Dzięki wielkie Janusz!!!![]()
Sorki Janusz, ale chyba zbyt sie pospieszyles chyba. Nikt jak do tej pory nie znalazl rozwiazania problemu opisanego przeze mnie i pare osob wczesniej. A jest to problem podejrzewam bardziej informatyczny, niz fotograficzny.
System operacyjny (Windows) nie radzi sobie z profilami. Tak sie sklada, ze czytalem Twoje bardzo interesujace posty. Wiele sie z nich dowiedzialem. Naleze do uzytkownikow swiadomie kalibrujacych monitor EIZO zewnetrznym kalibratorem i tego profilu uzywam, nie z CD. Operacje kalibracji powtarzam regularnie. Czytam tez inne fora. I widzialem, ze ludzie tez maja podobne problemy z profilami. I jak do tej pory nie znalazlem nigdzie rozwiazania. Dodam wiecej, sporo osob tez czytalo wczesniej Twoje posty, ale nadal maja problemy. Wiec z pewnoscia temat nie jest wyczerpany, zamkniety. Moze za malo przykladow ze zdjeciami?
Pytanie jest proste, mam zdjecie RAW otwarte w DPP. Zmieniajac przestrzen barwna miedzy Adobe RGB a sRGB - widze jakie sa roznice oraz jak zdjecie wyglada w kazdej. Po eksporcie, ogladajac zdjecie w Windows Photo Gallery w trybie okna - widze te same poprawne rezultaty. Dlaczego zatem to samo Windows Photo Gallery - w trybie pelnoekranowym daje inne rezultaty?
Moze prosciej - krotkie pytanie: - dlaczego JPG zapisany jako sRGB wyglada w IE inaczej, niz RAW na ekranie DPP po zmianie workspace na sRGB?
Moje posty co wyraznie zaznaczam - sa wlasnie wynikiem czytania wielu infomacji w necie i na tym forum, wlaczajac Twoje Janusz. Zaleca sie eksport do sRGB przed umieszczeniem na WWW, zeby informacje o zdjeciu byly zapisane w jezyku, ktory potrafi odczytac i pokazac przegladarka internetowa. Wykonujac ta operacje straci sie niektore informacje, ale uniknie powazniejszcyh znieksztalcen i zaskoczen.
Zaczalem tak robic i... efekty mam niestety gorsze niz jak export do Adobe RGB. Stad prosze o pomoc.
Nie jest tak, ze nie czytalem wczesniej i nie uzywalem 'search'...
Pozdrawiam!
No przecież sam sobie odpowiadasz na pytanie. Odpowiedz jest prosta =>> Windows Photo Gallery.
Windows Photo Gallery nie ma nic wspólnego z Color Management. Windows Photo Gallery to część produkcji M$, który nie może się dorobić CMSa. Cholera wie jakich algorytmów używa WPG do podglądu a jakich do Full Screen - zapewne różnych. Tylko co to ma wspólnego z Lightroomem i zarządzaniem barwą. Jedno jest pewne - używanie na www i dawanie znajomym zdjęc w AdobeRGB to zły pomysł. Na pocieszenie jest gorszy - dawanie zdjec w ProPhoto. Dopiero wychodzi kaszana.No i po co używać Photo Gallery?
Janusz,
Old enough to know better - but I do it anyway.
Dzis jestem w pracy, i na komputerze z Windows XP sytuacja wyglada inaczej niz wczoraj opisywana na Viscie... Wiec problem wydaje sie byc informatyczny, zwiazany z profilami, ich obsluga (badz brakiem) w systemie operacyjnym i aplikacjach. Nie mam niestety teraz czasu sie rozpisywac, postaram sie pozniej, moze jutro.
Jak ktos ma chwile:
http://www.color.org/version4html.xalter
http://forums.dpreview.com/forums/re...ssage=30859278
Caly czas wystepuje nurtujace pytanie: jak tu obrabiac RAW i zapisywac jako JPG, skoro inni widza cos innego na roznych komputerach, a nawet na tych samych, ale w roznych aplikacjach. Nawet przy plikach wyeksportowanych jako sRGB - co mialo ponoc rozwiazac problem... Jak ktos ma chwile, niech przeczyta watek na DPP od poczatku.
!!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
PS:
Janusz, jak przychodza znajomi, to chce czasem im pokazac slideshow na pelnym ekranie, a w tle puscic jakas muzyke ;-)
Inna sytuacja - jestem w pracy - i chce pokazac kolegom kilka zdjec.
Do obu sytuacji - windowsowa przegladarka plikow graficznych wydaje sie najwygodniejsza. Juz wiem, ze nie jest. Ci moi znajomi - u siebie w domu, czy w pracy - wlasnie jej uzywaja... Nie moge wymagac, aby odbiorcy mieli u siebie zainstalowanego PS.
Wracajac do Twojego postu, wlasnie chce dac znajomym JPGi, zgodnie z Twoimi i innych radami, eksportuje do sRGB i dostaje kaszane w IE i przegladarce windows na pelnym ekranie. Jak eksportuje jako Adobe RGB - nie mam kaszany... Zalamac sie mozna.
Sprobuje pootwierac te same pliki jeszcze na innych komputerach w najblizszym czasie...
Ostatnio edytowane przez Jerry_R ; 23-02-2009 o 14:15 Powód: Automerged Doublepost
Pozdrawiam!
A nie możesz puszczać im slideshow spod lightrooma? Będzie bardziej profi ;-)
A tak na serio to widzę tu więcej problemów z windami i obsługą ICC niż dotyczących samego LR. To samo jest na anglojęzycznym forum Lightrooma. Nie chcę być zakrzyczany, bo nasze forum nie lubi maków, ale widzę że problemy z LR dotyczą tylko windy i bynajmniej nie wynika to z faktu, że macuserzy używają Aperture zamiast LR, bo z tego co rozmawiam z ludźmi, zdania są raczej podzielone.
Spedzilem dzis troche czasu na dalsze sledzenie koszmarnie wygladajacych JPG'ow eksportowanych z LR jako sRGB. Ogladalem je na innym sprzecie. I dochodze do dokladnie tych samych wnioskow co iREM. Problemem nie jest przestrzen barwna. Problemem nie jest LR, takie same efekty mam przy eksporcie z 'darmowego' DPP! System operacyjny Windows, zarzadzanie profilami, wbudowane przegladarki plikow i... IE. Tu jest bol... Ech...
A) Laptop: VISTA 32-bit, standardowe profile ICC (zadnych zmian od instalacji systemu operacyjnego), czyli wszedzie sRGB.
1) JPG sRGB - pokazywany w IE poprawnie, w przegladarce Photo Gallery rowniez (poprawnie czyli tak jak w DPP i LR)
2) JPG Adobe RGB - pokazywany w IE wyprany - czyli jak sie spodziewac nalezy!, w przegladarce Photo Gallery poprawnie czyli tak jak w DPP i LR
B) Telewizor LCD SONY !!! - czyta JPG'i z nosnika USB!
1) JPG sRGB - pokazywany poprawnie (ani wyprany, ani przesycony)
2) JPG Adobe RGB - pokazywany poprawnie po zwiekszeniu pilotem przestrzeni barwnej na rozszerzona (przed operacja - wyprany)
Czyli na dwoch innych urzadzeniach, niz moj komputer widze, ze wszystko w normie... Na moim tylko w LR i DPP poprawne kolory (PS nie mam). Moj problem nie zostal rozwiazany, nadal JPG sRGB mam prawie czerwony, przesycony... Ale przynajmniej wiem, ze moge eksportowac i inni zobacza OK, a pracowac i prezentowac tylko w LR i\lub DPP.
Zrobilem jeszcze jeden test u siebie - wywalilem profil monitora, przywrocilem domyslny sRGB. No i wszystko dzialalo bardziej normalnie, przewidywalnie we wszystkich oknach i aplikacjach. sRGB poprawne, Adobe RGB wyprane - jak przewidywalem. No ale nie po to kupilem monitor o szerokim gamucie i kalibrator, zeby zostac przy sRGB... Gdy wlacze profil ICC monitora, albo nawet Adobe RGB ICC, wtedy Adobe RGB mam pokazywane zawsze poprawnie, a sRGB poza LR, DPP - strasznie zaczerwienione, przesycone... Czyli dokladnie odwrotnie niz bym sie spodziewal. Zwalam to na karby Windows... Przelaczylem profil na Adobe RGB na chwile na laptopie z VISTA 32-bit - i rowniez zaczely sie rozjazdy w pokazywaniu miedzy IE, Photo Gallery, trybem okna a pelnoekranowym...
Nie chce ciagnac zbytnio watku. Jak Janusz napisal, mozna ufac LR, PS, DPP... Tylko ciocia, wojek, brat, kolega - oni uzywaja zwyklych narzedzi, wbudowanych w system operacyjny...
PS: Co ciekawe - coraz wiecej producentow monitorow LCD komputerowych oraz telewizorow LCD - oferuje rozszerzony gamut, pow. 90% Adobe RGB. Zauwazyliscie?
Pozdrawiam!
*************************************************
*************************************************
PS:
przegladam jeszcze dpreview i widze, ze ktos doszedl do takiego samego wniosku, co ja probowalem opisac powyzej - kiedy wylaczylem profil monitora i przywrocilem zwykly sRGB.
http://forums.dpreview.com/forums/re...ssage=30868785
JPG zapisany w Adobe RGB bedzie wygladal jak wyprany z kolorow, w porownaniu do sRGB - ale tylko w srodowisku bez zadnych ustawien, bez kalibracji, ze zwyklym domyslnym profilem sRGB. Natomiast w srodowisku z np. skalibrowanym monitorem, o wiekszym gamucie, z podmienionym profilem - wcale tak nie musi byc.
Z kolei sRGB moze byc wrecz przesycony jak u mnie...
http://forums.dpreview.com/forums/re...ssage=29573153
I to by byla odpowiedz na moj problem, na moim komputerze...
Innymi slowy ma sens udostepnienie JPG'a wyeksportowanego do sRGB ludziom, ktorzy nie korzystaja z zarzadzania kolorami. Oni zobacza poprawne kolory za pomoca zarowno IE, Photo Gallery, jak i LR, DPP czy PS.
Natomiast udostepnienie JPG'a wyeksportowanego do sRGB dla ludzi, ktorzy uzywaja zarzadzania kolorami - spowoduje, ze w narzadziach LR, DPP, PS zobacza oni poprawne kolory, ale w zwyklych IE, Photo Gallery, itp. - zobacza niepoprawne kolory.
I to jest dla mnie cos nowego. Do tej pory slyszalem swiete - exportuj zawsze do sRGB. I dostawalem niepoprawne rezultaty, zamiast wspolnego mianownika.
Innymi slowy, jak ogladam u siebie na komputerze JPG w sRGB - to powinienem to robic tylko w LR, DPP, PS. A jak daje plik sRGB cioci, czy wujkowi - to oni zobacza go rowniez poprawnie w IE i Photo Gallery... Stad moje sformulowanie w poprzednich postach, ze w moim przypadku, na moim komputerze z zarzadzaniem kolorami, lepiej w IE i Photo Gallery wygladal JPG zapisany jako Adobe RGB, niz sRGB.
Chyba warto zatem o tym pamietac! A pewnie niedlugo nadejda czasy, kiedy i IE nie bedzie slepy na profile.
PS: Jest jeszcze zatem jedna zagadka. Jak mam ogladac w srodowisku jak moje, z wlaczonym zarzadzaniem kolorow, ze skalibrowanym monitorem - strony internetowe w LR lub DPP?
Bo wlasnie widze, ze pliki sRGB, najczesciej wrzucane na strony - widze w IE niepoprawnie, inaczej one wygladaja po sciagnieciu na dysk i otwarciu w LR.
Chociazby te dwa zdjecia: http://forums.dpreview.com/forums/re...ssage=30859278
Roznie wygladaja w IE, tak samo po sciagnieciu do LR...
Przydalby sie przycisk, funkcja, ktora przelaczalaby moj komputer na sRGB ICC przy uzywaniu IE, a na ICC monitora przy korzystaniu z LR, DPP, PS...
A moze o czyms nie wiem? Jak siegam w pamieci, w PS chyba mozna ustawic inny profil niz w Windows. Nie mam PS, nie testowalem. Jak przelaczylem swoj komputer na sRGB - testowalem IE oraz Photo Gallery, ale nie LR! Jutro zatem sprawdze. Jezeli mimo ustawien sRGB w Windows, LR pracowalby poprawnie w PhotoPro - no to chyba cale srodowisko by w koncu dzialalo poprawnie.
Pozdrawiam!
Strasznie mieszasz w temacie :-) W PS nie ustawiasz profilu tylko przestrzeń kolorystyczną w jakiej chcesz pracować. Domyślnie jest to sRGB. Mylisz przestrzeń z profilem urządzenia. Systemu nie przełączaj na żadne sRGB tylko używaj profilu, jaki wygenerowałeś podczas kalibracji (profil monitora). Jeśli chcesz zachować spójność wyświetlania barw wszędzie (prawie) to używaj sRGB (ze wszystkimi jego niedostatkami ;-) ), czyli w PS ustaw sRGB jako przestrzeń a w LR konwertuj do sRGB. FF z dodatkiem Color Management będzie używał profilu systemowego (może też używać innego, podanego ręcznie) i kolory będą poprawne. Photo Gallery, jak wspomniał wcześniej Janusz, możesz sobie spokojnie odpuścić :-) Przy poprawnie ładowanym na starcie systemu profilu monitora WSZYSTKIE programy, które wykorzystują ten profil (czyli PS, LR, DPP...) MUSZĄ pokazać to samo zdjęcie w identyczny sposób. Nie bierz za wyznacznik spójności kolorystycznej tego co pokazują przeglądarki www albo systemowe przeglądarki zdjęć lub co gorsza monitory u znajomych (często, gęsto ustawione w idiotyczny sposób). Istotne jest to, żeby Twoje środowisko pracy było kolorystycznie spójne od początku do końca (od aparatu do wydruku).
Jeśli coś namieszałem, to dlatego, że nie piłem jeszcze dzisiaj kawy ;-)![]()
1, czarne i białe szkiełka + worek gratów... ale chyba i tak nie umiem robić zdjęć...
Moim zdaniem nic nie namieszałeś. Dokładnie tak to działa (przynajmniej na MacOSX). Należy wykrzyczeć właśnie tę najważniejszą rzecz, którą wskazałeś przed chwilą: NIE PODPINAMY do phostoshopa profilu urządzenia tylko przestrzeń kolorystyczną! Dla łatwiejszego zobrazowania tych zjawisk można sobie wyobrazić przykład przenikających się baloników. Jedne są pojemniejsze, inne mniejsze, częściowo zawierające się w innych. Częściowo wychodzące poza nie. Te małe baloniki to aparat, monitor, drukarka, maszyna w labie, te największe to przestrzenie kolorystyczne właśnie takie jak Adobe RGB, ProPhotoRGB itd. I one też są różnej wielkości/pojemności.
Jeśli nie mają punktów wspólnych - pewne partie kolorów muszą wyglądać inaczej.
Wracając do LR i PSa - można jeszcze sobie dopomóc posiłkując się używając przestrzeni ProPhotoRGB w Photoshopie, (warunek - wyłączona opcja Desaturate Monitor Colors By... -druga od dołu). Wtedy kolory w szopie i LR muszą być identyczne. Tylko tak jak pisałem w wątku równoległym - należy pamiętać żeby obrazy RGB wysyłać z załączonym profilem sRGB - dla mas.
Jest jeszcze mały kruczek, aby pamiętać o tym, by poprawnie dokonywać wyboru między opcjami PRZYPISZ/KONWERTUJ przy otwieraniu zdjęć (zwłaszcza cudzych). Zdjęciom bez przypisanego profilu wskazuję zawsze "przypisz sRGB".