowanym do D50 (światło dzienne o temp. 5000K), to muszą być korygowane za pomocą CAT-ów (transformacji adaptacji chromatycznej), które - jak wszystkie modele matematyczne opisujące ludzką percepcję - są niedoskonałe.

    Ogólnie zatem kalibruje się monitory do 6500K - jeśli dokonamy bezpośredniego porównania oglądając równocześnie odbitkę oświetloną światłem o temp. 5000K i monitor, to będzie ona nieco cieplejsza - jeśli jednak oglądniemy odbitkę i monitor osobno i uruchomimy mechanizm adaptacji chromatycznej naszej percepcji, to wizualnie odbitka będzie wyglądała tak samo.

    Bardziej bezkompromisowe podejście polega na renderowaniu zdjęć do przestrzeni edycyjnej z punktem bieli 5000K (ProPhoto, ProStar, ECI v.1 i v.2 itd.) i oglądaniu ich na monitorze skalibrowanym do 5000K wraz z powiększeniem w podświetlarce 5000K - tylko niestety tak skalibrowany monitor jest w stosunku do bieli papieru nieco żółtaczkowaty. Aby temu zapobiec, kalibruje się monitory do czegoś pomiędzy 5000K a 6500K - Fogra (organizacja zajmująca się problematyką zarządzania barwą w poligrafii) przeprowadziła badania i wyszło jej, że najbardziej zbliżone efekty uzyskuje się gdzieś pomiędzy - przy monitorze skalibrowanym do 5800K, ale zależy to od konkretnego panelu i należałoby to dobrać dokonując wizualnego porównania. Do tego jeśli ktoś naprawdę szuka kwadratowych jaj powinien policzyć profile dla iluminantu, którym będą oświetlone odbitki w czasie porównania - czyli musimy dokonać pomiaru spektralnego światła swej nieszczęsnej lampki i użyć owych danych do obliczenia profilu drukarki - i tak dalej, i tak dalej....
    Ostatnio edytowane przez czornyj ; 05-06-2009 o 00:21

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •