Życie życiem, a geometria geometrią.
Zanim pojawiły się cyfrówki kadrowanie było uciążliwe dla przeciętnego amatora.
Z kolei fotografom profesjonalnym stawia się określone wymagania jakościowe (m.in. dot. rozdzielczości i możliwości wykonania powiększeń), które powodują konieczność prawidłowego kadrowania od razu na etapie ekspozycji. Było to np. szczególnie istotne gdy w profesjonalnej fotografii liczyły się wyłącznie diapozytywy.
Postawione przeze mnie pytanie dot. 50mm i 300mm było celowo skrajne, aby zwrócić uwagę na istotę problemu.
Ale rozważmy przypadek bardziej praktyczny.
Czy lepiej (mowa o fotografii amatorskiej, max odbitki rzędu 20 x 30 cm) nabyć obiektyw:
a) 70-200 f/2,8 i z niego kadrować uzyskując ładne odcięcie motywu z tła dzięki f/2,8
czy np.
b) większy, droższy i cięższy 100-400 f/4,5-5,6 i mieć fotę od razu bez kadrowania, ale motyw słabiej odcięty od tła wskutek f/5,6.
Zwróćmy uwagę, że nie mówię tu o konkretnych obiektywach Canona, o ich "osobniczych" wadach i zaletach. Nie analizuję też czy amator naprawdę potrzeduje f/2,8. Chodzi mi o porównanie obiektywu krótszego, ale jaśniejszego oraz dłuższego i ciemniejszego.
Cały czas (jak pytałem o to w poście zakładającym ten wątek) interesuje mnie, czy wskutek wykadrowania (i powiększenia) tylko części kadru wykonanego przy 200 f/2,8 otrzymam obraz co do:
a) perspektywy
b) DOF
c) stopnia rozmycia tła
identyczny (a może nawet jakościowo lepszy wskutek wykorzystania tylko centralnej części kadru) jaki otrzymałbym z 400 f/2,8.
Załóżmy, że wykonując powiększenie w celu otrzymania tej samej wielkości motywu nie "opieram się" jeszcze o ilość pikseli w matrycy, czyli że dysponuję "nadmiarem" rozdzielczości (niech odbitka będzie wykonywana przy 300 dpi, przeciętnie 10x15 cm - czyli potrzeba 1772 x 1181, przy kadrowaniu z 2x powiększeniem oryginalny plik powinien mieć 3544 x 2362, co z zapasem mieści się w możliwościach takiego np. 400D).
_____________________________
Edit:
Zachęcony waszymi radami, mimo iz nie mam sprzętu do wykonania eksperymentu na fotkach, wykonałem obliczenia w Locusie.
Porównałem:
a) wyimaginowany obiektyw 100mm f/4 założony na aparat z cropem 1,6
b) wyimaginowany obiektyw 160mm f/4 założony na aparat FF
c) i jeszcze obiektyw 100mm f/4 + TC 1,6 na aparacie FF
"Fotografowałem" motyw z odległości 20m, we wszystkich przypadkach uzyskując kąt widzenia obiektywu ok. 15,4 stopnia i przekątną sceny odwzorowanej w kadrze ok. 5,38m.
Otrzymałem DOF:
a) dla przypadku a (100mm f/4 COC=18,75 mikrona): ok. 6,1 m
b) dla przypadku b (160mm f/4 COC=30 mikronów): ok. 3,75 m
c) dla przypadku b (100mm f/4 + TC 1,6 COC=30 mikronów): ok. 6,1 m
Wychodzi więc na to, że mieliście rację. Mimo kadrowania i powiększenia głębia ostrości uzyskana obiektywem 100mm jest większa niż uzyskana obiektywem 160mm przy tej samej liczbie przysłony.
Identyczny efekt uzyskałbym zakładając na aparat FF z obiektywem 100mm f/4 telekonwerter 1,6. Można więc podsumowac, że kadrowanie po wykonaniu zdjęcia jest optycznie równoznaczne z kadrowaniem w trakcie jego wykonywania polegającym na zastosowaniu telekonwertera.
Dłuższy obiektyw także mocniej rozmywa tło.
Poniżej (dla zainteresowanych) wyniki obliczeń z Locusa:
C A M E R A • E V A L U A T I O N M O D E •
----------------------------------------------------------------------------------
model: EOS 30D
company: Canon
format size: 22,5 x 15, mm, 27,04 mm diagonal
aspect ratio: 3:2
resolution: 3504 x 2336 pixels, 4211 pixels diagonal
megapixels: 8,2
circle of confusion: 18,75 µm
field of view factor: 1,6x
minimum hand-held shutter speed: 1 / 160 sec
L E N S
----------------------------------------------------------------------------------
optical projection: rectilinear
focal length: 100 mm
angle of view: 12,84 x 8,578°, 15,4° diagonal
lens classification: telephoto
diffraction limit: f 16
aperture: f 4,0
aperture diameter: 25, mm
hyperfocal distance: 133,4 m
focus distance: 20, m
S C E N E
----------------------------------------------------------------------------------
field of view: 4,478 x 2,985 m, 5,381 m diagonal
scene resolution: 1,278 mm
magnification: 0,005x
I N - F O C U S ------------------------
total depth of field: 6,106 m
near focus limit: 17,4 m
front depth of field: 2,597 m (43%)
far focus limit: 23,51 m
rear depth of field: 3,509 m (57%)
O U T - O F - F O C U S ----------------
near bokeh: 570% blur at 10, m
far bokeh: 235% blur at 40, m
bokeh at infinity: 570% blur
----------------------------------------------------------------------------------
C A M E R A • E V A L U A T I O N M O D E •
----------------------------------------------------------------------------------
model: 35 mm (135) w/ Color Neg Film
company: .Film Cameras
format size: 36, x 24, mm, 43,27 mm diagonal
aspect ratio: 3:2
resolution: 5184 x 3456 pixels, 6230 pixels diagonal
megapixels: 17,9
circle of confusion: 30, µm
field of view factor: 1,x
minimum hand-held shutter speed: 1 / 160 sec
L E N S
----------------------------------------------------------------------------------
optical projection: rectilinear
focal length: 160, mm
angle of view: 12,84 x 8,578°, 15,4° diagonal
lens classification: telephoto
diffraction limit: f 16
aperture: f 4,0
aperture diameter: 40, mm
hyperfocal distance: 213,5 m
focus distance: 20, m
S C E N E
----------------------------------------------------------------------------------
field of view: 4,464 x 2,976 m, 5,365 m diagonal
scene resolution: 861,1 µm
magnification: 0,008x
I N - F O C U S ------------------------
total depth of field: 3,752 m
near focus limit: 18,3 m
front depth of field: 1,702 m (45%)
far focus limit: 22,05 m
rear depth of field: 2,051 m (55%)
O U T - O F - F O C U S ----------------
near bokeh: 975% blur at 10, m
far bokeh: 438% blur at 40, m
bokeh at infinity: 975% blur
----------------------------------------------------------------------------------
C A M E R A • E V A L U A T I O N M O D E •
----------------------------------------------------------------------------------
model: 35 mm (135) w/ Color Neg Film
company: .Film Cameras
format size: 36, x 24, mm, 43,27 mm diagonal
aspect ratio: 3:2
resolution: 5184 x 3456 pixels, 6230 pixels diagonal
megapixels: 17,9
circle of confusion: 30, µm
field of view factor: 1,x
minimum hand-held shutter speed: 1 / 160 sec
L E N S
----------------------------------------------------------------------------------
optical projection: rectilinear
focal length: 100, mm x 1,6 tele = 160, mm
angle of view: 12,84 x 8,578°, 15,4° diagonal
lens classification: telephoto
diffraction limit: f 16
effective aperture (after tele): f 6,4
aperture diameter: 25, mm
hyperfocal distance: 133,5 m
focus distance: 20, m
S C E N E
----------------------------------------------------------------------------------
field of view: 4,464 x 2,976 m, 5,365 m diagonal
scene resolution: 861,1 µm
magnification: 0,008x
I N - F O C U S ------------------------
total depth of field: 6,087 m
near focus limit: 17,41 m
front depth of field: 2,591 m (43%)
far focus limit: 23,5 m
rear depth of field: 3,496 m (57%)
O U T - O F - F O C U S ----------------
near bokeh: 572% blur at 10, m
far bokeh: 236% blur at 40, m
bokeh at infinity: 572% blur
----------------------------------------------------------------------------------
Evaluation Mode • www.ht-locus.com Locus by Harris Tech
Dzięki wszystkim za odpowiedzi.