Strona 5 z 7 PierwszyPierwszy ... 34567 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 41 do 50 z 65

Wątek: Głowica panoramiczna

  1. #41
    Pełne uzależnienie Awatar muflon
    Dołączył
    Mar 2004
    Miasto
    Zürich
    Wiek
    48
    Posty
    6 763

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez krecio
    To znaczy, ze te wszystkie eLki, statywy, filtry itd. to zwykle wyciaganie pieniedzy....
    Jeden dobry soft i po kazdym klopocie. To po co taki Wasz ciag do tych zabawek?
    No jak to po co, onanizm sprzętowy ;-)

    Cytat Zamieszczone przez krecio
    Cychol, jesli Ty laczysz kadry na "styk" to jestes geniuszem albo masz wyjatkowego farta.
    Alez na jaki styk.. Przecież jedna z podstawowych zasad przy robieniu panoram (cyfrowo) to zostawianie overlapu - i to sporego, czasem nawet po 30% z każdej strony. I mając to, "dobry soft" może zrobić bardzo wiele.

  2. #42
    Początki nałogu Awatar Cychol
    Dołączył
    Jan 2005
    Miasto
    Reading
    Wiek
    61
    Posty
    398

    Domyślnie

    Krecio - nie denerwuj się jasne że nie łączę na styk, ale jeżeli to hipotetyczne drzewo ma mieć wpływ na panoramę to musi w kadrze zajmować dosyć duży obszar i to właśnie na nim musiałoby wypaść łączenie i o to mi chodziło
    pozdrawiam

  3. #43
    Początki nałogu Awatar krecio
    Dołączył
    Aug 2004
    Miasto
    Piastów
    Wiek
    63
    Posty
    470

    Domyślnie

    No wiem przeciez... A mnie ten caly problem z panorama do lba przyszedl jak wzialem sie za poprawianie tych co mialem zrobione do tej pory. I szlag mnie trafial jak obrazek Wielkiej Sowy z przeleczy walimskiej mial wlasnie podwojne drzewo...
    BTW, ja tez lubie zabawki
    pozdr.

    [ Dodano: 08-02-2005 ]
    I problem rozwiazalem
    Nabylem szyne do makro, ktora spelnia dokladnie swoje zadanie.
    A teraz, aby do wiosny
    pozdr.
    pozdr.
    krecio

    5D + 5D Mk III

  4. #44
    block5
    Guest

    Domyślnie

    Hej, gdzie i za ile kupiles szyne do makro?? mozesz zrobic jej jakies fotki i zamiesciz zeby zobaczyc jak ona wyglada??

    A teraz jak masz zamiar wyznaczac ten punk optyczny (srodek optyczny) obiektywu, masz na ta jakas specjalna technike. Ponic wcale nie jest to takie proste i np dla zooma trzeba to zrobic do kazdej ogniskowej osobno.

    pozdr

  5. #45
    Początki nałogu Awatar krecio
    Dołączył
    Aug 2004
    Miasto
    Piastów
    Wiek
    63
    Posty
    470

    Domyślnie

    Szyne kupilem na allegro. No, troche dalem ale chcialem byc pewny, ze mnie nikt nie przebije (160 PLN). Pewnie rzeczywista wartosc nie przekracza 100...
    Chwilowo nie mam jak wstawic obrazka. Natomiast jest to urzadzenie ktore montujesz (szyne) na statywie za pomoca plytki mocujacej statywu. Czyli gdzie jest os obrotu wiesz. Na szynie sa specjalne przesuwajace sie sanki do ktorych montujesz aparat. Wedlug tego co ja wyczytalem to ten punkt wezlowy jest dokladnie na plaszczyznie przedniej soczewki aobiektywu wiec zgrywasz te plaszczyzne z osia obrotu. I masz gotowy zestaw do pstrykania. Mysle, ze jednak zamiast zoom'a musisz uzuwac jakiejs stalki.
    pozdr.
    pozdr.
    krecio

    5D + 5D Mk III

  6. #46
    block5
    Guest

    Domyślnie

    co to punktu wezlowego obiektywu to nie jestem do konca przekonany ze masz racje. Gdzies wyczytalem ze nalezy go samemu znalesc dla danego obiektywu. Nie wiem jeszcze jak to sie robi ale bylo to opisane w jakiejs gazetce. Natomiast oto co udalo mi sie znalesc na stronach www.fotografia-przyrodnicza.art.pl :

    - środek optyczny obiektywu leży dla typowych obiektywów o ogniskowej ok. 50mm bliżej bagnetu niż gwintu do filtra

    - Obiektywy długoogniskowe są często w celu zmniejszenia wymiarów konstruowane tak, ze środek optyczny jest w pobliżu przedniej soczewki, a nawet czasami przed nią

    Wiesz nie jestem expertem i moge poprostu cos zle rozumiec, ale wydaje mi sie ze przepisywanie na stale twierdzenia ze punkt ten znajduje sie na przedniej soczewce obiektywu, nie wydaje mi sie sluszny. Moze tak jest w przypadku akurat tego obiektywu, ktorym sie poslugujesz. Co do tego ze lepsza stalka niz zoom to oczywiscie 100% racji.

    Jak bede wiedzial cos wiecej to napisze
    pozdr

  7. #47
    Początki nałogu Awatar krecio
    Dołączył
    Aug 2004
    Miasto
    Piastów
    Wiek
    63
    Posty
    470

    Domyślnie

    Mysle, ze jednak uzywamy dwu roznych pojec. Chyba czym innym jest srodek optyczny obiektywu o ktorym ja sie nie wypowiadam, a czym innym jest punkt wezlowy. To chyba nie sa pojecia wymienne. W tej ksiazce, ktora ja cytowalem jest bardzo wyrazny rysunek wskazujacy na krawedz przedniej soczewki i nazywajacy to miejsce jako punkt wezlowy. Natomiast to co bylo w Chip'ie wprowadza jeszcze inna kategorie. Ja sie w zasadzie zupelnie na tym juz nie rozumiem i sproboje robic jak pokazali w ksiazce. Zreszta jak masz blisko do jakiegosc EMPiK'u to mozesz sam sprawdzic o czym ta kobieta mowi. Albo jak moze sie tu rafi jakis profi to z checia bym wysluchal wykladu. Byle normalnym jezykiem.
    pozdr.
    pozdr.
    krecio

    5D + 5D Mk III

  8. #48
    Pełne uzależnienie Awatar KuchateK
    Dołączył
    Feb 2005
    Miasto
    USA
    Posty
    4 895

    Domyślnie

    Mysle ze przesadzacie...

    To ze da sie wykonac panorame "z reki" nie znaczy ze ze statywiu z poziomica nie jest wygodniej i nie bedzie lepszych efektow. Tak samo duzo lepiej jak ma sie aparat z manualem. Dodanie glowicy to tylko kolejny stopien ulatwienia. Nie chodzi zawsze o doskonalosc techniczna. Poprostu czasami jest przyjemniej miec takie ulatwienia.

    Prawda pozatym jest taka, ze panoramy sie robi w roznych warunkach, w pokoju i ciasnej lazience tez mozna. Nie wszystkie sie da zrobic obiektywem 50mm albo dluzszym i nie wszedzie wszystkie obiekty sa kilometr od aparatu w rownej odleglosci. Paralaksy nie skorygujecie najlepszymi programami tak samo jak nie da sie za ich pomoca naprawic kupy innych problemow. To ze gdzies sie uda oszukac i skleic tak ze nie bedzie widac bledow nie znaczy ze ich nie ma i ze nie lepiej zrobic tak zeby potem nie kombinowac.

    Takie ulatwienie w postaci plaskownika z dziurami nic praktycznie nie kosztuje i jak nie znajdzie sie nawet materialow pod reka w domu to kosztuja one praktycznie grosze nawet w stosunku do najtanszego kompaktu. Mozna tez wykorzystac naprzyklad szyny do lamp ktore wiele osob posiada. Glowice do panoram poziomych i sferycznych sa czesto wykonywane z najrozniejszych przedziwnych materialow i dosyc popularne, google pomoga przykladami. Wcale nie trzeba tutaj zaawansowanej slusarki i talentow. W praktyce nawet jak sie nie da uzyskac dokladnosci 0.1mm w ustawieniu aparatu to lepiej miec 1cm przesuniecia jak 10 razy wiecej.

    Kolejna zaleta zabawy z narzedziami i opanowania techniki wykonywania panoram jest taka, ze mozna posklejac mozaike zdjec wykonanych dluzszym obiektywem i miec rozdzielczosci takie przy ktorych 1ds wysiada jak webcam przy lustrzankach ;D

    Znalezienie "srodka" i kalibracje wykonuje sie najczesciej doswiadczalnie. Chyba najlepsza metoda to pare flamastrow/bateryjek z pilota na stole, zaraz obok komputera

    http://www.path.unimelb.edu.au/~bern...oto/nodal.html
    http://www.caldwellphotographic.com/MosaicTutorial.html
    ...

  9. #49
    block5
    Guest

    Domyślnie

    W ramach uzupełnienia dyskusji i ostatniego posta. Fragment artykułu „Fotografia Panoramiczna” z CHIP FOTO-VIDEO DIGITAL nr 10/2004 r.

    Wyznaczenie właściwej osi obrotu
    Jeśli chcemy osiągnąć idealne rezultaty i uniknąć zjawiska paralaksy, powinniśmy ustalić tzw. punkt węzłowy (ang. Nodal Point), który określa optyczne centrum obiektywu. Jest to miejsce przecięcia się promieni równoległej wiązki światła po przejściu przez soczewki. To właśnie wokół osi przechodzącej przez ten punkt powinniśmy obracać aparat podczas wykonywania kolejnych ujęć.
    Jednak nawet bez wyznaczenia punktu węzłowego możliwe jest wykonanie poprawnej panoramy, ponieważ uzyskane zdjęcia możemy zawsze poddać drobnym modyfikacjom na komputerze i usunąć z nich powtarzające się niepotrzebnie na kolejnych zdjęciach elementy.

    WYZNACZANIE PUNKTU WĘZŁOWEGO OBIEKTYWU (NODAL POINT)


    PARALAKSA: Jeśli aparat nie zostanie ustawiony odpowiednio do zdjęcia panoramicznego, to jego obrót spowoduje powstanie zjawiska paralaksy, czyli pozornej zmiany położenia obiektów względem siebie. Na pierwszym zdjęciu zaparkowany samochód stoi jeszcze obok domu, na kolejnym wyraźnie przybliża się do niego. Może to spowodować znaczne problemy przy tworzeniu panoramy, zwłaszcza wtedy, gdy samochód znajdzie się w obszarach łączenia kolejnych zdjęć.



    SPECJALNA GŁOWICA LUB SZYNA I ODPOWIEDNIA OŚ OBROTU: Do zdjęć panoramicznych profesjonaliści wykorzystują statywy ze specjalną głowicą umożliwiającą regulowanie pozycji osi obrotu aparatu. Aby bowiem wyeliminować zjawisko paralaksy, aparat powinien być obracany w osi przechodzącej przez punkt węzłowy obiektywu (Nodal Point) nie zaś przez obudowę aparatu, w której to zazwyczaj znajduje się otwór z gwintem śruby mocującej.
    Zaopatrzeni w odpowiednią głowicę lub specjalną szynę możemy przystąpić do wyznaczenia punktu węzłowego. Pomoże nam w tym prosty przyrząd, do którego budowy wykorzystamy stół, cztery ołówki i trochę plasteliny. Ołówki mocujemy w dwóch rzędach w taki sposób, by znajdowały się na dwóch prostych przecinających się w osi obrotu statywu, znajdującego się dokładnie naprzeciw środka stołu. Wybieramy ogniskową, przy której chcemy wykonywać zdjęcia panoramiczne (najlepiej około 50 mm), i przesuwamy aparat po szynie w taki sposób, by środek długości obiektywu znalazł się mniej więcej nad gniazdem statywu.



    Następnie sprawdzamy, czy wszystkie ołówki mieszczą się w kadrze, i obracamy aparat w prawo i w lewo na tyle daleko, by widzieć tylko jedną ich parę.



    Jeśli korpus jest dobrze ustawiony, to lewa i prawa para ołówków z pierwszego i drugiego planu powinny pokrywać się ze sobą w skrajnych położeniach aparatu - w przeciwnym razie należy przesunąć go w przód lub w tył. Pamiętajmy, by w żadnym wypadku nie zmieniać pozycji statywu - przesuwamy jedynie korpus wzdłuż szyny. Do wyznaczenia centralnego punktu ogniskowej w plenerze najlepiej wykorzystać jakiś obiekt (np. drzewo lub latarnię) znajdujący się na pierwszym planie i według niego ustawiać aparat.


    APARAT JEST ZA BARDZO WYSUNIĘTY DO PRZODU:
    Jeśli ołówki na pierwszym planie przybliżają się do krawędzi stołu względem tych na drugim planie, aparat należy przesunąć do tyłu.


    IDEALNE USTAWIENIE:
    Uzyskanie takiego widoku w wizjerze niezależnie od kąta obrotu aparatu pozwala zminimalizować zjawisko paralaksy.


    APARAT JEST ZA BARDZO WYSUNIĘTY DO TYŁU:
    Jeśli ołówki na pierwszym planie oddalają się od krawędzi stołu względem tych na drugim planie, aparat należy przesunąć do przodu.

    Pozdr Maciek

  10. #50
    radek68
    Guest

    Domyślnie

    Oczywiście zrobienie blaszek jest mozliwe ale prosze pamiętać ,ze do kazdego obiektywu bedzie inna blaszka

Strona 5 z 7 PierwszyPierwszy ... 34567 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •