Witam,
Mam znikome doświadczenie w studio stąd pytanie: Czym różni się światło "z parasolki" białej, parasolki srebrnej, softbox'a?
Kiedy lepiej użyć parasolki, a kiedy użyć softbox'a?
M
Witam,
Mam znikome doświadczenie w studio stąd pytanie: Czym różni się światło "z parasolki" białej, parasolki srebrnej, softbox'a?
Kiedy lepiej użyć parasolki, a kiedy użyć softbox'a?
M
Moje zdjęcia
RIP: Canon 40d, Tokina 10-17 Fisheye, Canon 70-200L f4, Canon 17-40L f4, Canon 50 f1.4, 6x Sunpak 555+2x Quantum Battery Pack, 3x PocketWizard MultiMAX (sprzęt skradziono w Krakowie, numer seryjny Body: 0930516228)
Ja wiem, ze swiatlo odbite od parasolki jest miekksze niz z softa. Moim zdaniem z softow latwiej sie kontroluje rozchodzenie swiatla niz z parasolki, poza tym w malym studiu zrobilby sie chaos swietlny przy uzyciu np. bialych transparentnych parasolek. Softami mozna tak wymancykowac ze swiatla nie beda sobie przeszkadzaly np. w pomieszczeniu 8 x 5 metrow. podkreslam ze sa to tylko moje obserwacje poparte praktyka.
Jak najbardziej zgadzam sie z ta opinia. Dokladnie to samo mozna przeczytac w ksiazce Michaela Freemana pt. " Innenaufnahmen ". Najlepsza kontrole uzyskamy stosujac parasolke, ktora na zewnatrz pokryta jest czarnym materialem. Dodatkowo zmieniajac zoom w lampie i odleglosc palnika od wew. pow. parasolki kontrolujemy swiatlo, ktore moze rzucac cien parasolki np. na tlo. Uwazam, ze nawet w niewielkich pomieszczeniach da sie efektywnie wykorzystac taka parasolke. Stosujac tylko biala parasolke ma sie bardzo ograniczona kontrole nad swiatlem.
Swego czasu znalazlem chyba na flickr porownanie swiatla odbitego od srebrnej parasolki i przepuszczonego przez biala parasolke. Wyglada to mniej wiecej tak:
. Co do softa to owszem, nie ma on takiego rozrzutu swiatla na boki, ale na funsporcie tez widzialem parasole z zaslonietym "tylem" - tez swieca "na wprost". Zarowno swiatlo przepuszczone przez softa jak i przez biala parasolke bedzie miekkie. Soft jest bardziej "kierunkowy". Parasolka to taki soft dla ubogich :P ale przy takiej roznicy w cenie i wszechstronnosci nie ma sie co czepiac do parasolek.
3 EOSy 2 cyfry 1 analog| blog
wypraszam sobie z tymi parasolkami :P A tak na powaznie to co by nie bylo to swiatlo od parasolki jest odbite, a w sofcie rozproszone
A co z bialymi - przezroczystymi parasolkami? Takimi jak ta: Przez nia swiatlo przechodzi, odbija sie przy okazji... A juz definitywnym przykladem, choc moze malo popularnym, parasolki nieodbijajacej/rozpraszajacej jest taki wynalazek: oferowany u nas jak dotad chyba jedynie przez funsports...
3 EOSy 2 cyfry 1 analog| blog
Ta parasolka z zaslonietym spodem zdaje sie byc nieogarnietym softem (w plenerze pewnie sie by dobrze sprawdzala, ale w studiu nabiera wlasciwosci stricte parasolkowych![]()
popatrz tutaj http://www.bron.ch/vt_pd_lg_sc_en/index.php
Pozdrawiam
Marek
-----------
canon user
mrek dzieki za link, bardzo fajny.
Z obserwacji wynika że softbox generuje bardziej miękkie światło w stosunku do parasolki białej z czarnym tłem.
http://www.bron.ch/_data/vt_pd_lg_soloflex80_big.jpg - softbox 80x80cm
http://www.bron.ch/_data/vt_pd_lg_schirmweis_big.jpg - parasolka biała z czarnym podkładem
Szkoda, bo parasolka jest duzo bardziej mobilna. Czy są softboxy które składają się do małych rozmiarów?
Ostatnio edytowane przez maxbmx ; 18-11-2007 o 12:53
Moje zdjęcia
RIP: Canon 40d, Tokina 10-17 Fisheye, Canon 70-200L f4, Canon 17-40L f4, Canon 50 f1.4, 6x Sunpak 555+2x Quantum Battery Pack, 3x PocketWizard MultiMAX (sprzęt skradziono w Krakowie, numer seryjny Body: 0930516228)