Strona 2 z 4 PierwszyPierwszy 1234 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 11 do 20 z 31

Wątek: Przysłona w obiektywach.

  1. #11
    Bywalec Awatar roa
    Dołączył
    Sep 2005
    Wiek
    49
    Posty
    119

    Domyślnie

    czekam niecierpliwie. Od tego zależy dalszy los mojego projektu ;]


  2. #12
    Bywalec Awatar illy
    Dołączył
    Sep 2007
    Miasto
    Tripcity
    Wiek
    41
    Posty
    146

    Domyślnie

    czlowiek cale zycie sie uczy,
    za chiny nie moglem sobie w glowie wymyslec jak tworzy sie bokeh i jaki zwiazek z tym ma przeslona hehe
    dzieki
    30D + 50 mm 1.8 II + Sigma 18-50 3.5-5.6 DC + MC Peleng 3.5/8A + SpeedLite 580 IIEX + duuuuza doza fascynacji

  3. #13
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Mar 2007
    Posty
    3 053

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez illy Zobacz posta
    czlowiek cale zycie sie uczy,
    za chiny nie moglem sobie w glowie wymyslec jak tworzy sie bokeh i jaki zwiazek z tym ma przeslona hehe
    dzieki
    Czekając na rysunki dodam tylko, że jeśli ktoś był w stanie na podstawie typowych ilustracji działania soczewek (tych ze strzałkami z grotem jako obiektu po lewej stronie soczewki, na których od grota w kierunku soczewki wychodzi jeden (jeden!) promień równoległy do osi optycznej) wysnuć zależność rozmycia od przesłony, to taki ktoś musiał być geniuszem
    EOS - conditio sine Kwanon...

  4. #14
    Bywalec Awatar illy
    Dołączył
    Sep 2007
    Miasto
    Tripcity
    Wiek
    41
    Posty
    146

    Domyślnie

    chodzilo mi o obrazki z wiki
    30D + 50 mm 1.8 II + Sigma 18-50 3.5-5.6 DC + MC Peleng 3.5/8A + SpeedLite 580 IIEX + duuuuza doza fascynacji

  5. #15
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Mar 2007
    Posty
    3 053

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez illy Zobacz posta
    chodzilo mi o obrazki z wiki
    Wiem Dlatego właśnie wskazałem Wikipedię, bo tam są "normalne" rysunki.
    Bagnet! Czekamy z życzliwą niecierpliwością...
    EOS - conditio sine Kwanon...

  6. #16
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Aug 2006
    Miasto
    Kraków
    Wiek
    37
    Posty
    1 344

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Bahrd Zobacz posta
    Wiem Dlatego właśnie wskazałem Wikipedię, bo tam są "normalne" rysunki.
    Bagnet! Czekamy z życzliwą niecierpliwością...
    Właśnie wróciłem, już się biorę do roboty :-)

  7. #17
    Początki nałogu Awatar terminator
    Dołączył
    Oct 2007
    Miasto
    Waldenburg
    Posty
    325

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Bagnet007 Zobacz posta
    Światło skupia się tylko w jednym miejscu - na matrycy/filmie lub przed/za dając wrażenie nieostrości.
    Gdyby ten punkt skupiał się na matrycy to ładne miałbyś zdjęcia...
    To teraz wykombinuj jak powstaje obraz odwrócony, jeżeli masz punkt świetlny na matrycy...

  8. #18
    Początki nałogu Awatar terminator
    Dołączył
    Oct 2007
    Miasto
    Waldenburg
    Posty
    325

  9. #19
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Aug 2006
    Miasto
    Kraków
    Wiek
    37
    Posty
    1 344

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez terminator Zobacz posta
    Gdyby ten punkt skupiał się na matrycy to ładne miałbyś zdjęcia...
    To teraz wykombinuj jak powstaje obraz odwrócony, jeżeli masz punkt świetlny na matrycy...
    Nie ma takiego obiektywu fotograficznego w którym wiązki światła by się "krzyżowały".
    --------------------------------------
    Teraz rysunek:


    -Zakładamy, że obiektyw rysuje na płaszczyźnie dwa punkty świecące z nieskończoności. Jeden w centrum kadru, drugi w skrajnym rogu klatki.
    Od razu widać jakie kąty widzenia reprezentują te obiektywy przy danym formacie (zakładamy że jest to 35mm).

    -1Strzałki przy jedynkach (1) pokazują jaką część obiektywu wykorzystuje światło padając pod różnymi kątami.
    Zawsze największą powierzchnię wykorzystuje światło ze świecącego punktu leżącego na osi optycznej.
    Różne wykorzystanie powierzchni szkła dla różnych kątów jest powodem winietowania.

    >>Czytałem posty w których efekt winietowania tłumaczy się używając PS'a i blur'owania czarnego okręgu na zewnątrz kadru.
    Można wtedy zobaczyć jak wygląda winietowanie, ale z samym winietowaniem ma to niewiele wspólnego.

    Wniosek:
    To zaciemnienie w rogach kadru nie jest obudową obiektywu, która znajduje się poza DoF.
    To jedynie wynik tego co jest napisane przy drugim czerwonym myślniku oraz tego iż światło padające na centrum klatki pokonuje krótszą drogę niż to padające na skraju (choć to nie ma aż tak dużego wpływu na winietowanie jak przyczyna nr 1).

    >>Obudowa determinuje pole krycia obiektywu, które znajduje się już poza klatką, więc jego nie omawiam.

    -2
    Dwójka to płaszczyzna w której znajduje się przysłona.
    Jak widać światło w tym fragmencie obiektywu "płynie" dość równolegle.

    Wniosek:
    Nic się nie krzyżuje, chyba wszystko jest jasne.

    -3
    Trójka to płaszczyzna matrycy/filmu.
    Gdy obiektyw jest ustawiony na oo to światło padające właśnie z nieskończoności powinno być zogniskowane właśnie w tej (czarnej) płaszczyźnie.

    Czerwona płaszczyzna to również matryca/film, tyle że po ustawieniu ostrości obiektywu na najbliższą odległość.
    Im krótsza ogniskowa, tym mniejsze odsunięcie obiektywu od matrycy/filmu jest potrzebne (teraz oba obiektywy są ustawione na załóżmy 0,5m).

    Widzimy jak pada światło z nieskończoności na tę płaszczyznę. Nie skupia się w "punkcie" lecz w jakiejś powierzchni. To jest właśnie słynny bokeh :-)


    Wnioski:

    A- >>Widzimy, że bokeh w centrum jest większy niż na brzegu.
    To oznacza iż na centrum pada więcej światła niż na skraj.
    (Efekt jajowatego bokehu w rogach kadru).

    B- >>Widzimy również dlaczego obiektywy o dłuższej ogniskowej moją mniejszą głębię ostrości (kwestia odległości obiektywu od matrycy dla różnych ustawień ostrości).

    Ustawmy więc obiektyw znów na nieskończoność. Punkty, które świecą z nieskończoności znów stają się punktami na matrycy/filmie, ale jak pamiętamy w centrum światło jest intensywniejsze co oznacza równocześnie, że na skraj kadru pada mniej światła (winieta).

    Uff...
    Nie mam siły teraz robić obrazka i opisu dla sytuacji przymknięcia obiektywu.
    Jutro rano postaram się zrobić i wyjaśnić dlaczego przysłona nie winietuje :wink:

    Od siebie mogę dodać, że patrząc na obiektyw od przodu można się wiele o nim dowiedzieć np: jak będzie wyglądał bokeh w dowolnym miejscu kadru, czy osłona przeciwsłoneczna będzie winietować itd...

    Reszta Coming Soon... :rolleyes:
    !!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
    (proszę moda o połączenie postów, nie mogę już edytować)
    EDIT:
    Chyba odrobinkę źle naszkicowałem przebieg światła w tym rybim oku, ale mniej więcej wiadomo o co chodzi.
    Ostatnio edytowane przez Bagnet007 ; 16-11-2007 o 21:47 Powód: Automerged Doublepost

  10. #20
    Początki nałogu Awatar terminator
    Dołączył
    Oct 2007
    Miasto
    Waldenburg
    Posty
    325

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Bagnet007 Zobacz posta
    Nie ma takiego obiektywu fotograficznego w którym wiązki światła by się "krzyżowały"
    Jakoś nie mogę się doczytać, że napisałem o wiązkach świetlnych, krzyżujących się w obiektywie.

    Chodziło mi o krzyżowaniu się wiązek przed matówką (matrycą) aparatu.

    http://www.edysk.pl/gfx/oczy/oko_obiektyw_m.gif

Strona 2 z 4 PierwszyPierwszy 1234 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •