Z połówkami jest trochę jak z efektami w PS. Na początku się jedzie z suwakami na prawo, dopiero później przychodzi otrzeźwienie. Pierwsza salwa musi zrobić jebudu, nie ma bata![]()
A czy tu chodzi o łubudu? Chodzi o to, że w kadrze poziomym w obiektywie kitowym z Hitecha 0.9 Soft można uzyskać podobno tylko 1,5 EV rozpiętości między skrajnymi dołem a górą. To dwa razy mniej! Efekt jest nawet jeszcze mniejszy, bo gradient 1,5 EV zajmuje cały kadr. Człowiek naogląda się przykładów, sprawdzi sobie w gimpie na jakimś rawie jaki efekt uzyska przy użyciu 0.9, a potem się okazuje, że efekt jest bardzo słabo zauważalny - vide link co cyberfoto który zamieściłem wcześniej.
Wielu ludzi poleca 0.6 Soft na start - a wtedy efekt byłby jeszcze mizerniejszy.
To nie jest sprawa sceny, lecz współpracy filtra z konkretnym obiektywem, o tym teraz rozmawiamy, a nie o tym czy 1.2 jest za mocny na bardzo szerokim szkle.... wtedy tak w istocie jest :-)
Może filtr hard w kadrze poziomym na kicie @okolice 18mm sprawdzi się jako odpowiednik softa? Czy ktoś to sprawdzał, mógłby zaprezentować efekty?
do AKUSTYKA...
Więc co polecasz do KIT'a??
Jak 0.9 bedzie za slaby to dokupic jeszcze 0.6 i uzywac 2 na raz??
Jak mniej sie potrzebuje to sam 0.9?? Bo na poczatku myslalem o kombinacji 0.6 + 0.9 ale jeśli rzeczywiscie 0.9 wyciaga 1.5EV to 0.6 bedzie ok 1 EV przy KITcie mial....
Troche za poźno pytalem kolegi bo mowil ze uzywal cockina ND4 tj 2EV na 52mm srednicy i PENTAXie K100D tyle ze zamiennik tanioche i mowil ze praktycznie zdjecia wychodzily jak bez filtra... ale to pewnie przez ta srednice obiektywu...
A druga sprawa czy probowałeś może na Tamronie 17-50/2.8 Cockinow HITECHa w koncu ma 67mm wiec o 9mm wiecej niż KIT??
Bo ogólnie to bardzo mi sie podoba ta cala uniwersalnosc tych filtrów oby tylko nie wypadaly z holdera albo cos, żeby można spokojnie z nimi spacerować. Bo jednak montowanie i demontowanie tego co chwile moze byc irytujące...
!!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
Zreszta w poniedziałek spodziewam się paczki z holderem i pierscieniem oraz oddzielnej z filtrem. Jak ktos wyslal w sobote priorytetem to powinno dojsc na poniedzialek nie?? (poczta polska priorytety 2) Jeden wyslany juz w piatek ale to holder i pierscien wiec mi nic nie da...
Ostatnio edytowane przez tom170 ; 03-08-2008 o 19:00 Powód: Automerged Doublepost
EOS 400D + KIT + 50mm f1.8 + 70-300mm F4-5.6 SIGMA APO DG MACRO + MiniTrekkerAW + Sherpa 600R no i 4GB karta
ok, trochę się pobawiłem dzisiaj i o to efekty (wszystko 400D, Kit@ 18mm, iso 100)
f/8, 1/60 sek
z filtrem - http://img80.imageshack.us/img80/1411/f8z3fb0.jpg
bez filtra - http://img366.imageshack.us/img366/4498/f8bez3ya6.jpg
f/8, 1/30 sek
z filtrem - http://img142.imageshack.us/img142/8999/f8z4rd9.jpg
bez filtra - http://img142.imageshack.us/img142/1196/f8bez4zk4.jpg
f/22, 1/4 sek
z filtrem - http://img359.imageshack.us/img359/5426/f22zvn2.jpg
bez filtra - http://img363.imageshack.us/img363/1849/f22bezzo0.jpg
f/22, 1/4 sek
z filtrem - http://img160.imageshack.us/img160/5540/f22z2xd4.jpg
bez filtra - http://img160.imageshack.us/img160/4746/f22bez2hr1.jpg
Zauważyłem, ze na f/8 faktycznie dużo lepiej widać przejście, jednak jest ono nadal za długie jak na obiektyw kitowy i filtr trochę jednak ściemnia dół kadru. Wartości przysłony wyższe niż f/8 minimalnie wpływają na efekt filtra. Filtr teoretycznie powinien przyciemniać o 3 działki. Tymczasem w najciemniejszym punkcie ściemnia ok 2 działek.
IMO bez sensu kupować dwa filtry. Do kita lepiej było by chyba kupić hard. Albo drugi holder i montować filtr na drugim holderze (dalej od soczewki). Ja też jestem ciekaw tego Tamrona, tak jak Sigmy 17-70, bo na 10-20 efekt jest super![]()
Ostatnio edytowane przez c1n3kk ; 03-08-2008 o 19:04
Z tego co widze to na F22 1/4 sek z filtrem podoba mi sie efekt... Wydaje się, że jakby dużo mocniej działał niż przy F8 nie wiem czemu ale jest duzo mocniejszy efekt ale z koleji jakosc zdjecia sie psuje przy takiej przysloniehmm... ale ewentualnie można tak sie pobawic i popróbować. Mi się wydaje, że 1.2 napewno byłby juz dobry ;] No albo obiektyw z wieksza srednica myśle, że na tamronie bedzie sporo lepiej. Tylko jeszcze trzeba go mieć
Chyba, że zostawić sobie KIT na takie codzienne fotki. A zarzucic cos z rodzaju Tokina 12-24 Sigma 10-20 lub Canon 10-22 ;-/
EOS 400D + KIT + 50mm f1.8 + 70-300mm F4-5.6 SIGMA APO DG MACRO + MiniTrekkerAW + Sherpa 600R no i 4GB karta
nie wiem jak z kitem, bo nigdy nie uzywalem. z obiektywow o podobnych parametrach mialem kiedys Sigme 18-125 (srednica filtra fi62) i tam wyraznie bylo widac roznice miedzy polowkami Hard i Soft.
ja bym sprobowal z tym 0.9 co Ci przyjdzie i powalczyl. jak zaczniesz zauwazac jego braki i bedziesz wiedzial na czym polegaja, to w miare mozliwosci finansowych dokupisz sobie inne polowki. ja sam mam 6 roznych szarych polowek i uzywam ich osobno lub w polaczeniu zaleznie od potrzeb. kazda z nich dziala inaczej i trudno jest wskazac absolutnie najlepsza. 0.9 Soft jest ogolnie rzecz biorac najbardziej uniwersalna i jej bym sie trzymal.
na pewno o jakimkolwiek dokupowaniu myslalbym, jak bym juz wiedzial czego dokladnie mi brakuje. bez filtra tego nie ocenisz, tak ze poczekaj
nie, ale uzywam w Tamronie 28-75. gradacja jest mieksza niz w szerokich katach, ale nie wydaje mi sie, zeby Soft mial w krotkim koncu tego obiektywu problemy z pokryciem calego kadru. ale nigdy na to jakos specjalnie nie zwracalem uwagi, bo patrza bardziej na podglad sceny niz na to gdzie w tym jest polowka
powalcz z tym 0.9 co Ci przyjdzie i bedziesz wiedzial jak to wyglada. ten filtr na pewno nie pojdzie na szafke tylko bedzie Ci sluzyl przez lata, wiec o zasadnosc zakupu sie nie boj
Ja używam 0.9 do KITa i jest tak, jak pisałem wyżej - zdarzają się sytuacje (i to wcale nie tak rzadko), że nie wystarcza. Podejrzewam, że 1.2 zda egzamin. Być może zakupię na dniach i za jakieś 2 tyg. po powrocie z urlopu zdam relację jak się sprawdził z w/w obiektywem.
Pozdrawiam
Sprawdzałem jak narazie tylko z okna domowego bo nie mam poprostu czasu isc gdzies w plener i sprobować. Z tego co zaobserwowałem po histogramie to przy poziomym kadrze ściemnia gdzies o ok 1EV więc można powiedzieć jakby nie działał. A jak sprobowałem strzelić pod słońce gdy było już nisko na horyzoncie bez filtra totalna przepalka z filtrem troche mniejsza (słonce starałem sie w pionowym kadrze dać na powiedzmy 1/8 od góry kadru i niestety niewiele to pomogło. W każdym razie wschodów i zachodów z tym chyba sie nie zrobi w połączeniu z KITem. Jak oglądałem zdjęcia akustyka z ta wlasnie połówka to aż mnie ciągnie do czegoś pokroju sigmy 10-20 albo tokiny 12-24 nie wiem czego akustyk uzywa ale u niego widać, że filtr byl i działał a u mnie na KITcie nie wiem czy warto zakladać. Bo jak mam robic prostopadle do słońca to zakladam polarka i mam lepszy efekt niż z tym filtrem. A gdy niebo jest sporo jaśniejsze od ziemi to i tak niewiele pomaga. Zobacze jak sie wybiore gdzieś z nim w plener na jakis wschod moze w sobote. Wezme statyw zrobie te same ujecia z i bez cokina na KIT @ 18mm f/8 i sie okaże co z tego wyniknie narazie jednak stwierdzam, że filtr napewno jest dobry ale nie w połączeniu z tym obiektywem. Może rzeczywiście do KITa to lepszy byłby hard![]()
No i może nie do końca go potrafie używać ale to już inna sprawa.
Próbowałem w kilku położeniach jak sciemnianie zaczynalo sie doslownie na srodku obiektywu to niby ok coś tam daje ale gradient jest za delikatny i to jest to 1EV a jak obnize nizej to niby efekt bardziej widoczny ale jednoczesnie wydluza mi czas bo i na dole sciemnia i wychodzi na to samo. Nic sie nie da wskurać...
Ostatnio edytowane przez tom170 ; 06-08-2008 o 01:16
EOS 400D + KIT + 50mm f1.8 + 70-300mm F4-5.6 SIGMA APO DG MACRO + MiniTrekkerAW + Sherpa 600R no i 4GB karta
Do tych co posiadają szkło canon ef 24 mm 2,8 , czy macie jakieś sample z szarymi połówkami soft i hard żeby zobaczyć jak to daje efekt z tym szkiełkiem tzn:szkło ma małą średnicę soczewki (58mm) ?