Strona 3 z 7 PierwszyPierwszy 12345 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 21 do 30 z 65

Wątek: Głowica panoramiczna

  1. #21
    Pełne uzależnienie Awatar Tomasz Golinski
    Dołączył
    Jul 2004
    Miasto
    Białystok
    Wiek
    46
    Posty
    8 623

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Jurek Plieth
    Czy Ty chcesz robić zdjęcia techniczne? Jeśli tak, to źle trafiłeś tutaj na forum
    A od kiedy to Forum nie zajmuje się takimi kwestiami? Witez wielokrotnie pisał, że właśnie detale techniczne się tu rozstrzyga w większości, nie artystyczne bądz jakiekolwiek.

    Krecio ma ochotę tak robić zdjęcia, prawdopodobnie słusznie wnioskuje, że daje to lepszy efekt, a wszyscy próbują go przekonać, że można robić gorzej i też będzie ładnie. Przecież większość postów jest nie na temat i moderator powinien je wyciąć.
    30D | 85/1.8 | 135/2 | 70-200/4 | T17-50/2.8 | 100-300/4.5-5.6 | 50/1.4 | 650 | 430EX | Sherpa 600r
    Zdjęcia - Iran, folk, jazz, wątek galeriowy


    FoFot.pl
    Canon IRC

  2. #22
    Pełne uzależnienie Awatar Jurek Plieth
    Dołączył
    Sep 2004
    Miasto
    Gdańsk
    Wiek
    75
    Posty
    2 087

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Tomasz Golinski
    Cytat Zamieszczone przez Jurek Plieth
    Czy Ty chcesz robić zdjęcia techniczne? Jeśli tak, to źle trafiłeś tutaj na forum
    A od kiedy to Forum nie zajmuje się takimi kwestiami?
    Nie zrozumiałeś ironii. Dla mnie osobiście fotografia stricte techniczna (a nie artystyczna, lecz dobra technicznie - czujesz różnicę?) jest domeną zawodowców, a my tu wszyscy amatorzy i to z bożej łaski

  3. #23
    Pełne uzależnienie Awatar Tomasz Golinski
    Dołączył
    Jul 2004
    Miasto
    Białystok
    Wiek
    46
    Posty
    8 623

    Domyślnie

    Jak nie zrozumiałem to przepraszam. Ale osobiście na forum porusza się więcej kwestii, jak robić foty dobre technicznie, niż jak dobre artystycznie. Nie wiem też, czemu dobra techniccznie fotografia to domena zawodowców?
    30D | 85/1.8 | 135/2 | 70-200/4 | T17-50/2.8 | 100-300/4.5-5.6 | 50/1.4 | 650 | 430EX | Sherpa 600r
    Zdjęcia - Iran, folk, jazz, wątek galeriowy


    FoFot.pl
    Canon IRC

  4. #24
    Uzależniony Awatar djtermoz
    Dołączył
    Nov 2004
    Miasto
    Boston
    Wiek
    47
    Posty
    990

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez muflon
    O ile dobrze rozumiem ideę (obracanie wokół środka toru optycznego, tam gdzie wiązka jest "zerowa"), to racej należałoby wbić ten patyczek gdzieś w środku obiektywu, w okolicach połowy - ale dokładnie to zależy od konstrukcji optycznej.
    Czy, zakładając hipotetycznie, że masz rzeczone urządzenie, widziałeś gdzieś w danych technicznych obiektywów "odległość punktu węzłowego"?
    O ile wiem promienie krzyzuja sie w jednym punkcie zwanym ogniskiem. To bylby wlasnie ten punkt "zerowy" o ktorym piszesz. Czy wiec w takim razie ta "odleglosc punktu wezlowego" to nie po prostu ogniskowa obiektywu? Jesli tak to wystarczyloby zamocowac aparat w taki sposob zeby os obrotu przypadala np. w odleglosci 50mm od matrycy dla obiektywu 50mm.
    Poprawcie mnie jesli sie myle...

  5. #25
    Pełne uzależnienie Awatar Jurek Plieth
    Dołączył
    Sep 2004
    Miasto
    Gdańsk
    Wiek
    75
    Posty
    2 087

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Tomasz Golinski
    Jak nie zrozumiałem to przepraszam. Ale osobiście na forum porusza się więcej kwestii, jak robić foty dobre technicznie, niż jak dobre artystycznie. Nie wiem też, czemu dobra techniccznie fotografia to domena zawodowców?
    Czytaj co napisałem - nie dobra technicznie, lecz techniczna (np. reprodukcyjna, geodezyjna itp., itd.)

  6. #26
    Pełne uzależnienie Awatar Tomasz Golinski
    Dołączył
    Jul 2004
    Miasto
    Białystok
    Wiek
    46
    Posty
    8 623

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Jurek Plieth
    (a nie artystyczna, lecz dobra technicznie - czujesz różnicę?)
    Tym mnie zmyliłeś. Ale już się nie czepiam.

    Cytat Zamieszczone przez djtermoz
    O ile wiem promienie krzyzuja sie w jednym punkcie zwanym ogniskiem
    Tylko przy ostrzeniu na nieskończoność, o ile się nie mylę.
    30D | 85/1.8 | 135/2 | 70-200/4 | T17-50/2.8 | 100-300/4.5-5.6 | 50/1.4 | 650 | 430EX | Sherpa 600r
    Zdjęcia - Iran, folk, jazz, wątek galeriowy


    FoFot.pl
    Canon IRC

  7. #27
    zło konieczne Awatar Vitez
    Dołączył
    Jan 2004
    Miasto
    Warszawa
    Posty
    19 804

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez krecio
    Ok. zglosilem problem natury techniczno-wynalazczej.
    Dziekuje za potwierdzenie, nie mam wiecej pytan 8)

  8. #28
    Pełne uzależnienie Awatar muflon
    Dołączył
    Mar 2004
    Miasto
    Zürich
    Wiek
    48
    Posty
    6 763

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez djtermoz
    O ile wiem promienie krzyzuja sie w jednym punkcie zwanym ogniskiem. To bylby wlasnie ten punkt "zerowy" o ktorym piszesz. Czy wiec w takim razie ta "odleglosc punktu wezlowego" to nie po prostu ogniskowa obiektywu? Jesli tak to wystarczyloby zamocowac aparat w taki sposob zeby os obrotu przypadala np. w odleglosci 50mm od matrycy dla obiektywu 50mm.
    Poprawcie mnie jesli sie myle...
    Ja niestety dokładnie odpowiedzieć nie potrafię. Jednak to może nie być takie proste. Prawdziwe "ognisko" to jest w zasadzie chyba tylko przy najprostszym układzie z jedną soczewką. Przy skomplikowanym mechaniźmie z np. 20 szkłami tak naprawdę wiązka może się nigdzie nie "krzyżować" - ale wtedy wyznacza się coś w rodzaju "ogniska pozornego" (tak, wiem, że ten termin oznacza coś innego, dla soczewki wklęsłej ) - czyli tam gdzie krzyżowałyby się promienie, gdyby obiektyw miał takie same parametry, ale skrajnie prostą budowę. I to jest ten optyczny "środek", w którym obraz z "normalnego" robi się "do góry nogami"

    Disclaimer: to są wszystko moje gdybania i równie dobrze może to nie mieć sensu - akurat nie mam czasu na googlanie :-/ Ale taki wniosek nasunął mi się po przejrzeniu kilku przekrojów poprzecznych obiektywów.

    [ Dodano: 06-02-2005, 08:59 ]
    Aha, jest jeszcze coś co może potwierdzać moją teorię: weźmy taki 70-200/4. On ma raptem trochę ponad 20cm długości. Gdyby na długim końcu prawdą było, że promienie krzyżują się w odległości 200mm od matrycy, to... na samym początku obiektywu musiałaby być taaaaaaaka soczewa, która by skupiała prawie równoległe (f=200mm!) promienie, do punktu w obiektywie odległego o jakieś 20-30mm od przedniego końca.

    Już o 400/5.6 DO nie wspomnę

  9. #29
    Początki nałogu Awatar krecio
    Dołączył
    Aug 2004
    Miasto
    Piastów
    Wiek
    63
    Posty
    470

    Domyślnie

    Dobra, zacytuje ten fragment rozdzialu gdzie jest o tym napisane : "Gdy obracasz aparat miedzy kolejnymi zdjeciami do panoramy, kluczowe znaczenie ma os obrotu. Musisz obracac aparat wzgledem optycznego srodka obiektywu, zwanego PUNKTEM WEZLOWYM. W przeciwnym razie nastapi duza zmiana perspektywy miedzy jednym a drugim ujeciem, a to doprowadzi do bledow pasowania, ktore bardzo trudno skorygowac podczas sklejania albo wrecz jest to niewykonalne". Tyle cytat. Dalej sa opisy glowic oraz rady jak sobie radzic bez glowicy. Naskoczyliscie teraz na mnie jakbym wywracaljakies prawdy objawione, a ja tylko sobie pomyslalem ze mozna droga glowice zastapic ersatzem. Ani ja jakis profi ani artysta. Ot, sobie pstrykam, a pstrykanie wydatnie wspomaga moje inne glowne zainteresowanie. Ergo, jestem czystej klasy amator. W ksiazce sa zdjecia aparatu na stywie z taka glowica i wyraznie widac, ze przednia krawedz obiektywu przechodzi przez os wokol ktorej nastepuje obrot.
    I nie krzyczcie na mnie bo sie pesze
    pozdr.
    pozdr.
    krecio

    5D + 5D Mk III

  10. #30
    Pełne uzależnienie Awatar muflon
    Dołączył
    Mar 2004
    Miasto
    Zürich
    Wiek
    48
    Posty
    6 763

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Tomasz Golinski
    Krecio ma ochotę tak robić zdjęcia, prawdopodobnie słusznie wnioskuje, że daje to lepszy efekt, a wszyscy próbują go przekonać, że można robić gorzej i też będzie ładnie. Przecież większość postów jest nie na temat i moderator powinien je wyciąć.
    Eee, nie mów że to nie na temat - w końcu to jest dyskusja o technicznej stronie zagadnienia Tym niemniej przed rozważaniem "jak" chętnie dowiedziałbym się "po co" - i "bo mi się panoramy nie sklejają jak trzeba" ani "bo tak jest w mądrych książkach" nie jest jak dla mnie wystarczającą odpowiedzią

Strona 3 z 7 PierwszyPierwszy 12345 ... OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •