Strona 11 z 15 PierwszyPierwszy ... 910111213 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 101 do 110 z 141

Wątek: Czyszczenie czujnika CMOS

  1. #101
    Pełne uzależnienie Awatar Tomasz Golinski
    Dołączył
    Jul 2004
    Miasto
    Białystok
    Wiek
    46
    Posty
    8 623

    Domyślnie

    Po raz kolejny powiem. Nie pytam o ekspozycje, a o paprochy. Próbuje się od Panów dowiedzieć, dlaczego niby ilość światła ma wpływać na powstawanie paprochów.

    Filtry szare są używane do zmniejszania ilości światła nie tylko przy fotografowaniu słońca, odsyłam do podręczników fotografii (typowy przykład: ruchliwa ulica w pełnym słoncu). "Bardzo szary" miało znaczyć: taki, który zredukuje ilość światła tak, jak domknięcie przesłony.
    30D | 85/1.8 | 135/2 | 70-200/4 | T17-50/2.8 | 100-300/4.5-5.6 | 50/1.4 | 650 | 430EX | Sherpa 600r
    Zdjęcia - Iran, folk, jazz, wątek galeriowy


    FoFot.pl
    Canon IRC

  2. #102
    Bywalec Awatar LukasS
    Dołączył
    Feb 2004
    Miasto
    Bielsko-Biała
    Wiek
    43
    Posty
    217

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Tomasz Golinski
    Po raz kolejny powiem. Nie pytam o ekspozycje, a o paprochy. Próbuje się od Panów dowiedzieć, dlaczego niby ilość światła ma wpływać na powstawanie paprochów.

    Filtry szare są używane do zmniejszania ilości światła nie tylko przy fotografowaniu słońca, odsyłam do podręczników fotografii (typowy przykład: ruchliwa ulica w pełnym słoncu). "Bardzo szary" miało znaczyć: taki, który zredukuje ilość światła tak, jak domknięcie przesłony.
    Ok, wiec odpowiadam - nie wiem czy sie pojawia, ale raczej watpie, poniewaz filtry szare redukuja swiatlo ale najczesciej sa uzywane do dluzszych naswietlan (pow. sek, lub kolo tego) a to juz starczy (tak mi sie wydaje) aby naswietlic te pkt pod paprochami. Jak sie chce zmniejszyc ilosc swiatla a nie zalezy nam na dlugosci naswietlania to sie stosuje przyslone.
    10D + Stuff

  3. #103
    Pełne uzależnienie Awatar Tomasz Golinski
    Dołączył
    Jul 2004
    Miasto
    Białystok
    Wiek
    46
    Posty
    8 623

    Domyślnie

    Mi też sie wydaje, że z szarym sie nie pojawią.

    Efekt szarego filtra i przesłony (jeśli chodzi o ilość światła) jest taki sam! Nie zmienia czasu naświetlania.

    Również czas naświetlania jest bez znaczenia z punktu widzenia paprochów. Czas charakterystyczny, który mógłby mieć znaczenie, byłby rzędu czasu koherencji światła, więc zwykle niesłychanie krótki.

    Za odpowiedz Panów na moje pytanie przyjmuję "nie wiem", więc po co było tyle pisać?
    30D | 85/1.8 | 135/2 | 70-200/4 | T17-50/2.8 | 100-300/4.5-5.6 | 50/1.4 | 650 | 430EX | Sherpa 600r
    Zdjęcia - Iran, folk, jazz, wątek galeriowy


    FoFot.pl
    Canon IRC

  4. #104
    Pełne uzależnienie Awatar muflon
    Dołączył
    Mar 2004
    Miasto
    Zürich
    Wiek
    47
    Posty
    6 763

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Tomasz Golinski
    Czy moglby mi ktos wytlumaczyc, czemu wartosc przeslony ma znaczenie dla powstawania paprochow? Doswiadczalnie zgadzam sie, ze tak jest, ale tego nie rozumiem. Przeciez przy samej matrycy juz tworzy sie obraz, a taki paproch tylko zaslania niektore piksele.
    http://www.photo.net/equipment/digital/sensorcleaning/:
    [center:f56ddc369b][/center:f56ddc369b]
    "The dust isn't actually on the sensor surface. It's on the surface of a filter which is in front of the actual sensor itself. This is why dust shows up more at smaller apertures. Since the dust spots are some distance from the actual sensor pixels, a wide aperture lets in light which can "go around" the dust spot. It's a bit like using a large softbox for lighting. Shadows (and what shows up in the image is the shadow of the dust spot) are light and soft. At small apertures it's like using a small pinpoint spotlight and shadows are dark and hard edged."

    Mnie to przekonuje

    Cytat Zamieszczone przez Tomasz Golinski
    Czy chodzi tu np. o kąt padania światła? Osobiscie wątpie, bo wydawało mi się, że i tak musi być bardzo prostopadły?
    Kąt jest zdecydowanie "nie bardzo" prostopadły. Odchylenie na brzegach to kilkanaście - dwadzieścia-kilka stopni. Wiekszość mechaniki w DSLR - obiektywy, odległości itp. jest wzięta żywcem z SLR, a tam nie ma tego problemu - kliszy te kilkanaście stopni nie robi żadnej różnicy.

  5. #105
    Dopiero zaczyna
    Dołączył
    Jan 2004
    Miasto
    Warszawa
    Wiek
    50
    Posty
    39

    Domyślnie

    No wlasnie mnie to też przekonuje....

    Nawet ostatnio zastanawiając się nad tym, narysowałem sobie jak to wygląda.

    Przy dużym otworze przesłony stożek światła jest dość szeroki - przy małym
    otworze stożek jest wąski.

    Tak więc myślełem, że może to wyglądać tak:
    (oczywiście wszystko jest nie w skali - szczególnie stożek światła)

    To tylko takie przemyślenia, możliwe, że jest zupełnie inaczej.

    Pozdro,
    Paweł.
    EOS 50D/24-105/100-400/550EX | WWW

  6. #106
    Uzależniony Awatar Aszu
    Dołączył
    May 2004
    Miasto
    Bemowo
    Posty
    707

    Domyślnie

    A serwis Canona odpowiada:

    "Opis czyszczenia matrycy znajduje się w instrukcji obsługi na stronie 156.
    Widoczność paprocha może być związana z głębią ostrości."
    //mj

  7. #107
    Atamanka
    Guest

    Domyślnie

    Witajcie

    Wczytalam sie w Wasz watek o czyszczeniu matrycy i tak sie zastanawiam, czy ja jako polblondynka dalabym rade usunac sama te paprochy diablene, ktore mi na moich zdjeciach sie pojawiaja przy macro.

  8. #108
    Pełne uzależnienie Awatar Tomasz Golinski
    Dołączył
    Jul 2004
    Miasto
    Białystok
    Wiek
    46
    Posty
    8 623

    Domyślnie

    Dzięki Muflon, Coddy. Czyli rzeczywiście nie chodzi o kąt padania, ale szerokość wiązki (jej kąt). Ten sam efekt tłumaczy, jak rozumiem, zmianę GO przy zmianie przesłony?

    Więc paprochy przy osi zachowują się prawdopodobnie tak samo. Tlumaczy to również zabawne zjawisko, które dziwiło mnie przy obiektywie lustrzanym. Jak wiadomo, taki obiektyw nieostre punkty przedstawia jako pierścienie, a nie kropy. To samo dzieje się z paprochami (nawet przy f4, choć to już nie ma takiego znaczenia). Widać również wynika to z charakterystyki wiązki. Wszystko jasne.

    Czyli wpływ przesłony, fachowo mówiac jest troche pośredni, gdyż nie chodzi tu źrenice wejściową, a raczej wyjściową. Nie wiem, czy między nimi jest łatwy i stały związek, czy też zależy od typu obiektywu.

    Pozdrawiam

    [ Dodano: 13-07-2004 ]
    Atamanka, jesli jestes w stanie złapać bzyka w locie, to bez problemu wyczyścisz matrycę
    30D | 85/1.8 | 135/2 | 70-200/4 | T17-50/2.8 | 100-300/4.5-5.6 | 50/1.4 | 650 | 430EX | Sherpa 600r
    Zdjęcia - Iran, folk, jazz, wątek galeriowy


    FoFot.pl
    Canon IRC

  9. #109
    Pełne uzależnienie Awatar muflon
    Dołączył
    Mar 2004
    Miasto
    Zürich
    Wiek
    47
    Posty
    6 763

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Tomasz Golinski
    Czyli rzeczywiście nie chodzi o kąt padania, ale szerokość wiązki (jej kąt). Ten sam efekt tłumaczy, jak rozumiem, zmianę GO przy zmianie przesłony?
    No, powiedzmy że trochę naookoło, ale można to w ten sposób wytłumaczyć

  10. #110
    Pełne uzależnienie Awatar Tomasz Golinski
    Dołączył
    Jul 2004
    Miasto
    Białystok
    Wiek
    46
    Posty
    8 623

    Domyślnie

    Nieee, wlasnie bezpośrednio to tłumaczy GO. Spójrz na obrazek Coddy'ego i przesuń w myśli płaszczyznę filmu/matrycy.
    30D | 85/1.8 | 135/2 | 70-200/4 | T17-50/2.8 | 100-300/4.5-5.6 | 50/1.4 | 650 | 430EX | Sherpa 600r
    Zdjęcia - Iran, folk, jazz, wątek galeriowy


    FoFot.pl
    Canon IRC

Strona 11 z 15 PierwszyPierwszy ... 910111213 ... OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •