Ostatnio edytowane przez Janusz Body ; 15-03-2011 o 08:46
Janusz,
Old enough to know better - but I do it anyway.
lux to jednostka natężenia światła, EV - ekspozycji, a iso - światłoczułości
z pewnością są to rzeczy ze sobą związane, ale przecież to nie to samo
Ekspozycja z definicji nie zależy od czułości. Tak samo jak natężenie światła (które mierzy się w luksach) zupełnie nie zależy od czasu naświetlania. Przecież o tym piszą w każdej klasycznej książce o fotografii.
A w tabelkach dla ISO 100 podaje się jaka wartość EV dla prawidłowe naświetlenie przy danych warunkach oświetleniowych (bo dla innego ISO inne EV dałoby prawidłowe naświetlenie) - tak jest np. w podanym przeze mnie linku z angielskiej wikipedii. W tabelkach dotyczących samego EV nic nie ma o ISO!. Może podasz jakiś link do takiej tabelki?
A jeszcze tutaj:
http://en.wikipedia.org/wiki/Exposure_%28photography%29 jest definicja ekspozycji, mierzona w luksosekunda. Można to oczywiście zanegować, ale proszę o jakieś źródło, które podaje, że ekspozycja zależy od czułości (to tak jakby powiedzieć, że szybkość mierzy się różnie z zależności od tego do czego się biegnie).
Ostatnio edytowane przez Janusz Body ; 18-03-2011 o 19:52
Mój aparat. Twój zapewne też. Każdy aparat fotograficzny. Ekspozycja składa się z trzech parametrów: przysłony, czasu i czułości. Zmiana czułości powoduje konieczność zmiany któregoś z pozostałych elementów.
Oczywiście można zdefiniować ekspozycję jako kombinację dwóch wartości przysłony i czasu dla danego ISO. To właśnie jest w wikipedii. Tabelka jest dla ISO 100. EV "zero" oznacza ekspozycję z f=1.0 i czasem=1s na materiale światłoczułym o czułości ISO 100. Na ISO 1600 EV będzie inne. Ta sama wikipedia podaje wartości EV w tabelce #2 z zaznaczeniem (dla iso 100) w nagłówku.
np.
http://www.zgapa.pl/zgapedia/EV_%28fotografia%29.html
Ostatnio edytowane przez Janusz Body ; 18-03-2011 o 20:21
Janusz,
Old enough to know better - but I do it anyway.
ok, postanowiłem wypróbować (w skromnych warunkach) naświetlanie na histogram, i sądzę, że jego przydatność jest wykazywana w niektórych sceneriach. ja byłem ciekaw, jak sprawdzi sie na zwykłej cyfrze kompaktowej.
Mój wniosek jest następujący jeśli nie chcemy szumów w ciemnych partiach obrazu, nie stosujmy tego systemu. Właściwie nie wiem, gdzie mozna go wykorzystać.
Zamieszczam również przykłady. Obrazek nr 1
http://www.flickr.com/photos/baart1980/5599096326/ - to zdjęcie bez korekcji
Obrazek 2
http://www.flickr.com/photos/baart1980/5598515823/ - korekta na histogram
Obrazek 3
http://www.flickr.com/photos/baart1980/5599096428/ - korekta ujemna
witajcie
poczytałem już trochę to prawidłowym ustawieniu ekspozycji i kilka rzeczy mam jeszcze nie do końca jasnych. Rozumiem że w wypadku gdy działam przy świetle naturalnym ustalam ekspozycje na najjaśniejszy obiekt w kadrze, odczyt światłomierza podnoszę o ok 1,7EV na plusie, bądź posiłkując się histogramem doświetlam do prawej, aby najjaśniejsze tony były jasne a nie szare. Dla przykładu osoba stojąca w białej koszulce w cieniu. ustalam ekspozycje na białą koszulkę podbijam EV i mogę robić zdjęcia poprawnie naświetlone. Teraz mam taki dylemat, jestem z tą samą osobą w ciemniejszym miejscu, podbijanie iso i korekta EV na białej koszuli daje mi np. wynik 1/30, uważam że jest to stanowczo za długi czas i chcę go skrócić, np. do 1/100. Zakładam lampę aby rozświetlić scenę i jak teraz ustalić ową ekspozycję? bo zmiana f, iso, bądź czasu spowoduje niedoświetlenie zdjęcia o zakładajmy ponad 2EV. Czy w wypadku jeśli lampa ma być jedynym źródłem światła to mam nie patrzyć na wynik światłomierza tylko na ślepo podnieść kompensacje błysku o ok 1.7EV na plusie? aby uzyskać białe kolory jako białe? mam nadzieję że nie namieszałem...
Szczerze to wtrącenie o 12% normie ANSI robi sporo zamieszania. Różne kraje maja różne normy. To oczywiście nie znaczy, że inna norma jest nieodpowiednia, nieprawidłowa. Canon, Sekonic to wszystko nie są amerykańskie firmy, co nie jest bez znaczenia dla obowiązujących je norm.
Piszesz, że nikon i canon nie udostępniają info. Tymczasem jest nieprawdopodobne, że przeskalowanie sprzętu o 0,5 EV pozostało niezauważone przez świat fotograficzny. Mam więc pytanie w jakim roku producenci przekalibrowali swoje światłomierze. Domyslam się, że nie musieli zrobić tego tego samego dnia czy roku. Ale kiedy to było? 5, 10, 15 lat temu?
Mam watpliwości czy w ogóle doszło do takiej zmiany, ty też pewien chyba nie jesteś. Podajesz argument - bo USA to największy rynek, ale to, że producenci japońscy stosują amerykańskie normy jest tylko jednak twoim przypuszczeniem jak wnioskuję z powyższego twojego cytatu.
Zamieszałeś, oj zamieszałeś![]()
Nikon, Leica, Hasselblad, Mamiya, FKD i jeszcze kilka innych ...
Niekoniecznie ja zamieszałem. :-) Ten cytowany link dalej działa. [...http://www.bythom.com/graycards.htm...] Jest zresztą cytowany w wielu miejscach. Chris Johnson w książce "The Practical Zone System for Film and Digital Photography" też to powtarza. :-)
Ostatnimi czasy instrukcje od aparatów "na Europę" podają 18% w taki sposób: "...Zakres dynamiki jest poszerzony od standardowego poziomu 18% szarości w kierunku jasnych obszarów..."
EDIT: Oryginalny tekst był pisany 4 lata temu. Dziś napisał bym go z pewnością nieco inaczej bo wątpliwości w odniesieniu do 12% vs 18% przybyło a nie ubyło :-)
EDIT2: w/w artykuł na www.bythom.com był napisany w 2003
Ostatnio edytowane przez Janusz Body ; 26-07-2011 o 08:47
Janusz,
Old enough to know better - but I do it anyway.
Panowie, a jak się ma takie mierzenie spotem i +2ev gdy lampa jest na body w ettl ? U mnie na każdej focie przepały. Gdy wciskam pomiar światła to lampa ma przebłysk, więc wszystko powinno być już mierzone z błyskiem.
Jak używać tego sposobu pomiaru światła z lampą błyskową w ettl ?
ETTL to pomiar automatyczny. Ustawienie na +2 powoduje prześwietlenie wszystkiego o... 2 EV w stosunku do pomiaru spotem.
więcej tu: http://www.canon-board.info/showthread.php?t=2421
Janusz,
Old enough to know better - but I do it anyway.