Strona 87 z 303 PierwszyPierwszy ... 3777858687888997137187 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 861 do 870 z 3771

Wątek: Monitory - porady, problemy itd.

Mieszany widok

  1. #1
    Dopiero zaczyna Awatar Kazelot
    Dołączył
    Mar 2006
    Wiek
    47
    Posty
    24

    Domyślnie

    Stan fabryczny. Jasnosc 50%, RGB100%. LUT wyczyszczony. Podpiety profil z płytki Eizo.
    I wszystko wygląda lepiej. Zielonkawośc w PS jest ale mniejsza i pojawiły się czerwienie na zdjęciach (zniknęły sine usta).
    Coś nie tak ze Spyderem - w kalibracji wielkich zmian nie robił, ale profil dawał od czapy chyba...

    Zastanawia mnie sprawa dlaczego jak wcześniej podpinałem profil z płytki przy wyczyszczonym LUT zdjęcia w PS były ziemisto-zielone - zwałaszcza skóra. Ustawienia RGB miałem 100,95,96%, jasność chyba 30coś%.

    ps. dzięki za naprowadzenie - pszukam spektrofotometru.
    a i pytanko - moge mieć dostęp do kalibratora(chyba kolorymetr) stosowany przy eizo CG lub CE- nie pamiętam (sprzedawany jako zestaw) - czy on bedzie dobry do zdjęcia profilu z mojego Eizo?
    Ostatnio edytowane przez Kazelot ; 19-04-2009 o 20:35
    canon, kit, grip, lampa, tamron, canon, grip, tiar, jupiter, jupiter, helios, helios, helios, helios, zenit, zenit, zenit, zenit, mir, statyw, filtry, c.d.n....

  2. #2
    Zasłużeni Awatar czornyj
    Dołączył
    Jan 2006
    Miasto
    Kraków
    Wiek
    49
    Posty
    2 626

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Kazelot Zobacz posta
    Stan fabryczny. Jasnosc 50%, RGB100%. LUT wyczyszczony. Podpiety profil z płytki Eizo.
    I wszystko wygląda lepiej. Zielonkawośc w PS jest ale mniejsza i pojawiły się czerwienie na zdjęciach (zniknęły sine usta).
    Coś nie tak ze Spyderem - w kalibracji wielkich zmian nie robił, ale profil dawał od czapy chyba...

    Zastanawia mnie sprawa dlaczego jak wcześnij podpinałem profil z płytki przy wyczyszczonym LUT zdjęcia w PS były ziemisto-zielone - zwałaszcza skóra. Ustawienia RGB miałem 100,95,96%, jasność chyba 30coś%.
    Być może zapiąłeś profil fabryczny, ale nie wyłączyłeś Photoshopa - wtedy mógł pamiętać wcześniejszy profil i dalej wyświetlać pierdoły.

    Cytat Zamieszczone przez Kazelot Zobacz posta
    ps. dzięki za naprowadzenie - pszukam spektrofotometru.
    a i pytanko - moge mieć dostęp do kalibratora(chyba kolorymetr) stosowany przy eizo CG lub CE- nie pamiętam (sprzedawany jako zestaw) - czy on bedzie dobry do zdjęcia profilu z mojego Eizo?
    Przypadkowo mam takowy, więc jeśli będziesz szukał w Krakowie, to się odezwij

    Eizo CG/CE były w Europie sprzedawane z DTP-94B, więc jeśli użyjesz go z basICColorem, to powinno być zdecydowanie lepiej. Nie jest to również kolorymetr obliczony na szerokogamutowce, ale słyszałem o jakichś tabelach korekcyjnych dla popularnych kolorymetrów w basICColor i Eizowskim ColorNavigatorze.
    Ostatnio edytowane przez czornyj ; 19-04-2009 o 20:48

  3. #3
    Dopiero zaczyna Awatar Kazelot
    Dołączył
    Mar 2006
    Wiek
    47
    Posty
    24

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez czornyj Zobacz posta
    Być może zapiąłeś profil fabryczny, ale nie wyłączyłeś Photoshopa - wtedy mógł pamiętać wcześniejszy profil i dalej wyświetlać pierdoły.
    PS napewno zrestartowany, bo wyświetlał jeszcze gorzej... możliwe, że gdzieś się pogubiłem i nie zresetowałem LUT/komputera akurat w tamtym momencie. Za szybko chciałem skalibrować niż wypróbować na domyślnych ustawieniach.
    canon, kit, grip, lampa, tamron, canon, grip, tiar, jupiter, jupiter, helios, helios, helios, helios, zenit, zenit, zenit, zenit, mir, statyw, filtry, c.d.n....

  4. #4
    Zasłużeni Awatar czornyj
    Dołączył
    Jan 2006
    Miasto
    Kraków
    Wiek
    49
    Posty
    2 626

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Kazelot Zobacz posta
    PS napewno zrestartowany, bo wyświetlał jeszcze gorzej... możliwe, że gdzieś się pogubiłem i nie zresetowałem LUT/komputera akurat w tamtym momencie. Za szybko chciałem skalibrować niż wypróbować na domyślnych ustawieniach.
    Swoją drogą jeśli przypadkowo zostawiona korekta w LUT mogła go tak załatwić, to naprawdę musiała być niezła (normalnie w S2231W korekta w LUT jest symboliczna) Jak możesz, wstaw gdzieś ten piękny profil, bo chętnie bym sobie go oglądnął.

  5. #5
    Dopiero zaczyna Awatar Kazelot
    Dołączył
    Mar 2006
    Wiek
    47
    Posty
    24

    Domyślnie

    Przypadkowo mam takowy, więc jeśli będziesz szukał w Krakowie, to się odezwij

    Eizo CG/CE były w Europie sprzedawane z DTP-94B, więc jeśli użyjesz go z basICColorem, to powinno być zdecydowanie lepiej. Nie jest to również kolorymetr obliczony na szerokogamutowce, ale słyszałem o jakichś tabelach korekcyjnych dla popularnych kolorymetrów w basICColor i Eizowskim ColorNavigatorze.
    Do karakowa mam niestety daleko ale wielkie dzięki. Monitror CE/CG - sprawdze na tygodniu model - stoi jako pokazowy w sklepie Appla (więc jest raczej z nowych serii) - moge tam zanieśc monitor i zdjąć profil. Tylko on jest podpięty do MAC-a. Czy wystarczy jakikolwiek laptop z XPi basiccolor do zdjęcia profilu? (zaniesienie całego komputera to lekki kłopot) i jak wtedy w korekcją LUT? zapisze się w profilu i bede mógł zastosować na swojej karcie? (tu jestem zielony)
    Ostatnio edytowane przez Kazelot ; 19-04-2009 o 21:09
    canon, kit, grip, lampa, tamron, canon, grip, tiar, jupiter, jupiter, helios, helios, helios, helios, zenit, zenit, zenit, zenit, mir, statyw, filtry, c.d.n....

  6. #6
    Zasłużeni Awatar czornyj
    Dołączył
    Jan 2006
    Miasto
    Kraków
    Wiek
    49
    Posty
    2 626

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Kazelot Zobacz posta
    Tylko on jest podpięty do MAC-a. Czy wystarczy jakikolwiek laptop z XPi basiccolor do zdjęcia profilu? (zaniesienie całego komputera to lekki kłopot) i jak wtedy w korekcją LUT? zapisze się w profilu i bede mógł zastosować na swojej karcie? (tu jestem zielony)
    Najlepiej byłoby zainstalować triala basICColora na maćku, podpiąć do niego twój monitor i skalibrować w ten sposób, a potem tylko zgrać profil. Do lapka pewnie podłączyłbyś monitor łączem analogowym, a to niekoniecznie jest bardzo zdrowe, choć ew. też jest to jakaś opcja.

    Chyba, że ColorNavigator raczy skalibrować coś pośledniejszego niż Eizo CG/CE, ale to już ew. pytanie do Toma01, bo ja z Eizowskim profilerem jakoś nie miałem jeszcze przyjemności się zapoznać.

  7. #7
    Pełne uzależnienie Awatar Tom01
    Dołączył
    Feb 2007
    Miasto
    Białystok-Warszawa
    Wiek
    53
    Posty
    2 600

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez czornyj Zobacz posta
    Chyba, że ColorNavigator raczy skalibrować coś pośledniejszego niż Eizo CG/CE
    Niestety, nie raczy.
    Masz problem z kolorem, wal śmiało!
    e-mail: color@mastiff.pl

  8. #8
    Zasłużeni Awatar czornyj
    Dołączył
    Jan 2006
    Miasto
    Kraków
    Wiek
    49
    Posty
    2 626

    Domyślnie

    Użyłem programów DisplayProfile do chwilowego zapięcia twojego profilu i potem CalibrationTester do oglądnięcia krzywych wgranych do LUT.

    S2231W które widywałem były fabrycznie nieźle zlinearyzowany do gamma 2,2, a ich natywna temp. barwowa niewiele odbiega raz w jedną raz drugą stronę od 6500K, więc regulacja wag RGB była niewielka, a korekta znikoma - to coś, co sprokurował Spyder to korekta jakiejś padliny.

    Profilu najlepiej będzie użyć fabrycznego i narazie jechać na fabrycznych nastawach (R=G=B=100%), zdjąć mu tylko jaskrawości bo przy 50% chyba już zdrowo daje po oczach.

    Z fabrycznie kiepsko zlinearyzowanym Eizo się jeszcze nie spotkałem.

  9. #9
    Dopiero zaczyna Awatar Kazelot
    Dołączył
    Mar 2006
    Wiek
    47
    Posty
    24

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez czornyj Zobacz posta
    S2231W które widywałem były fabrycznie nieźle zlinearyzowany do gamma 2,2, a ich natywna temp. barwowa niewiele odbiega raz w jedną raz drugą stronę od 6500K, więc regulacja wag RGB była niewielka, a korekta znikoma - to coś, co sprokurował Spyder to korekta jakiejś padliny.

    Profilu najlepiej będzie użyć fabrycznego i narazie jechać na fabrycznych nastawach (R=G=B=100%), zdjąć mu tylko jaskrawości bo przy 50% chyba już zdrowo daje po oczach.
    Za dnia 50% wytrzymam

    Cytat Zamieszczone przez czornyj Zobacz posta
    Z fabrycznie kiepsko zlinearyzowanym Eizo się jeszcze nie spotkałem.
    Jak zdejme czymś lepszym profil z mojego to podeśle jeszcze do oceny i pochwale się na forum o wynikach.

    Cytat Zamieszczone przez Tom01 Zobacz posta
    S2231W jest bardzo powtarzalny, ale tego typu rzeczy, proszę traktować jako eksperyment:

    Jaskrawość 30%
    Kontrast 50%
    R 100%
    G 95%
    B 95%
    Dzięki. Jeśli będzie Pan miał profile to proszę o udostępnienie - chętnie porównam krzywe gdy już swój zdejmę.
    canon, kit, grip, lampa, tamron, canon, grip, tiar, jupiter, jupiter, helios, helios, helios, helios, zenit, zenit, zenit, zenit, mir, statyw, filtry, c.d.n....

  10. #10

    Domyślnie

    Witajcie!
    Jestem zupełnie świeży na tym forum i w ogóle od niedawna zgłębiający tematykę obróbki koloru, zarządzania barwą, Color Management'u i wyświetlania tego wszystkiego na monitorze, więc z góry proszę o wyrozumiałość, jeśli coś mieszam lub zawracam drobiazgiem głowę.

    Przejrzałem ten wątek dość wnikliwie, szczególnie ostatnie wpisy, bo sporo dyskutujecie o monitorze NEC P221W, który od jakiegoś czasu posiadam. I odnośnie tegoż monitora oraz ogólnie okolicznej tematyki zrodziło mi się kilka pytań i uwag. Za wszelką pomoc będę bardzo wdzięczny.

    Napisałem dość sporo - jak się komuś nie chce czytać, to.. niech nie czyta . Ale wolę tak, niż pisać to w 15 postach w 15 miejscach.

    1.
    Dwa słowa o moim P221W. Kupując go także zastanawiałem się nad Eizo S2231W/S2232W. Ale niestety, choć Eizo, tak jak piszecie, jest "pewniakiem" bez niespodzianek i bardzo porządnym wyrobem, to jednak producent bardzo odstrasza ceną. Co prawda S2231 jest nie aż tak wiele droższy od P221W (jakieś 350zł), ale już S2232W (praktycznie tylko minimalnie odświeżony S2231) kosztuje kolejne 400zł więcej, a S2242 - to samo tylko z natywną rozdz. 1920x1200 (i plamką tak małą, że tekst w windowsie trzeba czytać przez lupę chyba ) to już prawie 3,5 tys.!
    Ceni się EIZO bardzo - NEC ogólnie oferuje dużo więcej za dużo mniej. Sprzętowa kalibracja u EIZO zaczyna się chyba od serii ColorEdge za grube tysiące, podobnie jak stosowanie matryc IPS. Ale NEC za to nie jest tak pewny - co widać po opisywanych problemach z P221W. Nierówne podświetlenie, zafarby i słaba liniowość. Mój egzemplarz też nie jest bez wad. Równomierności podświetlenia i ew. zabarwień nie ocenię bez kalibratora, bo oko się przyzwyczaja i wrażenia są zmienne. Ale wyświetlane gradienty są kiepskie. Nie jestem profesjonalistą, ale widzę przypadkową stopniowość, nierówność przejść, tzw. banding, jakby zakłócenia, czasem zbarwione szarości... zmienne w dodatku w zależności od poziomu kontrastu, od rozdzielczości wyświetlania obrazu i wybranej opcji skalowania... Słowem (zgodnie z opinią prezentowaną przez Tom01 aka Mastiff) - kalibracja i dostęp do kalibratora wydaje się przy tym modelu niezbędny i z tej perspektywy, dla kogoś kto tego dostępu nie ma - jak np. ja - kto wie, czy lepszym wyborem nie byłby fabrycznie ładnie skalibrowany Eizo S2231. Zachód z kalibracją NEC'a zje pewnie całą oszczędność, jaką miałem z faktu kupna tańszego P221... no, ale o tych mankamentach NEC'a nie wiedziałem przy kupnie, bo to nowy model, mało jeszcze przez ludzi zbadany. Za to przy NEC'u się czegoś nauczę może

    2.
    Drobne pytanie mam do użytkowników P221W - czy komuś udało się prawidłowo ustawić sobie wedle życzenia funkcję AutoBrightness? Funkcja sama w sobie niby pomocna (o ile w czasie pracy ustala się na określonej wartości jasności, a nie wylicza coś pomiędzy i przez godzinę skacze cały czas między jasnością 19 a 20% ??:, co jednak widać), ale nie potrafię sobie poradzić z ustawieniem krańcowych wartości jasności.
    Na chłopski rozum - powinno dać się ustalić max. wartość jasności przy max. świetle otaczającym, oraz min. do jakiej ma schodzić, przy ciemnym otoczeniu. Tutaj jest link do polskiej instrukcji w pdf (http://www.nec-display-solutions.pl/..._CD_PL_V03.pdf), gdzie na stronie 25 jest opisane jak to ustawić. Przyznam że dość mętnie; wykres jakiś pogmatwany. Postępuję zgodnie z instrukcją i nijak nie mogę zmusić monitora, żeby w kompletnie ciemnym pokoju świecił mi jasnością 10%, a w świetle dziennym 50%. Jak ktoś to rozumie i udało mu się to ustawić, proszę o sygnał.

    3.
    Wrócę jeszcze do gradientów, o których wspomniałem. Rozumiem, że ich płynność i homogeniczność barwowa zależy od prawidłowo wyregulowanej krzywej Gamma (2.2 dla PC'tów, tak?). Potwierdza to doświadczenie, że podczas zmiany suwakiem gammy w jakimś GammaLoaderze obraz gradientu ulega zmianom. W P221 wyregulować to można sprzętowo i na tym cała siła polega, więc na szczęście problem tutaj jest do zniwelowania. Nie rozumiem tylko, dlaczego te przejścia tonalne zmieniają się także podczas zmiany ustawień skalowania w monitorze, czy zmianie rozdzielczości? Skalowanie (opcje: Full, Aspect i Off) podczas pracy w natywnej 1680x1050 nic nie zmienia w rozmiarze obrazu przecież, a gradienty się zmieniają. Rozdzielczość tak samo - w 1280x1024 i niższych (przy wyłączonym skalowaniu oczywiście - piksel w piksel) gradienty są dużo gładsze, w natywnej - już sporo gorzej. Dlaczego?
    Tak samo nie rozumiem, dlaczego gradienty w ogóle wyglądają gładziutko kiedy podłączam monitor analogowo przez D-Sub? Owszem, one są wtedy mniej dokładne, tam punkt odcięcia bieli jest niżej, bardziej to wszystko jest takie "zgrubne" - kawał jest czarny, kawał biały... ale przejścia są gładkie. Nie ma progów, linii... Czy to jest tak, że obraz po tej obróbce didital-analog-digital jest już tak zniekształcony i niedokładny, że po prostu nie widać tego, co widać przy przesyle DVI? No bo nie rozumiem, skąd całe te problemy przy sygnale DVI, podczas gdy w Analogu jest gładziej? Dziwi mnie też zjawisko, że rzadko problemy z płynnością gradientów widać na kiepskich, tanich monitorach na TN (choćby moim starym 17' Philipsie D-Sub), podczas gdy w porządniejszych panelach to jest powszechny problem... Czy te proste modele pokazują na tyle przekłamany obraz, że takich defektów tam w ogóle nie widać, czy jak?

    4.
    P221W wymaga kalibracji. To fakt. Pytanie teraz czym. Tom01 napisał w którymś miejscu, że popularny i ogólnie chwalony kolorymetr X-Rite Eye One Display 2 nie nadaje się do monitorów szerokogamutowych, bo nie jest przygotowany na ten ich gamut, i że kolorymetry ogólnie słabo sobie radzą z ekranami wyświetlającymi więcej niż sRGB - z kalibracji wychodzą bohomazy (tak zrozumiałem). Do paneli z poszerzonym gamutem poleca Tom01 spektrofotometry, które niestety kosztują tyle co sam monitor lub więcej :wink: Mnie natomiast zastanawia co to znaczy "szeroki gamut", a dokładnie: o ile szerszy od sRGB to już "szeroki"? Bo tak naprawdę monitorów wyświetlających równiutko sRGB to chyba nie ma...? Każdy ma pewne odchylenia i dam głowę, że jest bardzo dużo modeli, które znacznie przekraczają sRGB (może niekoniecznie do poziomu np. 95% AdobeRGB) i nie mają łatki "szerokogamutowe". I co wtedy? Wtedy już Eye1Display2 się nadaje?
    Żeby było jasne - ja nie neguję opinii Tom01 - wręcz przeciwnie, biorę ją raczej za pewnik, zważywszy na jego autorytet tutaj i nie tylko - ale ciekawi mnie jak ocenić, że dany monitor da się dobrze skalibrować kolorymetrem, albo że już potrzeba spektrofotometru, bo inaczej wychodzą "kwiatki" (trzeba by chyba porównać wyniki z wynikami jakiegoś mocno profesjonalnego narzędzia i zobaczyć czy różnice nie są za wielkie?). Sam Eizo poleca jakieś tam wybrane serie tego Eye1Disp2 do swoich monitorów (wiem, pisaliście, że to czysty marketing), test monitora P221W na PCArena.pl był wykonywany (o ile dobrze zrozumiałem z tekstu) właśnie przy użyciu Eye1D2 (http://pcarena.pl/page/86255/0/NEC-M...dla-zawodowca/) - słowem, czy może nie jest tak, że różnice są dość niewielkie i ocena, czy kalibrator sobie dobrze radzi z danym monitorem jest dość subiektywna..? Jeszcze raz - wierzę Tom01, że dla P221W, S2231W i podobnych potrzeba spektrofotometru, na pewno z takim urządzeniem kalibracja będzie dokładniejsza, ale zastanawiam się jak to ocenić, a jeśli przyjmiemy zasadę, że do szerokich gamutów kolorymetry odpadają, to gdzie się zaczyna szeroki gamut?

    5.
    Na innym forum Czornyj pisał jakiś czas temu, że monitory z szerokim gamutem znacznie wyprzedziły swój czas i trafiły na zupełnie nie przygotowany na nie rynek. I niestety chyba muszę się z tym stwierdzeniem zgodzić. Widzę to po swoim przypadku. Problem z poszerzoną paletą barwną monitora pojawia się, gdy wyświetlamy na nim obraz z przestrzeni sRGB bez zarządzania kolorem. To znaczy: przekłamania pojawią się zawsze gdy przestrzeń (nie ważne jaka), w której przygotowano grafikę, różni się od przestrzeni (gamutu) monitora (i nie zarządzamy kolorami), ale pech akurat chce, że cały Windows, prawie wszystko w Internecie i wiele urządzeń rejestracji obrazu pracują w przestrzeni sRGB. Dotychczas popularne monitory miały swoją paletę zbliżoną do sRGB i problemu nie było, bo obraz był w miarę podobny. A tu nagle powstają konstrukcje z coraz szerszą paletą barwną, znacznie ponad sRGB, w czym powszechnie widzi się TYLKO zaletę. A zaleta jest z tego tylko wtedy, gdy oglądamy/pracujemy w programie z zarządzaniem barwą i mamy (lub chociaż przynajmniej wiemy jaki) źródłowy profil grafiki, którą oglądamy/obrabiamy. Czyli? w praktyce tylko programy do obróbki grafiki, przeglądarki grafiki z CMS, ewentualnie FireFox z Color Managementem do Internetu. A cała reszta używania monitora (praktycznie cały Windows) to silne zaburzenia barwy i to w taki sposób, że kolory są przesycone i wyraźnie nienaturalnie. Czerwienie, zielenie, błękity... lekko "oczojebne", jak to ktoś ładnie określił .
    Jasne - dla kogoś kto zajmuje się obróbką grafiki, to jest to właśnie to, czego potrzebuje. Ale monitory szerokogamutowe zagościły obecnie pod strzechy "zwykłych" użytkowników, którzy używają ich do powszechnych zastosowań i zalet gamutu 98% AdobeRGB nie wykorzystują za często, za to mankamenty widzą cały czas. Jakoś się o tym nie mówi, a to jest moim zdaniem GIGANTYCZNY problem, bardzo istotna cecha "szerokich gamutów".
    Ideałem by było, gdyby Windows miał ogólny moduł zarządzania barwą i z podpiętym profilem monitora konwertował kolory WSZYSTKIEGO co wyświetla, a nieotagowaną grafikę (obrazki, kolory na stronach WWW, swoje kolory systemowe, ikony) brał zawsze za sRGB, bo tak zwykle jest. Niestety takich cudów w "Windzie" nie ma (albo ja nic nie rozumiem).
    Sam się o tym wszystkim przekonuję na własnej skórze, bo kupując monitor szukałem przede wszystkim panelu na matrycy PVA. Dawniej PVA miały dł. czas reakcji, obecnie jakość PVA poszła w górę i wreszcie można za strawne jeszcze pieniądze kupić PVA z sensownym czasem reakcji. Sprzętowa kalibracja - to tylko super pomyslałem - rozmiar 22" - na więcej na PVA mnie nie stać, bo 24" odpadał (za mała plamka, ślepy jestem). Jestem, powiedzmy, ambitnym amatorem i nie potrzebowałem monitora stricte graficznego. Szeroki gamut był dla mnie najmniej istotnym z czynników. Nie byłem wtedy świadom konsekwencji tej cechy panelu. Ale rzecz w tym, że obecnie nie ma jak od tego uciec! Mogę kupić albo słaby monitor na TN z gamutem klasycznym - około sRGB - a jak już chcę coś lepszego i markowego, na PVA, to wszystko już ma poszerzone spektrum barwne. Ba, nawet panele TN już mają w specyfikacjach tę cechę, choć nie wiem jak to możliwe. Słowem - nie ma co wybrać. Jakość monitora idzie w parze z szerokością gamutu. I wszystko pięknie, tylko że cały świat w moim monitorze śmieje się do mnie w sRGB z oczojebną czerwienią A ja nie mam jak tego ominąć. Czy może jakoś mam?

    6.
    Oświećcie mnie w jednej kwestii z P221W. W ustawieniach koloru w OSD są do wyboru różne predefiniowane tryby o różnej temp. bieli. I jest też tryb "Programmable", w którym, jak głosi instrukcja, będą efekty naszej sprzętowej kalibracji. Tylko: czy po sprzętowej kalibracji jej efekty będę widział tylko jak wybiorę ten tryb, czy też efekty rozciągną się na wszystkie tryby? A może pół na pół - np. ustalona przy kalibracji temp. bieli będzie pod Programmable, ale już skalibrowana krzywa gamma (co byłoby chyba racjonalne) będzie skalibrowana niezależnie od trybu jaki wybiorę? Coś pominąłem, co jeszcze się sprzętowo kalibruje...?

    7.
    Nie rozumiem co robi w monitorach tzw. tryb sRGB. Wśród trybów koloru (właściwie to chyba trybów temp. bieli?) jest często ten tryb i ma on niby (wg producentów) za zadanie zbliżyć kolory wyświetlane do tych z wydruku itp. No chodzi o to, że to jest standardowa przestrzeń w Windowsach, Internecie itd. i monitor wierniej wyświetla te barwy sam z siebie (gdy nie korzystamy z systemu zarządzania kolorem), tak? To teraz pytanie - czy w przypadku szerokogamutowych (które nieotagowaną treść, cały GUI Windowsa i wszystko w Internet Explorerze wyświetlają mocno przekłamane, zbyt nasycone, bo ich przestrzeń barwna mocno odbiega od sRGB) ten tryb fizycznie zawęża ich gamut do sRGB? Czy to w ogóle możliwe? I wtedy przestrzeń barwna monitora w miarę pokrywa się z przestrzenią roboczą w Windowsie, i wszystkie treści, które domyślnie są w sRGB, bez żadnego Color Managementu są wyświetlane prawidłowo, bez przesaturowania itd. Wychodzi na to że to możliwe...

    Eizo tak pisze o tym trybie:
    "Dodatkowo monitor potrafi również pracować w trybie sRGB wyświetlając zakres z węższej, ale równie często używanej przestrzeni barw. Sprawia to, że kolory z palety sRGB, wykorzystywane np. przy projektowaniu aplikacji webowych lub obróbce fotografii wykonanych aparatami w trybie sRGB, są wyświetlane dokładnie tak, jak być powinny."

    To brzmi jak remedium na moje bolączki z szerokim gamutem, o kótych pisałem w pkt. 5. Owszem, jak włączę ten tryb u siebie w P221W kolory faktycznie się istotnie zmieniają. Ale mój spokój mąci trochę fakt, że zdjęcie w sRGB oglądane w tym trybie wygląda jednak inaczej niż to samo zdjęcie oglądanę w trybie Natywnym monitora (pełny gamut) w Photoshopie z zarządzaniem barwą i z podpiętym profilem monitora. A powinno być niby to samo... Owszem, używam póki co producenckiego profilu monitora i to on może mi nieco mieszać... Ale to i tak pozbawia mnie pewności co do działania trybu sRGB. W dodatku dlaczego ten tryb ma zupełnie inną temp. bieli(niższą) niż tryb natywny (widzę na oko) i nie da się tego zmieniać. Może można sobie to jakoś dopasować na drodze kalibracji...? I w końcu - co do licha robi tryb sRGB w monitorach typowych, których gamut ma być przecież sRGB właśnie? Co on tam ogranicza, co zmienia? Wychodzi na to, że ustawia tylko jaskrawość i kontrast...?

    8.
    Pytanie mam dotyczące programów do kalibracji. Czy wszystkie one robią praktycznie to samo? Za pomocą podłączonego kalibratora, który muszą obsługiwać, badają parametry monitora i generują dla niego profil ICC oraz umożliwiają ewentualną sprzętową kalibrację, jeśli obsługują dany monitor w tym względzie? Czy tak to jest? Bo są też programy określane mianem "Profilery" - czy one mają ograniczoną funkcjonalność wyłącznie do tworzenia profili? Jak to jest...? I różnice między nimi, rozumiem, że mogą dotyczyć tylko jakiś algorytmów pomiarów itp.? bo przecież określone parametry i tak muszą zbadać - poziom bieli, gamut... ich szkielet jest chyba zasadniczo taki sam? SpectarViewII jest w moim przypadku o tyle wyjątkowy, że on (jako jedyny póki co chyba?) potrafi skomunikować się z moim P221W i przeprowadzić sprzętową kalibracje?


    Jak ktoś dotarł aż tutaj to muszę podziekować za wytrwałość i poświęcony czas. A jak jeszcze komuś chciałoby się coś odpisać, to byłoby w ogóle super! :-D
    Ostatnio edytowane przez Biszkek ; 28-04-2009 o 17:01

Strona 87 z 303 PierwszyPierwszy ... 3777858687888997137187 ... OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •