Strona 2 z 4 PierwszyPierwszy 1234 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 11 do 20 z 51

Wątek: Fotografia podwodna

Mieszany widok

  1. #1
    Dopiero zaczyna Awatar mrSaint
    Dołączył
    Dec 2005
    Miasto
    Lublin
    Posty
    48

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Borek Zobacz posta
    ..... Wbudowane lampy błyskowe nie poprawią sytuacji, bo pod wodą powinno się korzystać z lampy na wysięgniku, ustawionej z boku, inaczej wszystkie zawiesiny między lampą a obiektem wejdą Ci w obraz (coś jak robienie zdjęć z błyskiem podczas deszczu).
    nie mam wbudowanej lampy, obudowa, ktora chce kupic, posiada mocowanie na dwie zewnetrzne lampy, usytuowane po bokach aparatu

    Cytat Zamieszczone przez Borek Zobacz posta
    No i jeszcze trzeba pamiętać, że zanurzenie obiektywu wydłuża ogniskową (ze względu na współczynnik załamania światła na granicy woda/powietrze). OIDP z 35 mm robi się mniej więcej standard. To może oznaczać kompletną porażkę - lustrzanki cyfrowe i tak już pozornie przedłużają ogniskową, jak jeszcze wejdziesz do wody ze standardu zrobi się miły obiektyw portretowy circa 105 mm
    cytuje za www.seafriends.org

    Lens types
    lens types comparedCamera lenses are available in a continuum of focal lengths from 16mm to over 100mm (for 35mm cameras). But the practical range for under water is 13mm to 100mm. The super wide angle 13mm lens has good depth of field but is not able to take fish portraits. For sharp macro photography often a 100mm lens is used. The table compares the properties of wide, medium and tele -angled lenses.

    In general, the 13-20mm lens is for people, large animals and seascapes. The medium angle lens is often a 28-80mm zoom lens, most suitable for fish photography and close-ups of people. The tele lens is often 60-100mm and is good for macro photography and detailed fish portraits or small animals.

    The wide angle lens distorts the real world as if there is more space. Objects seem farther away. It creates a lot of emptiness and should be used with care. By contrast, the tele lens makes objects seem stacked closer together. Both lenses introduce new creative possibilities and surprises.

    So what is the work-horse of lenses? It depends what you are after. In general the super wide angle lens (13-16mm) is difficult to use although it gives surprising results. You have to combine it with a super-wide strobe light and long strobe arms. The lens looks at the sky and at your fins all at the same time, introducing very high contrast. To counteract this contrast amounts to a fine art. But if you want to photograph reflections in the surface, the snell's circle, cathedral light, models and sea mammals you can't do without it.
    The medium focal lenses of 28-35mm tend to be good work-horse lenses, but for some reason (price?) they do not have a wide focusing range. I find the 50mm macro lens also very productive because it allows one to keep some distance from fish and without changing lens, focus down to 15cm.


    A note on macro photography
    The macro tele lens with or without close-up attachment lenses, places the camera at a sufficient distance from the object to allow the strobe light in. A macro lens is able to focus over a range of 5 diopters (from infinity to 20cm), whereas a standard lens would range over 2 diopters (from infinity to 50cm). With a closeup attachment lens of 2 diopters, the focal range would reach from 50cm to 14cm for the macro lens and from 50 to 25cm for the standard lens.
    As far as depth of field goes, it would be better to use a medium angle lens (35-28mm) with extension tubes, such as offered for the Nikonos cameras. A 28mm lens has 16 times the depth of field of a 100mm lens but would need to be placed very close to the subject.
    Note that the Nikonos lenses are corrected for the frontglass effect, and deliver very sharp images under water (but less so above).
    Cytat Zamieszczone przez Borek Zobacz posta
    W analogach przez lata pod wodą Nikonos był klasą sam dla siebie. I wychodził taniej, niż porządna obudowa do lustrzanki. Tyle, że ostatni kontakt z tym rynkiem miałem kilka lat temu, przed cyfrową rewolucją, teraz są dedykowane cyfrówki o których nic nie wiem.

    Nikonos to standard, legenda........niestety cyfrowa rewolucja pozera legendy...... ciekawi mnie jak sie 5D zachowuje pod woda........ uzyteczne, wysokie iso, przyzwoity autofokus...............rezultaty powinny byc ciekawe



    Borek, a co jest najbardziej istotne w fotografii podwodnej ??





    Cytat Zamieszczone przez Zielony Zobacz posta
    A mozesz nie wku...... takimi ciekawostkami, ataku serca dostane :-D

    Piekne..........................
    Ostatnio edytowane przez mrSaint ; 19-08-2007 o 12:06 Powód: Automerged Doublepost

  2. #2
    Pełne uzależnienie Awatar Zielony
    Dołączył
    Jun 2005
    Miasto
    przystanek Warszawa
    Wiek
    41
    Posty
    2 928

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez mrSaint Zobacz posta
    A mozesz nie wku...... taki ciekawostkami, ataku serca dostane :-D

    Piekne..........................
    Tego się obawiałem, sorka
    Wg mnie Stephen Frink to wyjadacz; owy filmik znalazłem jakiś czas temu.

    Swoją drogą zerknij do tej galerii. Tam raczej foty dokumentacyjne, niż piękne.
    Nie wiem, ale np. miejscówki takie jak Zakrzówek (niby najlepsza polska miejscówa na nurkowanie) jakoś chyba mnie nie bawią. Jakoś brudno wszędzie, jakieś krzaczory No ale zdarzają się i perełki , (zobaczcie sami bo nie da się podlinkować konkretnych zdjęć)

    PS. Jędruś, a znalazłeś gdzieś jakieś testy obudów? W sensie w jakie firmy się NIE pakować?

  3. #3
    Borek
    Guest

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez mrSaint Zobacz posta
    nie mam wbudowanej lampy, obudowa, ktora chce kupic, posiada mocowanie na dwie zewnetrzne lampy, usytuowane po bokach aparatu
    No i bardzo dobrze. Tyle, że to Ci podnosi koszty o cenę lamp - a tanie to one na pewno nie będą.

    cytuje za www.seafriends.org
    Hm, pokazuje mi się 'domain for sale'.

    Lens types
    lens types comparedCamera lenses are available in a continuum of focal lengths from 16mm to over 100mm (for 35mm cameras). But the practical range for under water is 13mm to 100mm.
    Część tego co zacytowałeś to po protu zdroworozsądkowy opis zastosowań obiektywów, nie różniących się od tego samego na powierzchni. Czego nie wiem, to czy podawane ogniskowe są już skorygowane pod wodę, czy są to wartości powietrzne (czyli powinny być przemnożone przez 4/3). Ale kilka rzeczy (na przykład to o kontrastach) jest dla mnie nowe i ciekawe.

    Borek, a co jest najbardziej istotne w fotografii podwodnej ??
    Szczerze? Nie mam pojęcia - nigdy nie wyszedłem poza fazę ekperymentów :-(

    Do tego wszystkiego co napisałem wcześniej dodałbym jeszcze że w praktyce możesz zapomnieć o korzystaniu z wizjera w aparacie - nie bez kozery większość aparatów pod wodą ma celownik ramkowy, po prostu nie da się ich przyłożyć do oka bo masz maskę. To oznacza poważne kłopoty przy robieniu zdjęć makro, ze względu na paralaksę; tam dla odmiany stosuje się taki sterczący dookoła obiektywu czwórnóg z ramką i dociska się tę ramkę do podłoża, wtedy po pierwsze wiesz, co będzie na zdjęciu (to, co w obrębie ramki) po drugie masz pewność że będzie ostro (aparat jest już - najlepiej przed wejściem do wody - ustawiony tak żeby było ostro to co w ramce).

    Z tym, że ostrości nie można wstępnie ustawić na sucho (czyli na powietrzu), bo tak samo jak zmianie ulega ogniskowa, tak samo pod wodą odległości ulegają pozornie zmianie i to co widać jest dalej niż się wydaje (znowu trzeba przemnożyć przez te 4/3).

    No i jeszcze jasność obiektywu - przy świetle zastanym pod wodą jest ciemnawo (o czym już pisałem), więc warto mieć obiektyw jak najjaśniejszy.

    Część tych problemów zostanie automatycznie wyeliminowana w przypadku korzystania z jakiegoś cyfrowego głuptaka. Ostrość ustawi się sama i to dobrze, bo one nie mierzą odległości, tylko kontrast, przy 200 ASA większość matryc da sobie radę całkiem znośnie, obiektywy w głuptakach mają krótkie ogniskowe (więc ich przemnożenie nie jest tak kłopotliwe) i są dość jasne, a jeszcze jeśli widzisz wyświetlacz, nie masz żadnych kłopotów z kadrowaniem.

    Gdybym miał się za to teraz brać, nie szukałbym obudowy do tego co mam (czyli 400D), tylko kupiłbym dedykowany aparat pod wodę, zrobiony w oparciu o jakiegoś głuptaka (oczywiście z możliwością podłączenia błysku na wysięgniku). Czyli raczej Reefmaster za 200 GBP, niż obudowa Ikelite czy Sea&Sea za 1000 GBP (albo i lepiej). Nie mówię o obudowach miękkich typu EvaMarine bo ich nie znam, chociaż sam kiedyś podobne robiłem z dętek do piłek :-) Tylko że wkładałem do nich znacznie tańsze aparaty.

    Disclaimer: nie jestem specjalistą od zdjęć podwodnych. Trochę wiem, to się dzielę, ale mogę się mylić, nie mieć racji albo po prostu kłamać

  4. #4
    Dopiero zaczyna Awatar mrSaint
    Dołączył
    Dec 2005
    Miasto
    Lublin
    Posty
    48

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Borek Zobacz posta
    No i bardzo dobrze. Tyle, że to Ci podnosi koszty o cenę lamp - a tanie to one na pewno nie będą.
    Bez swiatla ani rusz, nie ma lekko ;-) Tanie nie sa jakies 500-700 $ za sztuke, plus stelaz, 200-400$, mniej wiecej, nie wiem co z kablami, jak znam ameryke, pewnie ekstra :grin:




    Cytat Zamieszczone przez Borek Zobacz posta
    Hm, pokazuje mi się 'domain for sale'.
    Wybacz, zle "podlinkowalem"

    http://www.seafriends.org.nz/phgraph/index.htm



    Cytat Zamieszczone przez Borek Zobacz posta
    Gdybym miał się za to teraz brać, nie szukałbym obudowy do tego co mam (czyli 400D), tylko kupiłbym dedykowany aparat pod wodę, zrobiony w oparciu o jakiegoś głuptaka (oczywiście z możliwością podłączenia błysku na wysięgniku). Czyli raczej Reefmaster za 200 GBP, niż obudowa Ikelite czy Sea&Sea za 1000 GBP (albo i lepiej). Nie mówię o obudowach miękkich typu EvaMarine bo ich nie znam, chociaż sam kiedyś podobne robiłem z dętek do piłek :-) Tylko że wkładałem do nich znacznie tańsze aparaty.
    I tu trafiles w sedno, dokupic obudowe do 5D, osprzet czy kupic gluptaka przeznaczonego do fotografii podwodnej, nie chce, zeby sprzet mnie ograniczal

    np

    Sea_Sea SS_06582P_DX_1G 2000$

    lub

    Sealife_SL169_ReefMaster_DC600 1300$

    z drugiej strony, obudowa, stelaz na lampy, lampy, lens port to okolo, jezli wybiore firme sea&sea, 6000$

    I to mnie zastanawia

  5. #5
    Borek
    Guest

    Domyślnie

    A ja patrzę na to tak - jak zaczniesz od specjalizowanego głuptaka, wydasz na niego na początek 10% tego, co na porządną obudowę. Wejdziesz z nim do wody, zobaczysz co i jak, nabierzesz doświadczenia. Biorąc pod uwagę calkowite koszty jakie się spodziewasz ponieść, ten początek to jak rozbiegówka w kasecie magnetofonowej - w ogóle się nie liczy. A ma tę zaletę, że jeśli Cię wciągnie i zdecydujesz się pojechać gdzieś dalej, masz w zapasie rezerwowy aparat.

    Kiedyś na Hvarze byłem świadkiem, jak sąsiad na kempingu klął w żywy kamień - przyjechał na dwa tygodnie, pierwszego dnia zalał lampę błyskową i poleciał w niej kondensator - czyli koniec z robienia zdjęć. Przy czym on nie klął lampy, bo jak sam mówił takie rzeczy od czasu do czasu się zdarzają. Klął, że nie wziął starej, zapasowej, która leżała w domu - bo cały, starannie zorganizowany wyjazd diabli wzięli. Nie będziesz miał rezerwowego aparatu - ryzykujesz to samo.

  6. #6
    Pełne uzależnienie Awatar popmart
    Dołączył
    Sep 2005
    Wiek
    51
    Posty
    1 721

    Domyślnie

    hejo ... ja podzielę sie swoim znaleziskiem na kompakty myślę że jest to najtańsz i najlepsze rozwiązanie, kupilem z deka stestowalem dziala (jak narazie)

    www.dicapac.com

    mozna dostać na allegro sklep z Gdyni sprzedaje w polsce po ok 125pln

    jadę w piatek 24.08 do egiptu napewno pochwalę sie jak wrócę.

    dodam że do tego bede miał canona A510 więc strata będzie na poziomie 400PLN jakby co wiec bez przesady ..

  7. #7
    Bywalec Awatar dominix
    Dołączył
    May 2006
    Miasto
    Okpo Geoje South Korea
    Wiek
    47
    Posty
    103

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez popmart Zobacz posta
    www.dicapac.com
    jadę w piatek 24.08 do egiptu napewno pochwalę sie jak wrócę.
    No proszę! Koreańska firma, a jednak najciemniej pod latarnią - nie znałem tego. Powodzenia w Egipcie i czekamy na foty.

    Pozdrawiam
    Dominik
    EOS 3, EOS 40D, EOS 7D, 17-40 f/4L, 28-135 f/3.5-5.6 IS USM, 75-300 f/4-5.6, 50 f/1.4,
    100 f/2.8 Macro USM, 580ex, kilka hoya hmc pro1, Lowepro SR 100 AW, CT AW Fotki tutaj

  8. #8
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Mar 2005
    Miasto
    Bytom
    Wiek
    55
    Posty
    1 025

    Domyślnie

    Ja bym kupił Fujifilm FinePix F30 z obudową WP-FX F30.
    Przykłady zdjęć (jak na kompakt IMHO są całkiem ok)
    http://picasaweb.google.com/paul.raps/FinePixF30
    Tak w ogóle to ten kompakt chyba kupię. Potrzebuję czasem małpki a ta na prawdę mało szumi.
    Canon 20d + Tamron 28-75/2.8 + Canon 70-200/4L + Speedlite 550ex

  9. #9
    Pełne uzależnienie Awatar Zielony
    Dołączył
    Jun 2005
    Miasto
    przystanek Warszawa
    Wiek
    41
    Posty
    2 928

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez popmart Zobacz posta
    jadę w piatek 24.08 do egiptu napewno pochwalę sie jak wrócę
    Jeszcze nie wróciłeś? Jak tam Dicapac?

  10. #10
    Początki nałogu
    Dołączył
    Apr 2005
    Miasto
    Kaczogród
    Wiek
    49
    Posty
    450

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez mrSaint
    Szukam osoby, ktora zajmuje sie fotografia podwodna. Poradzic mi co jest istotne na poczatek, na co zwrocic uwage, jaki sprzet jest wymagany
    Nie zajmuje sie fotografia podwodna, bo jestem za cienki w uszach jeszcze. Mam na koncie jakies 25 nurkow. W czasie szkolenia, mialem jedno nurkowanie z cwiczeniami z fotografi podwodnej. I powiem jedno: naucz sie nurkowac najpierw. Opanuj plywalnosc w stopniu DOBRYM. Bez tego ani rusz. W polskich zamulonych wodach brak plywalnosci spowoduje wokol Ciebie chmure mulu i zerowa widocznosc jak tylko dotniesz dna, lub machniesz pletwa nie tak jak trzeba. W wodach cieplych (rafy koralowe np), jak machniesz pletwa i polamiesz jakies korale, to Cie wiecej do wody nie wpuszcza i jeszcze zaplacic za szkody kaza.
    Jak bedziesz potrafil zawisnac 20cm nad celem fotograficznym na minute, nie ruszajac sie kompletnie, nie podpierajac, nie machajac pletwami/rekami, no moze tylko jednym palcem delikatnie sie podpierajac, to wtedy sie zainteresuj fotografia podwodna. A obawiam sie ze to trzeba spoooro pocwiczyc.

    Jestem poczatkujacym nurkiem, ale wiem, ze doskonala plywalnosc to nie taka prosta rzecz. Poczatkujacego nurka wystarczy pod woda "zapytac" o cisnienie w butli, zeby ten sie nagle znalazl 2 metry wyzej lub grzmotna w dno :-))) Doloz takiemu aparat do obslugi i bedzie tragedia do kwadratu ;-)))
    Czyli plywalnosc, plywalnosc i jeszcze raz plywalnosc. Potem fotografia. IMHO.



    Cytat Zamieszczone przez mrSaint
    Zaczalem kurs pletwonurka, szukam porady jaki osprzet dokupic do mojego body
    Gratulacje i wspolczuje jednoczesnie. To wciagajace i niezbyt kurka tanie hobby jest.


    W samej fotografi podwodnej jest kilka problemow:
    - plywalnosc (o tym wyzej)
    - swiatlo - jest go malo raczej
    - balans bieli. Barwa czerwona intensywnie zanika wraz z glebokoscia. Bez flasha, bardzo trudno osiagnac zadowalajace efekty barwne. Wysoka czulosc dSLRow nie pomaga, bo rozjechane i nierowne kolory (brak czerwieni) niestety rozwalaja technicznie zdjecie.
    - cena obudow podwodnych do dSLR niestety nie nastrajaj optymizmem. Sa drozsze niz same body :-((((

    Marcin
    !!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
    Cytat Zamieszczone przez Zielony
    Tak się zastanawiam czy tam pod wodą bezpiecznie tak wszystko dotykać?? Trza chyba wiedzieć co nie ugryzie, sparzy, czy kopnie prądem
    Generlanie to na rafie nie powinno sie niczego dotykac. A golymi rekami w szczegolnosci :-)
    Sam dostalem jakis dosyc bolesnych babli, od czego do dzis nie wiem, bo lapy trzymalem z daleka.

    Rekawiczki nie sa rozwiazaniem, bo bardzo czesto ich nie wolno uzywac na rafach, z powodu ochrony....raf. Zeby tak nikogo nie korcilo se podotykac, bo to bardzo delikatne wszystko jest i niezwykle latwo to zniszczyc.

    Marcin
    Ostatnio edytowane przez mjastrzebski ; 10-09-2007 o 13:56 Powód: Automerged Doublepost
    Chciałbym mieć więcej czasu na fotografowanie.

Strona 2 z 4 PierwszyPierwszy 1234 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •