Ja bym chcial zwrocic uwage na pewien drobny fakt. Swego czasu Nikon Rumors powolujac sie na wypowiedzi na forum dpreview czlowieka o nicku jeff-c informowalo tak.
Odnosnie tego, ze jeff-c ma "ncredible history of knowing what’s coming next from Nikon" nie ma zadnej watpliwosci. Na blogu Nikon Rumors robiono niezly research jego wypowiedzi i wielokrotnie pokrywaly sie, z tym co pokazywal Nikon. Ostatnia jego wypowiedz przed premiera D3x wylapana przez serwis NR brzmiala tak.Nobody knows who Jeff-c is, but he has an incredible history of knowing what’s coming next from Nikon. I don’t think he has ever been wrong. He (or she) has a better track record than Thom Hogan (please correct me if I am wrong). This is what he had to say today (source):
* Nikon was not happy with the picture quality from the Sony 24mp FF sensor in their evaluation and rejected it.
* Sony is making changes to this sensor to suit Nikon’s requirements.
* Prototype of a 24mp FF is floating around in tester’s hand.
Wiele wiec wskazuje, ze baza sensora D3x byl sensor Sony, ale zostal on zmodyfikowany wg specyfikacji Nikona. Podobnie chyba pisal Kaleid na Nikon Forum, ze sensor - w sensie wafelek jest ten sam, ale to co przed sensorem i za nim jest inne.On the dpreview discussion “When will the Nikon 24 mega sensor camera come out“, Jeff-c wrote today: “A high pixel count pro body in 135 format, about 45 days to go for more details. :-)”
Generalnie jakas wspolpraca miedzy firmami jest, zarowno w jedna, jak i druga strone (jak juz pisano Sony wykorzystuje sprzet Nikona do produkcji matryc). Natomiast pytanie, na jakiej zasadzie ta wspolpraca sie odbywa, a takze czy i w jakim stopniu firmy wspolpracuja w zakresie matryc, czy np. Sony Semiconductor produkuje wylacznie na zlecenie Nikona, czy tez Nikon kupuje od Sony projekty itp itd. tego raczej sie nie dowiemy i pozostanie to w sferze spekulacji.Wafelek krzemowy(czyli tzw "die') jest pewnie ten sam. Trochę inaczej może być z konwersją A/D. Matryca sama w sobie nie ma "bitów". Patrząc w dokumentację tej 24mp matrycy SONY widać, że nie ma ona analogowego wyścia, a jedynie równoległe cyfrowe (12 ścieżkowe) które jest połączone bezpośrednio z konwerterem A/D wbudowanym w matrycę. Nikon nie mógł zatem dostawić do tej matrycy 14 bitowego konwertera A/D. Najprawdopodobniej, Nikon zmienił nieco konwerter A/D na samej matrycy. Wyjaśnia to mniejszy transfer przy przetwarzaniu 14 bitowym (wąskim gardłem jest tu zapewne 12 kanałowa szyna równoległa matrycy) Kolejną modyfikacją są też mikrosoczewki. Matryca posiada tzw "gapless microlenses", czyli ułożenie soczewek bez przerw po między nimi, co pozwala uratować nieco fotonów. To rozwiązanie zadebiutowało w D3, potem w D700. Ostatnio użył go też Canon w 5DII i chyba w 50D tez. SONY w Alfie używa matrycy o standardowej konstrukcji mikrosoczewek. Najprawdopodobniej Nikon grzebał też coś w strukturze samego piksela (piszą, że coś tam poprawili) co zapewne pozwoliło na obniżenie kalibrowanej czułości natywnej do ISO100. Inny też jest zapewne filtr dolnoprzepustowy.
Wysuwanie analogii na podstawie puszek sprzet lat, tez moze tu byc malo trafne, w tym sensie, ze czasy sie zmienily i jak ktos slusznie zauwazyl, Sony
stalo sie pod wzgledem foto konkurentem Nikona.
Pytanie najistotniejsze chyba jest takie, w jaki sposob Sony Semicondutor powiazane jest z samym Sony (technologicznie, kapitalowo, decyzyjnie itd.),
czy tez dzialem od Alfy, podobniez tez jak "realnie" - pomijajac typowo fanbojowska argumentacje uzytkownikow jednego o drugiego systemu -
wygladaja powiazania Nikona z Sony Semiconductor.