Pokaż wyniki od 1 do 8 z 8

Wątek: Samoloty a pomiar światła

  1. #1
    Bywalec Awatar bartolomic
    Dołączył
    Nov 2005
    Miasto
    Warszawa
    Wiek
    41
    Posty
    164

    Domyślnie Samoloty a pomiar światła

    Witajcie,

    od jakiegoś czasu fotografuję samoloty i zmagam się z jednym problemem. Dół kadłuba z reguły wychodzi mi zbyt ciemny, kiedy reszta, oświetlona słońcem część jest naświetlona OK. Jest to denerwujące, gdyż kiedy światło wezmę idealnie spod skrzydeł, kadłub jest przepalony. Zdjęcia robię 70-200L/f4

    Kolega kupił ostatnio 100-400L i totalna zmiana - wszystko jest naświetlone idealnie. I tutaj mam zagwózdkę - opycznie moje szkło jest lepsze, a do tego jasniejsze. A na moj rozum, ogniskowa nie ma wpływu na opisywany problem. Czy ktoś może mi udzielić jakiejś wskazówki??

    Pomiar światła mam centralie ważony.

    I mam jeszcze jedno pytanko.. większość zdjęc jakie zrobie wazamm za malokontrastowe - niby sa ok, ale podbicei kontrastu o 7-10 jednostek (w PSie) IMHO poprawia fotki. Czy ktos zna ten problem, czy z moim body cos nie tak, czy moze ja mam taki fetysz...
    40D, 70-200L /f4; 17-40L /f4; 4GB pqi x100; 580EX; LowePro: Orion Trekker II - powoli ale jednak - marzenia sie spełniają!!

  2. #2
    Pełne uzależnienie Awatar muflon
    Dołączył
    Mar 2004
    Miasto
    Zürich
    Wiek
    47
    Posty
    6 763

    Domyślnie

    Hmm... tzw "teoria" mówi, że najlepszy jest pomiar centralny (środkowe 9%) albo i spot - bo wtedy niezależnie od tego czy leci czarny Hawk na tle białych chmur, czy biały Jumbo na tle burzowych granatowych, samolot wychodzi dobrze.

    Praktyka (moja) mówi, że... to wszystko jedno ;-) kwestia opanowania sprzętu. Ja osobiście robię w zwykłym trybie matrycowym i w zależności od sytuacji (kombinacje j.w.) podkręcam/odejmuję na korekcji ekspozycji.

    A na różnice kontrastu typu "góra oświetlona przepalona, dół zacieniony czarny" nic nie poradzisz. Znaczy można sobie radzić shadows&highlights toolem, ale to wszystko proteza. Jedyny sposób to pstrykanie rano/wieczorem, gdy słońce jest niżej.

    Ew. sprawdz jeszcze czy nie masz ustawionego w body czegos w rodzaju "high contrast".

  3. #3
    zło konieczne Awatar Vitez
    Dołączył
    Jan 2004
    Miasto
    Warszawa
    Posty
    19 804

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez bartolomic Zobacz posta
    A na moj rozum, ogniskowa nie ma wpływu na opisywany problem. Czy ktoś może mi udzielić jakiejś wskazówki??

    Pomiar światła mam centralie ważony.
    Ogniskowa ma wplyw na pomiar swiatla - po prostu przy dluzszej ogniskowej ten pomiar brany jest z mniejszego wycinka kadru, wiec dokladniejszy.
    Ja robie na partial (te 8-9% w srodku kadru), RAW, wolanie z korekta, shadow/highlights.

    I mam jeszcze jedno pytanko.. większość zdjęc jakie zrobie wazamm za malokontrastowe - niby sa ok, ale podbicei kontrastu o 7-10 jednostek (w PSie) IMHO poprawia fotki. Czy ktos zna ten problem, czy z moim body cos nie tak, czy moze ja mam taki fetysz...
    Znowu RAW i krzywa na 'Strong Contrast' w ACR.

  4. #4
    Bywalec Awatar bartolomic
    Dołączył
    Nov 2005
    Miasto
    Warszawa
    Wiek
    41
    Posty
    164

    Domyślnie

    wiedziałęm się odezwie się Vitez i Mulflon, zastanawiałem się tylko, który pierwszy;-)

    no ja rozumiem, że większe zbliżenie, to lepszy pomiar światła, ale zakłądam że samolot zajmuje cały kadr. Po porstu przy 400mm jest dalej, a przy 200 bliżej ale kadr jest taki sam. Wtedy nie powinno to mieć znaczenia, bo te 9% będzie takie samo.

    Oki, poeksperymentuje jeszcze troszke. Do Krzesin wszystko musi już grac. pozdr
    40D, 70-200L /f4; 17-40L /f4; 4GB pqi x100; 580EX; LowePro: Orion Trekker II - powoli ale jednak - marzenia sie spełniają!!

  5. #5
    Pełne uzależnienie Awatar Krzychu
    Dołączył
    Aug 2004
    Miasto
    Ambush Country
    Wiek
    49
    Posty
    3 611

    Domyślnie

    Specjalista od samolotow nie jestem i fotografuje je od czasu do czasu, ale jak juz to robie to manual i ekspozycje ustalam mierzac swiatlo z nieba, chmury czy czegokolwiek co wiem ile mniej wiecej swiatla odbija (+ oczywiscie korekta). Wada jest taka ze w roznych miejscach na niebie ta ekspozycja jest rozna. Zaleta to taka ze jak fotografujesz samoloty w mniej wiecej jednym miejscu (np. przyziemienie w konkretnym punkcie) to masz zawsze dobra ekspozycje, a przy Tv/Av przy bialym kadlubie masz samolot niedoswietlony, przy czarnym przejarany...

    Na pokazach jak caly czas lata to samo to jednak bym ustawil partial, av/tv i korekte. Na EPWA zawsze manual.
    Pozdrowienia,
    KZ
    KZ Aviation Photography

  6. #6
    zło konieczne Awatar Vitez
    Dołączył
    Jan 2004
    Miasto
    Warszawa
    Posty
    19 804

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez bartolomic Zobacz posta
    no ja rozumiem, że większe zbliżenie, to lepszy pomiar światła, ale zakłądam że samolot zajmuje cały kadr. Po porstu przy 400mm jest dalej, a przy 200 bliżej ale kadr jest taki sam. Wtedy nie powinno to mieć znaczenia, bo te 9% będzie takie samo.
    Przy takim zalozeniu pomiar powinien byc bardzo zblizony, niezaleznie od obiektywu. Ale jak czesto masz caly samolot w kadrze na 200mm? Chyba przy foceniu statyki .
    I wbrew pozorom 9% to bardzo duzo. Dodatkowo ty piszesz ze robisz centralnie wazonym a to jest o wieeeeleee wiecej niz 9% w pomiarze skupionym i to wlasnie stad mogla wynikac roznica w naswietleniu.

  7. #7
    Pełne uzależnienie Awatar Krzychu
    Dołączył
    Aug 2004
    Miasto
    Ambush Country
    Wiek
    49
    Posty
    3 611

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Vitez Zobacz posta
    Ale jak czesto masz caly samolot w kadrze na 200mm? Chyba przy foceniu statyki .
    Akurat w niektórych miejscach na EPWA spokojnie można cały samolot przy krótszej ogniskowej... Szczególnie przy lądowaniach na 11, przy startach z 15 i dostępem do odpowiednich miejsc również...
    Pozdrowienia,
    KZ
    KZ Aviation Photography

  8. #8
    zło konieczne Awatar Vitez
    Dołączył
    Jan 2004
    Miasto
    Warszawa
    Posty
    19 804

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Krzychu Zobacz posta
    Akurat w niektórych miejscach na EPWA spokojnie można cały samolot przy krótszej ogniskowej... Szczególnie przy lądowaniach na 11, przy startach z 15 i dostępem do odpowiednich miejsc również...
    Z ogolnego punktu widzenia zapewne masz racje. Jednak poczekam na konkretna odpowiedz bartolomica.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •