Nie do końca - został on wręcz w pewnym sensie uwarunkowany:
Zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 14 marca 2001 r. (Dz.U. nr 30 poz. 351) fotografowanie, wykonywanie szkiców i rysunków budynków, budowli i urządzeń oraz pociągów i innych kolejowych pojazdów szynowych zabronione jest tylko wtedy, gdy taki zakaz wprowadzi zarządca lub przewoźnik umieszczając na tych obiektach tablice z zakazem fotografowania.
Na szczęście ta ustawa zostało znowelizowana w 2004 i w nowej nie ma nic o jakimkolwiek zakazie fotografowania.
W chwili obecnej trzeba jednak ograniczyć dwie kwestie: obszar kolejowy który jest zamkniętym terenem (tory odstawcze, bocznice, lokomotywownie) i żeby na nim przebywać lub na niego wjechać, to trzeba mieć zgodę danego kolejowego zarządcy terenu oraz miejsca ogólnodostępne dla użytku publicznego (perony, budynek stacyjny).
Fotografować możemy teraz do woli - tylko na jednym terenie trzeba mieć "wejściówkę" za brak której SOK-iści dadzą na pewno mandat z wykroczenia ujętego w Ustawie o Transporcie Kolejowym. Na tym drugim nie mogą nam nic zrobić.
W budynkach użyteczności publicznej nie ma żadnych ograniczeń. Zarządca może jednak wprowadzić pewne ograniczenia - od całkowitego zakazu po przez zakaz używania np lamp błyskowych.