Przy okazji jeszcze jedno spostrzeżenie, dla bywalców tego forum zapewne banalne, ale dla mnie (i może innych początkujących) interesujące.
Wyobraźmy sobie (zgodnie z obliczeniami z Locusa poniżej), że fotografujemy obiektywem 100mm f/4,0 motyw odległy o 20m. Otrzymujemy głębię ostrości ok. 10m i rozmycie tła w nieskończoności ok. 320%.
Jeśli założmy telekonwerter (lub wykonamy kadrowanie już po wykonaniu zdjęcia co na to samo wychodzi, pomijając problemy nieodskonałości konwertera, szumów, rozdzielczości matrycy itp.) 1,6x to w efekcie otrzymamy obiektyw o ogniskowej 160mm i przysłonie f/6,4. Głębia ostrości zmniejszy się do ok. 6m, rozmycie tła w nieskończonosci wzrośnie do ok. 570%.
Wynika z tego, że jesli nie zmieniamy odległości od motywu to zastosowanie telekonwertera (lub równoważne mu kadrowanie) pozwala uzyskać nieco lepsze wyodrębnienie motywu z tła (mniejsza głębia ostrości, silniejsze rozmycie tła).
Nie jest jednak ono wszakże tak duże, jak w przypadku gdybysmy uzyli obiektywu 160mm f/4,0.
Wniosek dla mnie jest też taki, że dla ogniskowej 200mm obiektyw 70-200 f/4 L IS z założonym TC 1,4x (lub bez TC, ale w wyniku kadrowania) da obraz o dokładnie takiej samej głębi ostrości (ok. 1,7m przy odległości od motywu 20m) i rozmyciu tła (ok. 2.300%), co obiektyw 70-300 f/4,0-5,6 ustawiony na 280mm (f/5,6). Aby ocenić które z tych zdjęć będzie bardziej ostre (czy ew. przewaga L-ki zostanie zachowania pomimo powiększenia 1,4x) trzebaby zrobić test, a niestety nie mam dostępu do tych obiektywów. Podejrzewam, że na normalnych rozmiarów odbitce róźnica ostrości będzie niezauważalna. O ile nie wykonue się dużych powiększeń w tym kontekście dostępność 300 mm w 70-300 przestaje miec tak duże znaczenie, skoro można niemal taki sam obraz uzyskać dzieki kadrowaniu z 70-200 (a przy okazji jest szansa, że kadrowanie to będzie ciekawsze niż to które się udało uzyskać fotografując biegnącego zwierzaka). Pomny Waszych uwag nie piszę juz o powięszeniach rzędu 6x, ale co najwyżej 1,4x ew. 2x (aby móc pozostać przy obiektywie o max ogniskowej rzędu 200mm, bez inwestowania w kosztowne i ciężkie długale).
Dla mnie oznacza to poważny zgryz co do wyboru obiektywu, ponieważ szybkość AF w moim 75-300 f/4,0-5,6 IS jest żałosna (wiele biegnących saren musiałem ścigać ostrością ostrząc ręcznie, bo AF w wieczornym świetle nie miał szans) i chętniej przeskoczył bym do szybkości AF dostępnej w L-ce niż w 70-300 (lepsza niż w 75-300, ale dalej słabawa). Ale jak pewnie zwrócicie mi uwagę na temat prównań tych obiekywów zapisano juz całe tomy...
Przepraszam wszystkich dla których moje wynurzenia nie są interesujące. Ale w końcu to forum dla początkujących... :wink:
C A M E R A • E V A L U A T I O N M O D E •
----------------------------------------------------------------------------------
model: 35 mm (135) w/ Color Neg Film
company: .Film Cameras
format size: 36, x 24, mm, 43,27 mm diagonal
aspect ratio: 3:2
resolution: 5184 x 3456 pixels, 6230 pixels diagonal
megapixels: 17,9
circle of confusion: 30, µm
field of view factor: 1,x
minimum hand-held shutter speed: 1 / 100 sec
L E N S
----------------------------------------------------------------------------------
optical projection: rectilinear
focal length: 100, mm
angle of view: 20,41 x 13,69°, 24,41° diagonal
lens classification: moderate telephoto
diffraction limit: f 16
aperture: f 4,0
aperture diameter: 25, mm
hyperfocal distance: 83,43 m
focus distance: 20, m
S C E N E
----------------------------------------------------------------------------------
field of view: 7,164 x 4,776 m, 8,61 m diagonal
scene resolution: 1,382 mm
magnification: 0,005x
I N - F O C U S ------------------------
total depth of field: 10,13 m
near focus limit: 16,14 m
front depth of field: 3,855 m (38%)
far focus limit: 26,27 m
rear depth of field: 6,274 m (62%)
O U T - O F - F O C U S ----------------
near bokeh: 319% blur at 10, m
far bokeh: 109% blur at 40, m
bokeh at infinity: 319% blur----------------------------------------------------------------------------------
C A M E R A • E V A L U A T I O N M O D E •
----------------------------------------------------------------------------------
model: 35 mm (135) w/ Color Neg Film
company: .Film Cameras
format size: 36, x 24, mm, 43,27 mm diagonal
aspect ratio: 3:2
resolution: 5184 x 3456 pixels, 6230 pixels diagonal
megapixels: 17,9
circle of confusion: 30, µm
field of view factor: 1,x
minimum hand-held shutter speed: 1 / 160 sec
L E N S
----------------------------------------------------------------------------------
optical projection: rectilinear
focal length: 100, mm x 1,6 tele = 160, mm
angle of view: 12,84 x 8,578°, 15,4° diagonal
lens classification: telephoto
diffraction limit: f 16
effective aperture (after tele): f 6,4
aperture diameter: 25, mm
hyperfocal distance: 133,5 m
focus distance: 20, m
S C E N E
----------------------------------------------------------------------------------
field of view: 4,464 x 2,976 m, 5,365 m diagonal
scene resolution: 861,1 µm
magnification: 0,008x
I N - F O C U S ------------------------
total depth of field: 6,087 m
near focus limit: 17,41 m
front depth of field: 2,591 m (43%)
far focus limit: 23,5 m
rear depth of field: 3,496 m (57%)
O U T - O F - F O C U S ----------------
near bokeh: 572% blur at 10, m
far bokeh: 236% blur at 40, m
bokeh at infinity: 572% blur
----------------------------------------------------------------------------------
Evaluation Mode • www.ht-locus.com Locus by Harris Tech