Pokaż wyniki od 1 do 10 z 86

Wątek: #51 Ustawiane ekspozycji i system strefowy.

Mieszany widok

  1. #1
    Dopiero zaczyna
    Dołączył
    Apr 2008
    Posty
    31

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez MMM Zobacz posta
    Akurat można to ze sobą świetnie pogodzić i przy pomocy systemu strefowego naświetlać na histogram do prawej. Wystarczy zmierzyć spotem najjaśniejszą część sceny, która ma wyjść nieprześwietlona np. niebo i zrobić korektę ok. +2 i 2/3EV. Ostatnio prawie tylko tak naświetlam zdjęcia i jestem bardzo zadowolony, działa dużo bardziej przewidywalnie niż pomiar matrycowy. Niestety spot w 5D jest bardzo duży i utrudnia trochę pomiar, a że używam głównie stałek to sobie zoomem nie mogę pomóc.
    Czesc, ostatnio zaczalem stosowac system strefowy i bardzo mnie to wciagnelo!! Dotychczas robilem zdjecia bardzo kontrastowe, niemal high-key tak wiec przepalonej bieli bylo tam bez miara. Teraz jednak odkrywam system strefowy i jestem zachwycony..na zdjeciach po prostu WSZYSTKO widac, kazdy szczegol!!! I o to chodzi
    Uzywam Canona 40d i tu mam pytanie, stosuje sie wlasnie do tej rady aby naswietlac na najjasniejszy punkt w kadrze i korygowac, jednak jak zrobie korekcje o 2 i2/3 EV lub o 3(mam zasieg korekcji do +2 plus np. przeslona o pol wartosci) to mam troche przepalonej bieli, natomiat wszystko jest ok przy korekcji tylko o +2 EV.. Mam pytanie, czym to jest spowodowane? rozne aparaty=rozne matryce=rozna rozpientosc tonalna matrycy?
    Czyli w moim 40d moge uchwycic 5 wartosci - 2, -1, 0, +1, +2 i w sumie to wszystko?
    Acha i jeszcze pytanie, czy mozna ten sam efekt uzyskac biorac pomiar poczatkowy z najciemniejszego miejsca??..bo jakos mi to nei wychodzi..
    Z gory dzieki!!

  2. #2
    Początki nałogu
    Dołączył
    Feb 2007
    Miasto
    okolice Kalwarii Zebrzydowskiej / Ireland
    Posty
    370

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez MariuszM Zobacz posta
    Bardzo fajny artykuł, ale mam pewien problem ze zrozumieniem powyższego, w kontekście http://www.hejber.com/pages/sys_strefowy.html i przykladu z aparatem na dachu. Tam autor wskazał, że różnica pomiędzy strefą II a strefą VII to pięć stopni (2+5=7) i to jest OK, rozumiem. Natomiast Ty piszesz, że rozpiętość tonalna pomiędzy strefą III a VII to 5 EV (strefy dzieli od siebie dokładnie 1EV). Mi wychodzi, że jest to różnica o 4 stopnie (3+4=7).
    Gdzie tkwi błąd? Jak to liczyć?
    Cytat Zamieszczone przez Janusz Body Zobacz posta
    Nie było mnie trochę więc odpowiedź opóżniona.

    Rozpiętość 3,4,5,6,7 to razem 5 sztuk, 5 stref, 5EV. Każda strefa to 1EV
    Różnica 7 - 2 = 5 (arytmetyka)
    Witam, nie rozumiem trochę tej arytmetyki, jeżeli pomiędzy strefą II a VII różnica jest 5 to jak może być tyle samo pomiędzy III a VII. Chyba czegoś nie zrozumiałem, czy ktoś może mi to wyjaśnić?

  3. #3
    Dopiero zaczyna
    Dołączył
    Dec 2008
    Posty
    29

    Domyślnie % a strefy...

    Witam Pana. Mam dwa pytanka:

    1. Czytając ostatnio troszkę o systemie strefowym napotkałem na niezrozumiałą dla mnie kwestię. Każda z 10 stref jest od drugiej jasniejsza / ciemniejsza o dokładnie 1 przysłonę czyli kazda nastepna strefa odbija 2 x więciej swiatła niż poprzednia - i to jest ok. W książce "Światło w filmie" Blain'a Brown'a z 2009r. znalazłem taką oto tabelkę:

    STREFA - PROCENTOWA WARTOŚĆ ODBICIA ŚWIATŁA
    X - 100%
    IX - 70%
    VIII - 50%
    VII - 35%
    VI - 25%
    V - 17,5% (18%)
    IV - 12,5%
    III - 9%
    II - 6%
    I - 4,5%
    0 - 3,5%

    jeśli zatem jedna strefa jest jasniejsza bądź ciemniejsza od poprzedniej to znaczy, że jak mamy 18% odbicia światła dla strefy V to jeśli następna strefa to o 1 przysłonę więcej oznacza, że powinna odbijać 36% prawda? A odbija 25% wg tabeli. W tych strefach, dopiero co druga strefę można sie doszukać "pełnych wartości odbicia" tzn. 100% / 50% / 25% / 12,5% itd. Nie za bardzo rozumiem. Mam przed sobą 8-polową kartę szarości i tu sie wszystko zgadza. Bardzo proszę o słowo wyjasnienia.

    2. W tej samej książce w tym samym rozdziale o systemie strefowym znalazłem następujące zdanie:
    "Skala jasności typowego obiektu w plenerze wynosi około 1000:1 czyli 15 wartości." Chodzi o wartości kontastu w przełożeniu na przyslony. Czy wartośc ta przy takim kontraście nie powinna wynosić 10 wartości?

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •