Przepalone piksele, dla tych co nie rozumieją, to są te które osiągneły wartość 255, w każdzym z kanałów osobno lub we wszystkich (przy 8 bitach), choć chciałyby więcej. I są one przepalone i szlus. Nie ma na nie rady - Czacha pokazał coś co można zrobić curve'sami, czyli wydobyć więcej 'informacji' z aktualnie istniejących, 'nieprzesterowanych' pikseli. Tak mozna przesunąć ciemne partie w kierunku środka histogramu i podobnie zrobić z jasnymi fragmentami zdjęcia, lekko je przyciemnić (dla słabszychdodano opcje Shadows/Highlights jako zamiennik). Ale jak masz 3/4 zdjęcia białe (i to nie jest śnieg
) to nic z tym nie zrobisz. Po prostu brakuje informacji, czy ten biały pixel miał wartość 260, czy 320. Kontrast = 0, bo wszystko jest płaskie na 255
![]()
PS. W zapisie cyfrowym audio to samo zjawisko "przepalenia" objawia się zniekształceniami dzwięku - dzwięk jest "przesterowany" po przekroczeniu maksymalnego poziomu jaki można zapisać z użyciem konkretnej ilości bitów. Też to jest nie do odratowania.