Strona 2 z 2 PierwszyPierwszy 12
Pokaż wyniki od 11 do 17 z 17

Wątek: kelwiny,kurtyny i lustra?

  1. #11
    Pełne uzależnienie Awatar DoMiNiQuE
    Dołączył
    Apr 2004
    Miasto
    Ostrów Wlkp.
    Wiek
    43
    Posty
    3 548

    Domyślnie

    Temperatura barwy

    Światło białe które oglądamy na codzień nie jest jednorodne, jest składową wielu różnych barw. Jesli rozbijemy światło białe w pryzmacie to uzyskane barwy utworzą spektrum od podczerwieni do nadfioletu. W naturze spotykamy się ze zjawiskiem rozbicia światła na składowe za pomocą kropel wody a efekt tego nazywamy tęczą. Jeśli z jakiegoś powodu którejś ze składowych zabraknie to światło uzyska przewagę innej ze składowych, nazywamy to dominantą. Jeśli w tzw. "białym' swietle przewagę uzyska barwa niebieska to mówimy, że światło ma dominantę niebieską, jeśli czerwona to ma dominantę czerwoną. Barwę światła okresla się w stopniach temperatury barwy, kelwinach (K). Temperatura barwy światła słonecznego w południe wynosi 5500 K do 6000 K, taką samą temperaturę barwy ma światło fotograficznej lampy błyskowej i na taką temperaturę (w wiekszości) zrównoważone są filmy fotograficzne. Jesli swiatło ma dominantę niebieską to temperatura barwy jest wyższa, jeśli czerwona to niższa. Najwiekszym problemem jest to, że nasz mózg przesyłając informacje o barwie swiatła wprowadza automatyczne poprawki koloru tak by wydawało nam się, że widzimy światło białe nawet jesli na prawdę białym nie jest. Film natomiast rejestruje rzeczywistość taką jaka jest, stąd czasem nieprzewidywalne (przynajmniej na początku) zmiany kolorystyczne odbitek.

    ZRÓDŁO ŚWIATŁA TEMPERATURA (K)
    Niebo bezchmurne, lato, południe: 10 000 - 20 000
    Niebo bezchmurne, zima, południe: 8 000 - 10 000
    Jasna mgła: 7 500 - 8 500
    Niebo zachmurzone: 6 800 - 7 000
    Chmury białe, lato, południe: 6 000 - 7 000
    Chmury biału, zima, południe: 5 000 - 6 000
    Słońce w ciągu dnia: 5 000 - 6 000
    Lampa błyskowa: 5 500
    Słońce wschodzące (zachodzące) latem: 4600 - 4 900
    Żarówka halogenowa 1000W: 3200
    Słonce wschodzące (zachodzące) zimą: 2 600 - 2 800
    Żarówka zwykła 100W: 2 400 - 2 600
    Lampa naftowa: 1 900
    Świeca: 1 800

    Zrodlo: http://www.horazy.republika.pl/3.htm

  2. #12
    TomekMa
    Guest

    Domyślnie

    no dobra ale jak ja moge ta wiedze zastosowac jezeli wiem ze swieca ma temperature swiatla 1800?

  3. #13
    zło konieczne Awatar Vitez
    Dołączył
    Jan 2004
    Miasto
    Warszawa
    Posty
    19 804

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez TomekMa
    no dobra ale jak ja moge ta wiedze zastosowac jezeli wiem ze swieca ma temperature swiatla 1800?
    Jesli chcesz by przy danym oswietleniu kolory byly (w miare) dobrze odwzorowane i jesli posiadasz aparat, ktory ma regulacje balansu bieli wlasnie wg Kelvinow to nastawiasz ten balans bieli na tyle Kelvinow ile ma zrodlo swiatla.
    Mozna rowniez zrobic zdjecie w formacie RAW (o ile go masz w aparacie) i pozniej przy konwersji RAW rowniez ustawic odpowiedni balans bieli wg Kelvinow.

  4. #14
    Uzależniony Awatar Avadra_K
    Dołączył
    Apr 2006
    Miasto
    Warszawa
    Wiek
    55
    Posty
    580

    Domyślnie

    :-P Witam,
    Gonzo - rewelacyjne tłumaczenie - nic dodać nic ująć

  5. #15
    Coś już napisał Awatar amperior
    Dołączył
    Oct 2005
    Miasto
    Białystok
    Wiek
    44
    Posty
    80

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Vitez
    Jesli chcesz by przy danym oswietleniu kolory byly (w miare) dobrze odwzorowane i jesli posiadasz aparat, ktory ma regulacje balansu bieli wlasnie wg Kelvinow to nastawiasz ten balans bieli na tyle Kelvinow ile ma zrodlo swiatla.
    Mozna rowniez zrobic zdjecie w formacie RAW (o ile go masz w aparacie) i pozniej przy konwersji RAW rowniez ustawic odpowiedni balans bieli wg Kelvinow.
    no ok
    wiekszosc chyba ma balans tematyczny, custom i raw
    jak to robicie w praktyce?
    cyk zdjecie[raw] i pozniej na oko z tego co widac na fotografii czy jakas notatka o panujacych warunkach?
    bo nie zawsze mam czas od razu zajac sie fotka i czesto cos sie robi nawet kilka tyg pozniej
    EOS 5Dkm3; EOS 50E; Canon 17-40L f4; Canon 100-400L; Canon 50/1,8; Canon 28-80 f3,5-5,6 IV; Carl Zeiss Jenna - Sonnar 135 f3,5 MC; Polar Hoya HMC i kilka roznych UV;

  6. #16
    Pełne uzależnienie Awatar piast9
    Dołączył
    Sep 2005
    Miasto
    Wrocław
    Posty
    3 267

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez amperior
    jak to robicie w praktyce?
    Ja 100% robię w RAW.

    W związku z tym, że aparat zapisuje w RAW sugerowany WB, ustawiam go też zgodnie z okolicznościami. Zwykle AWB, czasem tematyczny, czasem na kartę. Mniej jest potem kombinowania przy wywoływaniu, bo punktem wyjścia jest WB zapisany przez aparat w RAW.
    650D, T 12-24 4.0, S 30 1.4, S 18-35 1.8, C 70-210 3.5-4.5, C 50 2.5 macro, M42: Praktica LLC, Jupiter 9, Pentacon 135 2.8, Orestegor 300 4.0

  7. #17
    zło konieczne Awatar Vitez
    Dołączył
    Jan 2004
    Miasto
    Warszawa
    Posty
    19 804

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez amperior
    jak to robicie w praktyce?
    cyk zdjecie[raw] i pozniej na oko z tego co widac na fotografii czy jakas notatka o panujacych warunkach?

    Tak to wlasnie robie. Cyk na AWB (chyba ze wyraznie mam inne oswietlenie) i pozniej na oko. Notatek o warunkach nie potrzebuje - mam dobra pamiec i pamietam "jak to moje oczy widzialy" .

Strona 2 z 2 PierwszyPierwszy 12

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •