Strona 2 z 9 PierwszyPierwszy 1234 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 11 do 20 z 86

Wątek: #51 Ustawiane ekspozycji i system strefowy.

  1. #11
    Początki nałogu Awatar Sempoo
    Dołączył
    Nov 2007
    Miasto
    Warszawa
    Wiek
    43
    Posty
    273

    Domyślnie

    Właśnie - lepiej prześwietlić scenę, równając histogram do prawej, a potem wołąjąc RAWa skorygować prześwietlenie.
    60D | 50 1.8 II | kit 18-55 + Tamron 70-300 | moje foty

  2. #12
    Coś już napisał Awatar michaelx
    Dołączył
    Apr 2007
    Posty
    77

    Domyślnie

    Gdzieś czytałem że w necie można znaleźć real foto karty kodaka i wydrukować. Jak to wygląda w rzeczywistości, czy wydruk zależny jest od jakości drukarki? Czy jest sens drukować to to i np. w laminat?

  3. #13
    Początki nałogu Awatar photographus
    Dołączył
    May 2007
    Miasto
    Białystok
    Wiek
    59
    Posty
    434

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Sempoo Zobacz posta
    Właśnie - lepiej prześwietlić scenę, równając histogram do prawej, a potem wołąjąc RAWa skorygować prześwietlenie.
    Spokojnie z tym "lepiej prześwietlić"
    Jeżeli stracisz szczegóły w światłach to w żaden sposób ich nie odzyskasz. Jak niedoświetlisz to jeszcze jest szansa że uratujesz fotkę.
    Jeżeli rozpiętość tonalna sceny jest duża to albo decydujemy sie na poprawność w cieniach albo na poprawność w światłach - w zależności od tego co jest dla nas istotniejsze. Możemy też naświetlić na światła, półcienie i cienie i wywołać z tego HDR-a.
    Reasumując: przepalisz fotę - po ptokach! Nic nie odzyskasz. Niedoświetlisz - zawsze coś tam jesteś w stanie wyciągnąć kosztem np. zwiększenia szumu.
    A najlepiej trzymać się zasady: Naświetlamy na światła - wywołujemy na cienie.
    Oczywiście zakladam, że robicie w RAW-ach
    Pozdrawiam
    regulamin pkt 8

  4. #14
    Dopiero zaczyna
    Dołączył
    Jan 2006
    Miasto
    Wlkp
    Posty
    31

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Sempoo Zobacz posta
    Właśnie - lepiej prześwietlić scenę, równając histogram do prawej, a potem wołąjąc RAWa skorygować prześwietlenie.

    no to czegoś nie rozumiem bo czytałem , że z przepalonego ( prześwietlonego ) nie wiele się da zrobić . Lepiej jest lekko nie doświetlić i z tego wyciągać .

  5. #15
    Początki nałogu Awatar MariuszM
    Dołączył
    Jul 2007
    Miasto
    Warszawa/Ursynów
    Wiek
    48
    Posty
    245

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Janusz Body Zobacz posta
    Wyszczególniłem trzy strefy jako ważne. #3 to ważne szczegóły w cieniach a #7 to ważne szczegóły w światłach. Rozpiętość tonalna pomiędzy #3 i #7 to pięć EV (!) a do #8 aż sześć EV czyli tyle ile daje nam, w praktyce, matryca czy klisza.
    Bardzo fajny artykuł, ale mam pewien problem ze zrozumieniem powyższego, w kontekście http://www.hejber.com/pages/sys_strefowy.html i przykladu z aparatem na dachu. Tam autor wskazał, że różnica pomiędzy strefą II a strefą VII to pięć stopni (2+5=7) i to jest OK, rozumiem. Natomiast Ty piszesz, że rozpiętość tonalna pomiędzy strefą III a VII to 5 EV (strefy dzieli od siebie dokładnie 1EV). Mi wychodzi, że jest to różnica o 4 stopnie (3+4=7).
    Gdzie tkwi błąd? Jak to liczyć?
    Biegam, bo lubię

  6. #16
    Początki nałogu Awatar Sempoo
    Dołączył
    Nov 2007
    Miasto
    Warszawa
    Wiek
    43
    Posty
    273

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Sempoo Zobacz posta
    Właśnie - lepiej prześwietlić scenę, równając histogram do prawej, a potem wołąjąc RAWa skorygować prześwietlenie.
    Oczywiście miałem na myśli takie naświetlanie, aby wykres dochodził do prawej krawędzi histogramu, ale się z nią nie stykał - bo wiadomo, że z przepalonych świateł nic się nie uratuje, ale z cieni da się coś wyciągnąć.

    Równanie do prawej daje dobre efekty zwłaszcza przy jednolicie oświetlonych scenach - aparat ma wtedy tendencje do uśredniania i np. z jasnej, białej kartki robi szarą. A my wtedy możemy spokojnie prześwietlić o 1 działkę (kontrolując cały czas histogram!).
    60D | 50 1.8 II | kit 18-55 + Tamron 70-300 | moje foty

  7. #17
    Moderator Awatar Janusz Body
    Dołączył
    Apr 2004
    Miasto
    Szczecin
    Wiek
    71
    Posty
    5 757

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez MariuszM Zobacz posta
    Bardzo fajny artykuł, ale mam pewien problem ze zrozumieniem powyższego, w kontekście http://www.hejber.com/pages/sys_strefowy.html i przykladu z aparatem na dachu. Tam autor wskazał, że różnica pomiędzy strefą II a strefą VII to pięć stopni (2+5=7) i to jest OK, rozumiem. Natomiast Ty piszesz, że rozpiętość tonalna pomiędzy strefą III a VII to 5 EV (strefy dzieli od siebie dokładnie 1EV). Mi wychodzi, że jest to różnica o 4 stopnie (3+4=7).
    Gdzie tkwi błąd? Jak to liczyć?

    Nie było mnie trochę więc odpowiedź opóżniona.

    Rozpiętość 3,4,5,6,7 to razem 5 sztuk, 5 stref, 5EV. Każda strefa to 1EV
    Różnica 7 - 2 = 5 (arytmetyka)

    Janusz,
    Old enough to know better - but I do it anyway.

  8. #18
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Nov 2006
    Miasto
    Warszawa
    Posty
    1 580

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Janusz Body Zobacz posta
    Rozpiętość 3,4,5,6,7 to razem 5 sztuk, 5 stref, 5EV. Każda strefa to 1EV
    Nie rozumiem. Rozpiętość pojedynczej strefy wynosi 1EV? Pierwszy raz spotykam się z takim rozumieniem strefy. To przeczy też rysunkowi, który podałeś jako przykład.
    Cytat Zamieszczone przez Janusz Body Zobacz posta
    Różnica 7 - 2 = 5 (arytmetyka)
    Ale różnica w naświetleniu strefy VII i II to właśnie 5EV, dlaczego rozpiętość miałaby być 6EV?

  9. #19
    Pełne uzależnienie PREMIUM member Awatar MMM
    Dołączył
    Mar 2006
    Miasto
    Warszawa
    Wiek
    46
    Posty
    4 250

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez mlodedrwale Zobacz posta
    Podsumowując: system strefowy jest systemem sprawdzającym się doskonale przy fotografii tradycyjnej - kliszowo chemicznej i wiekloformatowej w dodatku kiedy za jego pomocą możemy z kliszy wyciągnąć wszystko co fabryka dała! Nie sprawdza się on natomiast w fotografii cyfrowej, zupełnie odwrotnie, niż naświetlanie na histogramZprawej.
    Akurat można to ze sobą świetnie pogodzić i przy pomocy systemu strefowego naświetlać na histogram do prawej. Wystarczy zmierzyć spotem najjaśniejszą część sceny, która ma wyjść nieprześwietlona np. niebo i zrobić korektę ok. +2 i 2/3EV. Ostatnio prawie tylko tak naświetlam zdjęcia i jestem bardzo zadowolony, działa dużo bardziej przewidywalnie niż pomiar matrycowy. Niestety spot w 5D jest bardzo duży i utrudnia trochę pomiar, a że używam głównie stałek to sobie zoomem nie mogę pomóc.

  10. #20
    Dopiero zaczyna
    Dołączył
    Jan 2008
    Miasto
    Będzin
    Wiek
    49
    Posty
    16

    Domyślnie

    jeszcze jeden ciekawy artykuł rozwijający zagadnienie 'systemu strefowego":

    http://www.fotoamator.szm.com/Techni...a-pompunkt.htm

Strona 2 z 9 PierwszyPierwszy 1234 ... OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •