Strona 1 z 2 12 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 10 z 15

Wątek: HDR w grach komputerowych

  1. #1
    Początki nałogu Awatar Arek Piekarz
    Dołączył
    Jul 2006
    Miasto
    Jelenia Góra
    Wiek
    37
    Posty
    334

    Domyślnie HDR w grach komputerowych

    Bawi mnie modna ostatnio tendencja w grach komputerowych do implementowania efektów HDR. O ile sama idea do zbliżenia się do ludzkiej percepcji jest w porządku, to wykonanie koszmarne ;-) Posłużę się przykładem - specjalnie stworzony pod HDR dodatkowy poziom Lost Coast do Half-Life 2 - na tym obrazku zamiast słońca i chmurek widać wielką, białą plamę Mogę jednak zaakceptować efekt wychodzenia z ciemnych pomieszczeń - tak jak tutaj, bo faktycznie człowiek widzi w ten sposób.

    Poza tym, widzę poważny błąd w definicji HDR... On był już od dawna w grach - widać było wszystkie szczegóły w cieniach oraz w światłach, czyli ideał, do którego dąży się w fotografii. Natomiast programiści stworzyli coś zupełnie odwrotnego, co powinno nazywać się Low Dynamic Range - ograniczyli rozpiętość tonalną, tak że teraz wszędzie widzimy białe i czarne plamy, zupełnie jak na zdjęciach z kompaktów :-P (może jest to odpowiedź na potrzeby ich właścicieli, którzy rządali, aby gry wyglądały tak jak ich zdjęcia? :-P)

    (BTW proszę adminów o niekasowanie wątku, bo ma on wiele wspólnego z fotografią ;-))
    40D + 17-55/2.8 IS USM + 85/1.8 USM + 580EX + Stofen
    Pretec 4 GB x133 + Kingston 1 GB x50 + Manfrotto 728B
    Lowepro Stealth Reporter D400 AW + Lowepro Nova 2 AW

    Moje zdjęcia na Jelonce.com, plfoto i galerii ZSO nr 1 im. S. Żeromskiego w Jeleniej Górze
    Mój fotoreportaż z XV Finału WOŚPu i zdjęcie tygodnia na fotopolis.pl

  2. #2
    Uzależniony
    Dołączył
    Sep 2006
    Miasto
    Józefów
    Posty
    610

    Domyślnie

    Musisz, widzę, w Oblivion pograć, tam efekty HDR widać lepiej (IMHO oczywiście)

    Niestety mój GeForce 6600 nie pozwala grać na najwyższych detalach, więc nie będę wrzucał własnych screenów (chyba że ktoś chce) ale pełno jest tego na sieci...
    Pozdrawiam, Tomek
    Canon LS-120PC II

  3. #3
    Początki nałogu Awatar Arek Piekarz
    Dołączył
    Jul 2006
    Miasto
    Jelenia Góra
    Wiek
    37
    Posty
    334

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez tmaciak Zobacz posta
    Musisz, widzę, w Oblivion pograć, tam efekty HDR widać lepiej (IMHO oczywiście)
    Faktycznie, ładnie to wygląda, chociaż na paru screenach widać, że twórcy przegięli - jakby w HDRze chodziło tylko o pokazanie przepaleń...
    40D + 17-55/2.8 IS USM + 85/1.8 USM + 580EX + Stofen
    Pretec 4 GB x133 + Kingston 1 GB x50 + Manfrotto 728B
    Lowepro Stealth Reporter D400 AW + Lowepro Nova 2 AW

    Moje zdjęcia na Jelonce.com, plfoto i galerii ZSO nr 1 im. S. Żeromskiego w Jeleniej Górze
    Mój fotoreportaż z XV Finału WOŚPu i zdjęcie tygodnia na fotopolis.pl

  4. #4
    Uzależniony
    Dołączył
    Sep 2006
    Miasto
    Józefów
    Posty
    610

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Arek Piekarz Zobacz posta
    Faktycznie, ładnie to wygląda, chociaż na paru screenach widać, że twórcy przegięli - jakby w HDRze chodziło tylko o pokazanie przepaleń...
    No niestety idealnie nie jest, ale "na żywo" wygląda to naprawdę przyzwoicie, w szczególności np. na murach Imperial City.

    Jak coś przyuważę fajnego, to może jednak wrzucę
    Pozdrawiam, Tomek
    Canon LS-120PC II

  5. #5
    Pełne uzależnienie Awatar minek
    Dołączył
    Jan 2005
    Miasto
    Łódź
    Wiek
    47
    Posty
    1 386

    Domyślnie

    Mylicie HDR z kontrastem.

  6. #6
    Uzależniony
    Dołączył
    Sep 2006
    Miasto
    Józefów
    Posty
    610

    Domyślnie

    Tak dokładnie, to nazywa się to HDR Lighting więc _nie_ należy tego do końca utożsamiać z HDR w znaczeniu forumowym

    Przykładowe efekty (może niezbyt wyrafinowane ale wiem dokładnie gdzie jest słońce):

    Patrzymy prosto w słoneczko:

    A teraz obok:

    I jeszcze trochę niżej:
    !!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
    I jeszcze mały landszafcik (późne popołudnie, słońce mniej więcej z prawej).

    HDR Lighting On:

    HDR Lighting Off:

    Jak widać przez włączenie HDR Lighting traci się trochę szczegółów, ale obraz staje się (jak dla mnie) bardziej "przestrzenny".
    Ostatnio edytowane przez tmaciak ; 12-05-2007 o 00:19 Powód: Automerged Doublepost
    Pozdrawiam, Tomek
    Canon LS-120PC II

  7. #7
    Początki nałogu Awatar chavez
    Dołączył
    Nov 2006
    Miasto
    Poznań
    Posty
    337

    Domyślnie

    W Oblivionie dobrze to wygląda.
    Ale czy ten efekt nie nazywa się bloom? Dawno nie grałem więc nie pamiętam (wydaje mi się że były dwie wersje tego ficzera: bardziej i mniej zasobożerna).
    system EOS

  8. #8
    Początki nałogu Awatar Misiaque
    Dołączył
    Apr 2007
    Miasto
    Szczecin
    Posty
    392

    Domyślnie

    Przede wszystkim bez HDR nie da się osiągnąć fotorealistycznej grafiki, zwłaszcza realistycznego oświetlenia, bo 256 poziomów jasności światła (liniowo) to bardzo mało. HDR w grafice oznacza generowanie obrazów z wykorzystaniem świateł, tekstur itd. o wysokim zakresie dynamiki, czyli głębi kolorów większej niż 8 bitów/kanał (zamiast tego np. 16 bitów/kanał lub liczby zmiennoprzecinkowe), co pozwala na uzyskanie większego realizmu, bo pozwala o wiele lepiej i precyzyjniej naśladować świat realny i istniejące w nim kontrasty. Na ekranie trzeba to jakoś skompresować, stosując określoną "ekspozycję" i dzięki temu uzyskujemy efekty jak na fotografiach. Choć oczywiście w świecie wirtualnym można teoretycznie cały zakres dynamiki wpakować na ekran, to kontrasty będą małe i wszystko będzie mdłe, jak jest mdłe w starych grach 3D (gier HDR nie miałem przyjemności obejrzeć na żywo). Zakres dynamiki wyświetlanego obrazu nie ulegnie zmianie raczej na razie, ale zakres dynamiki obrazu generowanego wzrasta i bardziej odpowiada światowi realnemu. HDR to przyszłość grafiki 3D czasu rzeczywistego która zbliży ją do tego co dają fotorealistyczne narzędzia do raytracingu/renderingu.
    Ostatnio edytowane przez Misiaque ; 12-05-2007 o 01:03

  9. #9
    Uzależniony
    Dołączył
    Sep 2006
    Miasto
    Józefów
    Posty
    610

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez chavez Zobacz posta
    W Oblivionie dobrze to wygląda.
    Ale czy ten efekt nie nazywa się bloom? Dawno nie grałem więc nie pamiętam (wydaje mi się że były dwie wersje tego ficzera: bardziej i mniej zasobożerna).
    Bloom Lighting jest właśnie tą mniej zasobożerną.
    Pozdrawiam, Tomek
    Canon LS-120PC II

  10. #10
    Pełne uzależnienie Awatar liquidsound
    Dołączył
    Apr 2006
    Miasto
    Kraków
    Wiek
    41
    Posty
    1 956

    Domyślnie

    To teraz takie gry sa?? Musze zmienic karte chyba, kurde graficznie kosmos.
    1Dx, 5D III, 33, 650, 20 2.8 , 24L, S35 1.4, 50L, 85L II, C70-210 3.5-4.5, 600EX-RT, 580EX,
    Było: 1Ds mk II, 1D mk III, 6D, 5D, 40D,600D, 350D, Z16 2.8, 24L II, 35L, 85 1.8, 50 1.4, 24-70L II, 24-70L, T28-75, 28 1.8, 35 2.0, T S-M-C 50 1.4., 430EX II

Strona 1 z 2 12 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •