Strona 2 z 3 PierwszyPierwszy 123 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 11 do 20 z 29

Wątek: Canon 300v i pomiar światła

  1. #11
    Początki nałogu Awatar chavez
    Dołączył
    Nov 2006
    Miasto
    Poznań
    Posty
    337

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Anna12_03 Zobacz posta
    Rozumię że jak mam na P ,TV ,AV to jest pomiar matrycowy dostaje 5,6 i 125s jak teraz nacisne na gwiazke to pomiar się blokuje i również mam 5,6 i 125s to o co tu chodzi jak nie nacikam i jak naciskam to zawsze dostaje ten sam wynik ??
    To coś dziwnie wychodzi. Jaki masz tryb pomiaru w Tv, Av? Matrycowy? Pomierz na jasnym przedmiocie który zajmuje mało miejsca w środku kadru. Po wciśnięciu gwiazdki czas powinien się skrócić.
    W EOS 300 w tych trybach (np. Av) jest matryca i po wciśnięciu gwiazdki przechodzi w tryb pseudo spota blokując przy tym.
    system EOS

  2. #12
    Początki nałogu
    Dołączył
    Nov 2004
    Miasto
    Kingston, ON, Canada
    Wiek
    46
    Posty
    266

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Anna12_03 Zobacz posta
    Gizmo znajomy ma 30V i jak sprawdzalam to jak z tylu mam przelączony na pomiar ten ogólny i jak przelącze na punktowy to również mam taki sam wynik .Czy coś jest nie tak z jego aparatem i wyniki przyslony i czasu powinny być w tym przypadku inne.
    A może trzeba jeszcze coś nacisnąć.
    Pomiar jest taki sam pewnie dlatego ze mierzona jest scena o malej (niklej) rozpietosci tonalnej. Sprobuj zmierzyc np w domu pokoj z oknem w kadrze. W pokoju jest zwykle duzo mniej swiatla niz za oknem, wiec mierzac pomiarem matrycowym zdjecie wyjdzie zapewne takie ze przedmioty w pokoju beda niedoswietlone, a to co widac za oknem przeswietlone. Robiac pomiar spotem lub pseudo-spotem mozesz zdecydowac jak naswietlic zdjecie, bo wiesz jaka jest rozpietosc tonalna sceny i co zmiesci sie w rozpietosci tonalnej kliszy czy matrycy.
    Tak wiec jeszcze raz, w pomiarze spotem nie chodzi o to by zmierzyc swiatlo odbite od obiektow bardzo jasnych, ale o to by okreslic kontrast sceny.
    EOS 30D | EOS 30V + grip | G3
    EF 50 f/1,4 USM | EF 17-40 f/4L USM | EF 70-200 f/4L IS USM | Speedlite 580 EX

  3. #13
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Nov 2006
    Miasto
    Warszawa
    Posty
    1 580

    Domyślnie

    Ja w 97% przypadków mierzę światło tak:
    ustawiam własną dłoń aby wewnętrzna strona była oświetlona tak jak to co fotografuję (jak obiekt w cieniu to dłoń też, jak obiekt pod słońce to wewnętrzna strona dłoni też, ...), mierzę światło (punktowym, albo częściowym, mogą być też i CW jeśli dłoń wypełnia klatkę) i robię korektę +1 (u innych osób może być inna, najczęściej to jest +1,5 trzeba sprawdzić eksperymentalnie). Nie trzeba nawet ostrzyć na dłoń, a lepiej nawet nie bo nieostra dłoń ma bardziej jednolity ocień. Robię zdjęcia w trybie M ze zmierzoną ekspozycją, dopóki nie zmienią się warunki oświetleniowe.

    W 3% przypadków, (gdy nie ma czasu na powyższą metodę) robię na Av (czasem Tv) na matrycowym i zdaję się na automatykę aparatu.

    Zamiast ręki czasem używam naturalnej zieleni z korektą +0,3 (lub bez jeśli chcę ciemniejszych bardziej nasyconych barw). Wewnętrzna strona dłoni jest chyba jednak najbardziej uniwersalna bo masz ją zawsze przy sobie i nie opala się.

    Korektę (u mnie +1) najlepiej wyznaczyć eksperymentalnie osobno dla każdego światłomierza bo różnice mogą być całkiem istotne.

  4. #14
    Coś już napisał
    Dołączył
    Mar 2007
    Miasto
    Katowice
    Posty
    68

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez michalab Zobacz posta
    Ja w 97% przypadków mierzę światło tak:
    ustawiam własną dłoń aby wewnętrzna strona była oświetlona tak jak to co fotografuję (jak obiekt w cieniu to dłoń też, jak obiekt pod słońce to wewnętrzna strona dłoni też, ...), mierzę światło (punktowym, albo częściowym, mogą być też i CW jeśli dłoń wypełnia klatkę) i robię korektę +1 (u innych osób może być inna, najczęściej to jest +1,5 trzeba sprawdzić eksperymentalnie). Nie trzeba nawet ostrzyć na dłoń, a lepiej nawet nie bo nieostra dłoń ma bardziej jednolity ocień. Robię zdjęcia w trybie M ze zmierzoną ekspozycją, dopóki nie zmienią się warunki oświetleniowe.
    Witaj , czy móglbyś mi to wytlumaczyć , rozumię że aparat do oka a przed obiektywem wystawiasz wew. stroną dloń ?
    Czy tak mierzysz światlo np. punktowo ? jakoś nie umię sobie wyobrazić jak to robisz a jak na cień to idziesz z aparatem tam gdzie jest ciemno ?
    jak dloń wypelnia klatke , nic z tego nie rozumię . Może nie jestem doświadczona ale naprawde nie umię sobie wyobrazić co mialeś na myśli , choć uważam że to co napisaleś ma jakięś sensowne wytlumaczenie , którego moja palica nie może pojąć. Myśle że nie stracisz do mnie cierpliwości i wytlumaczysz mi to kroczek po kroczku od zalączenia aparatu.
    Pozdrawiam Anna

  5. #15
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Nov 2006
    Miasto
    Warszawa
    Posty
    1 580

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Anna12_03 Zobacz posta
    rozumię że aparat do oka a przed obiektywem wystawiasz wew. stroną dloń ?
    Tak
    Cytat Zamieszczone przez Anna12_03 Zobacz posta
    Czy tak mierzysz światlo np. punktowo ?
    jakoś nie umię sobie wyobrazić jak to robisz a jak na cień to idziesz z aparatem tam gdzie jest ciemno ?
    jak dloń wypelnia klatke , nic z tego nie rozumię .
    najwygodniej pomiarem punktowym, ale może być też częściowy lub nawet centralno-ważony. Jeśli mierzysz punktowym/częściowym wystarczy, że dłoń wypełnia pole pomiaru punktowego/częściowego (tzn. w wizjerze jest widoczna w całym polu, w którym aparat mierzy światło) - chodzi o to, aby pomiar był tylko i wyłącznie na dłoń, a nie na dłoń i coś jeszcze. Jeśli mierzysz centralno ważonym, też da się, ale wtedy aparat mierzy z całej klatki i tylko dłoń może być widoczna na całej klatce. Pewnie matrycowym można też mierzyć tak jak centralno-ważonym, ale trzeba sprawdzić czy pomiar będzie taki sam jak dla centralno-ważonego, bo nie wiadomo jaki jest algorytm wyliczania ekspozycji na matrycowego, może dla jednolitej klatki sam aplikuje jakąś korektę, np. +0,5 (trzeba sprawdzić dla każdego aparatu osobno).

    Co do cienia, to niekoniecznie musisz iść w dokładnie to miejsce, gdzie jest fotografowany obiekt, ale ważne, aby dłoń była tak samo oświetlona. Jeśli chcesz sfotografować teleobiektywem coś co jest w cieniu, ale dość daleko, nie musisz tam iść, ale znajdź taki sam cień, np. jeśli jest to cień, który równo kryje (np. ocienienie przez budynek), to można zmierzyć światło ręki ocienionej własnym ciałem, o ile w pobliżu nie ma czegoś co silnie odbija światło i rozświetla Twój cień. Pamiętaj, że cień rzucany przez drzewa na ogół nie kryje tak mocno jak np. rzucany przez budynek, a cień na śniegu, czy nad wodą jest rozjaśniony przez odbicia światła mocniej niż cień na trawniku w mieście.

    Jeśli coś jeszcze jest nie jasne, nie wahaj się pytać.

  6. #16
    pawel_mo
    Guest

    Domyślnie

    Jeżeli ten opis pomiaru na dłoń wydaje się Tobie skomplikowany to proponuję podejść do problemu z troszkę innej strony. Najpierw poczytaj trochę o pomiarze zastępczym oraz jak używać szarej karty Kodaka. W sieci znajdziesz wiele dokładnych opisów i przykładów co i jak z tą kartą. A pomiar na dłoń to właściwie to samo :rolleyes: z tą małą różnicą, że w terenie zazwyczaj nie ma się szarej karty a dłoń tak Ponieważ jest jaśniejsza to trzeba zrobić korektę. Czy teraz jest to już trochę bardziej zrozumiałe z tą dłonią?
    A jak dokonujesz pomiaru z obiektu zastępczego (w naszym przypadku dłoń) to musisz mieć pewność, że światłomierz pomierzy tylko ten obiekt bez jego otoczenia. Z tego względu używa się pomiaru punktowego a jak użyjesz innego to cały obraz w wizjerze musi wypełniać właśnie ten obiekt (czyli nasza dłoń).

  7. #17
    Coś już napisał
    Dołączył
    Mar 2007
    Miasto
    Katowice
    Posty
    68

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez pawel_mo Zobacz posta
    Jeżeli ten opis pomiaru na dłoń wydaje się Tobie skomplikowany
    Nie wydaje mi się trudny , ale nie umiala sobie wyobrazić że mierze światlo wew. stroną dloni.
    Rasumując rozumię że mam przed sobą uliczke na którą pada slońce a zarazem jest tam cień . Mierze spotem na dloń od wew. ostrość po naciśnięciu na spust odrazu mi się ustawi (pisaleś że nie jest to wskazane , ale inaczej nie można ) uzyskuje na P czas 1/125 a przyslone 4 a teraz muszę tak zrobić żeby dloń byla w cieniu a tym samym uzyskuje dluższy czas dajmy 1/60 a przyslone 8 .
    Może tak być ? mierzy się obojętnie na jakim priorytecie ?
    I co teraz powinienem zrobić , dobrze myśle ? uśrednić ten wynik pomiaru czasu i przyslony ,nie wiem co mam teraz zrobić ??
    A tak myśle że niezależnie to zawsze będę miala calą dloń jak spojrze przez wizjer , no przecież czy to będzie ogniskowa 28 ,35 czy 50 a jak 100 to szkoda gadać .
    Czy tak zawsze mierzysz światlo , serdecznie dziękuję za rady i pozdrawim

  8. #18
    pawel_mo
    Guest

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Anna12_03 Zobacz posta
    Nie wydaje mi się trudny , ale nie umiala sobie wyobrazić że mierze światlo wew. stroną dloni.
    Przepraszam, jeżeli Cię uraziłem. Nie miałem nic złego na myśli.

    Cytat Zamieszczone przez Anna12_03 Zobacz posta
    Rasumując rozumię że mam przed sobą uliczke na którą pada slońce a zarazem jest tam cień . Mierze spotem na dloń od wew. ostrość po naciśnięciu na spust odrazu mi się ustawi (pisaleś że nie jest to wskazane , ale inaczej nie można ) uzyskuje na P czas 1/125 a przyslone 4 a teraz muszę tak zrobić żeby dloń byla w cieniu a tym samym uzyskuje dluższy czas dajmy 1/60 a przyslone 8 .
    Może tak być ? mierzy się obojętnie na jakim priorytecie ?
    Dobrze kombinujesz Mierząc w słońcu i w cieniu uzyskujesz dwie różne poprawne ekspozycje. Musisz pamiętać o tym, że światłomierz sprowadza wszystko do średniego pomiaru - zero na drabince. Czyli w zależności od tego, którą z pomierzonych wartości zastosujesz, to otrzymasz poprawnie naświetlone zdjęcie w części oświetlonej lub zacienionej. Zestawiając ze sobą pomiar z cienia i słońca otrzymujesz informację o rozpiętości mierzonej sceny.

    Cytat Zamieszczone przez Anna12_03 Zobacz posta
    I co teraz powinienem zrobić , dobrze myśle ? uśrednić ten wynik pomiaru czasu i przyslony ,nie wiem co mam teraz zrobić ??
    Teraz musisz zdecydować co chcesz uzyskać na zdjęciu. Czy chcesz mieć zarówno szczegóły w światłach i cieniach (o ile się zmieszczą) czy może istotne jest to co w słońcu. Jak chcesz mieć dobrze to co na słońcu to stosujesz pomiar z miejsca w słońcu. Jak chcesz mieć dobrze naświetlone to co w cieniu to stosujesz pomiar z cienia. A jak chcesz mieć wszystko to uśredniasz.

    Cytat Zamieszczone przez Anna12_03 Zobacz posta
    Czy tak zawsze mierzysz światlo , serdecznie dziękuję za rady i pozdrawim
    Raczej nie stosuję pomiaru na rękę. Przy bardziej kontrastowych scenach staram się mierzyć na główny obiekt zdjęcia oraz na elementy bardzo jasne i bardzo ciemne i wtedy podejmuję decyzję jak ustawić parametry. Wszystko zależy od sytuacji. Generalnie należę do leniwców i jeżeli scena jest raczej typowa to ufam pomiarowi matrycowemu.
    Jak masz wątpliwości to śmiało pytaj. Pozdrawiam.

  9. #19
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Nov 2006
    Miasto
    Warszawa
    Posty
    1 580

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Anna12_03 Zobacz posta
    Rasumując rozumię że mam przed sobą uliczke na którą pada slońce a zarazem jest tam cień . Mierze spotem na dloń od wew. ostrość po naciśnięciu na spust odrazu mi się ustawi (pisaleś że nie jest to wskazane , ale inaczej nie można ) uzyskuje na P czas 1/125 a przyslone 4 a teraz muszę tak zrobić żeby dloń byla w cieniu a tym samym uzyskuje dluższy czas dajmy 1/60 a przyslone 8 .
    Może tak być ? mierzy się obojętnie na jakim priorytecie ?
    I co teraz powinienem zrobić , dobrze myśle ? uśrednić ten wynik pomiaru czasu i przyslony ,nie wiem co mam teraz zrobić ??
    Na czas pomiaru można wyłączyć AF przełącznikiem na obiektywie. Nie pamiętam jak jest w Twoim aparacie, ale wciśnięcie pamięci pomiaru chyba nie uruchamia AF.

    Co do scen kontrastowych, to nie ma rady, albo to co w cieniu będzie za ciemne, albo to co na słońcu za jasne.
    Tak jak napisałaś zmierzysz sobie różnicę w oświetleniu.
    Potem musisz zdecydować co ważniejsze, możesz wybrać dowolną wartość z zakresu między jednym pomiarem a drugim, wybierając na ile to w cieniu ma być ciemne, a to na słońcu jasne.

    Cytat Zamieszczone przez Anna12_03 Zobacz posta
    Czy tak zawsze mierzysz światlo , serdecznie dziękuję za rady i pozdrawim
    Tak jak pisałem zawsze gdy mam na to czas, czyli jakieś 97% przypadków. Dla mnie to najpewniejsza metoda, jeśli do dyspozycji jest tylko wbudowany światłomierz. Stosuję ją zawsze w połączeniu z trybem M, żeby nie musieć mierzyć światła przed każdym ujęciem, a tylko jak zmieni się światło.

  10. #20
    Coś już napisał
    Dołączył
    Mar 2007
    Miasto
    Katowice
    Posty
    68

    Domyślnie

    Zakupilam aparat eos 33V , poprzedni jaki mialam to 500N.
    Jak mam slajd zalożony to pomiar robie najpierw na P a następnie przelączam na M i nastawiam to co mi wyszlo z poprzedniego pomiaru.
    Teraz obserwuje co mi wychodzi na drabince , jakie są odchylenia od zera . Jeden pomiar na niebo, drugi na zaciemnione miejsce i wtedy wyciągam wniosek żeby na drabince bylo +1 lub +1,5 a asfalt tak na -1,5 .
    Ale nigdy nie wiem co mam zrobić czy zwiększyć czas czy zmniejszyć otwór przyslony ,dzialam chaotycznie ponieważ nie wiem czy dobrze robie .
    No ,efekty raz wychodzą dobrze raz źle tak się zastanawiam czy dorze robię ?
    Muszę sprawdzić ten pomiar z dlonią .
    A jak wy naświetlacie slajdy ??
    Macie jakieś sprawdzone sposoby ? Ja zawsze mam pomiar matrycowy wlączony , a może przelączyć na punktowy czy CW ?
    Który z tych pomiarów sprawdza się w prawidlowym naświetlaniu slajdów ?
    Czy naświetlacie slajdy tak jaką mają iso , np. Provia 100 naświetlana na 140? jak z Astia i Kodakiem ELITECHROME EB ( ten jest dla mnie naj ) bardzo tolerancyjny ladne kolorki .
    W tym wypadku skraca się czas naświetlania , a podobno slajd lepiej niedoświetlić niż prześwietlić.
    Czy w Canonie 33V , również trzeba wprowadzać korekty żeby slad byl prawidlowo naświetlony czy można w 98% zaufać światlomierzowi w tym aparacie ?

Strona 2 z 3 PierwszyPierwszy 123 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •