Strona 1 z 6 123 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 10 z 56

Wątek: Kościół a lampa na M.

  1. #1

    Domyślnie Kościół a lampa na M.

    To mój pierwszy wpis, więc WITAM WSZYSTKICH SERDECZNIE !!!

    Przejrzałem już kilka referatów Kuchatka o systemie ETTL II, ale nadal mam kłopot z foceniem w kościele. Robię na 20 D i 580 EX oraz 24-70 2,8 L. Jak to w kościółkach bywa muszę pracować na manualu, bo z ręki na AV to czasy ok. 1/20 - 1/30. Błysku raczej nie ma od czego odbić, bo sufit wysoki, stoffen mi nie leży bo gubi kontrast i przyżółca, ale czasami używam - wróżnych ustawieniach.
    Problem w tym, że w trybie M (używam pomiaru matrycowego - evaluative), dobrze jest naświetlony tylko pierwszy plan. Kilka metrów za para młodą zapadają już egipskie ciemności. Na M używam zazwyczaj: przesłona 4, czas 1/80. Dla mnie jako gościa, który sporo robił na średnim formacie, jakość takiej fotki jest nie do przyjęcia, choć klient raczej nie marudzi. Znalazłem na forum adres: http://www.perczynski.pl/klienci/al/ , gdzie fotograf daje sobie radę w takich warunkch - widać , że używa lampy i tył też jest ładnie doświetlony.
    Poza tym Vitez pisał, że lampa w ETTL II wysyła błysk kontrolny, tak że orientuje się, czy palnik jest pod kątem lub czy jest nałożona jakaś nasadka i w zależności od tego sama zwiększa moc, by prawidłowo oświetlić. Nie wiem, może coś źle robię, ale wczoraj eksperymentowałem i u mnie jest wyraźna różnica czy robię ze stoffnem na wprost czy w nachyleniu 45 stopni.
    Ostatecznie zastanawiam się nad lumiquestem lub flashringiem, może to coś pomoże ???

  2. #2
    Uzależniony
    Dołączył
    Sep 2004
    Miasto
    Warszawa
    Wiek
    44
    Posty
    595

    Domyślnie

    Hmm, jesli w ciemnym pomieszczeniu będziesz chciał naświetlić prawidłowo dalszy plan przy pomocy lampy, to nie ma cudów - w większości wypadkoww pierwszy plan będzie prześwietlony...

    IMHO lekarstwem byłoby łapanie więcej światła zastanego. Jakiego ISO używasz?

  3. #3

    Domyślnie

    szczególnie w takich warunkach jak ślub gdzie błysk pomiarowy "obdija" się od bialusieńkiej sukni panny mlodej co przekłamuje troche pomiar gdyz jest ona bardzo jasna a ze zajmuje conajmniej połowe kadru lub coś koło tego to niestety lampa zmniejsza moc i dlatego dalej jest ciemno... to tak IMVHO...
    Canon 1D MK III, 300D x2| BG-E1 | Tokina 12-24 f/4 SPRZEDAM | Canon: 24-70 f/2,8 L | | 28 f/1.8 | 50 f/1.4 | 85 f/1.8 | 75-300 f/4-5.6 | 420EX |
    zamiennik RS-60E3 | EOS -> m42 | Revuenon 50 f/1,8 | MC 3M-5CA 8/500 | pierścionki | First Opticam PRO-6604G + inny badziewny trójnóg

    www.nagor.prv.pl - FOTOblog.

  4. #4
    Uzależniony Awatar Peri Noid
    Dołączył
    May 2006
    Miasto
    Warszawa
    Wiek
    50
    Posty
    604

    Domyślnie

    Na wstępie zaznaczę, że nigdy ślubów nie robiłem, więc to poniżej to tylko moje przemyślenia na podstawie eksperymentów własnych.

    Co do różnicy przy ustawieniu lampy na wprost a pod kątem - zauważ, że jak masz ustawioną na wprost, to działa ci automatyczny dobór kąta błysku, zależnie od ogniskowej obiektywu. Jeśli palnik podniesiesz, to lampa jest automatycznie ustawiana na najszerszy możliwy kąt, co skutkuje spadkiem jej wydajności - przez co tak na prawdę drugi plan jest gorzej doświetlany. Zapewne pierwszy plan będzie OK, ale na pewno wpływa to na drugi.
    Co do trybów, możesz spróbować ustawić na AV z korektą np. -2EV (-1EV jeśli będzie jaśniej), a lampie dać odpowiednią korektę na plus (wymaga ćwiczeń). Zachowasz w ten sposób częściową automatykę, a jednocześnie czasy rzędu 1/100-1/80, czyli takie jakie ci są potrzebne. Może dzięki temu zdjęcia będą lepsze.
    Praktica MTL 5B, RevueFlex 5005, PSix, EOS 30D+opcjonalna matówka z klinem, worek szkiełek, jakaś lampa i statyw :-)

  5. #5
    Uzależniony Awatar tom517
    Dołączył
    Jun 2007
    Wiek
    46
    Posty
    495

    Domyślnie

    proponuje lampa jedynie lekko doswietlac pierwszy plan, a najlepiej wogole jej nie uzywac (w miare mozliwosci) zwiekszyc iso otworzyc przeslone, czas na 1/30 - 1/80 i jazda

  6. #6

    Domyślnie

    dokladnie tak jak pisze tom517... ja osobiscie zawsze swiece na wprost, bez zadnych nasadek rozpraszajacych, wszystko kwestia odpowiedniego dobrania kompensacji blysku i ilosci swiatla zastanego... ponizej kilka zdjec przykladowych, iso1600, 1/50s, f2.8 i do tego lampa -1EV na wprost bez rozpraszaczy:



    5D markII | 24-70/2.8 L | 580EXII | 420EX | Sekonic 358 | Pixel King i reszta chińszczyzny

  7. #7

    Domyślnie

    no... , tak ale na 20D to co innego, na iso 800 ziarno jak groch i trzeba robić na iso 400. 20D to sprzet amtorski, nieporównywalny do 5D. Ostatnio w Urzędzie Stanu Cywilnego właśnie tak chciałem robić: AV i lekko doswietlać, niestety fotki były poruszone bo czasy ustawiały sie ok. 1/30 - 1/20 a to z ręki się nie utrzyma.
    Poza tym foty Eclipse GENIALNE !!!!!!!!!!!!!!

  8. #8

    Domyślnie

    dzieki

    a swoja droga, nie znam obrazowania 20D, ale podejzewam, ze i tak jest lepiej pod wzgledem wysokich iso niz w nikonie, ktorego jeszcze niedawno bylem posiadaczem... zrob na 1600, potraktuj lekko jakims odszumiaczem i odbij 20x30, mysle, ze nikt nie zauwazy tego szumu
    5D markII | 24-70/2.8 L | 580EXII | 420EX | Sekonic 358 | Pixel King i reszta chińszczyzny

  9. #9

    Domyślnie

    swego czasu wiedziony reklamą zrobiłem ślub na iso 800 i raczej nie będę już próbował na 1600, bo to już sam szum !!! Nie wyobrażam sobie, żeby nikon mógł być gorszy na iso 800, bo to co robi canon 20D i 30 D to chyba juz max porażki.

    Poza tym - Eclipse - kombinowałeś coś przy tych fotach w Fotoshopie ?
    I pytanko, bo zamierzam kupić 135L 2,0 ale, boje się czy w kościołach go wykorzystam, bo teoretycznie potrzebne tu są czasy ok 1/135 sek. i tak zaczynam się przymierzać do 70-200 L usm is 2,8, bo w jakim kościele będę miał te 1/135 sek na 135L ? No i jakoś nie chce mi się wierzyć, że te fotki robiłeś na iso 1600, bo nie widzę żadnego szumu.....

  10. #10
    Pełne uzależnienie Awatar arturs
    Dołączył
    Jan 2006
    Miasto
    Kielce
    Wiek
    49
    Posty
    4 196

    Domyślnie

    Jak lampa jest na wprost to wtedy body dostaje informację o odległości od obiektu (z takim szkłem jak twoje) i to ma wpływ na siłę błysku - dlatego tło jest najczęściej niedoświetlone (i jak masz stofen to on zabiera ci światło), jak dajesz pod kątem to wtedy światło odbija się od wnętrza i lampa musi błysnąć mocniej żeby doświetlić pierwszy plan a przy okazji coś tam też poleci na tło (przy błysku próbnym odległośc nie jest brana pod uwage - tylko to co wynika z błysku pomiarowego), IMHO lepiej pod kątem 45 stopni z jakimś odbłyśnikiem lub - jak ma od czego się odbić - stofenem.

    Pozdr
    Artur
    P.S. Poszukaj watku rozpoczętego przez JurkaGR chyba o chrzcie i lampie - tam była też pora dyskusja na ten temat
    edit: http://www.canon-board.info/showthread.php?t=23789
    Ostatnio edytowane przez arturs ; 16-08-2007 o 21:48
    5DmkI, C85f1.2L|580 EXII|

Strona 1 z 6 123 ... OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •