-
Zasłużeni
Tu jest łopatologiczny artykulik, tabelki itd.:
http://www.nikonians.org/html/resour...dof/index.html
Przetłumaczyłem dla pewności ten artykuł na nasze narzecze.
"GŁĘBIA OSTOŚCI I ODLEGŁOŚĆ HIPERFOKALNA" Juan Ramón Palacios
Być może zastanawialiście się czasem "jak profesjonaliści wykonują te wspaniałe zdjęcia krajobrazów, gdzie wyszstko zdaje się być ostre?". Otóż nie korzystają oni wyłącznie z domknięcia przysłony superszerokokątnych obiektywów. Maksymalizują oni głębię ostrości - obszar akceptowalnej ostrości, ustawiając ostrość na odległość hiperfokalną. Prostą funkcję długości ogniskowej, przysłony i średnicy kółka rozproszenia.
Im szerszy kąt widzenia obiektywu, tym krótsza jest jego ogniskowa i głębsza głębia ostrości. Więc - dla przykładu - obiektyw 18mm będzie mieć głębszą (większą) głębię ostrości niż 105mm. Również im mniejszego otworu przysłony użyjesz, tym większa będzie głębia ostrości: co oznacza, że - przykładowo - dla danej ogniskowej uzyskuje się większą głębię ostrości dla f/16 niż dla f/4. Możesz przeczytać najbardziej praktyczny i dobrze zilustrowany poradnik dotyczący tej kwestii tutaj: http://www.nikonians.org/html/resour...dof/index.html
Ustawienie ostrości na odległość hiperfokalną sprawi, że uzyskamy na zdjęciu głębię ostrości obejmującą obszar od połowy wartości odległości hiperfokalnej, po nieskończoność.
Kółko rozproszenia (CoC - od Circle of Confusion) nie ma nic wspólnego z użytkownikami aparatów pewnej marki . Jest to największy okrąg na filmie który postrzegasz jako ostry punkt na odbitce 20x25cm z odległości 60-90cm. Cokolwiek większego jest postrzegane jako kółko, nie zaś jako punkt i dlatego jest odbierane jako nieostre. Dla filmu 35mm średnica takiego kółka wynosi 0,025mm. Często zaokrąglane do 0,03, dokładna wartość tutaj użyta to 0,02501. Dla sensora formatu Nikon DX (APS-C) wartość użyta tutaj wynosi 0,0200.
Kalkulator na następnej stronie umożliwia stosowanie przy obliczeniach dowolnego kółka rozproszenia, wybieranego z opuszczanego menu. Te dwa przykłady zostały wykonane na przysłonie f/16. Górny został wykonany z obiektywem wyostrzonym na nieskończoność, dolny jest rezultatem ustawienia obiektywu na odległość hiperfokalną.
Zwróć uwagę na ostrość krzaka z prawej strony kadru i głębię ostrości obejmującą cały obszar po horyzont - uzyskaną za pomocą użycia odległości hiperfokalnej
A tu przykład jak ustawić na hiperfokalną dla przypadku, gdzie mamy do czynienia z klatką małoobrazkową i przysłoną f/16:
Jak widać sztuka sprowadza się do ustawienia symbolu nieskończoności na lewej kresce z oznaczeniem "16". Na prawej "szestnastce" możemy odczytać minimalną odległość, od której zaczyna się ostrość.
Ostatnio edytowane przez czornyj ; 24-02-2007 o 13:27
Uprawnienia umieszczania postów
- Nie możesz zakładać nowych tematów
- Nie możesz pisać wiadomości
- Nie możesz dodawać załączników
- Nie możesz edytować swoich postów
-
Zasady na forum