co do pomiaru swiatla
mam wlasciwie 3 rodzaje(chociaz np w 30d jest ich 4 ale to za chwile)
wielosegmentowy(inaczej nazywany matrycowym) tz obraz dzielony jest na segemnty(ich liczba zalezy konkretnie od modelu) i w kazdym z tych segemntow nastepuje zmierzenie swiatla , nastepnie aparat pobiera informacje z wszytskich tych segemntow (kazdym segment traktowany jest tak samo ) i nastepuje ustawienie ekspozycji
pomiar centralnie wazony polega na tym ze aparat tez pobiera informacje konkretnie od kazdego segemntu ale przy ustawieniu ekspozycji kluczowa role odgrywa iloscia swiatla w centrum tz. w matrycowy wszytskie segmnety bylo sobie rowne tu jest innaczej najwazniejszy jest srodkowy ale aparat takze bierze pod uwage przy ustwieniu parametrow reszte czesci obrazka
punktowy tu jak sama nazwa mowi informacje o warunkach jest odczytywana tylko z punktu z centrum obrazka
tu pojawia sie problem bo np w 350d ten punktowy pomiar swiatla to 9% czyli do konca juz nie taki punktowy
prawdziwy punktowy to okolo 3,5%
co do zastosowania IMHO najbardziej zawodny to matrycowy i z niego nie korzystam
uzywam raczej centralnie wazonego albo punktowego
centralnie wazony uzywam w takich zwyklych sytuacjach (np reporterka)
za to punktowego np jak mam jakas osobe i silnie naswietlone tlo wtedy ustawiam tak kadr zeby aparat pobral informacje o warunkach np z twarzy osoby fotografowanej a nie kierowalem sie tlem poniewaz wtedy osoba ktora chcemy sfotografowac moze byc za ciemna

co do kompresji to wiele powiedziec nie moge ale raczej proponowal bym stosowanie najlepsze jakosci zapisu-jak nie masz duzej karty a chce zmiesic sporo zdjec moze lepiej ograniczyc ilosc pixeli a nie jakos

co do ad3 to co napisal kolega to racja, jezeli jest to pomieszczenie np pokoj czy cos zuplenie statycznego gdzie nie ma poruszajacych sie ludzi zawsze mozna rozstawic sttayw i uzyc dluzszego czasu naswietlania
poniewaz dopalnie lampa moze wprowadzic troche albo i duzo stucznosci zdjeciu a jasny obiektyw przydaje sie ale zazywczaj jest on drogi a korzystanie z pelnej dziury(maksymalnie otwartej przeslony) powoduje pojawienie sie aberacji , pogorszenie ostrosci oraz oczywisci mniejsza glebie ostrosci co moze byc niekorzystne dla efektow

af wlaczony poniewaz mozemy o wiele szybciej zareagowac
wylanczamy w specjalnych sytulacjach kiedy aparat nie jest w stanie ustawic ostrosci prawidlowo(np makro czy kiedy warunki oswetleniowe sa bardzo slabe)

reszte niech dopisza koledzy