a skąd wziąść photokita, bo z tego co szukałem to kiepsko z nim....
a skąd wziąść photokita, bo z tego co szukałem to kiepsko z nim....
możesz pobrać z tej strony (demo trial, lub kupić) PhotoKit Sharpener 1.2.4, ale do Gimpa to on się nie nadajeZamieszczone przez Wymagania
> Janusz Body
"ostrzenie "docelowe" przeprowadzmy na końcu i oglądamy obraz w finalnej wielkości w powiększeniu 100%. Inaczej oglądany obraz jest poddany obróbce przez program np. PS i efekt końcowy jest nieprzewidywalny".
Janusz, możesz wyjaśnić co powoduje, że ostrzenie przeprowadzone przed zmniejszeniem zdjęcia do finalnej wielkości daje gorszy efekt?
I kiedy lepiej ustalić rozmiar zdjęcia: w Camera Raw, czy po wywołaniu w PS?
Ostatnie pytanie:
W przypadku zdjęć wywołanych w Labie, jaką rozdzielczość najlepiej ustawić, powiedzmy dla formatu 30x20cm, ma być 300dpi?
Z góry dzięki.
Janusz, wcześniej zadałem te pytania ale zdaje się długo Ciebie nie było. Ponawiam je teraz:
1). Mógłbyś wyjaśnić co powoduje, że ostrzenie przeprowadzone przed zmniejszeniem zdjęcia do finalnej wielkości daje gorszy efekt niż po?
2). Kiedy ustalić docelową wielkość zdjęcia: w Camera Raw, czy po wywołaniu w PS, czy nie ma znaczenia?
3). W przypadku robienia docelowych odbitek wielkości 30x20cm w Labie, zmiejszać wielkość pliku do tej wielkości i ustawiać rozdzielczość na 300dpi, czy niczego nie ruszać - dla lepszej ostrości?
Ano nie było mnie trochę. Na początku października znowu zniknę na jakieś 4 miesiące
Ostrzenie to iluzja. Nie ma czegoś takiego jak ostry obraz w każdym rozmiarze. Ostrzenie czy też samą ostrość ściśle zdefiniować jest ciężko. Można w pewnym uproszczeniu powiedzieć, że ostrość to kontrast krawędzi. Zwiększenie ostrości - kontrastu krawędzi - uzyskujemy poprzez przyciemnienie tego co już jest ciemne i rozjaśnienie tego co już jest jasne. Na ekranie monitora wystarczy przyciemnić jeden rząd pikseli i rozjaśnić też jeden rząd pikseli. Tak też działają wszystkie "wyostrzałki". Jeśli przyciemnimy/rozjaśnimy jeden rządek w rozmiarze np. 4368x2904 to po zmniejszeniu do np. 1092x726 (czyli 4 razy) efekt przyciemnienia/rozjaśnienia zniknie bo "wytnie" go algorytm interpolujący obrazek. Sporo będzie zależało od rozmiaru finalnego. Podział "na dwa" (czyli np. jak wyżej) jest mniej niszczący bo algorytm typu bicubic nieźle sobie z tym poradzi (efekt ostrzenia i tak ulegnie "rozpuszczeniu"). Zmniejszenie do typowo internetowych rozmiarów np. 800x600 wymaga nieco więcej interpolacyjnych przybliżeń i zwykle całkowicie "wymazuje" ostrzenie.
To wrażenie ostrości wynika - to są moje własne domysły - z fizjologi naszego widzenia. Nasze "sensory" w oczach to słupki i czopki. Barwę widzi tylko ok 6-7mln "czujników" ale sensorów luminancji mamy ok 70-120mln. Łatwiej i precyzyjniej widzimy nawet drobne różnice w odcieniach danej barwy. choć odróżniamy tylko ok 120 do max 150 poziomów. Mamy więcej pikseli odpowiedzialnych za kontrast stąd nawet drobne różnice kontrastu odbieramy jako ostrość.
Nie ma to wielkiego znaczenia. Zawsze wołanie RAWa jest nieco mniej destrukcyjne dla obrazu. Raw to zapis poziomów luminancji a barwa jest "nakładana" w trakcie wołania. Ale nie przywiązywał bym to tego jakiejś ogromnej wagi. Są różne "szkoły". Są i tacy co twierdzą, że lepiej jest wołać RAWa na (+) - w CameraRAW jest taka możliwość - o jedną działkę i dopiero potem zmniejszać. Ma to nieco poprawiać / zmniejszać efekt filtra AA zwłaszcza w aparatach gdzie sensory na matrycy są niekwadratowe. Teoria "za" polega na lepszej interpolacji w przypadku wołania "na plus".
Z 5D (4368 x 2904) wychodzi, że rozdzielczość dla formatu 20x30cm jest na poziomie 370 DPI . Tyle to nam nie potrzeba. Tak szczerze to te 300DPI tez chyba nie jest potrzebne. Mnie wygląda, że w naświetlarce najbliżej ideału wychodzi coś około 240 DPI. No to i jest odpowiedź 30cm = 11.8'' ; 11.8 x 240 = 2832 czyli zdjęcie należało by zmniejszyć do rozmiaru 2832 x 1883 i dopiero potem ostrzyć.
Uff... ale się rozpisałem![]()
Janusz,
Old enough to know better - but I do it anyway.