Strona 3 z 6 PierwszyPierwszy 12345 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 21 do 30 z 52

Wątek: Przygotowanie plików do wywołania w LABie

  1. #21
    Pełne uzależnienie Awatar minek
    Dołączył
    Jan 2005
    Miasto
    Łódź
    Wiek
    47
    Posty
    1 386

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Tomasz Urbanowicz Zobacz posta
    Czy myślicie że praca na 8 bitach w ProPhoto nie ma sensu?
    Nie ma. Przy całych powyższych dywagacjach trzeba wyraźnie dodać, że praca w ,,szerszej'' przestrzeni niż sRGB wymaga 16 bitów. Inaczej te wszystkie przejścia tonalne nie są mniejsze, tylko większe! Co skutecznie podczas edycji barwnej zaowocuje zwiększeniem schodków, czyli popsuje przejścia tonalne. Na tej samej, 256 stopniowej skali większe przestrzenie muszą zakodować więcej barw / rozpiętości czy jak tam to nazwać, dzięki czemu - na brzegach może i jest więcej, ale pomiędzy się traci. Płynniejsze przejścia zostaną zaś w sRGB, przy ewentualnej utracie owej ,,płynności'' na brzegach.
    Spróbuję to zilustrować, dla uproszczenia weźmy 2 bity zamiast 8, srgb niech ma wartości kolorów od 2 do 5, adobergb od 1 do 7.
    Kodując wartości możemy je umieszzać na następujących pozycjach: 0,1,2,3 (00,01,10,11)
    przykład dla srgb: 2->00, 3->01, 4->10 5->11.
    a teraz dla adobergb: 1->00,2->01,3->01,4->10,5->10,6->11,7->11.
    Jasne? Przejścia tonalne zostały popsute bo zabrakło nośnika dla pokazania tych kolorów.
    Ale mając już 4 bity zamiast 2, czyli 16 wartości (0000,0001,0010,0011,0100,0101,0110,0111,1000,1001 ,1010,1011,1100,1101,1110,1111), to spokojnie sobie to rozpiszemy:
    1->0001,2->0011,3->0101,4->0111,5->1001,6->1011,7->1111.
    To tylko przykład, jak widać pomiędzy wartościami mamy jeszcze niewykorzystane ,,miejsca'' na uciekające kolory lub ewentualne ułamki wartości barw (nie jest chyba nigdzie jasno powiedziane, że wartości barw muszą być liczbami naturalnymi, w komputerze mają po prostu być przez takie liczby reprezentowane) w trakcie korekcji barwnej.

  2. #22
    Początki nałogu
    Dołączył
    Oct 2005
    Miasto
    Szczecin
    Posty
    261

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Tomasz Urbanowicz Zobacz posta
    Nie trzeba - ten pracuje na sRGB

    BTW:
    Czy myślicie że praca na 8 bitach w ProPhoto nie ma sensu? Przyznam, że gołym okiem na monitorze zbytniej różnicy między przejściami tonalnymi w 8 i 16 bitach nie zauważyłem (bo i jak ).
    Popatrz na histogram, zobaczysz róznice. W końcu po to jest histogram, aby widzieć, to co jest słabo widzialne na wyświetlaczu, czy monitorze. Tam zauważysz zmianę, szczególnie po dwóch trzech przekształceniach.
    ArtMag

  3. #23
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Jul 2004
    Miasto
    Staszów
    Wiek
    52
    Posty
    1 709

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Vitez Zobacz posta
    Save for Web NIE konwertuje automatycznie do sRGB.
    Zrob sobie kolejny eksperyment - zdjecie w ACR wolaj do ProPhoto, potem tylko resize (zeby sie save for web nie plul) i save for web z mala zmiana nazwy, potem to samo zdjecie przekonwertuj do srgb i tez save for web z mala zmiana nazwy (zeby sie nie nadpisaly). Porownaj oba np w Irfanview.
    Jak ja sie jakis czas temu przekonalem do ProPhoto to zmienilem akcje resize/save for web i dodalem w niej konwersje do sRGB (u mnie to jest working profile).
    Zrobiłem to porównanie - wynik "na oko" identyczny (Photoshop CS3).

    @minek
    Dziękuje za wyjaśnienie - liczby do mnie trafiają

  4. #24
    zło konieczne Awatar Vitez
    Dołączył
    Jan 2004
    Miasto
    Warszawa
    Posty
    19 804

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Tomasz Urbanowicz Zobacz posta
    Zrobiłem to porównanie - wynik "na oko" identyczny (Photoshop CS3).
    U mnie (CS2) wyraznie sie roznia. Zdjecia wynikowe ogladane w Irfanview. Profil monitora sRGB. Moze CS3 sprytniejszy? .

  5. #25
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Nov 2006
    Miasto
    Warszawa
    Posty
    1 580

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Tomasz Urbanowicz Zobacz posta
    Zrobiłem to porównanie - wynik "na oko" identyczny (Photoshop CS3).
    Są dwie możliwości:
    1. CS3 przy save for web konwertuje sam do sRGB
    2. Metodę konwersji masz Absolute Colorimetric, albo Relative Colorimetric (pod warunkiem, że sRGB i ProPhoto mają ten sam punkt bieli - nie wiem tego), a zdjęcie nie zawiera żadnych barw, które nie mieszczą się w sRGB.

    Poza tym, to jeśli na zdjęciu nie ma barw, które nie mieszczą się w sRGB, a w ProPhoto tak, to więcej informacji zachowa się (w tym lepsze przejścia tonalne) pracując w sRGB niż w ProPhoto z tego samego powodu dla którego praca w ProPhoto na 8 bit nie ma sensu.
    !!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
    Cytat Zamieszczone przez Vitez Zobacz posta
    U mnie (CS2) wyraznie sie roznia. Zdjecia wynikowe ogladane w Irfanview. Profil monitora sRGB. Moze CS3 sprytniejszy? .
    Wyraźnie? Jaką masz ustawioną metodę konwersji?
    Ostatnio edytowane przez michalab ; 16-08-2007 o 16:46 Powód: Automerged Doublepost

  6. #26
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Jul 2004
    Miasto
    Staszów
    Wiek
    52
    Posty
    1 709

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez michalab Zobacz posta
    Są dwie możliwości:
    2. Metodę konwersji masz Absolute Colorimetric, albo Relative Colorimetric
    A gdzie to się sprawdza/ustawia?

  7. #27
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Nov 2006
    Miasto
    Warszawa
    Posty
    1 580

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Tomasz Urbanowicz Zobacz posta
    A gdzie to się sprawdza/ustawia?
    Z tego co pamiętam to w Edit->Color Settings (chyba opcje zaawansowane). Generalnie w większości przypadków Relative Colorimetric sprawdza się najlepiej, ale jeśli zdjęcie nie mieści się w docelowej przestrzeni to ta metoda obcina wszystko co się nie mieści i przejścia tonalne (o których tutaj wszyscy piszą i dla których stosują większe przestrzenie) w tych okolicach znikają. W takim przypadku lepiej sprawdza się metoda Perceptual, ale wtedy całe zdjęcie może stracić na nasyceniu.

    Tutaj jest to przystępnie wytłumaczone:
    http://www.cambridgeincolour.com/tut...conversion.htm
    Ostatnio edytowane przez michalab ; 16-08-2007 o 19:36

  8. #28
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Jul 2004
    Miasto
    Staszów
    Wiek
    52
    Posty
    1 709

    Domyślnie

    No to u mnie jest Relative.

  9. #29
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Nov 2006
    Miasto
    Warszawa
    Posty
    1 580

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Tomasz Urbanowicz Zobacz posta
    No to u mnie jest Relative.
    No to zobaczyć różnicę może być trudno.
    A czy na zdjęciu są jakieś kolory, których nie ma w sRGB, a są w ProPhoto? np. bardzo jaskrawy zielony, żółty lub pomarańczowy (raczej bardziej jaskrawy niż cokolwiek co występuje w przyrodzie). Bo jeśli nie to gdzie miałaby być różnica?

  10. #30
    zło konieczne Awatar Vitez
    Dołączył
    Jan 2004
    Miasto
    Warszawa
    Posty
    19 804

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez michalab Zobacz posta
    Wyraźnie? Jaką masz ustawioną metodę konwersji?
    Perceptual.

    Z racji tego ze 99.9% zdjec moich jest kolorowa, z duza iloscia detali i prawie na pewno przy konwersji z Prophoto do sRGB nie zmiesci sie.
    Wyraznego spadku nasycenia nie zauwazylem.

Strona 3 z 6 PierwszyPierwszy 12345 ... OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •