Strona 1 z 2 12 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 10 z 16

Wątek: Oslona przeciwsloneczna na cropie.

Mieszany widok

  1. #1
    Uzależniony
    Dołączył
    Jun 2007
    Wiek
    48
    Posty
    684

    Domyślnie Oslona przeciwsloneczna na cropie.

    Witam wszystkich serdecznie i zapraszam do dyskusji na temat: Oslona przeciwsloneczna na cropie.

    Wyczytalem, ze oslona przeciwsloneczna do obiektywow jest konstruowana z mysla o pelnej klatce. Czy zatem przy body z cropem jej dzialanie jest do konca sluszne i prawidlowe, skoro przeliczeniu ulega ogniskowa stosowanego obiektywu?

    Pozdrawiam.

  2. #2
    Pełne uzależnienie Awatar Tomasz Golinski
    Dołączył
    Jul 2004
    Miasto
    Białystok
    Wiek
    46
    Posty
    8 623

    Domyślnie

    No właśnie kiepsko działają. Ale można kombinować:
    http://www.burren.cx/photo/alternate_hoods.html
    30D | 85/1.8 | 135/2 | 70-200/4 | T17-50/2.8 | 100-300/4.5-5.6 | 50/1.4 | 650 | 430EX | Sherpa 600r
    Zdjęcia - Iran, folk, jazz, wątek galeriowy


    FoFot.pl
    Canon IRC

  3. #3
    Bywalec Awatar SAM
    Dołączył
    Oct 2005
    Miasto
    Kamionek
    Posty
    206

    Domyślnie

    Na kropie, czy nie na kropie: działają tak samo, pozwalają odciąć ostre bezpośrednie światło, które może wpaść w obiektyw powodując np. znaczne zmniejszenie kontrastu zdjęcia.
    Efekt działania wygląda tak samo na 350D i na 5D.
    Ostatnio edytowane przez SAM ; 10-07-2007 o 15:29

  4. #4
    Uzależniony
    Dołączył
    Jun 2007
    Wiek
    48
    Posty
    684

    Domyślnie

    Swietny odnosnik. I znow wychodzi, ze kasa musi poleciec. Bo kupujac L-ke otrzymujemy gratisiak oslone, to w rzeczywistosci trzeba byc przygotowanym na zakup innej (body z cropem). Rewelacja

  5. #5
    Początki nałogu
    Dołączył
    Nov 2004
    Miasto
    Kingston, ON, Canada
    Wiek
    47
    Posty
    266

    Domyślnie

    Hmmm... Tez widzialem ta strone. Ale oznaczalo by to ze oslona sloneczna dobrze dziala tylko w poblizu krawedzi klatki filmu, a w srodku (w obszarze ktory wycina crop) juz nie bardzo (skoro trzeba stosowac mniejsza oslone bo ta do pelnej klatki nie daje rady). To wszystko stawia pod znakiem zapytania caly sens stosowania oslon. Niby oslaniaja, ale tylko brzegi?
    Moim zdaniem te specjalne oslony tylko dla cropa to wymysl specow od marketingu i tyle.
    EOS 30D | EOS 30V + grip | G3
    EF 50 f/1,4 USM | EF 17-40 f/4L USM | EF 70-200 f/4L IS USM | Speedlite 580 EX

  6. #6
    Bywalec Awatar SAM
    Dołączył
    Oct 2005
    Miasto
    Kamionek
    Posty
    206

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Gizzmo Zobacz posta
    Hmmm... Tez widzialem ta strone. Ale oznaczalo by to ze oslona sloneczna dobrze dziala tylko w poblizu krawedzi klatki filmu, a w srodku (w obszarze ktory wycina crop) juz nie bardzo (skoro trzeba stosowac mniejsza oslone bo ta do pelnej klatki nie daje rady). To wszystko stawia pod znakiem zapytania caly sens stosowania oslon. Niby oslaniaja, ale tylko brzegi?
    Moim zdaniem te specjalne oslony tylko dla cropa to wymysl specow od marketingu i tyle.
    To nie żaden wymysł.
    Zrób zdjęcie, choćby tym opisywanym 17-40 bez osłony mając słońce od frontu z boku. A następne zrób zasłaniając słońce osłoną lub nawet ręką.
    Ja wyraźną różnicę widzę już w wizjerze przy ustawianiu sceny.

    A osłony do kropów mogą być węższe tylko i wyłącznie dlatego, że wtedy obiektyw wężej "patrzy" i nie będzie winiety.

  7. #7
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Aug 2006
    Miasto
    Kraków
    Wiek
    37
    Posty
    1 344

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Gizzmo Zobacz posta
    Hmmm... Tez widzialem ta strone. Ale oznaczalo by to ze oslona sloneczna dobrze dziala tylko w poblizu krawedzi klatki filmu, a w srodku (w obszarze ktory wycina crop) juz nie bardzo (skoro trzeba stosowac mniejsza oslone bo ta do pelnej klatki nie daje rady). To wszystko stawia pod znakiem zapytania caly sens stosowania oslon. Niby oslaniaja, ale tylko brzegi?
    Moim zdaniem te specjalne oslony tylko dla cropa to wymysl specow od marketingu i tyle.
    Nieprawda.
    Im węższa osłona (dopóki nie winietuje), tym mniej odbić niepotrzebnego światła wewnątrz obiektywu i na jego soczewkach oraz tym mniej odbić wewnątrz komory lustra.

    Np. tuż obok kadru znajduje się Słońce. Bez osłony jego silne światło skupia się gdzieś wewnątrz aparatu powodując utratę kontrastu.
    Zakładając osłonę odcinamy niepotrzebne światło padające na film/matrycę.

  8. #8
    Uzależniony
    Dołączył
    Apr 2006
    Posty
    664

    Domyślnie

    Ale oznaczalo by to ze oslona sloneczna dobrze dziala tylko w poblizu krawedzi klatki filmu, a w srodku (w obszarze ktory wycina crop) juz nie bardzo (skoro trzeba stosowac mniejsza oslone bo ta do pelnej klatki nie daje rady).
    Totalna pomyłka! Gdyby miało być tak jak piszesz, to założenie osłony + korpus FF skutkowałoby obszarem zmniejszonego kontrastu na środku klatki, nieprawdaż?

    Ta sama osłona na tym samym obiektywie (zakładamy, że projektowanym z myślą o FF) daje taką samą ochronę bez względu na podpiętą puszkę! Kąt padania promieni na przedni element, powyżej którego odcinane jest "zbędne" promieniowanie jest w obu przypadkach przecież identyczny, bo zależy zwyczajnie od geometrii konstrukcji przodu obiektywu + osłony.
    Jedyny haczyk i róznica, to gdy źródło światła pasożytniczego znajduje się tuż poza brzegiem kadru. Tutaj faktycznie wyjdzie brak optymalizacji dla crop'a, ale zwłaszcza jeśli mowa o zoom'ach i przyjmie się odrobinę rozsądku fotografującego, to różnice się rozmywają i jest to gra warta świeczki jeśli ktoś "ma możliwość" lub "musi".
    Na poparcie tezy o "rozmywaniu się różnic" proponuję taki eksperyment myślowy - zakłądając zoom i ten sam kadr z tego samego miejsca, na FF mamy dłuższą ogniskową względem której oryginalna osłona i tak jest mniej optymalna, na crop'ie mamy zaś sytuację odwrotną. Ciekawym wyjątkiem byłby tu EF 24/28-70 f2,8 L, bo tam przedni element porusza się wewnątrz osłony i przy najszerszym kącie jest najdłuższy, ale to tak na marginesie tylko.
    Jeśli ktoś uprze się, że mowa o stałkach, to przecież perspektywa będzie już inna przy tym samym kadrze i zmieni się geometria całego układu obiekt+obiektyw+osłona+pasożyt, czy na plus czy na minus, to już zależy.

    Podsumowując:
    -warto zakładać nawet zwykłą osłonę przy crop'ie
    -osłona zoptymalizowana dla crop'a jest na crop'ie ,przynajmniej w teorii, lepsza od takiej dla FF
    -im "węższa" osłona (bez winietowania), tym lepiej (a czasami lepiej pewnie byłoby i z winietą ;-))

    ufff... setny post :-D
    Ostatnio edytowane przez APP ; 11-07-2007 o 11:08

  9. #9
    Pełne uzależnienie Awatar Tomasz Golinski
    Dołączył
    Jul 2004
    Miasto
    Białystok
    Wiek
    46
    Posty
    8 623

    Domyślnie

    Im węższa osłona, tym efekt lepszy. W przeciwnym wypadku do wszystkich lensów dodawanoby taką osłonę jak do 17-40. Oczywiście pełnoklatkowe osłony poprawiają kontrast, ale węższe poprawiały by bardziej.

    Taka szersza osłona nie wytnie źródła światła, które na kropie znajduje się poza kadrem, ale na FF byłoby jeszcze w kadrze.
    30D | 85/1.8 | 135/2 | 70-200/4 | T17-50/2.8 | 100-300/4.5-5.6 | 50/1.4 | 650 | 430EX | Sherpa 600r
    Zdjęcia - Iran, folk, jazz, wątek galeriowy


    FoFot.pl
    Canon IRC

  10. #10
    Początki nałogu
    Dołączył
    Nov 2004
    Miasto
    Kingston, ON, Canada
    Wiek
    47
    Posty
    266

    Domyślnie

    Tamasz wszystko to prawda, jednak roznica nie jest az tak wielka. Idac tym tropem mozna powiedziec ze do kazdego obiektywu typu zoom powinni produkowac rozne oslony, po jednej na kazda zmiane ogniskowej o 1mm.
    EOS 30D | EOS 30V + grip | G3
    EF 50 f/1,4 USM | EF 17-40 f/4L USM | EF 70-200 f/4L IS USM | Speedlite 580 EX

Strona 1 z 2 12 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •